ارتباط بنزین داخلی وآلودگیهوا -- آیا بنزین همچنان بخار می شود؟!
ارتباط بنزین داخلی وآلودگیهوا -- آیا بنزین همچنان بخار می شود؟!
آیا بنزین همچنان بخار می شود؟!
مقاله ای که در زیر میخوانید در دی ماه سال 1380 در ماهنامه وزین گزارش منتشر گردید. در آن زمان نشریه گزارش هنوز به ورطه سیاست زدگی نیافتاده بود و یک کادر حرفه ای آن را اداره می کرد.این مقاله پژوهشی که از انتشار آن نزدیک به 9 سال می گذرد پاسخی است به کسانی که بنزین مورد نیاز مصرف کنندگان ایرانی را استاندارد می دانند. در هفته های اخیر آلودگی دهشتناک پایتخت ایران، پایتخت نشینان را دچار مشکلات جدی نمود و از طرفی این آلودگی باعث گردید برخی رازها در مورد بنزین فاش گردد، ولیکن نوشتاری که 9 سال پیش با تلاش یک روزنامه نگار حرفه ای نوشته شده بود همچنان مورد بی توجهی متولیان است...این مقاله پر ارزش را پس از گذشت 9 سال دوباره بازتاب می دهم ( به گمانم برای اولین بار در اینترنت) تا شاید مشخص گردد چه کسانی می خواهند صورت مساله ، آن هم پس از این همه سال پاک گردد...
بنزین و گازوئیل بخار میشود،ما مریض میشویم،محیط زیست صدمه میبیند،اما ...!
از عجایب روزگار این که نفت گاز هم در ایران شروع به تبخیر کرده است. در مقابل این پدیده باید بخندیم یا بگرییم؟!
«در خیر نیامده بود» یک به یک مقاله تبدیل شد.
صحبت یکی ازمدیران شعب بانک های کشاورزی مبنی بر اینکه ظرفیت ثابت باک خودروی وی اخیراً با حجمهای مختلف در جایگاههای بنزین پر و در یک مسافت ثابت (تهران تا شهرری) به صورت غیر متعارف خالی میگردد، بهانهای بود تا یک جمله کوتاه در خبرها نیامده بود که ... در شماره 127 ماهنامه نگاشته شود. در پی آن، اطلاعات مختلفی از سراسر کشور برای مجله ارسال شد و پیگیریهای نشریه نشان داد: چند سال است که بنزین و گازوییل بخار میشود، به مردم کمفروشی میشود، ما مریض میشویم، محیط زیست صدمه میبیند و ...
پیش از آغاز موضوعهای اصلی این گزارش، باید به اطلاعات زیر توجه کرد:
بنزین به عنوان یک ماده شیمیایی ترکیبی، خاصیت فرار بودن دارد. در مجاورت هوا و بویژه هوای گرم، میل بنزین به تجزیه (فرار شدن) بیشتر است، به همین دلیل، میزان تبخیر آن در فصول سرد نسبت به فصول گرم و در مناطق سردسیر نسبت به مناطق گرمسیر، کمتر است.
سازندگان بنزین (پالایشگاهها) دقت ویژهای مبذول میکنند تا خاصیت فرار شدن مولکولهای بنزین را به حداقل برسانند. از لحاظ استانداردهای بینالمللی و زیست محیطی، تبخیر بنزین قابل عرضه نباید به طور متوسط بیش از 4 در هزار و در کشورهای گرمسیر، حداکثر 5/4 در هزار باشد، اگر میزان متوسط تبخیر در فصول سرد و گرم و مناطق سردسیر و گرمسیر کشوری مثل ایران از 4 یا حداکثر 5/4 در هزار بیشتر باشد، آن بنزین هم سلامت انسانها را به خطر میاندازد و هم ایمنی و بقای محیط زیست را.
بنزین پس از تبخیر به حدود صد عنصر شیمیایی تجزیه میشود. مهمترین و خطرناکترین عناصر مزبور به CFC و هیدروکربنهای با فشار کم (نظیر بنزین- تری متیل پنتان-اتیلن-اولفینها-گزیلن-تولین و ...) موسومند.
اثر بنزین بر روی انسان در کوتاه مدت سر درد و در بلند مدت، اختلال در خونسازی و سلولسازی در بدن انسان است.
سرطانزا بودن بنزین و تری متیل پنتان به اثبات رسیده است. «اصولاً بسیاری از عناصری که از تجزیه بنزین حاصل میشود، خاصیت سرطانزایی دارند.»
اتیلن مانع رشد گیاهان میشود و یک سری از هیدروکربنها در برخورد با نور خورشید تبدیل به گاز "ازن" می¬شوند که برای انسان و محیط زیست هزار و یک نوع زیان دارد.
اکنون که با بخشی از عوارض و اثرات بنزین آشنا شدید، میتوانیم برویم سر اصل مطلب.
در اوایل دی ماه امسال، برنامهای از تلویزیون پخش شد که نشان میداد بازرسان به پمپ بنزین¬ها مراجعه میکنند. مثلاً 20 لیتر بنزین در گالن میخرند، بعد خودشان را معرفی میکنند و ضمن نشان دادن گالنهای مندرج به صاحب پمپبنزین، نشان میدهند که به جای 20 لیتر، 18 لیتر بنزین فروخته است (کمفروشی کرده است.)
با دیدن این برنامه، مردم لب به سخن میگشایند و در دل از دقت مسوولان برای احقاق حقوق عامه، قدردانی میکنند. که البته جای قدردانی هم دارد و باید با آن معدود از پمپبنزینهایی که کمفروشی میکنند، برخورد قانونی شود.
اما آیا در این کشور کسی هم هست که با مسوولانی که بنزین غیراستاندارد با خاصیت تبخیری بسیار تولید و عرضه میکنند و باکشان هم نیست که چه بر سر مردم، محیط زیست و اقتصاد کشور میآید، برخورد کند؟
کسی هست از وزارت نفت و سازمان حفظ محیط زیست و سایر وزارتخانهها و سازمانهای مسوول بپرسد چرا چهار سال است میزان تبخیر بنزین در ایران آنقدر زیاد شده است که در تصور نمیگنجد و چرا نفت گاز (گازوییل) که اصولاً خاصیت تبخیری ندارند، در ایران خاصیت تبخیری هم پیدا کرده است؟!
سابقه شروع تبخیر نفت گاز و افزایش میزان بنزین به پیش از زمستان سال 1377 و به استان فارس (یک استان گرمسیر) بر میگردد. صاحبان پمپبنزینها متوجه شدند میزان کسری بنزین پمپ آنها به مقدار قابل ملاحظهای بالا رفته و بابت نفت گاز هم با کسری مواجه هستند. شاید آنان نخست به کارگران خود سوءظن پیدا کرده باشند، اما به هرحال ادامه کسریها و کنترل کار کارگران بالاخره آنان را متوجه این واقعیت کرد که علت را باید در جای دیگری جستجو کرد. این جستجوها نشان داد که عیب از محصول است، یعنی از بنزین و نفت و گاز.
از همین زمان، یک سلسله مکاتبات و پی گیریها آغاز شد که هنوز هم ادامه دارد.
پس از فارس، نوبت سایر استانها بود که پمپ بنزین دارهایشان متوجه کسری فاحش بنزین و پدیده نو ظهور تبخیر نفت گاز شوند.
.
.
.
ادامه
ارتباط بنزین داخلی وآلودگیهوا -- آیا بنزین همچنان بخار می شود؟!
آیا بنزین همچنان بخار می شود؟!
مقاله ای که در زیر میخوانید در دی ماه سال 1380 در ماهنامه وزین گزارش منتشر گردید. در آن زمان نشریه گزارش هنوز به ورطه سیاست زدگی نیافتاده بود و یک کادر حرفه ای آن را اداره می کرد.این مقاله پژوهشی که از انتشار آن نزدیک به 9 سال می گذرد پاسخی است به کسانی که بنزین مورد نیاز مصرف کنندگان ایرانی را استاندارد می دانند. در هفته های اخیر آلودگی دهشتناک پایتخت ایران، پایتخت نشینان را دچار مشکلات جدی نمود و از طرفی این آلودگی باعث گردید برخی رازها در مورد بنزین فاش گردد، ولیکن نوشتاری که 9 سال پیش با تلاش یک روزنامه نگار حرفه ای نوشته شده بود همچنان مورد بی توجهی متولیان است...این مقاله پر ارزش را پس از گذشت 9 سال دوباره بازتاب می دهم ( به گمانم برای اولین بار در اینترنت) تا شاید مشخص گردد چه کسانی می خواهند صورت مساله ، آن هم پس از این همه سال پاک گردد...
بنزین و گازوئیل بخار میشود،ما مریض میشویم،محیط زیست صدمه میبیند،اما ...!
از عجایب روزگار این که نفت گاز هم در ایران شروع به تبخیر کرده است. در مقابل این پدیده باید بخندیم یا بگرییم؟!
«در خیر نیامده بود» یک به یک مقاله تبدیل شد.
صحبت یکی ازمدیران شعب بانک های کشاورزی مبنی بر اینکه ظرفیت ثابت باک خودروی وی اخیراً با حجمهای مختلف در جایگاههای بنزین پر و در یک مسافت ثابت (تهران تا شهرری) به صورت غیر متعارف خالی میگردد، بهانهای بود تا یک جمله کوتاه در خبرها نیامده بود که ... در شماره 127 ماهنامه نگاشته شود. در پی آن، اطلاعات مختلفی از سراسر کشور برای مجله ارسال شد و پیگیریهای نشریه نشان داد: چند سال است که بنزین و گازوییل بخار میشود، به مردم کمفروشی میشود، ما مریض میشویم، محیط زیست صدمه میبیند و ...
پیش از آغاز موضوعهای اصلی این گزارش، باید به اطلاعات زیر توجه کرد:
بنزین به عنوان یک ماده شیمیایی ترکیبی، خاصیت فرار بودن دارد. در مجاورت هوا و بویژه هوای گرم، میل بنزین به تجزیه (فرار شدن) بیشتر است، به همین دلیل، میزان تبخیر آن در فصول سرد نسبت به فصول گرم و در مناطق سردسیر نسبت به مناطق گرمسیر، کمتر است.
سازندگان بنزین (پالایشگاهها) دقت ویژهای مبذول میکنند تا خاصیت فرار شدن مولکولهای بنزین را به حداقل برسانند. از لحاظ استانداردهای بینالمللی و زیست محیطی، تبخیر بنزین قابل عرضه نباید به طور متوسط بیش از 4 در هزار و در کشورهای گرمسیر، حداکثر 5/4 در هزار باشد، اگر میزان متوسط تبخیر در فصول سرد و گرم و مناطق سردسیر و گرمسیر کشوری مثل ایران از 4 یا حداکثر 5/4 در هزار بیشتر باشد، آن بنزین هم سلامت انسانها را به خطر میاندازد و هم ایمنی و بقای محیط زیست را.
بنزین پس از تبخیر به حدود صد عنصر شیمیایی تجزیه میشود. مهمترین و خطرناکترین عناصر مزبور به CFC و هیدروکربنهای با فشار کم (نظیر بنزین- تری متیل پنتان-اتیلن-اولفینها-گزیلن-تولین و ...) موسومند.
اثر بنزین بر روی انسان در کوتاه مدت سر درد و در بلند مدت، اختلال در خونسازی و سلولسازی در بدن انسان است.
سرطانزا بودن بنزین و تری متیل پنتان به اثبات رسیده است. «اصولاً بسیاری از عناصری که از تجزیه بنزین حاصل میشود، خاصیت سرطانزایی دارند.»
اتیلن مانع رشد گیاهان میشود و یک سری از هیدروکربنها در برخورد با نور خورشید تبدیل به گاز "ازن" می¬شوند که برای انسان و محیط زیست هزار و یک نوع زیان دارد.
اکنون که با بخشی از عوارض و اثرات بنزین آشنا شدید، میتوانیم برویم سر اصل مطلب.
در اوایل دی ماه امسال، برنامهای از تلویزیون پخش شد که نشان میداد بازرسان به پمپ بنزین¬ها مراجعه میکنند. مثلاً 20 لیتر بنزین در گالن میخرند، بعد خودشان را معرفی میکنند و ضمن نشان دادن گالنهای مندرج به صاحب پمپبنزین، نشان میدهند که به جای 20 لیتر، 18 لیتر بنزین فروخته است (کمفروشی کرده است.)
با دیدن این برنامه، مردم لب به سخن میگشایند و در دل از دقت مسوولان برای احقاق حقوق عامه، قدردانی میکنند. که البته جای قدردانی هم دارد و باید با آن معدود از پمپبنزینهایی که کمفروشی میکنند، برخورد قانونی شود.
اما آیا در این کشور کسی هم هست که با مسوولانی که بنزین غیراستاندارد با خاصیت تبخیری بسیار تولید و عرضه میکنند و باکشان هم نیست که چه بر سر مردم، محیط زیست و اقتصاد کشور میآید، برخورد کند؟
کسی هست از وزارت نفت و سازمان حفظ محیط زیست و سایر وزارتخانهها و سازمانهای مسوول بپرسد چرا چهار سال است میزان تبخیر بنزین در ایران آنقدر زیاد شده است که در تصور نمیگنجد و چرا نفت گاز (گازوییل) که اصولاً خاصیت تبخیری ندارند، در ایران خاصیت تبخیری هم پیدا کرده است؟!
سابقه شروع تبخیر نفت گاز و افزایش میزان بنزین به پیش از زمستان سال 1377 و به استان فارس (یک استان گرمسیر) بر میگردد. صاحبان پمپبنزینها متوجه شدند میزان کسری بنزین پمپ آنها به مقدار قابل ملاحظهای بالا رفته و بابت نفت گاز هم با کسری مواجه هستند. شاید آنان نخست به کارگران خود سوءظن پیدا کرده باشند، اما به هرحال ادامه کسریها و کنترل کار کارگران بالاخره آنان را متوجه این واقعیت کرد که علت را باید در جای دیگری جستجو کرد. این جستجوها نشان داد که عیب از محصول است، یعنی از بنزین و نفت و گاز.
از همین زمان، یک سلسله مکاتبات و پی گیریها آغاز شد که هنوز هم ادامه دارد.
پس از فارس، نوبت سایر استانها بود که پمپ بنزین دارهایشان متوجه کسری فاحش بنزین و پدیده نو ظهور تبخیر نفت گاز شوند.
.
.
.
ادامه