همایش ها و کنفرانس های معماری

aseman 2010

عضو جدید
خب میشه بادگیرم بگین:redface:
:gol:
فکر نمی کردم تا جواب یک سوال به طور کامل داده نشه سوال بعدی طرح بشه ولی مثل اینکه....
خوب به هر حال بگذریم
بله دوست عزیز الان میگم
بادگیر در قسمت شرق ساختمان ساخته می شود
منبع کتاب اقلیم ومعماری
 

raha

مدیر بازنشسته
فکر نمی کردم تا جواب یک سوال به طور کامل داده نشه سوال بعدی طرح بشه ولی مثل اینکه....
خوب به هر حال بگذریم
بله دوست عزیز الان میگم
بادگیر در قسمت شرق ساختمان ساخته می شود
منبع کتاب اقلیم ومعماری

ببخشید من عجله کردم... دیگه حواسم به شرق و غرب نبود... :w05:
 

MY WORLD

عضو جدید
کاربر ممتاز
سوال 124:
(آوگون-ابليز-اژيو-اِسپَرلوس )در معماری هر کدام به چه چیزی اطلاق میشود؟

آوگون : انحنای قسمت پایینی گنبد
ابلیز : خاکی که از مخلوط کردن رس و شن و گل و لای بدست میاد.
آژیو : نوعی قوس تیزه دار
اسپرلوس : کاخ ، قصر
 

ahle_dele

کاربر فعال
فراخوان
دومین مسابقه ی معماری داخلی و طراحی مبلمان هنر معماری











فـراخـــوان


دومین مسابقه ی معماری داخلی و طراحی مبلمان هنر معماری

حامی: شرکت مبلمان هارمونی


اهداف مسابقه
1. ترویج و اشاعهی اُلگوهای مطلوب و مناسب در معماری داخلی
2. ارتقاء کیفیّت فضاهای داخلی
3. تأکید بر ضرورتِ استفاده از متخصّصان در فعّالیّتِ معماری داخلی
4. حسّاس نمودنِ دستاندرکاران اعم از کارفرمایان، متخصّصان و دانشجویان این رشتهی دانشگاهی، و در کلّ، ایجاد حسّاسیّت بـه موضوع معماری داخلی در افکار عمومی (ارتقاء سلیقهی عمومی)
5. ایجاد فضای تعامل و رقابت سالم بین طرّاحان و معماران داخلی
6. ایجاد امکان معرّفی فعّالیّتها، بهخصوص برای استعدادهای جوان
7. ایجاد نسل جدید طرّاحان، انتقال تجارب نسلهای قبلی
8. توانبخشیِ فضاهای فرسوده (جلوگیری از میرایی)
بخشهای مسابقه:
1. معماری داخلی فضاهای مسکونی (اعم از آپارتمانی و ویلایی در مقیاس یک واحد)
2. معماری داخلی فضاهای عمومی (اعم از فضاهای کاری یا اوقات فراغت شامل اداری، فروشگاهی و فرهنگی، در مقیاس یک واحد)
3. طرّاحی مبلمان مخصوص فضاهای مسکونی، کاری یا اوقات فراغت (مبل، صندلی، کاناپه، میز، چراغ و…)
جوایز مسابقه:
جوایز این دوره از مسابقه جمعاً به مبلغ چهارده میلیون تومان به شرح زیر میباشد:
1. شش میلیون تومان برای نفر برگزیده در بخش مسکونی؛ به علاوهی اهدای تندیس و لوح تقدیر و معرّفی در فصلنامهی هُنر معماری
2. شش میلیون تومان برای نفر برگزیده در بخش عمومی؛ به علاوهی اهدای تندیس و لوح تقدیر و معرّفی در فصلنامهی هُنر معماری
3. دو میلیون تومان برای نفر برگزیده در بخش طرّاحی مبلمان؛ به علاوهی اهدای تندیس و لوح تقدیر و معرّفی در فصلنامهی هُنر معماری
شرایط و نحوه ی شرکت در مسابقه:
1. شرکت در این مسابقه برای عموم معماران، طرّاحان، معماران داخلی و هنرمندان آزاد است.
2. اثبات مالکیّتِ اثر بر عهدهی شرکتکننده است.
3. حقّ چاپ پروژهها با ذکر نام طرّاحان برای مؤسّسهی هنر معماری قرن محفوظ خواهد بود.
4. تکمیل فرم شرکت در مسابقه که روی سایت مؤسّسهی هنر معماری قرن و نیز در فصلنامهی هُنر معماری (شمارهی 16، بهار 89 و 17، تابستان 89) موجود است.
5. طرح ارسالی باید پروژهی اجراشده باشد.
6. ارسال اسنادی که طرح را توصیف میکنند، از قبیل پلانـها، مقطعها، نقشهها، پرسپکتیوها، عکسـهای واقعی پروژه و تصاویر سهبُعدی؛ ترجیحاً اتودها و اسکیسـهای دستی و دیتیلهایی که ممکن است در امر داوری و ارائهی طرح مؤثّر باشد.
7. ایدهی اصلی طرح (Design Concept)
8. مقیاس نقشهها آزاد است.
9. طرح در ابعاد 70×50 و حداکثر در 3 شیت (برای هر پروژه) ارائه شود.
10. علاوه بر شیتهای 70×50، ارسال فایل پروژه با فُرمتِ TIF یا PDF با رزولوشن 300dpi برروی لوح فشرده الزامی است.
11. شیتهای ارسالی حتماً باید روی فُمبورد الصاق شده باشند.
12. شرح مختصر و مفیدی از ایدهی طرح و توضیح روند کلّی اجرا و تاریخ بهرهبرداری از طرح در فایل ارسالی، با فرمتِ Word، و حدّاقل به اندازهی یک صفحهی A4 ضمیمه شود.
13. مشخّصات طرّاح و نام پروژه و سایر مشخّصات از قبیل لوگو، امضا، نشانهی خاصّ طرح یا شرکت یا گروه طرّاحی در آثار ارسالی وجود نداشته باشد و فقط در فرم ثبتنام و فایل مربوطه و پاکتِ پستی قید گردد.
14. محدودیّتی در تعداد پروژههای ارسالی وجود ندارد.
15. آثار ارسالشده به هیچ وجه مسترد نخواهند شد.


تذکـــر:
طرحهایی که مدارک ناقص داشته باشند، در مسابقه شرکت داده نخواهند شد. لطفاً در تکمیل مدارک دقّت فرمایید.




هیئت داوران:
کامبیز ناظرعمو

سوابق تحصیلی: فوق لیسانس معماری؛ دانشکدهی هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، 1354؛ دورههای کوتاه آشنایی با نرمافزارهای تخصصی؛ مهمترین سوابق حرفهای: مدیریت کنترل پروژه، سازمان مدیریت صنعتی، 1361؛ سوابق عضویت در شرکتهای مهندسی: مدیرعامل مهندسان مشاور سنتروپی، 1360-1355؛ عضو هیئت مدیره، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل مهندسان مشاور همگروه، 1378-1360؛ مدیرعامل مهندسان مشاور مبنا گره کار، 1380 تاکنون؛ عضو هیئت مؤسس شرکت گروه 14 پارس با شرح وظایف طرح و ساخت .E.P.C، 1380 تاکنون؛ مهمترین سوابق حرفهای شهرسازی و معماری: طرح و اجرای 23 واحد مسکونیـتفریحی، دیزین، 1357-1355؛ مدیر طراحی دو پروژه، ساختمانهای اداری صنایع الکترونیک ایران (در تهران و شیراز)، 1357-1355؛ مدیر طراحی چهار پروژه، ساختمانهای اداری دادگستری و ثبت بروجرد و اراک به عنوان همکار مهندسان مشاور سه سو، 1357-1355؛ یکی از برندگان مسابقهی معماری مسجد دانشگاه صنعتی شریف، 1356؛ یکی از برندگان مسابقات معماری خوابگاههای دانشجویی، 1363؛ مدیر طراحی خوابگاه دانشجویی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی و همکاری در طراحی خوابگاههای دانشجویی شیراز، یزد و سمنان، 1364-1347؛ مدیر طراحی مجتمعهای فرهنگیـورزشی سقز و تربت حیدریه به کارفرمایی سازمان نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس کشور، 1367-1366؛ مدیر طراحی، طراح و همکار طراحی طرحهای آمادهسازی زمین برای توسعهی شهرها جمعاً به وسعت حدود 2000 هکتار، 1372-1368؛ عضو هیئت داوران اوّلین مسابقهی طرّاحی داخلی هنر معماری، اسفند 1388.​


علیاکبر صارمی

سوابق تحصیلی: اخذ مدرک کارشناسی ارشد معماری از دانشکدهی هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، 1347؛ اخذ مدرک دکترا (PhD) در رشتهی معماری از دانشگاه پنسیلوانیای آمریکا، با راهنماییِ استاد فقید لویی کان، 1355؛ مهمترین سوابق حرفهای: تدریس در دانشگاه شهید بهشتی (ملّی سابق) 55-1354؛ تأسیس و مدیریّت گروه معماری دانشگاه فارابی و استادیاری این دانشگاه تا هنگام تعطیلی آن در سال 1359؛ ریاست هیئت مدیره و بخش طرّاحی در دفتر مهندسین مشاور تَجیر از سال 1359 تاکنون؛ تدریس در دانشگاه تهران از سال 1363 تا سال 1376؛ مهمترین پروژههای طراحی و اجراشده: مجموعهی مسکونی جُلفا، اصفهان (دفتر مهندسین مشاور تَجیر)، 1368؛ خانهی جُلفا، اصفهان، 1371؛ هنرستان هنرهای تجسّمی، کرج (دفتر مهندسین مشاور تَجیر)، 1374؛ سالن اجتماعات و آمفیتئاتر انستیتو پاستور، تهران (دفتر مهندسین مشاور تَجیر)، 1375؛ ساختمان اداری پالایش خون، تهران (دفتر مهندسین مشاور تَجیر)، 1383؛ ساختمان سفارتخانهی ایران در تیرانا، آلبانی (دفتر مهندسین مشاور تَجیر)، 1384؛ توسعهی ساختمان شهرداری مشهد (دفتر مهندسین مشاور تَجیر)، 1386؛ تالار مرکزی شهر کرمانشاه (دفتر مهندسین مشاور تَجیر)، 1386؛ مجموعهی تجاریـ اداری برج بلور تبریز (دفتر مهندسین مشاور تَجیر)، 1388؛ مجموعهی تجاریـ اداری میدان شهدای مشهد (دفتر مهندسین مشاور تَجیر؛ در دست اجرا)​


فریدون کسرایی

سوابق تحصیلی و تدریس: فارغالتحصیل مدرسهی بوزار پاریس در رشتهی معماری و دانشکدهی هنرهای تزئینی پاریس (آردکو) در رشتهی معماری داخلی؛ همکاری با گروه فرهنگی ـ هنریED که مرکب است از مهندسین فرانسوی، آمریکایی و ایرانی؛ تدریس در دانشکدهی هنرهای تزئینی دانشگاه تهران نیز به مدت 8 سال؛ مهمترین سوابق حرفهای: برندهی مدال طلای بهترین غرفه در اولین نمایشگاه بینالمللی تهران؛ برندهی جایزهی بهترین نمایشگاه متحرّک، سال 1351، کنفرانس بین المللی کار (ILO)، به مدیریت وزارت کار و امور اجتماعی، تهران؛ افتتاح مرکز طراحی اوتاگونو در تهران با هدف طراحی مبلمان و لوازم خانگی؛ طراحی معماری اولین کتابخانهی کودک در تهران، به سفارش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، سال 1348؛ معماری داخلی هتل واریان، 1353-1351؛ معماری داخلی باشگاه ورزشی انقلاب 1355-1353؛ معماری داخلی بیمارستان دکتر اقبال (مجتمع بیمارستان امام خمینی)، 1354؛ معماری داخلی دفتر مرکزی شرکت میتسوبیشی در تهران، 1371؛ موزهی ملّی جمعیت هلال احمـر جمهوری اسلامی ایران، 1382.


حمید گازُر
سوابق تحصیلی: لیسانس معماری داخلی از آکادمی هنرهای زیبای دانشگاه سان فرانسیسکو، 1987-1983؛ مهمترین سوابق حرفهای: شرکت مهندسی هندسه در شهر اُکلند، کالیفورنیا، 1989-1982؛ شرکت گازر و طراحی داخلی به صورت آزاد، 2009-1991؛ پروژههای اداری انجام شده از 1991 تا حال: شرکت پیستون ایران، تبریز؛ شرکت پایانهال، ساختمان اداری، خیابان جردن، تهران؛ شرکت سازه پوشش، ساختمان اداری تهران، خیابان جردن؛ شرکت سازه پوشش، واحد اداری، هشتگرد؛ شرکت انرژی دانا، ساختمان اداری در خیابان قبادیان، تهران؛ شرکت سرمایهگذاری اعزام، ساختمان اداری، شهرک غرب؛ شرکت خلیج ایران، خیابان ظفر، تهران؛ فروشگاه لوازم خانگی ایرن؛ فروشگاه ساعت برادران رحمانی؛ شرکت پخش عظیم، جادهی مخصوص کرج؛ خانهی مسکونی، سوئیس؛ چندین خانهی مسکونی در ایران؛ داور سازمان میراث فرهنگی برای مسابقهی طراحی داخلی برای بناهای تاریخی مرمّت و احیا شده، بهار 1382؛ عضو هیئت داوران اوّلین مسابقهی طرّاحی داخلی هنر معماری، اسفند 1388.​


علی خادمزاده
سوابق تحصیلی: فارغالتحصیل طراحی صنعتی در مقطع کارشناسی ارشد از دانشکدهی هنرهای زیبای دانشگاه تهران؛ مهمترین سوابق حرفهای: نایب رئیس کار گروه تخصصی طراحی داخلی اتحادیهی صادرکنندگان مبلمان منزل و اداری؛ مدرس دورههای تخصصی طراحی داخلی اتحادیهی صادرکنندگان مبلمان منزل و اداری؛ مدرس دورههای تخصصی طراحی داخلی دانشکدهی هنرهای زیبا از سال 81 تاکنون؛ مدرس رشتهی طراحی صنعتی دانشکدهی هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی؛ مدیرعامل شرکت آرتاژ طرح و ایده از سال 78؛ داور مسابقهی طراحی داخلی دکو 2009؛ داور مسابقهی HOFEX،؛ پروژههای طراحی و اجرا شده: دفتر شرکت مخابرات Ericsson در ایران؛ دفتر مرکزی شرکت نفتی Repsol YPS در ایران؛ دفتر پتروشیمی چین Sinopec در ایران و برندهی جایزهی بینالمللی طراحی داخلی ADEX برای طراحی دفاتر اداری کارخانهی شرکت سپهر ابر آسیا؛ عضو هیئت داوران اوّلین مسابقهی طرّاحی داخلی هنر معماری، اسفند 1388.​


زمــانبندی:
آخرین مهلت ارسال آثار:حداکثر تا ساعت 17 روز چهارشنبه 7 مهر 1389
اعلام نتایج داوری و مراسم اهدای جوایز: 6 آبان 1389
زمانهای اعلام شده غیرقابلتمدید هستند.


آدرس مؤسسه ی هنر معماری قرن (ناشر فصلنامهی هنر معماری):
تهران، مفتح شمالی، پایینتر از مطهری، خیابان زهره، کوچهی قابوسنامه، پلاک 1، طبقهی همکف، واحد 6 تلفن: 88342961 -88342960 صندوق پستی: 8491 - 15875
www.aoa.irinfo@aoa.irhonarememari@ymail.com


تاريخ خبر1389/04/28




http://www.aoa.ir/NewsView.aspx
 

ahle_dele

کاربر فعال
آوگون: در گنبدهاي دو پوسته ي گسسته، نار بيرون زدگي پوسته ي دوم را مي گويند. قوس سرنگون شده يا وارونه، انحناي پاي گنبد كه به طرف داخل متمايل مي شود. نقطه ي عطف گنبد.
ابليز: خاكي كه از مخلوط شن، رس، گل و لاي و خاك هاي گياهي به وجود آمده است.
اژيو: از انواع قوس هاي تيزه دار
اِسپَرلوس: خلوت، آپارتمان خصوصي ، محلي آراد براي كار
 

z.banaei

عضو جدید
salam khobid man zahra hastam.ta 3 mah dige darsam tamom mishe daram ro payan namam kar mikonam
khoshhal misham etelaati ke daram shoma estefade konid v hamchenin bar aks
 

ahle_dele

کاربر فعال
1 درزهای انقباضی
2 درزهای انبساط
3درزهای نشست
4درزهای لغزشی
5درزهای جدا کننده، مفصلی چ
6درزهای کنترل
 

z.banaei

عضو جدید
سلام خوبی نگرانی نداره؟؟؟
به نظر من بیا چند نفری البته از همین بچه های باشگاه.......
جمع شیم و یه شرکت بزنیم بالاخره اگه هر کدوم یک طرف کارو بگیریم مطمئنا میتونیم سرپا شیم.
نظر دوستان چیه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
 

z.banaei

عضو جدید
سلام موضوع پایان نامه من مرکز موسیقی ..............
مطلب خیلی کم دارم و توی اینترنت چیزی کمی پیدا کردم.للللللللللللطفا کمکم کنید:cry::cry::cry::gol:
 

MY WORLD

عضو جدید
کاربر ممتاز
1 درزهای انقباضی
2 درزهای انبساط
3درزهای نشست
4درزهای لغزشی
5درزهای جدا کننده، مفصلی چ
6درزهای کنترل

با فرض اینکه منظورت از درز جداکننده درز انقطاع هست جوابا درسته.
فقط من درز کنترل نشنیده بودم تا حالا!
سوال بعدی لطفا.
 

mari_hill_2005

عضو جدید
سلام.موافقم.منم فارغ التحصیلم و جویای کار.حتی نداشتن کار باعث شده نامزدم رو از دست بدم متاسفانه.اخه اونم بیکاره.اگه می تونید کمک کنید تو رو خدا.مرسی معماران جوان
 

rose_1988sh

عضو جدید
کاربر ممتاز
باغهای ایرانی را می توان در یک تقسیم بندی کلی از لحاظ طرح به 2 دسته تقسیم کرد : باغهایی که دو محور موازی اصلی دارند و کوچه باغهای فرعی این دو محور با زاویه 90 درجه قطع می کنند مانند باغ دلگشا در شیراز . باغهایی که دو ، سه ، یا چهار محور مضاعف و موازی دارند و در مرکز باغ از یکدیگر می گذرند مانند باغ جهان نما و باغ سلطان آباد در شیراز .

منبع: http://www.rasekhoon.net/Article/Show-25520.aspx
 

aseman 2010

عضو جدید
سوال 126 :
دسته بندی کلی باغهای ایرانی را نام ببرید.

د [FONT=&quot]در شاخه دسته بندی باغ ها این امکان فراهم خواهد بود که باغ هایی که در حال حاضر در ایران موجود هستند بر پایه سه ویژگی اصلی دسته بندی شده و امکان جستجو در انها فراهم اید . این جستجو برپایه دوره تاریخی شکل گیری باغ ،دوم بر پایه موقعیت جغرافیایی (نام استان و شهرستان محل قرار گیری باغ)سوم بر پایه نوع و کاربری باغ امکان پذیر خواهد بود.[/FONT]
 
آخرین ویرایش:

ahle_dele

کاربر فعال
دسته بندی کلی باغهای ایرانی
1-احداث باغ غالبا در زمینهای شیبدار
2-محصور بودن پیرامون باغ با دیوار
3-تقسیم سطوح غالبا به چهار بخش
4استفاده از خطوط راست در طراحی باغ
5-وجود یک ساختمان در مرکز یابلندترین قسمت باغ
6-استفاده از یک جوی دایم اصلی
7-روان نمودن اب بهگونه ای که صدای اب به وجود اید
8-استفاده از سنگهای تراش دار در کف جوی برای نمایان شدن موج اب
9-وجود رابطه نزدیک با طبیعت و عدم وجود حد فاصل بین ساختمان و باغ
10-وجود حوض یا استخر برای تامین اب و
14-استفاده بیشتر از گل سرخ نسبت به گونهای دیگر
زیبایی چشم انداز در مقابل عمارت
11-استفاده از درختهای زیاد و سایه دار و وجود معبر های باریک
12-اختصاص دادن بیشتر قسمت باغ به کاشت درختان میوه
13-استفاده از انواع گلهای زینتی و دارویی
انواع باغها
انواع باغها بر حسب کارکرد اصلی ان میتوان به 5 گونه به شرح زیر طبقه بندی کرد
1-باغ میوه
2-باغ سکونتگاهی
3-باغ سکونتگاهی-حکومتی
4-باغ حکومتی
5-باغ واقع در کنار رودخانه
 

rose_1988sh

عضو جدید
کاربر ممتاز
سوال127

من بپرسم؟
یه سوال خیلی آسون :w16:
20 تا از آثار تاریخی اصفهان رو نام ببرید.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

ahle_dele

کاربر فعال
مسجدها
مدارس مذهبی

مدرسه چهارباغ
مدرسه بزرگ صدر
مدرسه نیمآورد
مدرسه هنرستان ولیعصر(عج) تیران
مسجد جامع خوانسار


کاخ‌ها و عمارت‌ها

پل‌ها
مادی‌ها
بازار، سرا و تیمچه‌ها
راسته بازار قیصریه
سرای ملک‌التجار
بازار چهارسوق گلپایگان
مناره‌ها
مناره باقوشخانه
مناره زیار
مناره شهر گلپایگان
مناره ساربان
منارجنبان
مناره علی
مناره گار
مناره سین
مناره رهروان
مناره برسیان
مناره چهل‌دختران
مناره‌های دارالضیافه
مناره‌های داردشت
بازار آهنگران خوانسار

ارگ گوگد
تپه اشرف
میدان نقش جهان
گذر چهارباغ
آتشگاه اصفهان
بازارهای تاریخی اصفهان
خانه‌های قدیمی اصفهان
باغهای تاریخی اصفهان
کبوترخانه‌های اصفهان <LI sizset="10" sizcache="0">کلیساهای جلفا
گورستان تخت فولاد
ارگ شیخ بهایی
غارهای قلعه ب

مراکز تفریحی فرهنگی
باغ پرندگان
باغ گلها
مجموعه تفریحی ناژوان
مجموعه تفریحی سفه
کتابخانه‌ها
تخت فولاد
تالارهای مطالعه
کانون اخترشناسی ادیب
حوزه هنری
فرهنگسراهای اصفهان
شهر اسباب بازیها
باغ غدیر
مجموعه تفریحی ملک شهر
پارک امامزاده محمد دیزیچه
کوه قلعه بزی حسن آباد قلعه بری
 

rose_1988sh

عضو جدید
کاربر ممتاز

آتشگاه



پل مارنان



مسجد حکيم



بازارهاي تاريخي




خانه هاي قديمي




مسجد شيخ لطف الله




باغهاي تاريخي


خيابان چهارباغ




مدرسه چهارباغ




برجهاي كبوتر




عمارت چهلستون



مدرسه بزرگ صدر




پل الله وردي خان



عمارت عالي قاپو



منار ساربان



پل جويي




عمارت هشت بهشت







منار جنبان



پل خواجو




كليساهاي جلفا ( البته این عکس کلیسای وانک یا آمنا پرکیج هستش، که معروف ترین کلیسای اصفهانه )



منار مسجد علي



پل شهرستان




مسجد جامع عباسی


ميدان نقش جهان



مسجد جمعه

متاسفانه 20 تا عکس بیشتر نمیشه بگذاریم...

جواب شمام کاملا درست بود.
سوال بعد؟
 

Sepideh.mt

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام میشه من جواب بدم؟ :smile:

شهر شش دروازه نامی است که مردم به واسطهٔ آن که کرمان در گذشته شش دروازه داشته‌است، بر آن نهاده‌اند.
در سال 1293 ه.ق دور شهر کرمان با حصاری که طول آن از دروازه خراسانی(دروازه گبری) در شمال تا دروازه رق آباد در جنوب و عرض آن از دروازه وکیل در شرق تا دروازه ارگ در غرب بابرج و بارو و خندق‌هایی به عرض تقریبی ده متر و عمق چهار متر، محصور بوده‌است .

این شش دروازه عبارتند از :
دروازه وکیل این دروازه را چون محمد اسماعیل خان وکیل الملک-طاب ثراه- بنا نهاد، موسوم به دروازه وکیل است ولی چون نزدیک به مسجد جامع بوده مردم به آن دروازه مسجد می‌گفتند.
این دروازه در شرق شهرکرمان قرار داشته‌است.

دروازه ناصری که در شرق محله شهر بوده و آن را نیز محمد اسماعیل خان وکیل الملک نوری بنا نهاد.
این دروازه در شمال شرقی شهرکرمان قرار داشته‌است.

دروازه خراسان چون رو به خراسان باز می‌شده دروازه خراسان نام نهاده بودند. و همچنین مشهور بهدروازه گبری بدلیل مجاورت با محله‌ای در خارج شهر که در آن زرتشتیان سکونت داشته‌اند، بوده.
این دروازه در شمال شهرکرمان قرار داشته‌است.

دروازه سلطانی که به حکم سلطان شاهرخ باز شده و دروازه دولت هم نامیده می‌شود.
این دروازه در غرب شهرکرمان قرار داشته‌است.

دروازه ارگ که آن را دروازه باغ نیز می‌گویند چون ارگ ومیدان مشق وتوپخانه و منزل ایالت است . در سال1225 ه.ق به امر ابراهیم خان ظهیر الدوله ساخته شده و به سمت شمال باز می‌شده.
این دروازه در غرب شهرکرمان قرار داشته‌است.

دروازه رق آباد چون بیرون این دروازه مزرعه‌ای به نام رق آباد بوده به این نام معروف شده‌است. این دروازه در سال 1311 هجری به امر عبد الحسین میرزای فرمانفرما-سالار لشکر-بنا شده است و به دروازه ریگ آباد نیز معروف بوده.این دروازه در جنوب شهر کرمان قرار داشته‌است .
 

aseman 2010

عضو جدید
شهر شش دروازه - كرمان



كرمان شهر شش دروازه


شهر كرمان سابقا داراي شش دروازه و حصاري دور تا دور داشت بيرون حصار به فاصله چهار تا شش متر خندق بود و به فاصله هايي در حدود سيصد متر و بعضي جا پانصد متر برج هائي داشت و در دو طرف هر دروازه يك برج آجري ساخته شده بود بقيه برج ها و حصار از گل رس بود عمق خندق ها در بعضي جاها هشت متر و بعضي جاها شش متر بود و حصار دور تا دور شهر تقريبا ده كيلومتر يك فرسخ و نيم محلي بود شش دروازه فوق هر كدام اسمي مناسب به خود داشت :
1- دروازه رق آباد يا ريگ آباد اين دروازه در جنوب شهر واقع و چون هم مرز اراضي رق آباد بود به اين مناسبت بنام رق آباد خوانده مي شد اين درواززه بر سر راه ماهان ، جوپار ، بم و گلباف ، رابر ، راين و جيرفت و بافت و توابع جنوبي كه در طرف جنوب شرقي كرمان واقع بودند قرار داشت و هر صبح و شام قافله هاي سنگين و مسافريني بي شمار خارج و داخل شهر ميشدند مخصوصا ايام تابستان كه ميوه جات از دهات اطراف به شهر حمل مي شد چنانچه شب مي آمدند كه دروازه بسته بود بيرون دروازه در جايي به نام قليون‌چي كه تقريبا قهوه خانه هاي امروزي بود ، مي ماندند تا آفتاب بزند و دروازه باز شود و چنانچه اذان صبح مي رسيدند به موقع بود مي توانستند با مختصر بازرسي داخل شوند ( باقيمانده يكي از آنها تا همين چند سال در كوچه اي به همين نام بين خيابان منتظري و 24 آذر وجود داشت كه درخت خشكيده‌ي ان هنوز هم باقي است )خلاصه ازدحام زيادي توأم با صداي حيوانات به گوش مي رسيد و دروازه بان وظيفه داشت بارهائي كه به شهر حمل ميشد بازرسي نمايد و چنانچه ميوه فاسد يا گوشت مانده مي ديد آن ها را در خندق مي ريخت و صاحب آن را بازداشت ميكرد و همچنين اشخاص مشكوك را به شهر راه نميدادند مگر آنكه معروف و ضامن بدهند سر درب اين دروازه ها ستون هاي دو طرف كه به شكل مناره ساخته شده بود تمام كاشيكاري و اشكالي از پهلوان ها از جمله رستم و سهراب و پهلوان اسد بمي كه پهلواني بنام بود نقش بسته بود و درب آن از چوب محكم ضخيم از چنار يا گردو به ارتفاع چهار متر و پهنا سه متر تا سه متر و نيم ساخته شده بود و گل ميخ هاي آهني به آن نصب و از داخل شب بندي آهني داشت كه با قفلي بسيار بزرگ باز و بسته ميشد دروازه بانها از گروه شش نفري تا هشت نفري و در موقع خطر از گروهي چهل نفري تشكيل مي گرديد و اين عده كشيك داشتند و دو نفر دائما مي بايست بيدار و مواظبت نمايند تا كسي درب را باز ننموده داخل و خارج نشوند و براي استراحت اين گروه در داخل دروازه در دو طرف اطاق هاي متعدد ساخته شده بود . در سال 1314 شمسي به دستور شهرداري كه سابق بلديه ناميده مي شد خراب و خندق هاي اطراف آن را پر نمودند اين دروازه درست مقابل مسجد قائم خيابان احمدي در پنجاه متري روبروي آن مسجد واقع بود كه امروز اثري از آن بجاي نمانده .


2- دروازه مسجد ‌اين دروازه چون نزديك به مسجد جامع كرمان بوده به اين مناسبت به آن دروازه مسجد ميگفتند و درست واقع شده بود در اول بازار ميدان مظفري و يكي از دروازه هاي بود كه جمعيت يادي از آن داخل و خارج مي شد و بيشتر بار و ميوه كه از ماهان و سرآسياب فرسنگي و شهداد كه سابق به آن خبيص مي گفتند و همچنين انگور كه از سيرچ و گلباف كه سابق گوك ناميده ميشد وارد كرمان ميشد راه عبورشان از همين دروازه بوده و نيز زواري كه از راه لوت مي بايست به مشهد مقدس بروند از همين دروازه خارج ميشدند اين دروازه به دستور سلطان محمد مظفر باني مسجد جامع كرمان ساخته شده و در بهترين محل شهر واقع ميشد مانند دروازه رق آباد و سر درب و دو طرف آن كاشي كاري شده بود ولي بجاي اشكال رستم و پهلوان اسد آياتي از قرآن روي كاشي هاي آبي رنگ حك شده بود كه منظره بسيار جالبي داشته دروازه مسجد چون رو به خرابي گذارده بود و در صدد تعمير آن برنيامدند در سال 1296 شمسي چون خطر فرو ريختن داشت آن را خراب و مردم كاشي ها و آجر آن را بردند محل اين دروازه درست در اول بازار مظفري بوده كه در حال حاضر اثري از آن باقي نيست .
3- دروازه ناصريه ‌يكي از بناهاي بزرگ و بسيار عالي كرمان بوده كه بر پنج دروازه ي ديگر كرمان برتري داشته و مجراي آب سعيدي كه در موقع خطر و هجوم دشمن ميبايست خندق ها را پر از آب نمايند در وسط همين دروازه قرار داشته سر در و ستون هاي اين دروازه از كاشي هاي سياه و آبي و بنفش كه اشعاري دل پذير بر آنها نقش داشته ساخته شده بود راه شهداد و كوهپايه و زرند و راور و ناي بند دهات اطراف اين قصبه ها از همين دروازه بوده بعضي از تاريخ هاي كرمان نوشته اند دروازه ناصريه به دستور امير شاهرخ امير تيمور گوركاني ساخته شده است ولي اين روايتي ضعيف است و بعضي عقيده بر آن دارند كه دروازه سلطاني به دستور امير شاهرخ ساخته شده و دروازه ناصريه و برج و خندق اطراف به دستور او تعمير و مرمت شده است خلاصه دروازه ناصريه يكي از دروازه هاي قديمي كرمان بوده و موقع هجوم لشكريان آغامحمد خان قاجار لطفعلي خان زند از همين دروازه خارج و به طرف بم فرار نموده محل دقيق اين دروازه در طرف راست خيابان ناصريه اول خيابان ده متري كه سابق كوچه ي عريضي بود و به نام كوچه مريضخانه معروف است واقع شده بود و امروز اثري از آن باقي نيست و در سال 1308 به دستور بلديه خراب و خيابان ناصريه كه به مناسبت اسم همين دروازه كه در آن قرار داشته احداث و بنام خيابان ناصريه نام گذاري گرديد .


4- دروازه گبري ‌اين دروازه در طرف شمال كرمان واقع و چون متصل به محله گبرخانه بوده بنام دروازه گبري معروف بوده اين دروازه درست مقابل دروازه رق آباد واقع و فاصله بين اين دو درست شش كيلومتر ، يك فرسنگ سابق بوده و ارتفاق اين دروازه قريب سه متر بوده و گويند موقعي كه نادرشاه در سفر دوم به كرمان آمد از همين دروازه با اسب وارد شهر شد و چون دروازه را با قالي و شال زينت داده بودند نادر متوجه كوتاهي دروازه نشد و با اسب كه داخل شد پشت او به چهار چوب گرفت و خراش برداشت ،‌حكومت شهر خاندان قلي بيگ را مورد عتاب و خطاب قرار داد و آن بيچاره را بطرزي هولناك اعدام نمود كه شرح آن در تاريخ كرمان آمده است . اين دروازه چون بر سر راه خبيص (شهداد) و دهات زرند و راور كوير و دهات گوهپايه واقع شده بود همه روز بارهاي خشكبار و ميوه وهندوانه و خربزه زيادي وارد شهر و دروازه بان هاي آن درآمد خوبي داشتند اين دروازه نيز بسيار قديمي و در همان اوان كه محل گبرخانه را ساخته اند اي دروازه را هم احداث نموده اند . دروازه گبري در وسط خيابان ابوحامد در اول خيابان شمال وجنوبي واقع و در سال 1310 به دستور بلديه وقت خراب و امروز اثري از آن باقي نيست در دو طرف اين دروازه كاشي كاري زيبائي شده بود كه قديمي بودن آن را ميرساند كاشي هاي آن از رنگ سياه و آبي لعاب ديده بود.
5- دروازه سلطاني ‌اين دروازه در حد شمالي ارگ دولتي واقع و محل آن درست در اول كوچه دبيرستان بهمنيار (‌درب شمالي سازمان آموزش و پرورش استان فعلي )‌ بوده ، عبور و مرور از اين دروازه كمتر از ساير دروازه ها صورت مي گرفته به لحاظ آن كه در حد جنوب غربي شهر كه ارگ دولتي نيز در همين محل واقع بوده جمعيت كمي زندگاني مينمودند متصل بوده و يكي دو محله از شهر راه عبورشان از اين دروازه بوده و آن دو محله يكي محله كليمي ها و ديگر محله دولت خانه كه شاهرخ زرندي در عصر كريم خان حاكم كرمان بوده ساخته است پاسداران اين دروازه از ساير دروازه ها بيشتر بوده چون متصل به ارگ دولتي بوده .اين دروازه به نام دولت نيز خوانده مي شد سر درب و مناره هاي دو طرف اين دروازه با كاشي هاي سياه و قهوه اي كوچك زينت يافته بود روايت ديگر ميگويند دولت خانه كه به دستور شاهرخ زرندي ساخته شده اين دروازه آن محله بوده است اين دروازه چون رو به خرابي و انهدام نهاده بود پيش از دروازه هاي ديگر كرمان خراب و امروز اثري بجز اسم از آن باقي نيست .


6- دروازه باغ نظر ‌اين دروازه چون جلو باغ نظر كه بعدا به آن باغ ستاد ميگفتند واقع شده بود به اين مناسبت به آن دروازه نظر و بعضي اوقات هم به آن دروازه ارگ ميگفتند اين دروازه درست در محل چهار خيابان فلكه بهداري (‌بيمارستان باهنر ) ‌قرار داشته از اين دروازه اياب و ذهاب افراد شخصي صورت نمي گرفته و بيشتر روزها بسته و هر موقع حكومت يا مامورين حكومتي مي خواستند وارد و يا خارج شوند دروازه باز و بسته ميشده و نيز حكومت هائي كه معزول مي شدند در بيرون همين دروازه ميدان كوچكي بود با مردم و با مامورين خداحافظي مينمودند .اين دروازه را مي توان يكي از دروازه هاي دولتي و مخصوص به مامورين دولت دانست و هر موقع جشن هاي دولتي رخ مي داد اين دروازه را با قالي و پارچه هاي اطلس و چراغ زينت مي دادند اين دروازه از آجر سفيد و نيمه آجرهاي ضربي ساخته شده بود و كاشي در آن به كار نرفته و گويا بر درب سنگ مرمر سفيدي نصب و اسم و باني و تاريخ اتمام دروازه بر آن سنگ منقوش بوده است اين دروازه تا سال 1296 شمسي پابرجا و در اواسط همين سال به دستور رئيس قشون كرمان سردار نصرت خراب و خندق هاي اطراف آن را پر و مسطح مينمايند و غير از اين دروازه در محل ميدان ارگ فعلي روبروي درب بازار دروازه كوچكي وجود داشت كه به آن هم دروازه ارگ مي گفتند و در طرف چپ اين دروازه اداره نظميه (شهرباني )‌قرار داشت و تمام ادارات حكومتي در محوطه دروازه ارگ و دروازه نظر قرار داشته كه كه در حال حاضر نيز بيشتر ادارات دولتي از جمله دادگستري و ثبت اسناد و دارائي و شهرباني و بانك ملي و اداره پست و تلگراف و ستاد ارتش در همان اراضي به صورت آبرومندي ساخته شده و استانداري نيز در اول در همين محل قرار داشته . دروازه ارگ در سال 1300 شمسي خراب و خندق هاي اطراف آن را پر و مسطح مي نمايند .



 

Similar threads

بالا