آشنایی با برق مترو

آشنایی با برق مترو

  • خوب

    رای: 11 91.7%
  • ضعیف

    رای: 1 8.3%

  • مجموع رای دهندگان
    12
  • نظرسنجی بسته .

ALI 7135

کاربر بیش فعال
سلام به همه دوستان گلم...
علی هستم رشته برق مترو...
این تاپیک برای اینه که دوستان با سیستم برق مترو و خود مترو بیشتر آشنا بشن ...
امیدوارم موفق باشید
ضمنا هرسوالی از مترو داشتید من در خدمتم ...
 
آخرین ویرایش:

abdollahi_d_m

عضو جدید
سلام به همه دوستان گلم...
علی هستم رشته برق مترو...
این تایپیک برای اینه که دوستان با سیستم برق مترو و خود مترو بیشتر آشنا بشن ...
امیدوارم موفق باشید
ضمنا هرسوالی از مترو داشتید من در خدمتم ...


خوب علي آقا تعريف كنيد برق مترو چجوريه؟
 

ALI 7135

کاربر بیش فعال
خوب علي آقا تعريف كنيد برق مترو چجوريه؟
سلام به دوست گلم... از اينكه به اين تاپيك سر زديد ممنونم...
عرض شود كه برق مترو جور خاصي نيست سيستم برق مترو كلا از پست هاي فشار قوي با ظرفيت 20 كيلو ولت دريافت ميشه و در قسمت هاي مختلف با ولتا‍‍ژهاي متفاوت استفاده ميشه... مثلا براي خود لوكومتيو ها از برق 400 ولت استفاده ميشه...
در سيستم مترو براي مواقعي كه برق از پست ها به ايستگاهها نرسه هم فكر هايي شده .در اين سيستم از يو پي اس هاي غير صنعتي و دقيق استفاده ميشه چون سرعت فعال سازي بالايي داره ...
نوع ديگر يو پي اس ها صنعتي اند كه اصلا يو پي اس ها خودشون يك بحث مفصل دارن كه در ادامه اگر مايل باشيد براتون توضيح مي دم ....
در ادامه بيشتر با مترو و سيستم برق اون آشنا مي شيد ....
 
آخرین ویرایش:

pouya6721

عضو جدید
سلام اقا علی گل
گل بودی و گل هم کاشتی عزیز
خیلی دوست دارم بیشتر بدونم در مورد مترو.
موتوری که استفاده میشه در مترو موتور سری dc هستش درسته؟که استاتور اون رو ریل و روتور موتور رو خود چرخهای لوکوموتیوها تشکیل میدن
این موتورها چقدر توان نیاز دارن؟
 

ALI 7135

کاربر بیش فعال
سلام مهندس جان
:w17:
خوب داره جالب میشه هر چه میتونی سریعتر اپ کن که دوست داریم در مورد یو پی اس هایی که گفتی چیز میز یاد بگیریم.....
:w14:

موفق و شاد باشید:gol:
سلام مرتضي جان خوشحالم به ما سر زدي...
يو پي اس ها چند نوعند ....
اول در مورد غير صنعتي و دقيق براتون توضيح مي دم...
اين سيستم كه بيشتر در مترو ها استفاده ميشه به صورت online تو مدار قرار داره ...
يعني بلافاصله با قطع برق به صورت اتومات جايگزين برق اصلي ميشه... همونطوري هم كه مي دونيد سيستم مترو از برق شهر تغذيه ميكنه... يعني برق 20 كيلو ولت رو از پست ميگيره با ترانسهاي كاهنده به 400 ولت تبديل ميكنه و در قسمت هاي مختلف از اون استفاده ميكنه...
يو پي اس ها مشابه باتري هاي ماشين اند كه به صورت سري به هم وصل اند ... از يو پي اس ها به صورت محدود در حد چند ساعت ميشه استفاده كرد.... البته براي اينكه تو برق صرفه جويي بشه با قطع برق بعضي سيستم هاي ديگه هم قطع ميشه مثل سيستم هاي تهويه و روشنايي اصلي كه بجاي اون اضطراري ها جايگزين ميشن...
اميدوارم كه تا اينجا اطلاعات به دردتون خورده باشه (باز هم ما رو همراهي كنيد)
.................... ضمنا هر سوالي داشتيد از اين بخش من در خدمتم ...................
 

ALI 7135

کاربر بیش فعال
سلام اقا علی گل
گل بودی و گل هم کاشتی عزیز
خیلی دوست دارم بیشتر بدونم در مورد مترو.
موتوری که استفاده میشه در مترو موتور سری dc هستش درسته؟که استاتور اون رو ریل و روتور موتور رو خود چرخهای لوکوموتیوها تشکیل میدن
این موتورها چقدر توان نیاز دارن؟
سلام پويا جان...
بله در بيشتر جاها از موتور DC استفاده ميشه اما گاها از AC هم استفاده ميشه كه البته DC به دليل اينكه افت كمتري داره و سرعت راه اندازي بالاتر " بيشتر استفاده ميشه....
اما در مورد توان هايي كه گفتي اگر امكان داره سوالتون رو واضح تر بيان كنيد.... ممنون موفق باشيد ...
حالا در ادامه با هم بيشتر با انواع مختلف قطارها مثل تراموا و ... آشنا ميشيم ....
ما رو همراهي كنيد...
 

pouya6721

عضو جدید
چه جالب من فکر میکردم فقط از موتور dc استفاده میشه.پس ac هم میشه!
موتور ac که استفاده میشه از چه نوع هستش؟
خوب هر موتور دارای یک توان مصرفی هستش دیگه مگه نه؟این موتورهایی که واسه مترو استفاده میکنند دارای ه رنج توان استانداردی هستند؟
مثل ترانس که مثلا دارای رنج های 10 kva یا 50 kva و یا 100kva هستند.:lol:
 

sinatra6

عضو جدید
سلام علی اقا......
من اومدم.ولی دیدم چی بپرسم......شماها تخصصی حرف میزنین........راستشو بخوای من یکم گیج شدم...ولی بازم ممنون..تا اینجا که یه چیزایی متوجه شدم....
 

Ice Man

مدیر تالار مهندسی برق
مدیر تالار
با سلام و با تشکر از تاپیک مفیدتون
سوالی داشتم در مورد متروی تبریز، در مورد سیستم برق این مترو اطلاعاتی دارین؟

ظاهرا انتقال برق متروی تهران زمینی هست، متروی مشهد هم ظاهرا تغذیه اش از بالا هست. متروی تبریز هم ظاهرا انتقالش هواییه ولی تغذیه از کجا نمیدونم! (احتمالا با توجه به قطارها از پایین)
در ضمن از یکی از اساتید شنیدم در طراحی متروی تبریز از موتورهای ac استفاده شده! در صورت امکان مزایا و معایب این دو موتور در سیستم مترو رو هم بگین (یا یه مقاله ای آپ کنید)
 

poomsee

عضو جدید
سلام اقا علی گل
گل بودی و گل هم کاشتی عزیز
خیلی دوست دارم بیشتر بدونم در مورد مترو.
موتوری که استفاده میشه در مترو موتور سری dc هستش درسته؟که استاتور اون رو ریل و روتور موتور رو خود چرخهای لوکوموتیوها تشکیل میدن
این موتورها چقدر توان نیاز دارن؟
با سلام خدمت دوستم یه سوال این نوع موتوری که شما گفتی جسارتا موتور خطی
نه موتور دی سی سری البته در مترو از هم این نوع موتور استفاده میشه منظورم سری هستش چون این نوع موتور در هنگام راه اندازی با گشتاور بالایی راه اندازی میشن و ثانیا اون عیبی که در مورد احتمال بی بار بودن این نوع موتور که باعث متلاشی شدن میشد نیز بدلیل اینکه مترو حتی با ظرفیت خالی هم بار محسوب میشه کاملا مرتفع شده عزیزم مترو های ما از موتور های خطی استفده نمیکنند بلکه قطارهای سریع السیر نسل جدید از این نوع تکنولوژی استفاده میکنند :gol:
 

poomsee

عضو جدید
با سلام و با تشکر از تاپیک مفیدتون
سوالی داشتم در مورد متروی تبریز، در مورد سیستم برق این مترو اطلاعاتی دارین؟

ظاهرا انتقال برق متروی تهران زمینی هست، متروی مشهد هم ظاهرا تغذیه اش از بالا هست. متروی تبریز هم ظاهرا انتقالش هواییه ولی تغذیه از کجا نمیدونم! (احتمالا با توجه به قطارها از پایین)
در ضمن از یکی از اساتید شنیدم در طراحی متروی تبریز از موتورهای ac استفاده شده! در صورت امکان مزایا و معایب این دو موتور در سیستم مترو رو هم بگین (یا یه مقاله ای آپ کنید)
با سلام خدمت شما دوست عزیز
1 - اولا اینکه هیچ فرقی نداره از زمین جریان مصرفی رو بگیره یا از بالا اگر مترو تهران کرج رو هم ببینید ازبالا گرفته شده شما دوست عزیز که ظاهرا آذری هستید اگر قطار حد فاصل تبریز تا جلفا رو هم ببینید میفهمید که اون هم از بالا گرفته فقط یک تیغه بالای کابین راننده هستش که دائما در اصطکاک با سیم برق بالای کابین هستش
2 - این که از موتور AC استفاده شده فکر نمیکنم چون اگر به کتاب ماشین های الکتریکی رجوع کنید میفهمید که موتور های DC اون هم از نوع سری موتوری با گشتاور راه اندازی بالا هستش که رقیبی در بخش AC نداره :gol:
 

poomsee

عضو جدید
سلام مهندس جان
:w17:
خوب داره جالب میشه هر چه میتونی سریعتر اپ کن که دوست داریم در مورد یو پی اس هایی که گفتی چیز میز یاد بگیریم.....
:w14:

موفق و شاد باشید:gol:
سلام به شما دوست عزیز
UPS مخفف uninterruptible power supply یعنی (تامین برق بدون وقفه) وظیفه و کار UPS زمان قطع برق میباشد که میباست در مدت قطعی برق وظیفه تامین جریان مصرفی را بعهده داشته باشد البته لازم به ذکر است که در زمان قطعی دستگاه در حال تغذیه اصلا قطعی را متوجه نمیشود چون در UPS قطعه موجود میباشد به نام استاتیک سوئیچ که وظیفه CHANGE کردن رو بعهده داره این زمان باید زیر 8 میلی ثانیه باشد .البته UPS ها چندین توپولوژی دارند که جدیدترین آنها دبل کانورژن و از آن جدیدتر دلنا کانورژن میباشد .
دوستان برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت کاتالوگ های سازنده گان UPS با من ایمیل بزنند. Hojjat.saeedi@yahoo.com
البته میتونید به این سایت یه سری بزنید
www.mgeups.co.uk
www.apc.com
www./opensource.mgeups.com
:gol:
 

851030893

عضو جدید
سلام به همه دوستان گلم...
علی هستم رشته برق مترو...
این تاپیک برای اینه که دوستان با سیستم برق مترو و خود مترو بیشتر آشنا بشن ...
امیدوارم موفق باشید
ضمنا هرسوالی از مترو داشتید من در خدمتم ...
سلام علي جان.حامد هستم.اول از همه بايد ازت تشكر كنم به خاطر اين كار قشنگت.اميدوارم هميشه موفق باشي.يكي از دوستان اشاره كرده بود به اينكه استاتور روي ريل و رتور روي چرخهاي قطاره.ميشه ازت خواهش كنم اينو خوب توضيح بدي؟نحوه ي ايجاد گشتاور راه اندازي در اين قطارها به چه صورته و اصلا رتور و استاتور روي چرخها و ريل يعني چي؟ممنون ميشم اين مكانيزم حركت قطار رو كامل و واضح توضيح بدي.
 

ALI 7135

کاربر بیش فعال
سلام به شما دوست عزیز
UPS مخفف uninterruptible power supply یعنی (تامین برق بدون وقفه) وظیفه و کار UPS زمان قطع برق میباشد که میباست در مدت قطعی برق وظیفه تامین جریان مصرفی را بعهده داشته باشد البته لازم به ذکر است که در زمان قطعی دستگاه در حال تغذیه اصلا قطعی را متوجه نمیشود چون در UPS قطعه موجود میباشد به نام استاتیک سوئیچ که وظیفه CHANGE کردن رو بعهده داره این زمان باید زیر 8 میلی ثانیه باشد .البته UPS ها چندین توپولوژی دارند که جدیدترین آنها دبل کانورژن و از آن جدیدتر دلنا کانورژن میباشد .
دوستان برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت کاتالوگ های سازنده گان UPS با من ایمیل بزنند. Hojjat.saeedi@yahoo.com
البته میتونید به این سایت یه سری بزنید
www.mgeups.co.uk
www.apc.com
www./opensource.mgeups.com
:gol:
سلام به دوست گلم ...ممنون از اطلاعات كانلت... اميدوارم باز هم ما رو همراهي كني تا ازتون چيزهاي بيشتري ياد بگيريم...
 

ALI 7135

کاربر بیش فعال
سلام علي جان.حامد هستم.اول از همه بايد ازت تشكر كنم به خاطر اين كار قشنگت.اميدوارم هميشه موفق باشي.يكي از دوستان اشاره كرده بود به اينكه استاتور روي ريل و رتور روي چرخهاي قطاره.ميشه ازت خواهش كنم اينو خوب توضيح بدي؟نحوه ي ايجاد گشتاور راه اندازي در اين قطارها به چه صورته و اصلا رتور و استاتور روي چرخها و ريل يعني چي؟ممنون ميشم اين مكانيزم حركت قطار رو كامل و واضح توضيح بدي.
سلام حامد جان ... خيلي خوش اومدي ... در حال حاضر اطلاعات كافي تو اون زمينه ندارم البته تو درسامون بوده ...بهتون قول مي دم يك اطلاعات كلي در اين باره بدم..
 

ALI 7135

کاربر بیش فعال
با سلام و با تشکر از تاپیک مفیدتون
سوالی داشتم در مورد متروی تبریز، در مورد سیستم برق این مترو اطلاعاتی دارین؟

ظاهرا انتقال برق متروی تهران زمینی هست، متروی مشهد هم ظاهرا تغذیه اش از بالا هست. متروی تبریز هم ظاهرا انتقالش هواییه ولی تغذیه از کجا نمیدونم! (احتمالا با توجه به قطارها از پایین)
در ضمن از یکی از اساتید شنیدم در طراحی متروی تبریز از موتورهای ac استفاده شده! در صورت امکان مزایا و معایب این دو موتور در سیستم مترو رو هم بگین (یا یه مقاله ای آپ کنید)

سلام به ice man عزيز ... خيلي خوش اومدي...
بزار يك اطلاعات مختصر درباره متروها بهتون بدم...
از متروي تهران اين رو مي دونم كه از دستگاه هاي چيني استفاده مي شه و كار مهندسي اون رو چيني ها انجام دادن.... فكر مي كنم از تغذيه بالاسري استفاده ميكنن... در ادامه از تغذيه بالاسري و ريل سوم هم با هم بحث ميكنيم...
متروي مشهد هم از دستگاههاي زيمنس آلمان استفاده ميكنه... سيستم تهويه اون مال انگليسه و برخي مهندسين ‍‍ژاپن هم روي اون نظارت داشتن...
سيستم تغذيه متروي مشهد هم بالاسري و لوكومتيو ها پانتوگراف دارن...
اما از متروي تبريز اطلاعي ندارم... اگه تغذيه بالاسري نباشه ريل سوم استفاده ميشه ...
ريل سوم : در كنار خطوط ريلي مترو ريلي ديگه قرار ميگيره كه وظيفه انتقال رو بر عهده داره ...
در متروها سيستم dc بهتره چون سرعت راه اندازي بالايي داره و تلفات كمتر و زود تر به اون نقطه كار دلخواه مي رسه...
 

ALI 7135

کاربر بیش فعال
با سلام خدمت دوستم یه سوال این نوع موتوری که شما گفتی جسارتا موتور خطی
نه موتور دی سی سری البته در مترو از هم این نوع موتور استفاده میشه منظورم سری هستش چون این نوع موتور در هنگام راه اندازی با گشتاور بالایی راه اندازی میشن و ثانیا اون عیبی که در مورد احتمال بی بار بودن این نوع موتور که باعث متلاشی شدن میشد نیز بدلیل اینکه مترو حتی با ظرفیت خالی هم بار محسوب میشه کاملا مرتفع شده عزیزم مترو های ما از موتور های خطی استفده نمیکنند بلکه قطارهای سریع السیر نسل جدید از این نوع تکنولوژی استفاده میکنند :gol:

سلام پويا جان ...
تو سيستم متروي مشهد كلا از موتورهاي دي سي يا همون خطي كه شما گفتيد استفاده ميشه .... ضمنا فعلا درباره توانهايي كه گفتيد اطلاعات كافي ندارم ... اما به زودي همشون رو براتون توضيح ميدم...
 

ALI 7135

کاربر بیش فعال
با سلام خدمت شما دوست عزیز
1 - اولا اینکه هیچ فرقی نداره از زمین جریان مصرفی رو بگیره یا از بالا اگر مترو تهران کرج رو هم ببینید ازبالا گرفته شده شما دوست عزیز که ظاهرا آذری هستید اگر قطار حد فاصل تبریز تا جلفا رو هم ببینید میفهمید که اون هم از بالا گرفته فقط یک تیغه بالای کابین راننده هستش که دائما در اصطکاک با سیم برق بالای کابین هستش
2 - این که از موتور AC استفاده شده فکر نمیکنم چون اگر به کتاب ماشین های الکتریکی رجوع کنید میفهمید که موتور های DC اون هم از نوع سری موتوری با گشتاور راه اندازی بالا هستش که رقیبی در بخش AC نداره :gol:

سلام به دوست گلم خيلي خيلي خوش اومدي اطلاعاتت عالي بود...
جوابت كامل بود...
بزار من يك اطلاعاتي رو بهتون بدم...
اون تيغه ايي كه گفتيد بالاي كابين راننده (لوكومتيو) قرار ميگيره اسمش پانتوگراف...
پانتوگراف يك زغال كه وظيفه انتقال برق رو بر عهده داره..
اين زغال با طول حدودا 70 تا 90 سانتي متر به شبكه بالاسري متصله...
بايد اين نكته رو هم بگم كه چون زغال ها با اصطكاك از يك نقطه زود از بين ميرن سيم هايي كه پانتوگراف از اون ها تغذيه ميشه رو با زاويه 45 درجه به صورت زيگزاگ مي سازن تا زغال طول عمر بالاتري داشته باشه و دير تر خورده بشه ...
 

ALI 7135

کاربر بیش فعال
سلام دوستان اميدوارم تا اينجا بحث به دردتون خورده باشه...
از همتون تشكر ميكنم كه ما رو همراهي كرديد... اميدوارم باز هم با ما باشيد ...
يك صفر چند روزه بايد برم ... سعي ميكنم اگه از اونجا هم به اينترنت دسترسي داشتم تنهاتون نذارم.... اميدوارم اين تاپيك تا پايان گرم باشه....
با آرزوي توفيق روز افزون (فعلا يا علي)
 

Ice Man

مدیر تالار مهندسی برق
مدیر تالار
در مورد متروی تبریز من اشتباه میکردم، تغذیه بالاسری هست:


و محتملا برق توسط این ستونها انتقال پیدا میکنه:



در مورد متروی مشهد هم که عکس زیر گویا هست


در مورد متروی تهران شاید خط تتهران کرج بالا سری باشه چون من تو خطوط دیگه ندیدم.
 

msadeghz

عضو جدید
سلام
ممنون از اینکه بحث به این جالبی رو مطرح کردید و ما از اطلاعاتتون بهره مند ساختید.:smile:
من خیلی خیلی به سیستم مترو علاقه دارم. هروقت که می رم مترو واقعا روحم تازه می شه!!!(البته نه دقیقا همیشه!!!!):D
می خواستم در مورد سیستم برق رسانی به لوکوموتیوهای غیرپانتوگراف!!! بیشتر توضیح بدین
مثلا در مورد مترو تهران که پانتوگراف نیست! ریل سوم هم که معلوم نیست!!! هرچی نگاه می کنی هیچی نمی بینی و قطار به هیچی وصل نیست!!!:confused: اصلا انتقال برق دائمی هستش؟!!یا نه؟!!؟:surprised: :smoke:
 

ALI 7135

کاربر بیش فعال
در مورد متروی تبریز من اشتباه میکردم، تغذیه بالاسری هست:


و محتملا برق توسط این ستونها انتقال پیدا میکنه:



در مورد متروی مشهد هم که عکس زیر گویا هست


در مورد متروی تهران شاید خط تتهران کرج بالا سری باشه چون من تو خطوط دیگه ندیدم.
سلام به دوست گلم...
تو عكس دومي كه فرستادي سيستم تغذيه مترو مشخص نيست ... يا عكس مربوط به قبل بهره برداريه يا .... احتمالا همون شبكه بالاسري باشه كه هنوز كامل نشده....
اما عكسي كه لوكومتيو ابي مشخصه شبكه بالاسري داره....
ضمنا فريب اون لوكومتيو در حال حركت رو تو عكس دوم نخور چون گاها قبل از بهره برداري براي جابجا كردن مصالح از اين وسيله ها كه گازوئيلي اند استفاده ميشه...
نمونه اون رو خودم تو مشهد ديدم....
 

Similar threads

بالا