به دستور دادستان تندیس آرش کمانگیر و اسبانش در ساری جمع آوری و نابود شدند

Rheoman

عضو جدید
کاربر ممتاز
اتفاقاتی غیر دلچسب برای مجسمه های اسب!

شمال نیوز: از عصر دوشنبه که یکی از روزنامه نگاران در تماس با رسانه های گروهی استان خبر ناپدید شدن اسبها و بی اطلاعی مسئولین ذیربط از آن را عنوان نمود، این ماجرا ابعاد تازه ای به خودش پیدا کرد و ضمن بازتاب رسانه ای گسترده در سطح استان و کشور، برخی از رسانه های خارجی نیز به انتشار این خبر پرداختند.


تعداد شانزده مجسمه اسب برنزی همراه با ارابه و سوار که نمادی از آرش کماندارمحسوب می شد ،از سال 1354در میدان ولیعهد سابق و میدان امام خمینی (ره) کنونی شهر ساری نصب بود.


آنچه که ماجرای ناپدید شدن ناگهانی مجسمه اسبها را بیش از پیش پر رنگ تر نمود،عدم اطلاع رسانی شفاف و صحیح دستگاهای نظارتی و اجرایی مرتبط با این موضوع بود که شهروندان را در جریان چنین اقدامی قرار ندادند و همین امر سبب گردید تا شایعات بسیاری میان مردم رواج پیدا کند و موج پیامکها و تلفنهای مختلف شائبه سرقت مجسمه اسبها را در نزد افکار عمومی قوت بخشید.


اما همانطور که پیش بینی می شد،شامگاه سه شنبه در سيصد و چهل و ششمين جلسه علني شوراي اسلامي شهر ساري، رئيس شوراي اسلامي مرکز استان، در خصوص مفقود شدن مجسمه اسبها سخن گفت. فرامرز نقیبی تصریح کرد: بر اساس دستور دادستان، وجود مجسمه‌هاي اسب در ميدان امام چيزي جز اهانت به نام امام نيست و جمع‌آوري اين مجسمه‌ها به شهرداري ابلاغ شد.


در پاسخ به سخنان نقیبی ، عضو جدید الورود شورای شهر ساری اظهار داشت: جمع‌آوري اسب‌هاي ميدان امام با اين روش درست نبود و اين اقدام از سوي شهرداري بايد با تصويب شورا انجام مي‌شد.

سید محمد آقامیری خاطر نشان کرد:: به عنوان يك شهروند از اين اقدام كه پاسخ شفافي ندارد قانع نشدم و به تبع افكار عمومي هم نيازمند پاسخي شفاف هستند.

عضو كميسيون بودجه و مالي شوراي اسلامي شهر ساري طرح فعلي ميدان امام را دچار نقص دانست و گفت: طرح ميدان امام فقط از يك جهت كلمه امام مشخص است و در حاليكه از هر چهار سوي ميدان اين طرح بايد واضح باشد.


عضو جديد شوراي سوم شهر ساري با اشاره به اينكه پايبندي به امام را به درستي بايد انجام داد افزود: برداشتن اسب‌هاي ميدان امام اگر به صورت كارشناسي و تنها براي اصلاح و زيباسازي برداشته مي‌شد پاسخي قانع‌كننده براي افكار عمومي خواهد داشت.


این اظهار نظرات در حالی صورت می گیرد که اوائل اردیبهشت ماه سالجاری،محمد دامادی عضو سابق شورای اسلامی شهر ساری که مدتی قبل بحاطر کاندیداتوری در نهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی استعفا داد، در سیصد و سی و سومین جلسه علنی این شورا با بیان اینکه متاسفانه به علت کم کاری برخی از دستگاه ها، دم مجسمه اسب میدان امام ساری به سرقت رفته است، افزود: این موضوع باید از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری شود تا همانند برخی از شهرها تمام مجسمه ها از سطح شهر جمع آوری نشود.

این نگرانی تامل برانگیزعضو سابق شورا، در کمتر از یک ماه به یکی از بزرگترین دغدغهای فرهنگی شهر تبدیل شد و اما و اگرهای فراوانی را در میان شهروندان و حتی مسئولین ایجاد کرد.

نکته جالب اینکه در برخی از سایتهای ناپدید شدن مجسمه های اسب میدان امام ساری با تاکید بر این نکته انعکاس داده شد که جمعی از فعالان فرهنگی استان خواهان جمع اوری مجسمه های مذکور از این میدان بودند.اما هیچ اشاره ای به اسامی و عناوین این فعالان فرهنگی نشده است.

در اوائل آغاز بکار سید علی حجازی بعنوان شهردار ساری،جمعی از هنرمندان هنرهای تجسمی مازندران در نشستی که با او داشتند در خصوص مجسمه های اسب میدان امام پیشنهاداتی را به شهردار دادند که ماحصل آن این شد که مجسمه ارابه و سوار تیراانداز که نمادی از آرش کماندار قهرمان اساطیری ایرانیان بود،پس از سالها بار دیگر به مجموعه مجسمه های اسب افزوده شد و فضای میدان نیز مورد بهسازی قرار گرفت.

به نظر می رسد به زعم برخی از مسئولین ،پرداختن به ماجرای ناپدید شدن ناگهانی مجسمه های اسب میدان امام ساری حاشیه پردازی و ماجراجویی نیست بلکه فراهم شدن زمینه های مناسبی برای پرداختن به مباحث مهم فرهنگی می باشد که باید با بررسی چالش ها به راهکاری مطلوب برای حرکت در مسیر توسعه فرهنگی دست یافت .

اندکی نمی گذرد که رییس شورای اسلامی شهر ساری در اظهار نظری جنجالی خواهان تغییر نام چهار راه دروازه بابل ساری بنام یکی از مشاهیر مازندران شد.در نگاه اول زنده نگه داشتن نام بزرگان امری پسندیده است، اما از قدیم گفته اند هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد،در شرایطی که در دنیای امروز برای ارتباطات فرهنگی و تقویت تکریم قوم ، نژاد و زبان مردم، نام خیابان یک کشور بنام کشوری دیگر نامگذاری می شود و اقدام نمادین خواهرخواندگی صورت می گیرد، تغییر نام چهار راه دروازه بابل شهر ساری چه دستاورد عمده و بزرگی خواهد برای مردم مرکز استان خواهد داشت؟ مگر نه این است که از قدیم الایام این تصورغلط و خیال بیهوده در نزد تعداد بسیار اندکی از افراد جامعه وجود دارد که شهرهای ساری و بابل با هم کارد و پنیر هستند؟ اتفاقا از قدیم الایام یکی از زیباترین کار مردم ساری این است که در زندگی روزمره نام دروازه بابل را آمد و شدها و گفتار خود حفظ نموده اند که این نشان از شعور بالای فرهنگی مردم مرکز استان دارد.

نا گفته پیداست در احداث و ساخت خیابانها و میادین یا حتی اماکن جدید می توان اولویت نام گذاری را برای مشاهیر و مفاخر استان و شهر قائل شد تا نام این بزرگان در ذهن و زبان مردم همیشه زنده باشد.

به هر تقدیر ماجرای ناپدید شدن مجسمه های اسب درس بزرگی برای مسئولین شهر و استان است تا اولا افکارعمومی را در مسائل جاری جامعه جدی بگیرند و بی تفاوت از کنار آن نگذرند ، به عبارت دیگر در مقابل ذهن پرسشگر مردم پاسخگو باشند.

ثانیا برای جایگزینی یک بنا و نماد، نخست دلائل متقن و منطقی جهت تخریب یا حذف آن ارائه کرده و گزینه جایگزین مطلوب را با برنامه ریزی و طراحی تصویب و آماده اجرا نمایند.

علیرضا سعیدی کیاسری_ نویسنده و روزنامه نگار

http://www.shomalnews.com/?view&sid=46027
 
آخرین ویرایش:

reza74

عضو جدید

اگه یه کمی بیشتر با اين مجسمه ها و ارزششون آشنا بشیم ، شاید بهتر بشه عمق مسئله رو تشخیص داد:
مجسمه های اسب ساری و کالسکه زرین دوران اشکانی به همراه 4 سرباز اشکانی ، ساسانی ، هخامنشی و سلوکی که به چهار جهت تیر میندازند، ساخت کارگاه جرالد سیسیالینو ایتالیا است.
هر مجموعه که سه اسب یک سرباز و یک کالسکه را شامل میشود، 1640 کیلوگرم برنز خالص است که در زمان ساخت یعنی سال 1957 معادل 420 هزار تومان برای آن هزینه شده است .
قیمت رسمی ساخت این مجسمه ها در حال حاضر 130000 یورو توسط کارگاه سیسیلیانو تخمین زده ميشود که به علاوه 15000 یورو حمل توسط کشتی به مبلغي بالغ بر 254 میلیون تومان می رسد .

برگرفته از خبر نکا نیوز به نقل از خبرگزاري فارس - ۱۷ خرداد ۱۳۹۰ کد خبر : 05366
http://javascript:void window.open('http://www.nekanews.ir/index2.php?option=com_content&task=view&id=5366&Itemid=1&pop=1&page=0', 'win2', 'status=no,toolbar=no,scrollbars=yes,titlebar=no,menubar=no,resizable=yes,width=640,height=480,directories=no,location=no');
 
آخرین ویرایش:

زيگفريد

عضو جدید
کاربر ممتاز
هر چیزی که مربوط به فرهنگ اصیل ایرانی باشه باید نابود بشه . :razz:

نتیجه اینگونه اقدامات متعصبانه این شده که از هر صد تا کودک و نوجوان بپرسی آرش کمانگیر کی بوده و چه کرده و چه نقشی در اساطیر ایران باستان داره شاید دو نفرشون هم اینو ندونند ولی اگر از جومونگ و تیر و کمانش بپرسی اکثریتشون برات در مورد فضایل جناب جومونگ کنفرانس هم میدن . :eek:
 

safa13

عضو جدید
کاربر ممتاز
ناپدید شدن مجسمه ها اقدام جدیدی نیست...ولی این خیلی جالبه که خودشون این بار مسئولیتش رو قبول کردن...هرچیزی که به فرهنگ والای ایرانی اشاره کنه باید به هر صورتی نابود شه.......
 

sanam_el

عضو جدید
آخه چرا؟
چرا هیچ کس پاسخگو نیست؟
چرا هیچ کس اعتراض نمیکنه؟
چرا کسی پیگیر این مسائل نیست؟
چه وضعیه؟
 

aminvo

عضو جدید
وقتی تویی یو بغض طنزو ، طنز بغض آلود
وقتی تویی یک گله عالم مردود
ای خدا، این عرب ها ورداشتن توی دبی آثار باستانی ساختن، ما هم به دست خودمون تمام زیبایی ها را نابود می کنیم. نقاشی ها را توی میدان فردوسی مشهد پاک می کنیم، این مجسمه ها را برمی داریم. بازسازی آثار باستانی نداریم. وقتی که تخته جمشید را آب به این روز رها می کنم، وقتی که آب زاینده رود اصفهان را به هر استانی می دیم ولی پایه های پل باید بدون آب باشن تا ترک بردارن. وقتی که .....
 

shahram1159

عضو جدید
پس ارش هم ازمون گرفتن
فرقی نمی کنه همه تندیس ها رو هم بگیرن اصل اینه خون ایرانی تو رگ هامونه اونا تندیسن اصل خون و باطن ماست
چو ایران مباشد تن من مباد
 
بالا