
یکی از خرابیهای دردسرساز در قسمت موتور خودرو را میتوان ترکیدگی یا ترک برداشتن سرسیلندر یا بلوک سیلندر دانست. این مشکل که بر اثر دلایل مختلفی میتواند اتفاق بیفتد، باعث ایجاد نقص در کارکرد فنی موتور میشود. وجود ترک در سرسیلندر و بلوک سیلندر یکی از ایرادات فنی است که هر خریدار و فرد وارد به مسائل فنی آن را یک مشکل جدی قلمداد خواهد کرد.
دقت داشته باشید که هر چه قدر هم ترک سیلندر یا سرسیلندر شما به خوبی تعمیر و ترمیم شود، باز هم موتوری که دارای ترک بلوک سیلندر است در لبه تیغ خراب شدن قرار دارد و احتمال خرابی مجدد آن بسیار زیاد هست.
بنابراین بهتر است پیش از ایجاد چنین مشکلی با دلایل وجود آن و همچنین نشانههای آن آشنا شوید. برای آگاهی از جوابهای سوال «ترک بلوک سیلندر خودرو چیست ؟
دلایل ترکیدگی سیلندر

ترکیدگی سرسیلندر یا بلوک سیلندر دلایل و عوامل متعددی دارد که میتوان به گرم شدن بیش از حد موتور، سرد شدن بیش از حد بدنه سیلندر و همچنین سرد و گرم شدنهای ناگهانی اشاره کرد. مسائل دیگری مانند ضربه خوردن سرسیلندر یا بلوک سیلندر نیز میتواند باعث ایجاد ترک در بدنه آن شود.
بهطور معمول ترکیدگی بلوک سیلندر بر اثر دمای بیش از حد بهدلیل نقص فنی در سیستم خنک کننده خودرو اتفاق خواهد افتاد؛ بنابراین به خاطر داشته باشید که بهعنوان یک راننده وارد و حرفهای برای پیشگیری از ایجاد ترکخوردگی در سیلندر خودرو همیشه باید حواستان به آمپر دمای آب خودرو باشد. در صورتیکه این آمپر دمایی خارج از محدوده استاندارد و نرمال نشان دهد باید به نحوی آن را خنک کرده و برای رفع اشکال به تعمیرگاههای مجاز مراجعه کنید.
این مشکل در تابستانهای بسیار گرم و در شهرهای پرترافیک بیشتر شایع است. بنابراین در صورتیکه شهر شما دارای دمای هوای بالا در فصلهای تابستان و ترافیکهای سنگین است، سیستم خنک کننده خودروی خود را بر طبق زمانبندیهای اعلام شده سرویس و چک کنید تا دچار مشکل ترکخوردگی سیلندر خودرو بر اثر دمای بالا نشوید.
سرما، بلای سیلندرسوز
بهطور معمول ترکخوردگی بلوک سیلندر بر اثر سرمای بیش از حد در زمستانهایی با سرمای بیش از حد روی میدهد. کمتر کسی است که اهمیت ضد یخ درون آب رادیاتور نداند، ولی باز هم پیش میآید که برخی افراد از اضافه کردن ضد یخ در آب رادیاتور غفلت کرده و در نتیجه با مشکلاتی همچون ترک بلوک سیلندر روبرو میشوند. در صورتیکه آب داخل رادیاتور به میزان کافی ضد یخ یا محلول در خود نداشته باشد، با سرد شدن هوا و پایین آمدن درجه دما به زیر صفر، احتمال یخزدگی آب در داخل حفرههای سیلندر بهوجود میآید.
بر اثر یخ زدن آب در سیلندر بهعلت افزایش حجمی که در یخ زدن اتفاق میافتد ترکهایی بر روی قسمتهای مختلف بلوک سیلندر ایجاد میشود. این ترکها میتواند مشکلساز باشد و در ساختوساز فنی موتور خودرو مشکلات بسیاری ایجاد کند. بنابراین سعی کنید که در شروع فصلهای سرد به میزان کافی ضد یخ به آب رادیاتور خود اضافه کنید؛ همچنین در صورت امکان در طول شب خودرویتان را محیطهای باز نگذارید.
گرما هم به سیلندر رحم نمیکند
یکی دیگر از مواردی که میتواند باعث ترکخوردگی بلوک سیلندر شود، سرد و گرم شدن ناگهانی سیلندر خودرو است. برخی از افرادی که دارای اطلاعات کافی در مورد مشخصات فنی خودرو نیستند، در صورت بالا رفتن ناگهانی دمای موتور، سعی میکنند با روشهایی عجیب و غریب موتور خودرو را خنک کنند. دیده شده است که برخی از موارد افراد به اشتباه برای سرد کردن موتور خودرو از فشار آب استفاده میکنند. این کار میتواند آسیبهای جدی به بلوک سیلندر یا سرسیلندر وارد کند و باعث ایجاد ترکخوردگیهای مختلفی در این قسمت شود.در صورتیکه میخواهید دمای موتور را با آب پایین بیاورید، بهتر است دقت کنید که از پاشیده شدن آب بر روی بلوک سیلندر و سرسیلندر خودداری کنید و آب را در قسمت جلوی رادیاتور بریزید. این کار باعث میشود دمای مایع رادیاتور پایین آمده و در نتیجه آب در حال گردش در موتور با دمای پایینتر باعث انتقال گرمای موتور و خنک شدن آن شود. آب ریختن بر روی سیلندر و سرسیلندر گرم علاوهبر ترکخوردگی میتواند باعث ایجاد تابخوردگی در قطعات شود که ممکن است نیاز به تعویض سیلندر و سرسیلندر خودرو بهوجود بیاید.
دقت داشته باشید در صورتیکه بالا رفتن دمای موتور خودرو بر اثر درست کار نکردن یا روشن نشدن فن به صورت دور تند است، میتوانید با روشن کردن کمپرسور کولر خودرو فنها را وادار به روشن در دور تند کنید و با این کار دمای موتور را تا حدود زیادی کاهش دهید. البته دقت داشته باشید در صورتیکه از این ترفند برای کاهش دمای خودرو استفاده میکنید باید مطمئن شوید که پس از روشن شدن کمپرسور کولر فنهای دور تند نیز روشن میشوند وگرنه این کار میتواند نتیجه عکس دهد.
ضربه هم خطرساز است
ضربه خوردن در قسمتهای سیلندر و سرسیلندر میتواند باعث ایجاد ترکهایی شود که این ترکها نیز مانند دیگر انواع ترکخوردگیهای بلوک سیلندر میتواند مسئلهساز باشد. بهطور معمول ترکخوردگی سرسیلندر و بلوک سیلندر بر اثر ضربه درمواقعی اتفاق میافتد که موتور خودرو بنا به دلایلی برای تعمیر باز میشود و ممکن است در تعمیرگاه بر اثر اهمال کاری شاگردان تعمیرگاه موتور شما ضربه خورده و بنابراین ترکهای ریزی بر روی آن ایجاد شود. توصیه میشود برای تعمیر سیلندر و سرسیلندر خودرویتان را به تعمیرگاههای مطمئن و معتبر ببرید تا دچار چنین مشکلاتی نشوید.علائم ترکخوردگی سیلندر

در این بخش از مقاله «ترک بلوک سیلندر خودرو چیست؟» به علائم ترک خوردگی سیلندر میپردازیم. وقتی بلوک سیلندر یا سرسیلندر خودرو دچار مشکلاتی مانند ترکخوردگی شوند، علائم و نشانههایی در کارکرد خودرو به وجود میآید که از آن طریق میتوان به ایجاد ترکخوردگی پی برد.
یکی از شایعترین علائم ترکخوردگی بلوک سیلندر خودرو را میتوان مخلوط شدن آب و روغن دانست که نشان میدهد منافذ آب و روغن سیلندر خودرو به یکدیگر راه پیدا کردهاند. این مشکل را میتوان از طریق چک کردن روغن داخل کارتر یا آب رادیاتور به خوبی متوجه شد.
از دیگر علامتهای ترکخوردگی بدنه سیلندر میتوان به دیر روشن شدن موتور و همچنین کار نکردن موتور بهصورت سالم و ریپ زدن موتور خودرو اشاره کرد. سوختن پی در پی واشر سر سیلندر خودرو نیز میتواند یکی از علائم ترکخوردگی در سیلندر یا سرسیلندر خودرو باشد. خروج بخار آب از اگزوز نیز نشاندهنده وجود راههایی از قسمت خنک کننده خودرو به خروجی دود خودرو است که نشانه مطمئنی بر ترکخوردگی سیلندر خودرو است. داغ شدن بیش از حد موتور خودرو و بالا رفتن آمپر آب، نقص در سیستم خنک کننده خودرو را نشان میدهد. یکی از دلایل موجود برای نقص سیستم خنک کننده خودرو را میتوان ترکخوردگی بلوک سیلندر دانست.
در صورتیکه با یکی از علائم بالا روبرو شدید بهتر است به جای سهلانگاری در کمترین زمان ممکن به تعمیرگاههای مجاز مراجعه کنید تا مشکل خودروی شما حل شود. برخی از ترکخوردگیها ممکن است در کارکرد طولانی مدت خودرو افزایش یافته و باعث تحمیل هزینههای بیشتری شوند.
راه تشخیص ترکیدگی سیلندر

مهمترین بخش مقاله «ترک بلوک سیلندر خودرو چیست؟» بررسی راههای تشخیص ترکیدگی سیلندر است. همانطور که میدانید ترکیدگی بلوک سیلندر باعث ایجاد راههایی به بیرون خواهد شد که میتواند فشار داخل سیلندر را کم کند و در نتیجه کارکرد فنی خودرو یعنی احتراق، تخلیه دود و همچنین مکش برای فراهم آوردن اکسیژن و سوخت دچار مشکل میشود. در برخی از موارد ترکخوردگی سیلندر خودرو به قدری زیاد است که با چشم دیده میشود و تشخیص آن نیاز به راهکارهای خاصی ندارد، ولی در برخی از موارد ترکهای ریزی بر روی سیلندر ایجاد میشود که بهعلت کوچک بودن یا بد بودن موقعیت در دید قرار نمیگیرند.
در این حالت علائم و مشخصات کارکردن ناقص خودرو میتواند نشاندهنده وجود کمپرس یا کم بودن فشار داخل سیلندر شود؛ بنابراین یکی از احتمالها میتواند ترکیدگی سیلندر خودرو باشد. در این موارد لازم است که با استفاده از ابزارها و روشهای خاصی که در ادامه برایتان شرح میدهیم، ترکیدگی سیلندر خودرو تشخیص داده شود.
در تشخیص ترکیدگی سیلندر خودرو یک روش مناسب فنی وجود دارد. برای تشخیص ترکیدگی سیلندر خودرو باید شمعهای سیلندر باز شده و با استفاده از فشارسنج، فشار داخلی سیلندرها تک تک اندازهگیری شود. لازم به ذکر است درصورتیکه افت فشار همه سیلندرها تقریبا با هم برابر باشد، میتوان این افت فشار را ناشی از مشکلات سرسیلندر یا واشر سرسیلندر دانست. چنانچه خانههای مختلف سیلندر فشارهای متفاوتی را نشان دهند، امکان دارد مشکل ترکخوردگی در داخل سیلندر وجود داشته باشد. البته لازم است بدانید استانداردترین روش برای تشخیص ترکیدگی بلوک سیلندر یا سرسیلندر روش استفاده از اشعه ایکس است که در ایران آنچنان مورد استقبال قرار نمیگیرد.
راهکار ترک خوردگی بلوک سیلندر

در صورتیکه خودروی شما دچار ترکخوردگی در سرسیلندر یا بلوک سیلندر شده است بهترین راهکار را میتوان تعویض این قطعه دانست، اما در بیشتر مواقع بهدلیل هزینههای بالا مالکین خودرو اقدام به تعمیر و اصطلاحا دوختن بلوک سیلندر میکنند.