موتور اتومبیل

just mechanic

عضو جدید
کاربر ممتاز

موتور اتومبيل


متعلقات موتور اتومبيل
1- پیستون موتور : پیستون قطعه استوانه شکلی است که در داخل سیلندر حرکت رفت و برگشت
دارد و زمانهای موتو ر را به وجود می اورد ضمنا نیروهای تراکمی و انبساط ناشی از احتراق را
تحمل می کند
2- شاتون موتور :شاتون موتور اهرمی است که به پیستون موتور و میل لنگ متصل بوده , باعث
تبدیل شدن نیروی خطی پیستون به نیروی چرخشی میل لنگ می گردد
3-سیلندر موتور :استوانه ای است تو خالی که از بالا به وسیله سرسیلندر مسدود شده و از
طرف پایین با حرکت پیستون حجم ان مرتبا تغییر می کند
4- میل لنگ موتو ر میل لنگ یا محور موتور میله ای است که کار انجام شده در روی پیستون را به
صورت گشتاور و دور دریافت نموده قدرت را به سیستم انتقال قدرت ارسال می کند
5- شمع موتور شمع موتور وسیله ای است متشک از دو الکترود و بدنه سرامیکی که بر اثر ولتاژ
زیاد ایجاد شده و به وسیله کویل در زمان مناسب طراحی شده ایجاد جرقه می نماید و مخلوط
متراکم شده سوخت را منفجر می کند
6-سوپاپ موتور قطعه فلزی است قارچی شکل که در روی دریچه های ورودی و خروجی سرسیلندر
قرار گرفته است و در زمانهای کار موتور با باز و بسته شدن خود نقش متفاوتی را ایفا می کند

7- سرسیلندر موتور سرسیلندر قطعه ای است که به عنوان درپوش در بالای بدنه سیلندر بسته
می شود تا محفظه احتراق را به وجود اورد معمولا در روی سرسیلندر جای شمع و جای سوپاپ و
غیره قرار دارد
8- راهنمای سوپاپ یا گیت موتور استوانه ای که سوپاپ در ان حرکت کرده , به علت داشتن لقی
مجاز, حرکت سوپاپ را کنترل می کند
9-مجاری اب موتور محفظه های عبور اب در اطراف سیلندر و سرسیلندر می باشد که اب در ان
گردش کرده , گرمای بیش از اندازه موتور را به رادیاتور انتقال می دهد

10 – مانتیفولد موتور لوله های انتقال دهنده ای است که سوخت را به موتور وارد یا دودهای حاصل
از احتراق را به فضای ازاد هدایت می کند
11- تایپیت موتور استوانه ای است که در زیر ساق سوپاپ و یا میل تایپیت قرار دارد و سوپاپ را از
محل نشست خود بلند می کند و حرکت خود را از بادامک میل سوپاپ می گیرد
12- میل سوپاپ موتور محوری است که حرکت خود را از میل لنگ می گیرد و دارای بادامکهای است
که به تایپیت حرکت رفت و برگشتی میدهد به علاوه استوانه خارج از مرکزی دارد که پمپ بنزین را
به کار می اندازد و نیز دارای دندانه محرک اویل پمپ و دلکو می باشد
13- فلایویل یا چرخ طیار موتور قطعه نسبتا سنگینی است که به انتها میل لنگ بسته شده که جهت
ذخیره انرژی تولید شده در موتور و بازپس دهی ان در زمان مورد نیاز به کار می رود
14-بادامک موتور قطعه ای است بادام شکل که در روی محور میل سوپاپ ساخته شده و حرکت
دورانی محور را به حرکت خطی قطعه دیگری که با ان درگیر است میسر می کند
15- فنر سوپاپ موتور وسیله ای است که در موارد لزوم سوپاپ را می بندد
16 – اسبک موتور وسیله ای است که در موارد لزوم سوپاپ را باز می کند
17 – کاربراتور موتور کاربراتور دستگاهی است که در ان سوخت موتور با نسبت معینی و در شرایط
مختلف کارکرد موتور اماده می شود
18 – دلکو موتور دستگاهی است که برق فشار قوی را در زمان لازم بین شمعها تقسیم می کند
19- ***** روغن موتور وسیله ای است که ناخالصیهای شناور در روغن را جذب می کند
20-پمپ روغن دستگاهی است که روغن را با فشار معین به قسمتهای محرک موتور می رساند
21- موتور استارت دستگاه الکتریکی است که برای راه اندازی موتور به کار می رود
22- میله اندازه گیر روغن موتور وسیله ای است که سطح روغن را در کارتل به وسیله ان مشاهده
می کنند
23 – وایرهای فشار قوی در موتور وسایلی هستند که برق فشار قوی را از دلکو به سر شمعها
می رسانند
24 – دینام موتور دستگاهی است که بنزین را از باک به کاربراتور انتقال می دهد
25-پمپ بنزین موتور دستگاهی است که بنزین را از باک به کاربراتور انتقال می دهد
26- ترموستات موتور دستگاهی است که در مدار خروجی اب موتور قرار گرفته , درجه حرارت
اب موتور را کنترل و در حد معینی ثابت نگاه می دارد
27- واتر پمپ موتور دستگاهی است که اب را بین موتور و رادیاتور به گردش در می اورد
28 – پروانه موتور قطعه ای است که هوای محیط خارج را از لابلای پره های رادیاتور مکیده , اب
را خنک می کند
 

just mechanic

عضو جدید
کاربر ممتاز
طرز کار موتور(چهار عمل اصلی در موتور)


چرخه کار موتور
اعمال یا رویدادهایی که در موتور شمع دار انجام می شود به چهار بخش یا حرکت پیستون
تقسیم میشود این حرکتها عبارتند از مکش تراکم انبساط و تخلیه هر حرکت از نقطه مرگ بالایی
به پایینی است در موتورهای چهار زمانه یک چرخه کامل از رویداد ها در سیلندر مستلزم دو
دور چرخش کامل میل لنگ است


زمان مکش : در حین حرکت مکش در موتور شمع دار سوپاپ بنزین (هوا) باز می شود و پیستون
به طرف پایین حرکت میکند در نتیجه در بالای پیستون خلا جزئی ایجاد می شود فشار جو مخلوط هوا
سوخت را از طریق دریچه بنزین به درون سیلندر سرازیر میکند وقتی پیستون از نقطه مرگ
پایینی میگذرد سوپاپ بنزین بسته می شود در نتیجه بخش بالایی سیلندر درزبندی می شود

زمان تراکم :پس از عبور پیستون از نقطه مرگ پایینی حرکت رو به بالای ان اغاز می شود و هر
دو سوپاپ بسته می شوند پیستونی که بسمت بالا می رود مخلوط هوا – سوخت را متراکم
می کند وان را به فضای کوچکتری بین سطح بالایی پیستون و سرسیلندر محدود می سازد این
فضا را محفظه احتراق می نامند در موتورهای شمع دار معمولا مخلوط هوا وسوخت چنان متراکم
می شود که حجم ان به یک هشتم حجم اولیه یا کمتر برسد میزان تراکم مخلوط هوا و سوخت
را نسبت تراکم می نامند نسبت تراکم بین حجم اولیه به نسبت مخلوط ثانویه را نسبت تراکم گویند
اگر حجم مخلوط پس از تراکم به یک هشتم حجم اولیه برسد ان گاه نسبت تراکم 8 به 1 خواهد شد

زمان انبساط :وقتی در پایان حرکت تراکم پیستون به نقطه مرگ بالایی می رسد شمع جرقه
می زندگرمای حاصل از جرقه شمع مخلوط هوا – سوخت متراکم را مشتعل می سازد این مخلوط
به سرعت میسوزد و دمای زیادی تا حدود 2500 درجه سانتیگراد تولید می شود و همین افزایش
فشار پیستون راپایین می راند شاتون این نیرو را به میل لنگ انتقال می دهد و میل لنگ میچرخد
تا چرخهای خودرو را بچرخاند

زمان تخلیه: وقتی در حرکت انبساط پیستون به نقطه مرگ پایینی نزذیک می شود سوپاپ دود باز
میشود پیستون پس از عبور از نقطه مرگ پایینی دوباره بالا می رود گازهای حاصل از احتراق از
دریچه دود خارج می شوند وقتی پیستون به نقطه مرگ بالای نزدیک می شود سوپاپ بنزین باز
می شود وقتی پیستون از نقطه مرگ بالایی می گذرد و حرکت به طرف پایین را اغاز میکند
سوپاپ دود بسته می شود و حرکت مکش دیگری اغاز می شود و کل چرخه – مکش-تراکم –
انبساط و تخلیه تکرار می شود تا وفتی موتور روشن است این اعمال همه سیلندر ها تکرار
می شوند



منبع : تکنولوژی مولدهای قدرت (مهندس محمد محمدی بوساری)
www.khodroha.com
 

Arminiya

عضو جدید
دوست عزیز
دیگه هر مکانیکی میدونه که داخل موتور چه خبر و چی میگذره
لطفا مطالب روز رو بذارید مطالب ناب
مثلا موتور های جدید و تکنولژی های بکار رفته ی جدید در آن
با شکر
 

just mechanic

عضو جدید
کاربر ممتاز
دوست عزیز
دیگه هر مکانیکی میدونه که داخل موتور چه خبر و چی میگذره
لطفا مطالب روز رو بذارید مطالب ناب
مثلا موتور های جدید و تکنولژی های بکار رفته ی جدید در آن
با شکر
سلام دوست عزیز
شاید اینطور باشه که شما میگید ولی خیلی از بچه های غیر مکانیکی هم از تالار مکانیک استفاده می کنن
در ضمن خیلیا هستن که رشته شون مکانیکه و آشنایی درست و حسابی از خودرو و قطعاتشو ندارن
با تشکر
 

Arminiya

عضو جدید
سلام دوست عزیز
شاید اینطور باشه که شما میگید ولی خیلی از بچه های غیر مکانیکی هم از تالار مکانیک استفاده می کنن
در ضمن خیلیا هستن که رشته شون مکانیکه و آشنایی درست و حسابی از خودرو و قطعاتشو ندارن
با تشکر
به هر حال نظرمو گفتم
شما مختارید
 

beik

عضو جدید
سلام دوست عزیز
شاید اینطور باشه که شما میگید ولی خیلی از بچه های غیر مکانیکی هم از تالار مکانیک استفاده می کنن
در ضمن خیلیا هستن که رشته شون مکانیکه و آشنایی درست و حسابی از خودرو و قطعاتشو ندارن
با تشکر
كاملا تاييد مي شود
 

real Crysis

اخراجی موقت
اقا این توربو و اینتر کولر و کمپرسو فشار چه تفاوت هایی باهم دارن و ایا می توان در یک متور از تمامی انها بهره گرفت؟
می توانید در مورد زمان بندی متغییر سوپاپ ها مطالبی را درج نمایید؟(cvvt)
 

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
اقا این توربو و اینتر کولر و کمپرسو فشار چه تفاوت هایی باهم دارن و ایا می توان در یک متور از تمامی انها بهره گرفت؟
می توانید در مورد زمان بندی متغییر سوپاپ ها مطالبی را درج نمایید؟(cvvt)


دوست عزیز با یه تیر چنتا نشون میخواین بزنین......من سعی میکنم تا چنتا پست جوابتون رو بدم
در دورهاي بالا TIMING سوپاپ هاي ورودي و خروجي زياد مي شود ولي در محدوده ي همپوشاني دو سوپاپ تغيير محسوسي اتفاق نمي افتد. همچنين تغييري در لیفت سوپاپ ها هم اتفاق نمي افتد، چرا كه در اين نوع موتورها افزايش لیفت سوپاپ ها تأثيري در بازده حجمي موتور ندارند و آن هم به علت محدود شدن عبور گازها توسط مجراي ورودي يا خروجي قبل از محدود شدن توسط مجراي ايجاد شده توسط سوپاپ ها است. براي دو سوپاپ سه بادامك وجود دارد كه دو بادامك اول و سوم همانند يكديگرند و در دورهاي پايين مورد استفاده قرار ميگيرد و بادامك وسط براي دورهاي بالا استفاده مي شود.
هنگامي كه دور موتور از مقدار مشخصي بيشتر شد توسط فشار هيدروليكي پيني جا زده خواهد شد به طوري كه اهرم هاي انتقال حركت بادامك به سوپاپ بر اساس بادامك وسط حركت كنند و بدين ترتيب در دورهاي بالا سوپاپ ها حركت متفاوتي نسبت به دورهاي پايين خواهند داشت. اين مكانيزم مي تواند دور موتور را پايدار نگه دارد، مصرف سوخت و آلودگي هوا را در دورهاي پايين كاهش مي دهد و همچنين باعث مي شود كه در دورهاي بالاي موتور افتهاي ناشي از اصطكاك دروني توسط افزايش بازده حجمي جبران شود



 

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
و اما جواب سوال دیگرتون
توربو شارژر : این وسیله هوا را فشرده کرده و سپس ان را به داخل سیلندر می فرستد و در نتیجه با وجود هوای فشرده تر انفجار قوی تر میشود . این دستگاه با توجه به مقدار گاز خروجی از اگزوز کار می کند . در واقع هر چه شما پای خود را روی پدال گاز بیشتر فشار دهید مقدار گاز خروجی از اگزوز هم بیشتر خواهد شد و در نتیجه توربو شارژر هم سریع تر کار خواهد کرد
.

سوپر شارژر : عملکرد این قطعه هم هماننده عملکرد سوپر شارژر است با این تفاوت که توربو شارژر مستقیما از طریق یک تسمه به میل لنگ متصل است و این یعنی این که میل لنگ هر چه سریع تر بچرخد توربو شارژر هم سریع تر هوا را فشرده می کند
.

اینتر کولر : این وسیله قبل از این که هوا وارد سیلندر شود ابتدا هوا را سرد کرده که باعث می شود هوا منقبض شده و فضای کمتری را اشغال کند و سپس هوای سرد شده را به سمت سیلندر میفرستد
 

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
اما در جواب این سوالتون که آیا میشه که همه این سیستم هارو بروی موتور داشت یانه باید عرص کنم که تا حدودی این امکان وجود داره ولی به نظر من احتیاجی نیست چراکه هرکدوم از این سیستم ها به راحتی وظایف خودشون رو انجام میدن...در ثانی ممکن است باعث کاهش راندمان موتور هم شود
 

just mechanic

عضو جدید
کاربر ممتاز
اقا این توربو و اینتر کولر و کمپرسو فشار چه تفاوت هایی باهم دارن و ایا می توان در یک متور از تمامی انها بهره گرفت؟
می توانید در مورد زمان بندی متغییر سوپاپ ها مطالبی را درج نمایید؟(cvvt)
اینم چند تاپیک در مورد سوالاتون که قبلا" گذاشته بودم

[h=1][URL="http://www.www.www.iran-eng.ir/showthread.php/266299-%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D8%B4%D8%AE%DB%8C%D8%B5-%D9%85%D8%B9%D8%A7%DB%8C%D8%A8-%D9%BE%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D9%88%D9%86"]راهنمای تشخیص معایب پیستون
[/h]
[h=1]سوپاپها و روش تنظیم آنها[/h]
[h=1]مقايسه موتورهاي توربو شارژ و سوپر شارژ[/h]
از آقا سروشم به خاطر مطالب خوبشون تشکر میکنم

[/URL]
 
طرز کار موتور(چهار عمل اصلی در موتور)


چرخه کار موتور
اعمال یا رویدادهایی که در موتور شمع دار انجام می شود به چهار بخش یا حرکت پیستون
تقسیم میشود این حرکتها عبارتند از مکش تراکم انبساط و تخلیه هر حرکت از نقطه مرگ بالایی
به پایینی است در موتورهای چهار زمانه یک چرخه کامل از رویداد ها در سیلندر مستلزم دو
دور چرخش کامل میل لنگ است


زمان مکش : در حین حرکت مکش در موتور شمع دار سوپاپ بنزین (هوا) باز می شود و پیستون
به طرف پایین حرکت میکند در نتیجه در بالای پیستون خلا جزئی ایجاد می شود فشار جو مخلوط هوا
سوخت را از طریق دریچه بنزین به درون سیلندر سرازیر میکند وقتی پیستون از نقطه مرگ
پایینی میگذرد سوپاپ بنزین بسته می شود در نتیجه بخش بالایی سیلندر درزبندی می شود

زمان تراکم :پس از عبور پیستون از نقطه مرگ پایینی حرکت رو به بالای ان اغاز می شود و هر
دو سوپاپ بسته می شوند پیستونی که بسمت بالا می رود مخلوط هوا – سوخت را متراکم
می کند وان را به فضای کوچکتری بین سطح بالایی پیستون و سرسیلندر محدود می سازد این
فضا را محفظه احتراق می نامند در موتورهای شمع دار معمولا مخلوط هوا وسوخت چنان متراکم
می شود که حجم ان به یک هشتم حجم اولیه یا کمتر برسد میزان تراکم مخلوط هوا و سوخت
را نسبت تراکم می نامند نسبت تراکم بین حجم اولیه به نسبت مخلوط ثانویه را نسبت تراکم گویند
اگر حجم مخلوط پس از تراکم به یک هشتم حجم اولیه برسد ان گاه نسبت تراکم 8 به 1 خواهد شد

زمان انبساط :وقتی در پایان حرکت تراکم پیستون به نقطه مرگ بالایی می رسد شمع جرقه
می زندگرمای حاصل از جرقه شمع مخلوط هوا – سوخت متراکم را مشتعل می سازد این مخلوط
به سرعت میسوزد و دمای زیادی تا حدود 2500 درجه سانتیگراد تولید می شود و همین افزایش
فشار پیستون راپایین می راند شاتون این نیرو را به میل لنگ انتقال می دهد و میل لنگ میچرخد
تا چرخهای خودرو را بچرخاند

زمان تخلیه: وقتی در حرکت انبساط پیستون به نقطه مرگ پایینی نزذیک می شود سوپاپ دود باز
میشود پیستون پس از عبور از نقطه مرگ پایینی دوباره بالا می رود گازهای حاصل از احتراق از
دریچه دود خارج می شوند وقتی پیستون به نقطه مرگ بالای نزدیک می شود سوپاپ بنزین باز
می شود وقتی پیستون از نقطه مرگ بالایی می گذرد و حرکت به طرف پایین را اغاز میکند
سوپاپ دود بسته می شود و حرکت مکش دیگری اغاز می شود و کل چرخه – مکش-تراکم –
انبساط و تخلیه تکرار می شود تا وفتی موتور روشن است این اعمال همه سیلندر ها تکرار
می شوند



منبع : تکنولوژی مولدهای قدرت (مهندس محمد محمدی بوساری)
www.khodroha.com
سلام. خیلی عالی بود دوست عزیز اگه میتونی در مورد قسمتهای دیگه هم اطلاعاتی به همین صورت ارسال کن.تشکر
 

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
فرق دینام با آلترناتور
آلترناتور دارای یک میدان چرخنده است که در درون آن یک آرمیچر ( که سیم پیچ تولید کننده برق بر روی آن قرار دارد می چرخد و بدین ترتیب جریانی تولدی می شود اگر چه فرآیند طرای این کار پیچیده است اما آلترناتورها قابلیت اطمینان reliable بیشتری دارند چون تنها قطعه ای در آلترناتور ها دچار فرسایش و سائیدگی می شود همان بیرینگهای آن هستند . sدینام همان منبع تولید برق مستقیم یا DC است و باید با سرعت زیاد بچرخد تا بتواند ولتاژ 12 ولت برای شارژ باطری را فراهم کند و دارای جاروبک های ذغالی است که سریعا سائیده می شوند و باید تعویض شوند . اما آلترناتور که بیشتر در خودروهای امروزی مورد استفاده است برق متناوب AC تولید می کند و سپس این برق با استفاده از دیود ها یکسو می شود و نیاز به دور بالا برای چرخیدن ندارد ضمن اینکه آلترناتور ها سبک تر هم هستند چون کمتر تحت تاثیر حرکت کند شونده موتور قرار می گیرند عمر طولانی تری نیز دارند . اغلب آلترناتورهای جدید دارای تنظیم کننده ولتاژ -=REGULATOR داخلی هم هستند .

محسن ملکی میرکلایی
 

13Amir

عضو جدید
ایولا

اون وقت این موتور های دو زمانه ی ماشین ها چطوری کار میکنن؟؟
کسی اطلاعاتی داره در موردشون
 

Similar threads

بالا