asal arian
عضو جدید
تلقي عموم مردم دنيا از مسائل ترافيكي طي سالهاي اخير تغيير كرده است . در كشورهاي صنعتي ، حساسيت و نگراني در مورد آثار سوء حمل و نقل درون شهري و برون شهري روي محيط زيست ( آلودگي محيط و هوا ، از بين بردن زيبائي هاي طبيعت ، سرو صدا و نظاير آنها ) افزايش يافته است . در شرايطي كه شهرها روز به روز توسعه مي يابند اين نياز احساس مي شود كه مسائل مربوط به حمل و نقل و ترافيك و تبعات اقتصادي و اجتماعي آن در زندگي بشري با نگرشي تازه ارزيابي گردد .
براي تحليل تاثير آزاد راه بر محيط زيست متغيير هاي زيادي را بايستي مورد توجه قرار دهيم . ساختار اقتصادي و مالي ، مسكن ، تسهيلات جامعه و حمل و نقل و ترافيك از جمله مسائل مهمي هستند كه نقش با اهميتي دارند . بعلاوه آلودگي صدا و هوا – تفيك محله ها – ايجاد سپر و مانع در محله و عوامل بصري و زيبائي شناختي هم در اثرات يك آزاد راه بر محيط زيست اهميت دارند .
سرو صداي ايجاد شده از آزادراه :
در اغلب حوزه هاي شهري منبع اصلي توليد سرو صداي محيطي ، ترافيك اتومبيلها است كه در خيابانها توليد شده و در سطح وسيعي پراكنده مي گردد . با استفاده از متغيير هاي زير مي توان سرو صدايي را كه توسط يك آزاد راه تازه بوجود مي آيد برآورد كرد :
U سرعت وسايط نقليه
U حجم وسايط نقليه
U فاصله ميان آزاد راه و ناظر
U شكل بندي آزادراه و وجود بناهاي مانع
در تفسير سطوح سرو صدا ي ترافيك كه با دسي بل بيان مي شود بايد توجه داشت كه تغيير 10dba در سر و صدا مشابه تصوير ذهني نصف يا دو برابر شدن صداي بلندي صداست . بعبارت ديگر صدايي كه بنظر ميرسد بلندي آن دو برابر صداي ديگر است بايد سطح فشار 10dba بزرگتر از ديگري داشته باشد و صدايي كه 20dba بيشتر از اولي است عموماً بايد 4 بار بلند تر از آن باشد . از طرف ديگر تفاوت 1 يا 2 dbaميان صداهايي كه ويژگيهاي مساوي دارند براي بيشتر ناظران قابل تشخيص نيست .
منحنيهاي سرو صدا براي نشان دادن تغييرات سرو صدا در محيط به هنگام شب و با فرض خالي بودن اطراف آزادراه از هرگونه بنا و ساختماني ترسيم شده اند . اين منحني ها از 40 الي 60dba متغيير هستند . شكل نشان دهنده دامنه و وسعت تاًثيراتي است كه آزادراه باقي مي گذارد ، به ويژه در حالتي كه همسطح يا برآمده باشد .
در معيارهاي مركب براي طراحي يك بزرگراه سه وضعيت را در نظر مي گيرند :
? وضعيت بدون تاًثير :
در اين حالت سرو صداي ايجاد شده توسط آزاد راه بيش از 5 dba نبوده و پائين تر از معيارهاي طراحي قرار دارد . اين وضعيت سرو صداي ناشي از آزاد راه اظهار نظر و واكنش ناچيزي را در افراد جداگانه موجب خواهد شد .
? وضعيت تاًثير مختصر
به شرايطي گفته مي شود كه سطح سرو صدا ي ازاد راه حدود 5 تا 15 dba بالاتر از سطح موجود يا كمتر از dba 5 بيشتر از معيارهاي طراحي باشد . در اين وضعيت برخي افراد به اظهار نظر و واكنش عليه سرو صدا ي توليد شده توسط آزاد راه برخواهند خاست ، ولي واكنش گروهي نامحتمل است .
? وضعيت تاًثير شديد
وضعيتي كه سطوح سرو صداي آزاد راه بيش از 15 dba بالاتر از معيارهاي طراحي باشند . در اين شرايط سرو صداي ازاد راه موجب واكنشهاي شديد از سوي افراد و گروهها خواهد شد .
تاُثيرات آلودگي هاي هوا ي آزاد راه برشهر :
با احداث يك آزاد راه در يك ناحيه ، وسائط نقليه و آلودگي هاي توليد شده توسط آنها به تمركز بيشتر جغرافيائي گرايش پيدا مي كنند . با اين وجود الگوهاي ترافيك حركت آزاد وسائط نقليه در آزاد راه بر عكس الگوي تقف – حركت معمول در خيابانها ممكن است در كل به كاهشي در مواد آلوده كننده منجر شوند . مقدار و شيوه پخش مواد الوده كننده به ميزان زيادي تاًثيرات محلي اين آلوده كننده ها را تعيين مي كند . به منظور تعيين بهتر الگوهاي پراكندگي ، مطالعات زير بايستي صورت گيرد :
1- جهت و سرعت باد غالب نسبت به موقعيت آزاد راه
2- شكل بندي عمومي ناحيه و زميني كه آزاد راه از ميان آن مي گذرد .
3- ويژگيهايي كه موجب جلوگيري از پراكندگي مواد آلوده كننده توليد شده و تمركز آنها در نواحي مجاور آزاد راه مي شوند
براي تحليل تاثير آزاد راه بر محيط زيست متغيير هاي زيادي را بايستي مورد توجه قرار دهيم . ساختار اقتصادي و مالي ، مسكن ، تسهيلات جامعه و حمل و نقل و ترافيك از جمله مسائل مهمي هستند كه نقش با اهميتي دارند . بعلاوه آلودگي صدا و هوا – تفيك محله ها – ايجاد سپر و مانع در محله و عوامل بصري و زيبائي شناختي هم در اثرات يك آزاد راه بر محيط زيست اهميت دارند .
سرو صداي ايجاد شده از آزادراه :
در اغلب حوزه هاي شهري منبع اصلي توليد سرو صداي محيطي ، ترافيك اتومبيلها است كه در خيابانها توليد شده و در سطح وسيعي پراكنده مي گردد . با استفاده از متغيير هاي زير مي توان سرو صدايي را كه توسط يك آزاد راه تازه بوجود مي آيد برآورد كرد :
U سرعت وسايط نقليه
U حجم وسايط نقليه
U فاصله ميان آزاد راه و ناظر
U شكل بندي آزادراه و وجود بناهاي مانع
در تفسير سطوح سرو صدا ي ترافيك كه با دسي بل بيان مي شود بايد توجه داشت كه تغيير 10dba در سر و صدا مشابه تصوير ذهني نصف يا دو برابر شدن صداي بلندي صداست . بعبارت ديگر صدايي كه بنظر ميرسد بلندي آن دو برابر صداي ديگر است بايد سطح فشار 10dba بزرگتر از ديگري داشته باشد و صدايي كه 20dba بيشتر از اولي است عموماً بايد 4 بار بلند تر از آن باشد . از طرف ديگر تفاوت 1 يا 2 dbaميان صداهايي كه ويژگيهاي مساوي دارند براي بيشتر ناظران قابل تشخيص نيست .
منحنيهاي سرو صدا براي نشان دادن تغييرات سرو صدا در محيط به هنگام شب و با فرض خالي بودن اطراف آزادراه از هرگونه بنا و ساختماني ترسيم شده اند . اين منحني ها از 40 الي 60dba متغيير هستند . شكل نشان دهنده دامنه و وسعت تاًثيراتي است كه آزادراه باقي مي گذارد ، به ويژه در حالتي كه همسطح يا برآمده باشد .
در معيارهاي مركب براي طراحي يك بزرگراه سه وضعيت را در نظر مي گيرند :
? وضعيت بدون تاًثير :
در اين حالت سرو صداي ايجاد شده توسط آزاد راه بيش از 5 dba نبوده و پائين تر از معيارهاي طراحي قرار دارد . اين وضعيت سرو صداي ناشي از آزاد راه اظهار نظر و واكنش ناچيزي را در افراد جداگانه موجب خواهد شد .
? وضعيت تاًثير مختصر
به شرايطي گفته مي شود كه سطح سرو صدا ي ازاد راه حدود 5 تا 15 dba بالاتر از سطح موجود يا كمتر از dba 5 بيشتر از معيارهاي طراحي باشد . در اين وضعيت برخي افراد به اظهار نظر و واكنش عليه سرو صدا ي توليد شده توسط آزاد راه برخواهند خاست ، ولي واكنش گروهي نامحتمل است .
? وضعيت تاًثير شديد
وضعيتي كه سطوح سرو صداي آزاد راه بيش از 15 dba بالاتر از معيارهاي طراحي باشند . در اين شرايط سرو صداي ازاد راه موجب واكنشهاي شديد از سوي افراد و گروهها خواهد شد .
تاُثيرات آلودگي هاي هوا ي آزاد راه برشهر :
با احداث يك آزاد راه در يك ناحيه ، وسائط نقليه و آلودگي هاي توليد شده توسط آنها به تمركز بيشتر جغرافيائي گرايش پيدا مي كنند . با اين وجود الگوهاي ترافيك حركت آزاد وسائط نقليه در آزاد راه بر عكس الگوي تقف – حركت معمول در خيابانها ممكن است در كل به كاهشي در مواد آلوده كننده منجر شوند . مقدار و شيوه پخش مواد الوده كننده به ميزان زيادي تاًثيرات محلي اين آلوده كننده ها را تعيين مي كند . به منظور تعيين بهتر الگوهاي پراكندگي ، مطالعات زير بايستي صورت گيرد :
1- جهت و سرعت باد غالب نسبت به موقعيت آزاد راه
2- شكل بندي عمومي ناحيه و زميني كه آزاد راه از ميان آن مي گذرد .
3- ويژگيهايي كه موجب جلوگيري از پراكندگي مواد آلوده كننده توليد شده و تمركز آنها در نواحي مجاور آزاد راه مي شوند