معمولا برای حفاظت ترانسفرمر های قدرت از رله های مالتی فانکشن به منظور حفاطت بهینه از این تجهیز ارزشمند استفاده می شود. مهمترین این فانکشن ها عبارتند از:
حفاظت 87 یا دیفرانسیل (در صورتی که مقصود از حفاظت، حفاظت خط و ترانس توأمان باشد از 87L استفاده می شود)
حفاظت 87G یا دیفرانسیل زمین (این حفاظت جهت شناسایی جریان نشتی به زمین در نظر گرفته می شود) در برخی از انواع رله ها امکان استفاده از 87G وجود ندارد معمولا در این رله ها بر اساس جمع جبری جریان ها 87N تنظیم می شود)
حفاظت جریان زیاد 50P, 50Q, 50N/G : همانطور که از نامشان پیداست این فانکشن ها با رسیدن به یک آستانه مشخص برای جریان های فازی(50) یا جریان های نشتی به زمین(50N/G) آلارم داده یا عمل می کنند تفاوت حفاظت N و G در استفاده از CT زمین ( 50G<-----G-CT) یا استفاده از جمع جبری جریان ها(50N) می باشد. این حفاظت بیشتر برای نرسیدن ترانس به آستانه حد تحمل اتصال کوتاه تنظیم می شود.
حفاظت جریان زیاد 51P, 51Q, 51N/G : همانطور که از نامشان پیداست این فانکشن ها مطابق با یک Inverse Curve به محض رسیدن به آستانه تنظیم شده برای جریان های فازی(50) یا جریان های نشتی به زمین(50N/G) آلارم داده یا عمل می کنند (این حفاظت ها برای اطمینان چند جانبه در بهره برداری صحیح از ترانسفر تنطیم می شوند---اشاره به سوال دوستی که چرا هم diff ست می شود و هم اضافه جریان--- همچنین برای بهره برداری از ترانس در شرایط اضافه بار نیز کارایی دارند که diff ندارد.
حفاظت اضافه دما یا 49 (Thermal Overload Protection) این حفاظت جهت عبور نکردن ترانس از محدوده قابل تحمل حرارتیِ طراحی شده ، در نظر گرفته می شود. عمل کرد این فانکشن مطابق با IEC60255-8 و بر اساس یک تخمین حرارتی از ماکسیمم جریان های عبور کننده از سه فاز می باشد (Thermal replica).
حفاظت 81 (Over/Under Frequency Protection) : این حفاظت جهت خارج نشدن تجهیزات از محدوده فرکانس مشخص تنظیم می شود. متأسفانه بر اساس مشاهدات شخصی به دلیل حساسیت کارفرماهای صنعتی در از دست ندادن بار ، تنظیم این حفاظت در شبکه های صنعتی انجام نمی شود.
حفاظت بوخهولتس (Buchholz) : در پاره از موارد به دلیل منبسط شدن بیش از حد روغن (ناشی از گرمای سیم پیچ ها مثلا به دلیل یک اتصالی احتمالی) این رله در ابتدا امر یک آلارم می دهد و اگر این انبساط ادامه داشته باشد فرمان تریپ صادر می کند.
حفاظت بوخهولتس Airbag: در ترانس های قدرت یک پرده دیافراگمی برای نفس کشیدن ترانس وجود دارد این بدان دلیل است که....؟ (پاسخ به بحث گذاشته شود تا جذابیت موضوع حفظ شود.) در مجموع با منبسط شدن روغن یا با ورود بیش از حد هوای با فشار در ترانس (که خود نشان دهنده یک اتفاق غیر عادی احتمالی می باشد) رله ای موسوم به بوخهولتس Airbag در ابتدا امر آلارم می دهد و در ادامه در صورت لزوم حتی فرمان تریپ صادر می کند. از آنجا که مکانیزم عمل این رله شبیه به بوخهولتس می باشد به آن Buchholz Airbag relay گفته می شود.
همچنین به منظور حفاظت هر چه بیشتر ترانس های قدرت از ادوات ابزاردقیقی مانند سنسور های PT100 و ... استفاده می شود تا دمای روغن و سیم پیچ های ترانس دائما مانیتور شوند و در صورت تجاوز از محدوده ست شده توسط بهره بردار، فرمان های آلارم یا تریپ صادر شوند.
آنچه به استحضار رسید کلیاتی از اصول حفاظت در ترانسفرمرهای قدرت می باشد امیدوارم با ادامه دادن بحث های فنی دانش علاقمندان به این مبحث ارتقا یابد.