سازه های حفاظتی

VAHID33

کاربر فعال
کسانی که کارهای ساختمانی انجام می‌دهند همیشه در معرض خطرات ناگهانی هستند. خطراتی که گاهی ممکن است این افراد را با معلولیت جدی در تمام عمر مواجه کند و یا حتی به مرگ آنها بینجامد.
این در حالی است که با رعایت برخی اصول می‌توان از درصد قابل توجهی از این خطرات جلوگیری کرد. در اینجا به برخی از سازه های حفاظتی اشاره می‌کنیم:
۱) نرده استاندارد حفاظی عمودی است که برای جلوگیری از سقوط افراد باید گوشه و اطراف رمپ‌ها، سکوهای کار، راهروها، سقف‌های موقت و نظایر آن که از زمین و کف یا هر مکان دیگری که بیش از ۳ متر ارتفاع دارد‌، نصب شود.
همچنین در مکان‌هایی که در مجاورت محل‌های حفاری گودبرداری و کابل‌های فشار قوی قرار دارد و دراطراف تمام قسمت‌های باز سقف‌ها یا دیوارهای باز باید از این نرده ها استفاده شود.
ارتفاع نرده استاندارد از کف طبقه یا سکوی کار نباید از ۹۰ سانتیمتر کمتر و از ۱۱۰ سانتیمتر بیشتر باشد، همچنین ارتفاع نرده راه‌پله نباید از ۷۵ سانتیمتر کمتر و از ۸۵ سانتیمتر بیشتر باشد. ساختمان و اجزای سازه نرده باید دارای چنان مقاومتی باشند که بتوانند در مقابل حداقل ۱۰۰ کیلو گرم فشار و ضربه وارد در تمام جهات مقاومت کنند.
به‌علاوه نرده باید مقاومت لازم را برای مواقعی که در معرض برخورد وسایل متحرک قرار گیرد، داشته باشد.
۲) در قسمت‌هایی که امکان ریزش ابزار و مصالح ساختمانی از اطراف و گوشه‌های نمایان کف‌ها و دیوارهای بازرمپ‌‌ها، سکوهای کار، گذرگاه‌ها یا سقف‌های موقت و نظایر آن وجود دارد، باید پاخوری‌هایی از چوب مناسب به ضخامت حداقل۵/۲ سانتیمتر و به ارتفاع ۱۵ سانتیمتر نصب شود. در داربست معلق می‌توان از پاخور به ارتفاع ۱۰ سانتیمتر استفاده کرد.
۳) راهرو سرپوشیده موقتی سازه‌ای است حفاظتی که به صورت موقت در پیاده‌روها یا سایر معابر عمومی برای جلوگیری ازخطرهای ناشی از پرتاب شدن مصالح و وسایل و تجهیزات ساختمانی ایجاد می‌شود.
ارتفاع راهروهای سر پوشیده نباید کمتر از ۵/۲ متر و عرض آن نیز نباید کمتر از ۵/۱ متر یا عرض پیاده روی موجود باشد.
راهرو باید فاقد هر گونه مانع و دارای روشنایی لازم و طبیعی یا مصنوعی دائمی باشد. سقف راهرو باید توانایی تحمل کلیه بارهای احتمالی و حداقل فشار ۷۰۰ کیلو‌گرم بر متر مربع را داشته باشد. سقف راهرو باید از الوار به ضخامت حداقل ۵ سانتیمتر طوری ساخته شود که از ریزش آب و مصالح به داخل آن جلوگیری شود.
اطراف بیرونی سقف راهرو باید دارای حفاظ کاملی از چوب یا توری فلزی مقاوم به ارتفاع حداقل یک متر باشد، زاویه این حفاظ را نسبت به کف می‌توان حداکثر ۴۵ درجه به طرف خارج اختیار کرد.
۴) سقف موقت و سرپوش حفاظتی پوششی است حفاظتی، مانند توری یا تخته‌بندی الوار که برای جلوگیری ازآسیب ناشی از اثر سقوط اشیا در کارگاه ساختمانی یا مجاورت آن برپا می‌شود. سرپوش حفاظتی باید چنان طراحی و ساخته شود که در اثر ریزش مصالح یا ابزار روی آن هیچ‌گونه خطری متوجه کارگران و افرادی که در زیر آن فعالیت دارند، نشود.
برای سقف‌های موقت که به صورت سکوهای کار مورد استفاده قرار گیرند، باید تخته‌هایی با ضخامت ۵ در ۲۵ سانتیمتر که محکم به یکدیگر بسته شده باشند، استفاده شود.
۵) در مواردی که نصب سکوهای کار و نرده‌های حفاظتی استاندارد، در ارتفاع بیش از ۳ متر امکان‌پذیر نباشند، برای جلوگیری از سقوط کارگران ساختمانی تورهای ایمنی کاربرد دارند.
تورهای ایمنی باید در فاصله‌ای نصب شود که ارتفاع سقوط کارگران بیشتر از ۶ متر نباشد و تا آنجا بالا برده شوند که فاصله کافی برفراز آنها برای برپایی و نصب اجزای ساختمان و حرکت ماشین‌آلات وجود داشته باشد.
برپایی و نصب تورهای ایمنی، همچنین جمع‌آوری و برچیدن آنها باید توسط فردی کارآزموده و با استفاده از کمربندها و نگهدارنده‌های محکم ایمنی انجام شود.
این تورها قبل از استفاده و در مدت بهره‌برداری باید به‌طور تخصصی بازرسی و کنترل شوند. استفاده از تورهای فرسوده و آسیب‌دیده مجاز نیست.
 

sarmashigh

عضو جدید
این تاپیک رو می خوای ادامه بدی و اطلاعات بیشتری در اختیارمون بذاری یا نه؟
 

VAHID33

کاربر فعال
سازه حفاظتی وایمنی در کارگاه

سازه حفاظتی وایمنی در کارگاه

اجرای كارهای ساختمانی شامل مراحل متعددی است كه ضمن آن افراد با ماشین‌آلات، ابزار و مصالح گوناگون سر و كار دارند. این ویژگیها امكان وقوع حوادث را برای نیروی انسانی افزایش می‌دهد. محافظت از نیروی انسانی در قبال حوادث ناشی از كار، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. از این رو باید ابزار و ماشین‌آلات به طور مستمر، مورد بازرسی كامل قرار گرفته و از سالم بودن آنها اطمینان حاصل شود، در بكارگیری ماشینها نیز باید از افراد با تجربه استفاده شود. برای تأمین ایمنی كارگاههای ساختمانی، باید همه كارها با برنامه‌ریزی و رعایت اصول فنی انجام گرفته و تدابیر لازم برای مقابله با خطرات ناشی از كار فراهم شود.
در تجهیز كارگاه باید تمامی عوامل، وسایل و نیروی انسانی مورد نیاز برای حفاظت افراد، محل كارگاه، تجهیزات و ماشین‌آلات در مقابل عوامل اقلیمی، حریق، جانوران و غیره فراهم شده باشد. در این راستا باید تسهیلات مورد نیاز برای سكونت، تهیه مواد غذایی، آب آشامیدنی سالم، وسایل بهداشتی و سایر سرویسهای لازم فراهم شود.
برنامه‌ریزی كارگاهی باید طوری باشد كه هنگام كار یا تخلیه مصالح، مزاحمتی برای همسایگان و سایرین ایجاد نشود. از انجام كارهای پر سر و صدا در شب خودداری شود. در صورتی كه لازم است كاری در شب انجام شود، باید قبلاً اجازه شهرداری و مقامات مسئول كسب شود.
این فصل شامل مقررات حفاظتی و ایمنی هنگام انجام عملیات ساختمانی اعم از تخریب، گودبرداری احداث بنا و نیز ایمنی در به كار گرفتن وسایل، تجهیزات و ماشین‌آلات ساختمانی است.
7 26-2 تسهیلات رفاهی كاركنان
3 26-2-1 كلیات
نیازهای اولیه كاركنان یعنی خوراك، مسكن و بهداشت باید در محل كارگاه به بهترین نحو برآورده شود. كیفیت و كمیت خوراك در كارگاه، محل مناسب غذاخوری و زمان كافی و منظم برای صرف غذا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. محل سكونت كاركنان، باید در محیطی مناسب كه حتی‌المقدور مصون از تغییرات جوی، باد، باران، سرما و گرما است انتخاب شود.
اوقات فراغت كاركنان باید به نحوی مناسب پر شود، آموزش مرتبط با كار و در ساعات فراغت، توسط مسئولین فنی، نه تنها موجب افزایش سرعت كار است، بلكه در پایان باعث رشد كارگران خواهد شد.
3 26-2-2 تأمین وسایل رفاهی برای حفظ سلامت كاركنان
پیمانكار باید تسهیلات رفاهی و بهداشتی را متناسب با تعداد افراد و موقعیت محلی در نظر گیرد. ساختمانهای موقت باید ایستایی كافی داشته و از نور كافی برخوردار باشند. پیمانكار باید وسایل كمكهای اولیه و نیز برخی داروهای ضروری را برای افراد فراهم نماید تا در صورت بروز سوانح در دسترس قرار گیرند، در نقاطی كه 50 نفر و یا بیشتر مشغول كار هستند، باید حداقل یك نفر مسئول كمكهای اولیه در محل حضور داشته باشد، این شخص باید آموزشهای لازم را دیده باشد تا در صورتی كه افراد سانحه دیده و یا در حین كار مریض شدند، قبل از مراجعه به پزشك دچار مشكل نشوند. در جایی كه بیش از 10 و كمتر از 50 نفر مشغول كار هستند، یك جعبه كمكهای اولیه مناسب و مجهز كفایت می‌كند. در كلیه كارگاهها باید آب آشامیدنی سالم به مقدار كافی در دسترس قرار گیرد، همچنین باید به تعداد كافی دستشویی، توالت و دوش طبق اصول بهداشتی برای كاركنان مهیا باشد. به ازای هر 25 نفر، باید حداقل یك توالت تا 100 نفر و از 100 نفر به بالا به ازای هر 35 نفر اضافی یك توالت در نظر گرفته شود. شستشو و گندزدایی مرتب توالتها الزامی است.
7 26-3 مشخصات و موارد كاربرد وسایل حفاظت فردی در كارگاههای ساختمانی
3 26-3-1 كلیات
وسایل حفاظت فردی كه برای مقابله با خطرات ناشی از كار استفاده می‌شوند، عبارتند از: كلاه ایمنی، عینك و نقابهای حفاظتی، كفش و پوتین حفاظتی، دستكش، ماسك حفاظتی، كمربند، لباسهای ایمنی و سایر وسایلی كه متناسب با نوع كار، كارگران را از خطر محافظت می‌كند.
پیمانكار موظف است وسایل فوق را متناسب با نوع كار فراهم نموده و ضمن دادن آموزشهای لازم به كارگران، مراقبت نماید كه از وسایل، استفاده صحیح به عمل آید. عدم استفاده از وسایل حفاظتی، قصور در انجام وظیفه محسوب می‌گردد.
پیمانكار موظف است به وسیله مسئولان فنی خود صحت عملكرد وسایل حفاظتی را مرتباً مورد بازرسی قرار داده و در صورت لزوم نسبت به تعمیر یا تعویض آنها اقدام نماید تا پیوسته ایمنی كارگران فراهم باشد.
3 26-3-2 ویژگیها و موارد كاربرد وسایل حفاظت فردی
26-3-2-1 ویژگیهای وسایل حفاظت فردی
تمامی وسایل حفاظت فردی و لباسهای ایمنی مورد استفاده، باید از نظر مشخصات فنی ساخت و كیفیت مواد مورد استفاده مطابق با استانداردهای ایرانی زیر باشد:
استاندارد شماره 1377: ویژگیهای پوشاك ایمنی برای جوشكاران
استاندارد شماره 1381: ویژگیهای كلاههای ایمنی صنعتی برای كارهای سبك
استاندارد شماره 1383: ویژگیهای چكمه لاستیكی
استاندارد شماره 1375: ویژگیهای كلاههای ایمنی برای كارهای سنگین
استاندارد شماره 1126: عینكها و نقابهای حفاظتی سبز رنگ برای استفاده در صنایع فولادكاری
استاندارد شماره 1136: كفشها و پوتینهای ایمنی
استاندارد شماره 1374: ویژگیهای حفاظهای صنعتی چشمی
استاندارد شماره 1645: ویژگیها و روشهای آزمایش دستكشهای لاستیكی برای مصارف الكتریكی
استاندارد شماره 1761: ویژگیهای وسایل ایمنی برای حفاظت چشم و چهره و گردن در مقابل تشعشع حاصل از جوشكاری و عملیات مشابه
استاندارد شماره 1764: ویژگیهای دستكشهای چرمی ساقدار برای جوشكاران
تا زمانی كه استاندارد ایرانی در پاره‌ای از موارد تدوین نشده باشد، در درجه اول استانداردهای سازمان بین‌المللی استاندارد ISO معتبر خواهد بود و در صورت نبودن استاندارد مذكور به ترتیب استانداردهای بریتانیایی BS و آلمانی DIN ملاك عمل قرار خواهند گرفت.
26-3-2-2 موارد كاربرد وسایل حفاظت فردی
[FONT=&quot]پیمانكار موظف است لباس كار را متناسب با نوع كار در اختیار كارگران قرار دهد. لباس كار باید طوری باشد كه كارگر بتواند به راحتی وظایف خود را انجام دهد و موجب بروز سوانح نگردد، اندازه لباس نیز باید متناسب با وضعیت كارگران باشد، به كارگرانی كه با مواد شیمیایی كار می‌كنند، باید علاوه بر لباس كار، بر حسب نوع كار وسایل حفاظتی لازم از قبیل پیش‌بند، كفش، دستكش مخصوص، عینك و در صورت وجود گازهای سمی، وسایل تهویه تنفسی (رسپیراتور)[/FONT][1][FONT=&quot] داده شود.[/FONT]
در محیطهای مرطوب و در مورد كارهایی كه در آب انجام می‌شود، پیمانكار باید به تناسب نوع كار، كفش و یا چكمه‌های لاستیكی و در صورت لزوم دستكشهای غیر قابل نفوذ، تهیه و در دسترس كارگران قرار دهد.
كارگرانی كه در معرض گردوغبارهای سمی و زیانبار نظیر آزبست، دود و یا غبار غلیظ قرار می‌گیرند باید از رسپیراتور و یا وسایل مشابه استفاده نمایند.
در مواردی از قبیل سمباده‌زنی، جوشكاری و تراشكاری كه نوع كار، خطراتی را متوجه چشم كارگران می‌سازد پیمانكار موظف است عینك و نقاب مخصوص در دسترس كارگران قرار دهد.
برای كارگرانی كه به هنگام كار در معرض سقوط اجسام سنگین قرار دارند، باید كلاه و كفش حفاظتی مقاوم در نظر گرفته شود، همچنین در كارهایی نظیر تخریب، حفاری و كار در ارتفاع باید كارگران به كلاه ایمنی مجهز شوند.
كارگرانی كه در ارتفاع بیش از سه متر كار می‌كنند و احتمال سقوط آنها وجود دارد، باید به كمربند حفاظتی و طناب نجات مجهز باشند و اقدامات احتیاطی برای جلوگیری از سقوط آنان به عمل آید.
افرادی كه در چكشی كردن بتن یا اندود كار می‌كنند، باید به عینك، دستكش لاستیكی و زانوبند حفاظتی مجهز شده باشند، همچنین كارگرانی كه به پخش آسفالت مشغولند، باید به دستكش و ساعدبند و ماسك حفاظتی مجهز باشند.
برای حفاظت دست جوشكاران و كارگران ساختمانی در برابر اجسام داغ و اشیائی كه دارای گوشه و لبه‌های تیز هستند، باید از دستكشهای چرمی ساقه‌دار استفاده شود.
خطرات دیگری كه ممكن است كارگران را تهدید كند، عبارتند از استنشاق مواد مضر، تماس پوست با مواد زیانبار و یا صداهای ناهنجار و ارتعاشات مداوم. این عوامل ممكن است در كارگران ایجاد بیماریهای حاد و یا مزمن نموده و یا آنها را مسموم نماید، این گونه مواد می‌توانند حساسیت‌زا، فیبروژن و یا سرطان‌زا باشند. گردوغبار الیاف می‌تواند برای سلامتی خطرناك باشد. كادمیم، سرب، آزبست، سیمان مرطوب یا گردوغبار چوبهای جنگلی سخت ممكن است باعث التهابات پوستی، آگزما، آسم و یا سایر بیماریهای مزمن شوند، حتی گردوغبار معمولی نیز در مقادیر زیاد می‌تواند باعث تحریكات ریوی شود، از این رو حتی اگر كارگران از پوشش حفاظتی استفاده می‌كنند، نباید برای مدت طولانی در معرض این عوامل قرار گیرند. در مورد آزبست، از آنجا كه بعضی از بیماریها در اثر بكارگیری مصالح آزبستی یك دوره اختفای طولانی بین 20 تا 30 سال را به همراه دارند، باید دقت لازم در كار با این مصالح مبذول گردد، حتی‌الامكان باید از مصالح جایگزین استفاده شود و مادامی كه استفاده از مصالح آزبستی ممنوع نشده باید افراد هنگام استفاده از فرآورده‌های سیمان - پنبه نسوز مجهز به لباسهای ایمنی باشند و برای سوراخ و یا اره كردن این فراورده‌ها از وسایل برقی با دور سریع استفاده ننمایند.




7 26-4 رعایت نكات ایمنی در كاربرد وسایل و تجهیزات
به‌كارگیری صحیح ابزار و ماشین‌آلات، می‌تواند عامل مهمی در پیشگیری از وقوع حوادث باشد، لذا باید همواره ماشینها و وسایل نقلیه مربوط به كار، توسط افراد آموزش دیده و ماهر هدایت شده و كار آنها دائماً تحت نظر باشد.
هر ابزار برای كاری خاص ساخته شده، لذا باید ماشینها و ابزار متناسب با نوع كار انتخاب شوند، همچنین وسایل باید با توجه به ظرفیت، توان باربری و نوع كاربرد، مورد استفاده قرار گیرند.
برای ارزیابی انجام عملیات توسط ماشین‌آلات. باید با سازنده مشورت و از تناسب كار با ماشین اطمینان حاصل شود.
هنگام استفاده از جرثقیلها و وسایل مشابه، باید از علائم استاندارد استفاده شود، از این رو ضروریست تمام افرادی كه با این گونه وسایل كار می‌كنند قبلاً آموزش لازم را برای آشنایی و به كار بردن علائم مذكور دیده باشند.
اطاق فرمان جرثقیل باید طوری ساخته شده و استقرار یافته باشد كه راننده همواره دید لازم برای انجام عملیات را داشته باشد.
در استفاده از بالابرها، بلند كردن بار بیش از ظرفیت مجاز ممنوع است، همچنین رانندگان بالابرها نباید هنگام داشتن بار، دستگاه را ترك نمایند.
ماشینها و ابزارها باید مرتباً بازرسی و توسط افراد ذی‌صلاح، تعمیر و نگهداری شوند.
7 26-5 ایمنی در استفاده از نردبانها
3 26-5-1 تعریف
نردبان وسیله‌ای است ثابت یا متحرك كه به منظور بالا رفتن و یا پایین آمدن مورد استفاده قرار می‌گیرد. انواع نردبانها عبارتند از: نردبان ثابت، متحرك، قابل حمل، دوطرفه، كشویی و ...
3 26-5-2 ویژگیها و موارد كاربرد انواع نردبانها
كلیه نردبانهایی كه در كارهای ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند، باید از لحاظ مشخصات مطابق با استانداردهای معتبر بوده و یا توسط افراد ذی‌صلاح، طراحی و ساخته شده باشند، تكیه‌گاهها، پایه‌ها و سایر اعضای نردبان باید استحكام كافی برای تحمل بارهای وارده را داشته باشند.:gol:
 

VAHID33

کاربر فعال
سازه حفاظتی وایمنی در کارگاه(2)

سازه حفاظتی وایمنی در کارگاه(2)

هنگام استفاده از نردبان رعایت موارد زیر ضروری است:
[FONT=&quot]نردبانهای قابل حمل باید طوری قرار داده شوند كه پایه نردبان در جای ثابتی قرار گرفته و تكیه‌گاه بالا نیز استحكام كافی برای تحمل بارهای وارده را داشته باشد. چنانچه نردبان در محلی كه احتمال لغزش دارد قرار داده می‌شود، باید به وسیله گوه و یا سایر وسایل مشابه تثبیت شود. فاصله پای نردبان از دیوار، باید حداقل [/FONT] ارتفاع نردبان باشد، مثلاً برای نردبان با ارتفاع صعود 8 متر، باید فاصله پایه از دیوار حداقل 2 متر باشد. نردبان را باید در محلی قرار داد كه احتمال نشست یا فرورفتگی تكیه‌گاه وجود نداشته باشد.
برای اینكه رفت و آمد روی نردبان به سهولت صورت گیرد، باید فاصله پله‌ها حدوداً 250 تا 300 میلیمتر باشد. در مواردی كه رفت و آمد روی نردبان زیاد است و یا در ساختمانهای بیش از دو طبقه، باید برای بالا رفتن و پایین آمدن از نردبانهای جداگانه استفاده شود.
افزودن طول نردبان به وسیله قرار دادن جعبه یا بشكه در زیر پایه‌ها و یا اتصال دو نردبان كوتاه برای دستیابی به طول بیشتر، ممنوع است.
نردبانهای یكطرفه به طول بیشتر از 10 متر، نباید به كار برده شوند. در نردبانهای ثابت در هر 9 متر باید یك پاگرد تعبیه شود و هر قطعه از نردبان كه حد فاصل بین دو پاگرد است، باید به نحوی قرار گیرد كه در امتداد قطعه قبلی نباشد. به علاوه نردبان و پاگرد پله به وسیله نرده محافظت گردند.
انتهای نردبان باید حداقل یك متر از تراز كفی كه برای رسیدن به آن مورد استفاده قرار می‌گیرد، بالاتر واقع شود.
عرض سكویی كه برای پیاده شدن از نردبان در بالا قرار می‌گیرد، نباید از 5/0 متر كمتر باشد. این سكو باید به وسیله نرده محافظت شود.
در نردبانهای دوطرفه، لولای بالا باید همواره روغنكاری شود، به طوری كه حركت آن به سهولت انجام پذیرد.
[FONT=&quot]معمولاً نردبانهای كشویی[/FONT][1][FONT=&quot] تا طول 10 متر دو قطعه و بلندتر از آن سه قطعه هستند، در این نردبانها باید در محل اتصال قطعات و كشوها، ضامن تعبیه شده باشد و قبل از استفاده، از ثابت بودن محل اتصال اطمینان حاصل شود. این نردبانها باید برای استقرار افراد مجهز به كابین مناسب باشند.[/FONT]
نردبان نباید رنگ‌آمیزی شود و پایه‌ها و پله‌های آن باید عاری از مواد روغنی و لغزنده باشد. نردبانهایی كه پله‌ها و یا پایه‌های آنها معیوب هستند و یا دارای ترك و نقص می‌باشند، نباید مورد استفاده قرار گیرند.





7 26-6 ایمنی در برپا كردن و استفاده از داربست
3 26-6-1 تعریف
داربست جایگاه و تكیه‌گاهی است موقت كه هنگام اجرای عملیات ساختمانی در ارتفاع، برای نگهداری و حفظ كارگران، مصالح ساختمانی و ابزار كار به كار برده می‌شود. داربستها بسته به نوع استقرار به صورت ساده، معلق، پیش آمده، قابل نوسان، مستقل، برجی و غیره به كار می‌روند.
3 26-6-2 ایمنی در برپا كردن داربست
مصالح اولیه برپاداری داربست اعم از چوب، فولاد و یا مصالح مناسب دیگر، باید از نوع سالم و مرغوب انتخاب شود، ویژگیهای مصالح مورد استفاده، باید از مشخصات ذكر شده در فصل دوم متابعت نماید.
داربست باید با اصول صحیح طراحی شود، به نحوی كه اجزا و تكیه‌گاههای آن ظرفیت پذیرش چهار برابر بار یا فشار مورد نظر را داشته باشند.
نصب، تغییر، تعمیر و یا پیاده نمودن اجزای داربست باید توسط داربست‌بند ماهر انجام پذیرفته و قبل از بهره‌برداری، داربست توسط شخص ذی‌صلاح مورد بازرسی و كنترل قرار گیرد. سكوهای كار، راههای عبور و پلكان داربست، باید دارای ابعادی باشد كه افراد را از خطر سقوط مصون نگه دارد. سكوهای كار باید مجهز به نرده و تور حفاظتی مقاوم با حداقل ارتفاع یك متر باشند. تخته‌های جایگاه باید طوری قرار گیرند كه ابزار و مصالح از لابه‌لای آن به پایین سقوط نكند. وقتی فاصله جایگاه داربست از زمین بیش از 5/1 متر باشد، باید برای رسیدن به جایگاه، نردبان یا معبر مطمئنی تعبیه گردد.
پایه‌های داربست نباید مستقیماً روی زمین گذاشته شوند، بلكه باید روی شالوده مناسبی كه قابلیت توزیع بار وارده را دارا باشد، قرار گیرند. پایه‌های داربست باید بر كف محكم و قابل اطمینانی متكی باشند و به طور مطمئنی مهار شوند تا مانع نوسان و جابه‌جا شدن آن گردند. همچنین داربستها باید به قسمتهایی از ساختمان كه ثابت و مقاوم هستند، متكی باشند.
داربستهای بلند متحرك باید در جاهای مسطح استقرار یافته و چرخهای آنها به وسیله ضامن تثبیت شوند.
در صورتی كه قرار است وسایل موتوری یا هر وسیله دیگری به داربست، بارهای افقی وارد نماید، باید بار وارده در محاسبات منظور شود، در كلیه داربستها باید وسایلی تعبیه شود كه از نوسان یا لرزش داربست در موقع كار كردن كارگران جلوگیری كند. بادبندها باید به نحو مطلوب بسته شده و پلكانها از استحكام كافی برخوردار باشند. داربستها باید حداقل در هر 10 متر ارتفاع، به وسیله مهار به ساختمان محكم شده باشند.
اطراف جایگاه داربستهایی كه در ارتفاع بیش از 4 متر از زمین یا كف قرار دارند، به استثنای محلی كه برای عبور كارگر یا حمل مصالح اختصاص یافته، باید با حفاظ مناسب محصور شده باشد، ارتفاع این حفاظ نباید از 1 متر كمتر و از 2/1 متر بیشتر باشد.
داربستها پس از استقرار باید توسط شخص مسئول و ذی‌صلاح مورد بازرسی و كنترل قرار گیرند، همچنین در فواصل زمانی معین، پس از استفاده از داربست، بعد از هر تغییر و یا وقفه در كار، باید استحكام و ایستایی داربست مجدداً مورد تأیید قرار گیرد.
3 26-6-3 ایمنی در استفاده از داربست و سكوی كار
پیمانكار موظف است موجبات حفاظت و ایمنی كارگران را در حین كار فراهم نماید. پیمانكار باید وسایل حفاظت فردی را مطابق زیربند 26-3-2-2 در اختیار كارگران قرار دهد. استفاده از كلاه و كمربند ایمنی كه یك سر آن به كمر كارگر و سر دیگر آن به محل مناسبی متصل شده باشد، برای كار روی سكوهای مرتفع الزامی است. كارگرانی می‌توانند روی سكوهای مرتفع مشغول به كار شوند كه از نظر روحی و جسمی از سلامت كامل برخوردار باشند.
در مواقعی كه هوا طوفانی است و باد شدید می‌وزد، باید از كار كردن كارگران روی داربست جلوگیری شود. همچنین در مواردی كه روی جایگاه داربست برف یا یخ وجود داشته باشد، نباید كارگران روی آن كار كنند، مگر اینكه برف یا یخ را كاملاً برداشته و ماسه نرم روی آن بریزند تا از سر خوردن كارگران جلوگیری به عمل آید. وقتی كارگران در طبقات مختلف داربست مشغول كار هستند باید طبقات زیرین دارای توری مناسبی باشند كه از ریختن اتفاقی مصالح یا افتادن ابزار روی كارگران ممانعت شود.
هنگامی كه در مجاورت خطوط نیروی برق احتیاج به نصب داربست باشد، باید قبلاً مراتب به اطلاع اداره برق برسد. برای جلوگیری از خطرات احتمالی باید تدابیر لازم اتخاذ شوند.
مصالح ساختمانی نباید به مقدار زیاد روی سكوها انباشته شوند، مگر مصالحی كه برای كار تدریجی مورد نیاز باشند. در داربستهای معلق یا نوسانی، نباید از جایگاه برای انباشتن مصالح استفاده شود، همچنین در یك جایگاه، كار كردن بیش از دو نفر مجاز نیست.
بعد از اتمام كار روزانه باید تمامی ابزار و مصالح از روی داربست برداشته شود. در موقع پیاده كردن داربست، باید تمامی میخها از قطعات پیاده و كشیده یا كوبیده شود و مصالح داربست در محل مناسبی انبار گردد.
7 26-7 ایمنی در حمل و نقل و انبار كردن مصالح
3 26-7-1 ایمنی در حمل و نقل مصالح
برای دستیابی به عملكرد ایمن در حمل بارهای ساختمانی توسط وسایل نقلیه یا دستگاههای بالابر، رعایت قوانین مربوط به حركات وسایل نقلیه ضروری است. ایجاد راههای ارتباطی ایمن و مناسب برای عبور و مرور و وسایل نقلیه و به كار گرفتن افراد با تجربه و آموزش دیده در بارگیری، تخلیه و راه‌اندازی وسایل نقلیه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. تعمیر و نگهداری وسایل حمل و نقل توسط افراد ماهر ضروری است.
وسایل حمل و نقل نباید اضافه بر ظرفیت بار شوند، بار برداشته شده باید به طور یكنواخت روی محورهای وسیله نقلیه توزیع گردد.
هنگام جابه‌جایی چوب، تیرآهن و مصالح نظیر آن باید از تابلو یا علائم اخباری استفاده شود. همچنین راههایی كه برای عبور افراد پیاده و وسایل نقلیه در نظر گرفته می‌شود، باید به وسیله نرده یا حفاظ مناسب دیگری ایمن شده باشد، از روشنایی كافی برخوردار بوده و به وسیله علائم مخصوص مشخص شده باشد. معابری كه برای فرغون یا چرخهای دستی ساخته می‌شوند، باید دارای سطح صاف بوده و عرض آن حداقل یك متر باشد.
هنگام بالا بردن و پایین آوردن بار به وسیله جرثقیل، برای حفظ تعادل و جلوگیری از لنگر بار باید از طناب هدایت كننده استفاده شود.
هنگام استفاده از جرثقیل برای حمل ایمن كپسولهای اكسیژن و استیلن، باید از محفظه‌های مخصوص استفاده شود.
وسایل باربری عمودی باید مجهز به ضامن باشند تا در صورت نیاز به توقف از حركت احتمالی آن جلوگیری شود.
در وسایل باربری عمودی باید اطراف اتاقك حمل بار به وسیله نرده و توری محصور شود، فاصله میله‌ها باید از 60 سانتیمتر كمتر بوده و ارتفاع حفاظها 1 تا 2/1 متر باشد. در صورتی كه وسایل چرخدار و لغزنده روی سكو حمل و نقل می‌شوند، باید كف سكو شیار داشته باشد و با مهار كردن و بستن از حركت و لغزش این وسایل جلوگیری شود.
سكوی وسایل باربری عمودی باید مقاومت كافی برای حمل بار داشته باشد و به اندازه ظرفیت بارگیری شود.
هنگام حمل وسایل حجیم باید مراقبت كافی به عمل آید و در صورت برداشتن نرده و حفاظ، این گونه وسایل باید طوری مهار شوند كه امكان لغزش یا سقوط آنها وجود نداشته باشد.
3 26-7-2 انبار كردن مصالح
مصالح ساختمانی باید طوری انبار شوند كه مزاحمتی برای وسایل نقلیه و عابرین پیاده ایجاد نشود. در مواردی كه بنا به عللی مصالح در محل عبور و مرور عمومی ریخته می‌شود، باید آن را طوری انباشته كرد كه از ریزش آن جلوگیری شود. محوطه انباشتن مصالح، باید هنگام شب به وسیله چراغ قرمز مشخص گردد.
روش صحیح حمل و نقل و انبار كردن مصالح مختلف در فصل دوم ذكر شده است. رعایت نكات مزبور موجب حفظ ویژگیهای مصالح، ایمنی و سلامتی كارگران خواهد بود.
آجر و سفال نباید با ارتفاع بیش از 2 متر انباشته شود، اطراف این مصالح باید به وسیله چوبهای قائم محصور گردد.
ورقهای فلزی باید به صورت افقی انباشته شوند و ارتفاع آنها نباید از یك متر تجاوز نماید. تیرآهن باید طوری انباشته شود كه امكان لغزش آن وجود نداشته باشد. طرفین لوله‌های فلزی باید طوری مهار شود كه از غلتیدن آنها جلوگیری شود.
انبار شن و ماسه باید مرتباً مورد بازدید قرار گیرد تا در اثر برداشتن مصالح، ریزش ناگهانی رخ ندهد.
هنگام انبار كردن مصالح در كنار دیوارها و تیغه‌ها، باید دقت شود كه فشار افقی بیش از اندازه به دیوار وارد نشود.
حمل، انبار كردن و استفاده از چسباننده‌های سیاه، باید با دقت و احتیاط صورت گیرد. انبار مواد چسباننده باید دور از آتش و مواد قابل اشتعال بوده و برای اعلام و اطفای حریق احتمالی تدابیر لازم اتخاذ شده باشند. انبارهای بسته باید مرتباً تهویه شوند تا از تجمع گازهای قابل اشتعال در آنها جلوگیری شود.
 

VAHID33

کاربر فعال
سازه حفاظتی وایمنی در کارگاه(3)

سازه حفاظتی وایمنی در کارگاه(3)

حمل و انبار كردن فرآورده‌های سیمان - پنبه نسوز باید با دقت صورت پذیرد، بر روی تمامی فرآورده‌های پنبه نسوز برچسب ”برای سلامتی انسانها زیانبخش است“ الصاق گردد. بیشترین میزان انتشار غبار و آلودگی محیط ضمن تولید، بریدن، فرسایش، در معرض جریان هوا قرار گرفتن، حمل و نقل، شكستن و معدوم كردن آنها به وجود می‌آید. انتشار غبارهای پنبه نسوز، نه تنها كارگران مرتبط با آن را در معرض مخاطرات جدی قرار می‌دهد، بلكه محیط زیست و سایر افراد را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.
حمل و انبار كردن مواد شیمیایی باید مطابق دستورالعملهای كارخانه سازنده صورت پذیرد. حمل و انبار كردن مواد منفجره باید طبق مقررات جاری كشور، با اطلاع و زیر نظر مقامات مسئول و ذی‌صلاح باشد، به علاوه هنگام مصرف باید مقامات مسئول كتباً مطلع شوند.
پیمانكار موظف است عملیات اجرایی خود را طوری انجام دهد كه در سواره‌رو و پیاده‌رو راهی برای عبور و مرور عابرین و وسائط نقلیه باقی بماند و مصالح خود را در محلهایی انبار نماید كه موجب ناراحتی و یا زحمت ساكنین اطراف و یا عابرین نگردد. در مواردی كه اجرای عملیات مستلزم انسداد كلی قسمتی از سواره‌رو یا پیاده‌رو باشد، این كار باید با اطلاع مسئولین ذی‌ربط و زیر نظر دستگاه نظارت صورت گیرد و عبور و مرور به وسیله راههای انحرافی تأمین شود، هزینه‌های اضافی طبق شرایط خصوصی پیمان و یا سایر اسناد مشخص خواهد شد.
7 26-8 ایمنی در انجام عملیات خاكی
3 26-8-1 كلیات
در انجام كارهای خاكی باید ضوابط ایمنی و دستورالعملهای مربوط به دقت رعایت شوند. هنگام اجرای عملیات خاكی در نزدیكی ایستگاههای اصلی خدمات عمومی از قبیل آتش‌نشانی، باید مراتب قبلاً به اطلاع آن دستگاه برسد تا در ارائه خدمات عمومی وقفه‌ای رخ ندهد. در صورت برخورد با كابلهای برق، تلفن و یا خطوط لوله آب، گاز و غیره، باید كار متوقف شده و مراتب به اطلاع مسئولین مربوط برسد.
قطع و ریشه‌كنی درختان، باید چنان صورت گیرد كه باعث خرابی ساختمانهای مجاور و یا صدمه به اشخاص نشود. درختان باید طوری قطع شوند كه هنگام سقوط در جهت پیش‌بینی شده، كه حفاظتهای لازم در آن صورت گرفته، بیفتند.
3 26-8-2 مقدمات گودبرداری
قبل از شروع گودبرداری باید درخت یا تخته‌سنگ و موانع مشابه را كه ممكن است موجب وقوع حادثه شوند، از محل كار خارج كرد.
اگر با گودبرداری، پایداری ساختمانهای مجاور دچار مخاطره می‌شود، باید ایمنی آنها به وسیله شمع، سپر و مهار كردن ساختمانها و شمع‌بندی زیر پایه‌ها به طور مطمئنی تأمین گردد و این عوامل حفاظتی باید تا رفع خطر مرتباً به وسیله اشخاص ذی‌صلاح بازدید شوند تا موجبات حفاظت مؤثر ساختمانهای مجاور تأمین باشد.
مشخصات چوبهایی كه برای شمع، سپر و مهار به كار می‌رود، باید با مشخصات ذكر شده در فصل دوم مطابقت نمایند، ابعاد این چوبها باید متناسب با فشار وارده انتخاب شوند.
پیمانكار موظف است تجهیزات ایمنی لازم برای حفاظت كارگران را در اختیار آنان قرار دهد. در حفاری با بیل و كلنگ، باید كارگران فاصله كافی از یكدیگر داشته باشند. در گودالها و شیارهای عمیق كه عمق آنها از یك متر بیشتر باشد، نباید كارگران را به تنهایی به كار گمارد.
3 26-8-3 گودبرداری
در زمینهای با رطوبت طبیعی می‌توان گودبرداری تا عمق 1 متر برای ماسه، 25/1 متر برای ماسه رس‌دار، 5/1 متر برای خاك رس و 2 متر برای خاك بسیار متراكم را بدون پایه‌های ایمنی، سپر و حایل انجام داد. در سایر موارد توصیه می‌شود با توجه به مسائلی نظیر جنس خاك، عمق گودبرداری و شرایط ترافیكی اطراف، تدابیر ایمنی لازم اتخاذ گردند. در زمینهای ریزشی، هنگام عملیات حفاری، پیمانكار مسئول ایمنی كارگران بوده و باید در مهاربندی نهایت دقت را به عمل آورد، در مواردی كه كارگران درون ترانشه یا گود كار می‌كنند، باید مرتباً بازرسی انجام پذیرد و در صورت احتمال خطر ریزش یا مشاهده ترك و بازشدگی، كار متوقف شده و با نظر دستگاه نظارت حفاظتهای لازم انجام پذیرد.
هنگامی كه گودبرداری در مجاورت خطوط راه‌آهن و بزرگراهها یا مراكزی كه تولید ارتعاش می‌كند انجام می‌گیرد، باید تدابیر احتیاطی برای جلوگیری از ریزش اتخاذ گردد.
خاك برداشته شده را نباید در فاصله‌ای نزدیكتر از 5/0 متر به لبه گود ریخت، در نقاطی كه امكان ریزش خاك وجود دارد، نباید ماشین‌آلات را در نزدیكی گود مستقر نموده و یا از آن عبور داد، همچنین در زمان عملكرد ماشین خاكبرداری، ایستادن اشخاص در زیر جام و یا بازوی دستگاه و نیز مشغول به كار بودن كارگران در قسمتی كه ماشین كار می‌كند ممنوع است.
همه افرادی كه مستقیماً مشغول انجام عملیات خاكبرداری نیستند، باید حداقل در فاصله 5 متری دایره عملكرد دستگاه قرار گیرند، برای پر كردن كامیون باید جام دستگاه خاكبرداری از پشت كامیون عبور كند و از روی اتاقك راننده نگذرد.
در جایی كه از بالابر برای حمل مصالح حاصل از گودبرداری استفاده می‌شود، باید پایه‌های بالابر به نحوی مطمئن در محل قرار گیرد و این مصالح با محفظه مطمئن بالا برده شوند. در استفاده از جكها باید دقت شود كه جك بیش از ظرفیت مجاز بارگذاری نشود، جكها باید مجهز به ضامن باشند و به طور مداوم توسط اشخاص ذی‌صلاح مورد بازدید قرار گیرند. راههای شیبداری كه برای عبور كارگران و افراد به كار می‌روند، باید دارای نرده‌های حفاظتی لازم باشند. در صورتی كه راههای شیبدار برای عبور وسایل نقلیه به كار می‌روند، باید عرض راه كمتر از 4 متر نباشد و توسط نرده‌های مناسب محافظت گردد. چنانچه این حفاظها از چوب ساخته می‌شوند، قطر چوبها نباید از 20 سانتیمتر كمتر باشد.
برای ورود و خروج كارگران در محل گودهایی كه عمق آن بیش از 6 متر باشد، باید در هر 6 متر یك سكو یا پاگرد در نردبانها، پله‌ها و یا راههای شیبدار پیش‌بینی گردد، این سكوها باید به وسیله جان‌پناه محصور شوند.
بعد از وقوع بارندگی، طوفان، زلزله و یا سیل، باید دیواره‌های محل گودبرداری مورد بازدید قرار گیرند تا در محلهایی كه احتمال ریزش افزایش یافته، تدابیر لازم برای تقویت اتخاذ گردند.
3 26-8-4 حفاظت عمومی هنگام انجام عملیات گودبرداری
مصالح حاصل از گودبرداری نباید در پیاده‌روها و معابر انباشته شوند. معابر عمومی مجاور محل گودبرداری، باید دارای نرده و حفاظ مطمئنی باشند. در محلهایی كه احتمال سقوط اشیا به داخل گود وجود دارد، نیز باید حفاظ لازم برای جلوگیری از وارد شدن آسیب به كارگران پیش‌بینی گردد. در حفاریهای عمیق باید هنگام روز با استفاده از پرچم قرمز و شبها به وسیله چراغهای خطر، كارگران و عابرین را متوجه ساخت. تعبیه نرده‌های حفاظتی در امتداد كانالها و حفاریها الزامی است. در مواردی كه حفاری در زیر پیاده‌روها ضروری باشد، باید در زیر معبر از شمع و سپری كه قادر به تحمل حداقل 600 كیلوگرم بر مترمربع فشار باشد، استفاده شود.
در محوطه خاكبرداری به ویژه در محلهایی كه بیل مكانیكی، جرثقیل و وسایل مشابه كار می‌كنند، باید از عبور و مرور افراد متفرقه جلوگیری به عمل آید. همچنین باید یك نفر مسئول ورود و خروج كامیونها باشد و برای آگاهی عابرین علامت خطر در معبر ورود و خروج كامیونها نصب شود.
شیب معابر نباید از (20%) تجاوز نماید، اگر اجباراً شیب معبر از این حد تجاور نماید، باید برای عبور كارگران به فاصله هر 40 سانتیمتر جاپایی در طول راه ایجاد شود.
7 26-9 رعایت نكات ایمنی در حفر چاه
3 26-9-1 مقدمات حفر چاه
پیمانكار موظف است افرادی را برای حفر چاه به كار گیرد كه از تجارب حرفه‌ای لازم برخوردار باشند. قبل از شروع عملیات چاه‌كنی باید وسایل كمكهای اولیه مناسب فراهم گردد. كارگران مسئول حفر چاه، باید به وسایل حفاظتی از قبیل كفش ایمنی، طناب، كمربند ایمنی، دستكش و لباس كار و در صورت لزوم عینك حفاظتی مجهز باشند. قبل از شروع حفاری باید از مناسب بودن شرایط مته‌ها، چكشها و وسایل مربوط اطمینان حاصل شود، در صورت مشاهده هر نوع نقص در وسایل برقی و سایر دستگاههای مورد استفاده، باید مراتب به مسئول كارگاه گزارش شود، قبل از به كار انداختن دستگاه حفاری، باید اطمینان حاصل شود كه دستگاه در محل صحیح قرار گرفته و موتورهای الكتریكی و سایر وسایل به طور ایمن روی زمین مستقر شده‌اند، در صورت استفاده از ابزار دستی برای چاه‌كنی، باید وسایلی نظیر، كلنگ، چرخ چاه، دلو، طناب و قلاب مورد بازدید قرار گرفته و از سالم بودن آنها اطمینان حاصل شود.
چنانچه محل حفر چاه در معابر عمومی یا نقاطی باشد كه احتمال رفت و آمد افراد مختلف وجود دارد، باید به وسیله ایجاد حصارهای لازم در فاصله مناسب، نصب علائم هشدار دهنده و چراغهای احتیاط از ورود افراد به نزدیكی منطقه عملیات جلوگیری به عمل آید.
3 26-9-2 رعایت نكات ایمنی در عملیات حفر چاه
در عملیات چاه‌كنی تا عمق 5 متر، وجود حداقل دو نفر و با افزایش عمق چاه، حداقل وجود 3 نفر برای ادامه عملیات الزامیست، با شروع حفر انباری چاه یك نفر كمك كلنگ‌دار به افراد گروه اضافه می‌شود.
برای حفاظت كارگران از خطر ریزش اطراف چاه، باید در محل ایستادن كارگران تخته یا الوارهای زیرپایی با مقاومت و پهنای كافی گذاشته شود. برای جلوگیری از سقوط خاك و سنگ به داخل چاه، دور دهانه باید آستانه‌ای به عرض حداقل 15 سانتیمتر با مصالح مقاوم تعبیه گردد.
مقنی قبل از ورود به چاه برای عملیات چاه‌كنی، باید طناب نجات را به كمك كمربند ایمنی مخصوص به خود بسته باشد.
در مواردی كه نوع مصالح استخراج شده از حفاری چاه به صورتی است كه كلاه و سپر حفاظتی تكافو نمی‌كند، باید در فواصل مناسب از دیواره میله چاه پناهگاههایی تعبیه شود كه در صورت لزوم مقنی در این محلها مستقر شود.
خاك حاصل از كندن چاه، نباید به فاصله كمتر از 2 متر از كناره‌های چاه ریخته شود به نحوی كه احتمال ریزش آن به داخل چاه وجود نداشته باشد.
در صورتی كه احتمال كمبود اكسیژن در اعماق چاه وجود داشته باشد، باید نسبت به تعبیه وسایل مناسب برای هوادهی به داخل چاه اقدام شود، این وسایل باید به تجهیزات ایمنی لازم برای جلوگیری از خطر برق‌گرفتگی مجهز شده باشند.
وجود علائم قراردادی بین مقنی و فردی كه در بالای چاه مستقر است، ضروری بوده و باید فرد مستقر در بالای چاه همواره از وضعیت مقنی آگاه باشد.
كلیه كارگرانی كه در نزدیك چاه به كار مشغول هستند، باید به كمربند ایمنی و طناب مجهز باشند. سر طناب باید به محل مناسبی محكم شده باشد تا از سقوط احتمالی آنها به داخل چاه جلوگیری شود. با پیشرفت كار چاه‌كنی بخصوص در موقع بارندگی، باید دیواره‌های چاه به وسیله مقنی مورد بازدید قرار گرفته و از ریزشی نبودن دیواره چاه اطمینان حاصل شود، چنانچه رطوبت بیش از حد مشاهده گردد، باید بررسیهای لازم انجام گیرد و در صورت لزوم عملیات متوقف شود، سپس پیش‌بینیهای لازم طوری صورت پذیرد كه برای مقنی و كارگران خطری وجود نداشته باشد.
در تأمین روشنایی داخل چاههایی كه وجود گازهای قابل اشتعال در آنها محتمل باشد، باید از چراغهای قوه‌ای با حداكثر ولتاژ 12 ولت استفاده شود.
هنگام حفاری چاه در عمق بیش از 2 متر، باید وسیله‌ای به عنوان سپر در پایین چاه مورد استفاده قرار گیرد كه هنگام سقوط احتمالی اشیا مانع برخورد آن با مقنی باشد.
بعد از خاتمه كار روزانه علاوه بر پیش‌بینیهای احتیاطی لازم برای جلوگیری از سقوط افراد و حیوانات به داخل چاه، دهانه چاه باید به نحوی مطمئن با صفحات مقاوم و مناسب پوشیده شود.
رعایت مقررات حفاظتی حفر چاههای دستی مصوب شورای عالی حفاظت فنی الزامی است;)
 
بالا