میتوان به تاثیر بسیار زیاد زنگ ها و جنبه های بصری دنیای امروز بر روی خودمان ایمان داشته باشیم. بسیاری از ما به سبب وجود چنین پدیده هایی در اطرافمان واکنش های متفاوتی خواهیم داشت. در ادامه قصد بررسی تاثیر استیکرها بر بچه ها را خواهیم داشت.
آشنایی با تاثیر استیکرها بر بچه ها
.در مقام روانشناس، پس از سالها فعالیت و کار با هزاران خانواده دریافتهام که یکی از گرفتاریهای بسیار رایجی که والدین با آن مواجهاند، این است که چطور کودکانشان را به کارهایی که از آنها میخواهند وادار کنند. یکی از پرسشهای همیشگیِ والدین این است که برای رسیدن به این هدف، از چه ابزارهایی میتوانند استفاده کنند و کمک بگیرند؟به طور معمول یکی از این ابزارها ورقههای استیکر است. استیکرها نوعی سیستم تغییر رفتارند که در آن، کودک در برابر انجام رفتارهای مطلوب، مثل مسواکزدن، مرتبکردن اتاق خود یا انجام تکالیف، برچسبهایی دریافت میکنند. بچهها بعداً میتوانند برچسبهایی را که جمع کردهاند، مثلاً برای گرفتن جایزه، رفتن به گردش و تفریح و خوردن خوراکیهای محبوبشان مصرف کنند. این اولین مورد از تاثیر استیکرها بر بچه ها میباشد.
همیشه گردآوری دادهها دربارۀ دو چیز، دشوار است: نخست، گستردگی و فراوانی استفاده از استیکرها و دوم، اینکه از چه زمانی و چرا اینقدر رایج و پرطرفدار شدهاند؟ با وجود این شواهدِ پراکنده میگویند که استیکرها در میان والدین امریکایی تقریباً به مقدار زیادی فراگیر و رایج شدهاند. جستوجو در گوگل برای تاثیر استیکرها بر بچه ها و «استیکرهای ورقهای»، «استیکر تکالیف» و «استیکر جایزه» در مجموع بیش از یکمیلیون نتیجه به شما خواهد داد.
آمازون، وبگاه آنلاین فروش کتاب و وسایل، بیش از ۱۳۰۰ محصول ترکیبی برای چنین جستوجویی به شما پیشنهاد میکند. رِدیت، یک وبگاه بسیار بزرگ برای تبادلات فکری و مراودات اجتماعی است. این وبگاه پر است از اتاقهای آنلاین گفتوگو برای پدران و مادرانی که از یکدیگر دربارۀ مزایای چنین استیکرهایی میپرسند و راهبردهای مختلف استفاده از آن را به بحث میگذارند.
استیکر ها برای بچه ها جذاب هستند
به راحتی میتوان مشاهده کرد که تا چه حد والدین به توانایی استیکرهای تشویقی برای به دست آوردن نتایج سریع جذب میشوند و به استفاده از آنها روی میآورند. با مشوقهای صحیح و ساختار مناسب، این سیستم میتواند به روشی مؤثر بچهها را به پذیرش عادتهایی همانند مسواک زدن، یا مرتبکردن وسایل پس از بازگشت از مدرسه وادار کند.طرفدارانِ استیکرهای برای توضیح تاثیر استیکرها بر بچه ها میگویند که چنین مدلهایی از پاداش به پرهیز از جنگِ قدرت کمک میکند. همچنین سبب میشوند والدین کمتر غر بزنند؛ بنابراین روالِ زندگیِ روزانه را در خانواده آسانتر میکنند.
استیکرها به شکلهای مختلف چنین هدفی را برآورده میکنند. ایراد استیکرها و سیستمهای پاداشِ مشابه، این نیست که کارایی ندارند. ایراد اینجا است که تاثیر استیکرها بر بچه ها بیش از حد است و در عینحال هم برای فرزندان و هم خانوادههایشان در دراز مدت پیامدهای بسیار منفی و ناخواسته ای به همراه دارند. استیکرها ابزارهای روانشناختیِ قدرتمندی هستند و میتوانند از تأثیر روی انگیزههای کودکان فراتر روند و بر قالب فکری آنان اثر بگذارند و حتی روابط آنها با والدینشان را نیز دستخوش تغییر کنند.
مدافعانِ استیکر اغلب از ذکر مخاطرات بالقوۀ این برچسبها غفلت میکنند. وقتی چنین روشی نتیجۀ معکوس میدهد، والدین مبهوت و شگفتزده میمانند. برایم تعجب آور نیست وقتی بهوفور، گِله و شکایت پدران و مادران را میشنوم که میگویند استیکرهای تشویقی آنگونه که باید عمل نکردهاند. مادری که ابتدائاً از نتایجِ سیستمِ استیکرهای تشویقی خشنود بود، میگفت وقتی از پسر هشت سالهاش خواسته از آنچه میکرده دست بردارد و به برادر کوچکترش کمک کند، پسرش پاسخ داده: «درعوضش چی بهم میدهی؟»
بسیاری از این والدین که استفاده از نظام پاداش را با هدف ارزشمندِ راحت کردنِ روالهای توی خانواده شروع میکنند، در ابتدای کار از نتایج بهدستآمده خوشحال میشوند و موارد بیشتری را در ورقههای استیکرها اضافه میکنند. کودکان دوست ندارند در شستن لباسها کمک کنند یا اسباببازی هایشان را با بچههای دیگر به اشتراک بگذارند؟ اشکالی ندارد. برای انجام این کار به آنها استیکر بدهید.
به منظور مطالعه بیشتر تاثیر استیکرها بر بچه ها مایلم این پدیده را که در آن نظامهای پاداش کاملاً در حیات خانواده فراگیر میشوند، «اقتصاد پاداش» بنامم. در اقتصادهای پاداش، بچهها یاد میگیرند که رفتارهای مطلوب را درمقابلِ پاداش دریافتی، معامله کنند. بعضی وقتها این پاداشها بهطور مستقیم به دست میآید؛ مثلاً یک اسباب بازی، بستنی یا کتاب.
بعضی وقتها نیز ارزشی که در معامله به دست میآید، در قالب برچسب یا اشیای دیگر ذخیره میشود؛ مثل ارزش پول که بعداً میتوان با آنچه مدنظر است، معاوضه کرد. سیستم هر چه که باشد، اقتصادهای پاداش یک الگوی تراکنشی برای رفتار را ترویج میدهند: کودکان انتظار دارند که برای رفتارِ خوب پاداش دریافت کنند و مایل نیستند که رفتار مدنظر را «رایگان انجام دهند»؛ همانند پسر هشتسالهای که برای کمک به برادر کوچکتر از خودش پاداشی طلب کرده بود.
برخی مخاطراتِ استیکرهای تشویقی که دربارۀ آنها بحث زیادی صورت گرفته، شامل خطر تضعیف انگیزههای درونی کودکان است یا بهعبارتدیگر، نیاز به عرضۀ پاداشهای بیشتر و بهتر. به این علت که پاداشهای اولیه جذابیت و کشش خود را از دست دادهاند. اما شاید مطلبِ دردناکتر، این باشد که اقتصادهای پاداش بر شیوۀ اندیشیدن بچهها دربارۀ روابط با دیگران نیز اثر میگذارند.