3- مقتل ملامحمد نخجوانی - سحاب الدموع(گؤزؤ یاشلی بولودلار)
بعد از فضولی و دخیل مراغهای بزرگترین شخصیت ادبی ادبیات مرثیه آزربایجان ملامحمد نخجوانی میباشد. او در 1851 م در نخجوان متولد و در 1916 م در کربلا چشم از جهان بست. تحصیلات ابتدائی را در نخجوان و تحصیلات عالیه فقه و اصول را در نجف اشرف به پایان رساند و مدتی در حوزه های دینی به تربیت طلاب دینی پرداخت. بعد از وفات آیت ا... فاضل شربیانی به درجه مرجع تقلیدی مسلمانان آزربایجان رسید. از ایشان تألیفات زیادی به زبانهای ترکی و فارسی به یادگار مانده است، مهمترین آثار ایشان عبارت است از:
1- مقتل "سحاب الدموع فی مصائب خامس اهل کساء" این اثر به زبان ترکی میباشد.
2- کتاب "مروج الحور المقلب بکشکول النور" این کتاب در دو بخش و به دو زبان ترکی و فارسی نگاشته شده است.
3- "مظاهر الانوار فی عقائد الاخیار" این اثر کلامی در خصوص اعتقادیات و به دو زبان ترکی و فارسی به نگارش درآمده است. همچنین "اجتماع امر و نهی"، مقدمة الواجب. حاشیه بر رسائل و مکاسب شیخ انصاری از آثار فقهی و اصولی ایشان است.
موضوع بحث ما کتاب سحاب الدموع می باشد که به صورت منظوم و منثور نگارش یافته است. این اثر مملو از صنایع لفظی و معنوی است. تشبیهات، تصویرآفرینیها، غلو و مبالغه هسته اصلی جملات این اثر را تشکیل می دهد. اثر گرچه به زبان ساده ترتیب یافته است، ولی از صنایع ادبی نیز دور نمانده و کثرت استفاده صنایع ادبی آن را سلامت و روانی دور نساخته است. این مقتل دارای خصوصیات ویژه خود است. در این مقتل به اسبهای ذوالجناح، دولدول و عقاب شخصیت انسانی داده میشود و در خیلی از جاها صاحب اسب با اسب خودش گفتگو می کند.
خصوصیت مهم بدیعی این مقتل تقسیم بندی موضوعات مقتل است: مقتل از یک مقدمه و 12 سحابیّه و یک مؤخره ترتیب یافته است. نامگذاری سحابیّهها با توجه به درجۀ سوز محتوا و صحنههای سحابیّههاست. مانند "الصاعقة المحرقه"، "بارقه ملتهبه"، "رعد الشرار"، "شعله ملتهبه فؤادیّه"، "شعله محرقه فؤادیّه"، "شهاب الثاقب" و "الشرارة المحرقة الاکباد" از جمله این سحابیهها میباشد.
در هر يك از عناوین فوق صحنههای سوزناک و دردناک کربلا ذکر شده است. ملامحمد نخجوانی با استفاده از منابعی چون اسرارالشهاده فاضل دربندی، امالی شیخ صدوق، جوهر الاخبار ملا نجفعلی زنوزی، مفتاح الجنة، ملامحمد مقدس زنجانی، ارشاد شیخ مفید، لهوف سیدبن طاووس، دخیل حسین مراغهای و حدیقة السعدای ملامحمد فضولی یک اثر بدیع و زیبائی را آفریده است. این اثر آنچنان از سلاست و زیبائی کلامی برخوردار است که میتوان آن را شعر منثور خواند.
ملامحمد نخجوانی در سال 1334 ه.ق در سن 66 سالگی در کربلا وفات و جنازه ایشان به نجف اشرف منتقل و در صحن حضرت علی (ع) جنب مسجد عمران در یک حجرهای دفن شده است.
1- شبیه گردانی یا تعزیه خوانی
یکی دیگر از شاخه های ادبیات مرثیه آزربایجان شبیه سرائی است.
شبیه گردانی به عنوان تئاتر مذهبی برای نخستین بار در دربند داغستان به صحنه ادبیات مرثیه کشیده شد. این نوع از ادبیات مرثیه از دو قسمت تئوری و عملی تشکیل می شود. تئوری این ادبیات را مکالمات و اشعار حماسی و رجزهای مخالف و موافق تشکیل می دهد. شبیه نویس مقتل را به صحنه های مختلف تقسیم و برای هر صحنهای اشعار، رجز و مکالمات مناسب توأم با موسیقی مناسب ترتیب میدهد. مضمون و عبارات "شبیه" علاوه بر برخورداری از تصویر و تشبیه های زیبا و صنایع بدیعی و ادبی دارای یک نوع موسیقی ریتمیک و ضربدار است. شبیهنویس با تقسیم صحنه به دو گروه موافق و مخالف از زبان هر کدام خالق بزرگترین اشعار و اثر حماسی میشود و با یک سبک و شیوۀ خاص صحنه را طوری ترتیب میدهد که شعر و موسیقی آن خواننده و بیننده را برای صحنه بعدی آماده و حريص کند.
در قسمت عملی شبیه گردانی اجراکنندگان صحنه به دو گروه تقسیم و هر گروه اشعار و مکالمات مخصوص خود را با موسیقی ويژه ایفا می نماید. در این مرحله گروه یزیدیان بنام "مخالف" گروه حضرت ابا عبدالله بنام "موافق" نامگذاری می شود. در گروه مخالف، موسیقی متن خشن، ترسناک و ضد احساسات و عواطف می باشد، در گروه موافق موسیقی متن با احساساتی ملایم و حاوی حزن و اندوه، اضطراب و هیجان است. و بیشتر از موغامات (مقامهای موسیقی شرقی=آزربایجانی) استفاده می شود. در هر مرحله از صحنه، موسیقی متن عوض میشود. غالباً صحنه با خواندن رجز از گروه مخالف آغاز میشود، بعد از آن فردی از گروه موافق "اجازه میدان" میخواهد و مکالماتی در بین گروه موافق ردّ و بدل میگردد و پس از گرفتن اجازه وارد کارزار شده از گروه مخالف "مبارز" می طلبد. بعد از به میدان آمدن "مبارز" ما بین این دو فرد مخالف و موافق رجزهای حماسی ردّ و بدل می گردد. پس از کارزار و کشته شدن فرد مخالف لشگر به صورت دسته جمعی حمله ور میشوند و قهرمان صحنه را به شهادت می رسانند.
در هر يك از صحنهها در مرحله اجازه گرفتن اشعار و مکالمات با یک نوع ریتم ملایم، دردناک و با سوز و گداز اجرا می گردد، در میدان کارزار و رجزخوانی مکالمات به صورت خشن، حماسی و با جديت ایفاء میگردد. و بعد از شهادت از مقامهای حزن آور و از اوخشاماها استفاده میگردد.
ملا محمد تقی گلزار دربندی متخلص به قمری بزرگترین شاعر حماسی آزربایجان با خلق اثر "کنزالمصائب" بزرگترین قدم را در خصوص شبیه گردانی و شبیه نویسی برداشته است. اشعار این مرد بزرگ در کمترین مدت در کل خطه آزربایجان پخش شد.
قمری در 1250 هجری قمری در شهر دربند (دمیرقاپی) دیده به جهان گشود. از آنجائی که شهر دربند از قدیم الایام مرکز مرثیه سرائی، علم و دیانت بود مرحوم قمری تحت تأثیر مستقیم این جریان قرار گرفته و استعداد بدیعی و ذوق بی بدیل خود را در ادبیات مرثیه به خصوص در شبیه نویسی بکار گرفت.
اینک نمونه ای از صحنه های شبیه را در اینجا بیان می کنیم.
بازگشت حرّ دلاور:
آیاق یالئن، باش آچئق گؤزلرینده اشک بصر
امام سمتینه یؤز قویدولار به سوز جگر
ای شاه دوران التوبه توبه
اولدوم پشیمان التوبه توبه
وار اشک و آهیم، یوخدور پناهیم
چوخدور گناهیم، التوبه توبه
ای جان حیدر قیلما مکدّر
بوباش، بو خنجر التوبه توبه
ای زبدۀ ناس، تیغوندور الماس
غیرتلی عباس! التوبه توبه
گؤره نده حری امام غریب و بیغمخوار
بویوردی اکبر و عباس و قاسمون احضار
خطاب قئلدی کی، ای بلبلان گلشنراز
چیخون قباقه بوسرداری ائیله یون پئشواز
آمدن حر به حضور امام:
ای بلایه گرفتار اولان آقا سلام علیک
غریب و بیکس و بی یار آقا سلام علیک
جواب امام:
ای دلاور علیک السلام خوش گلدون
کئچوب کئچنلر علیک السلام خوش گلدون
حر:
بوگول جماله نظر قیلماغا گؤزوم یوخدور
اوزوم قارا بو قاپوندا خجالتیم چوخدور
منی باغیشلاگیلن ای امام مستحسن
گلوب سنون قاپیوا عجزیله دخیلم من
امام:
باغیشلارام سنی ای تاجدار ملک عرب
ولی بوشرطیله اوّل باغیشلایا زینب
حر:
گر ائیله سن منه چشم شفقت ایله نظر
ویور قباقیمه دوشسون جوان علی اکبر
بو التماس سنه ائتمه گیمده وار مطلب
ائشیتمیشم کی، چوخ ایستر اونی خانم زینب
بنا به حکم امام وحید تشنه جگر
دوشوب قباقینه حرون،جوان علی اکبر
علی اکبر خطاب به حضرت زینب
پس ای طيبه کون و مکان سلام علیک
کنیزی حوری باغ جنان سلام علیک
حضرت زینب:
غریبه دیللره بینوا بیبون قربان
ریاض حسنه گول انوریم علیک سلام
نه مطلبون وار ایا نوجوان لاله عذار
گتیر بیانه گؤروم دلبریم علیک سلام
حضرت علی اکبر:
گلوب سنون قاپیوا التماسه بیرسردار
گناهی چوخدي، پشیماندي، چوخ خجالتی وار
حضرت زینب خطاب به حرّ:
باغیشلاییم نئجه ای حرّ نامدارسنی
کسوب قباقیمی چکدون بوکربلایه منی
باغیشلاییم نئجه اوّل یولومی سن توتدون
عیال شیرخدانی اوچؤلده قورخوتدون
حضرت علی اکبر خطاب به حضرت زینب:
بو حرّ اؤز وطنینه قبیله سرور یدور
بیزه قوناق گلوبدور عموم برابریدور
دوشوب قباقینا من گلدیم التماس ائدرم
اگر اونو قوواسان من ده اوز قویوب گئدرم
حضرت زینب:
مکدّر اولما گیلن ای شبیه پیغمبر
باغیشلادوم سنه حرّی جوان علی اکبر
...
نوحه سرائی
یکی از شاخه های مهم ادبیات مرثیه آزربایجان، نوحه سرائی می باشد که خود از سینه زنی، زنجیرزنی، عرش و نوحه تشکیل یافته است. اکثر اشعار سینه زنی و زنجیرزنی در قالب چهار پاره و مخمس سروده میشود و دارای بحر، متن و خاتمه می باشد.
بحر اوّلین بند یک منظومه است که سینه زنها و زنجیرزنها آن را در پایان هر یک از بندهای منظومه تکرار می کنند و به لحاظ تک ضرب و یا سه ضرب بودن از یکدیگر متمایز هستند. در خاتمه شاعر با آوردن تخلص خود آخرین بند منظومه را می سراید و منظومه اش پایان می پذیرد. در بین شعرای آزربایجان شاید شاعری نباشد که در خصوص زنجیرزنیهای سوزناک خود در این زمینه به پیش تاخته اند و بعنوان شاعر نوحه معروف و مشهور شده اند. ما بطور خلاصه بزرگترین شعرای نوحه آذربایجان را در این مختصر در دو بخش شعرای کلاسیک و شعرای معاصر بررسی میکنیم.
الف: شعرای کلاسیک
1-حاج رضا صراف تبریزی
2- ابوالحسن راجی: میرزا ابوالحسن راجی در 1247 هجری در تبریز دیده به جهان گشود و در 1292 هجری هنگام بازگشت از مکه در دریای قلزم غرق شده است. راجی با نوحه های ساده و روانش مشهور است. کلیات دیوان راجی به دفعات در ایران و قفقاز به چاپ رسیده است: نمونه ای از نوحه های ایشان:
ای جماعت وورمایین چوخ نیزه و خنجر منه
بسدی بوسینمده کی داغ علی اکبر منه
بیر طرفدن لشگر اندوه ائدر هردم هجوم
بیر طرفدن فوج اشک دیدۀ سپاه غم هجوم
بیرطرفدن فوج اشک دیدۀ پرغ هجوم
بیرطرفدن اولمایین سیزده هجوم آورمنه
عشقلن تخمیر اولوب دور اصل بنیادیم منیم
عشقدور بوآب و خاک و آتش و بادیم منیم
مکتب غمده شهادت درسین استادیم منیم
حرف و حرف و نقطه – نقطه ائیله یوب ازبرمنه
بزم غمده آغلاسون دایم پیمبر امتی
شیعه خاصون نه قدری وار الینده فرصتی
الامان محشرگونی "راجی" متاع جنتی
بیر در شهوار اولور بواشک و چشم تر منه
3- سید عظیم شیروانی: سید عظیم شیروانی از علمای بزرگ و متفکرین آزربایجان در یک خانواده روحانی در شیروان چشم به جهان گشود. بعد از کسب علوم مقدماتی و یادگیری زبان فارسی، عربی و روسی به عراق عزیمت و در نجف و کربلا مبادرت به یادگیری فقه و اصول پرداخت. سید عظیم علاوه بر اینکه عالم و روحانی برجسته بوده بزرگترین شاعر عصر خویش نیز هست. او در راه زدودن خرافات سعی بسیار کرد. به طوری که در این راه بارها خانه اش به یغما رفت و در نهایت در نوزدهم ماه مبارک رمضان در مسجد و به هنگام نماز صبح به ضرب چاقو شهید گردید. این شاعر بزرگ علاوه بر اینکه در غزل و طنز استاد مسلم است در ادبیات نوحه نیز جزو پیشگامان است:
شادم کی ایلاهی تؤکوله قانی حسینون
تا راضی اولا عشقده جانانی حسینون
ای خضر یانیب محنتیمه چشمینی ترقیل
بوکرب و بلا دشتینه بیر لحظه گذرقیل
ای نوح! بو احواله ائدیب نوحه نظر قیل
گؤر موجه گلیب قانیله طوفانی حسینون
4-میرزا علی اکبر صابر
صابر به عنوان روشنگر منطقه قفقاز و ایران مشهور است و یک عمر در راه جهل زدائی و خرافه زدائی سعی و تلاش نمود و با اشعار ساتیریک خود مصر، هندوستان ایران و ترکیه را تحت تأثیر افکار خویش قرار داد. متأسفانه جامعه ما از افکار و اندیشه او بیگانه است و حتی با تحریف شخصیت ایشان از طرف بعضی ناآگاهان و مفرضان چهره حقیقی این شاعر مسلمان و شیعی را در هاله ای از ابهام قرار دادند. میرزا علی اکبر طاهر زاده متخلص به صابر ،در عین حال که یک شاعر ساتیریک میباشد ولی در حوزه نوحه و غزل نیز ید طولانی دارد.
باخدی چون اکبرینین نیزده لیلا اوزونه
گؤردو زولفو تؤکولوب چون شب یلدا اوزونه
گلدی شوره دئدی: ای شمع شبستانیم اوغول
یئتمه دی کامه، مراده مه تابانیم اوغول
حشره تک دلده قالیب چیخمادی بوجانیم اوغول
گلمه یئیدی آنان ای کاش بو دونیا اوزونه
ای صبا! بیرجه اس اول زلف پریشانی داغیت
خانمان دل ویرانۀ لیلانی داغیت
دل ویرانۀ لیلا کیمی دونیانی داغیت
قویما دوشسون داخی اول زلف سمنسا اوزونه
مظهر حسن پیمبر رخ آلیندی سنون
آیۀ "شمس و ضحاء" مهر جمالیندی سنون
سورۀ "نون و قلم" هاشمی خالیندی سنون
کاکلین پرده چکیب "لیلة الاسراء" اوزونه
"صابرا" هرایل عزا ساخلا علیاکبره سن
کربلا ده گئدیب آغلا او شه داوره سن
گل قیامتده بوجمعیله صف محشره سن
قالما حسرت ايکی دونیاده بومولا اوزونه
علاوه بر شعرای فوق شعرای دیگری چون میرزا حسیب قدسي، قاسم بیگ ذاکر، خورشید بانو ناتوان، فاطمه خانم کردشتی از شعرای کلاسیک ادبیات آزربایجان نیز به عنوان شاعر ادبیات نوحه معروف و مشهور هستند.