سيستم تراكمي

masoodvahidi

عضو جدید
کاربر ممتاز
سيستم تراكمي:
شرح سيستم:در كليه سيستمهاي سرد كننده تراكمي از وجود يك نوع ماده سرمازا (مبرد) در يك مدار بسته نفوذناپذير استفاده مي شود.
در اين سيستمها عمل سرد كردن به طور پيوسته و متوالي انجام مي گيرد(تكرار يك سري عمليات يكنواخت را يك سيكل مي نامند).
تمام سرد كننده ها بر اساس يك سيكل معين عمل ميكنند. در سردكردن با عمليات مكانيكي از يك كمپرسور براي متراكم كردن گازي استفاده مي شود و به اين ترتيب سيكل حاصله را سيكل تراكمي و گاهي سيكل تراكم تبخيري مي نامند.
بكار بردن نام سيستم تراكم تبخيري به اين علت است كه عمل تراكم بخار وتبديل آن به مايع سرمازا بوسيله كمپرسور و كندانسور انجام مي گردد و به اين ترتيب انتقال انرژي حرارتي حاصل مي شود.
ماده سرما زا در يك قسمت از سيكل حرارت محيط خود را جذب كرده و در قسمت ديگر آن را دفع مي كند . به عبارت ديگر كمپرسور گاز سرمازا را در وضعيتي قرار مي دهد كه حرارتي را كه قبلا و از محيطي با فشار كم جذب كرده بود پس بدهد.
چون كمپرسور حرارت را از محيطي به محيط ديگر انتقال مي دهد به آن پمپ حرارتي نيز مي گويند.
يك سيستم سرد كننده از يك قسمت فشار قوي و يك قسمت فشار ضعيف تشكيل شده است كه حرارت از سمت فشار ضعيف گرفته مي شود و در سمت فشار قوي دفع مي شود.
قسمت فشار ضعيف:
در سيكل ماده مبرد يك دوره(سيكل كامل) را مرتبا تكرار مي نمايد . به اين ترتيب كه از شير انبساط حركت كرده و به طرف اواپراتور مي رود و بعد از طريق لوله مكش كوپرسور به كمپرسور مي رود از شير انبساط تا ورودي كمپرسور را قسمت فشار ضعيف گويند مقدار فشار اين قسمت به نوع سيستم و دماي ورودي اواپراتور و محيط سرد بستگي كا مل دارد.
بايستي در نظر داشت فشار از خروجي شير انبساط تا كمپرسور ثابت است و اين قسمت را قسمت با فشار پا يين يا قسمت فشار ضعيف سيستم مي نامند و چون اواپراتور به تنهايي مهمترين قسمت از فشار پايين است به اين سبب اصطلاح فشار پايين يا ضعيف اغلب به كويل اواپراتور اطاق مشود.
فشار در قسمت پايين گاهي اوقات فشار عقب نيز ناميده مي شويد .
قسمت فشار زياد:
كمپرسور-لوله خروج گاز از كمپرسور-كندانسور-مخزن مايع مبرد و لوله حامل مايع مبرد كه قسمت با قيمانده از سيستم تبريد مي باشد به نام قسمت فشار زياد ناميده مي شود.
عملا كارتر كمپرسور يا محفظه روغن محتوي گاز با فشار كم است ولي معمولا كمپرسور را جزء قسمت با فشار زياد محسوب مي شود . شير انبساط و كمپرسور در واقع سر حد تقسيم اين دو قسمت هستند.
تن تبريد:تن تبريد عبارت است از سرمايي كه يك تن يخ (2000پوند) در موقع ذوب در مدت 24ساعت ايجاد مي نمايد.
كندانسينيگ يونيت(كمپرسور- كندانسور- دراير- رسيور- سايت گلاس- تله روغن- مبدل حرارتي )
كمپرسورهاي تبريد:كمپرسورها در واقع قلب يك سيستم تبريد هستند زيرا عمل آنها مكش گاز از اواپراتور و رانش به طرف كندانسور مي باشد.
كمپرسور در قسمت مكش توليد فشار ضعيف و در قسمت خروجي توليد فشار زياد مي نمايد كه اين گاز به نوبه خود در كندانسور مايع مي گردد و به طور مختصر كمپرسور نيروي لازم براي ادامه عمل سيستم را توليد مي نمايد و براي اين منظور كمپرسورهاي مختلفي به كار رفته است و معمولي ترين اين كمپرسورها عبارتند از:
كمپرسورهاي متقارن(پيستوني)
كمپرسورهاي دوار (با تيغه ثابت- با تيغه گردان ? پيچي يا حلزوني )
كمپرسورهاي گريز از مركز(سانتريفوژ)
يك كمپرسور چه طور كارمي كند؟:
سوپاپهاي مكش و رانش توسط دو عمل فشار فنر و فشار گاز بسته نگاهداشته مي شوند. در موقع عمل برگشت پيستون و با بسته بودن هر دو سوپاپ فشار داخل سيلندر به همان نسبت كه حجم افزايش مي يابد. تنزل مي كند و موقعي كه فشار داخل سيلندر كمتر از فشار زيرين سوپاپ مكش شود اختلاف اين دو فشار موجب باز شدن اين سوپاپ مي گردد.
وقتي پيستون پايين مي آيد يعني در مرحله برگشت پيستون گاز موجود در داخل اواپراتور به طرف سيلندر كمپرسور كشيده شده و موجب زياد شدن تدريجي حجم گاز در سيلندر مي شود.
در پايين ترين نقطه حركت پيستون ديگر فضايي براي زياذ شدن حجم و جريان گاز به داخل مدار وجود ندارد. بنابراين اختلاف فشاري هم وجود نخواهد داشت و فنر سوپاپ مكش را مي بندد زيرا سيلندر از گاز پر شده است. در موقع عمل بالا رفتن پيستون گاز داخل سيلندر تحت فشار قرار گرفته و متراكم مي شود و فشار آن از فشار كمي بيشتر از لوله خروجي گاز در بالاي سوپاپ فشار مي رسد اين فشار موجب مي شود كه سوپاپ فشار باز شود و بقيه نيروي پيستون تا انتهاي سيلندر صرف راندن و تخليه گاز از طريق سوپاپ مي گردد.
چون در انتهاي عمل رفت پيستون ديگر اختلاف فشاري براي باز نگاهداشتن سوپاپ وجود ندارد در نتيجه فنر سوپاپ را مي بندد ولي مقدار كمي گاز در آخرين فاصله بين پيستون و سيلندر صفحه سوپاپ باقي مي ماند و اين گاز مي بايستي در موقع پايين رفتن پيستون و قبل از اين كه سوپاپ مكش دو مرتبه باز شود انبساط پيدا كند . اين عمل در روي دياگرام كمپرسور نشان داده مي شود و اين دياگرام مي تواند توسط دستگاهي بنام تعيين كننده سيكل كمپرسور يا (انديكاتور) ترسيم نمود.


ساختمان و اجزاي كمپرسور:
سوپاپهاي مكش (suction valves)
سوپاپهاي تخليه (فشار)((discharge valves
محور و محفظه ياتاقان و آبندي آنها
سسيتم روغن كاريlubrication))
سيستم خنك كننده
شيرهاي سرويس كمپرسوservice valve))
دستگاه كنترل ظرفيت (capacity contorol)




نظر یادت نره
 

phy

عضو جدید
[/quote]
بابا كامل بگيد كه وقتي رفتي بالا سر يكيش بفهمي چي هست!
 

rezanahvi

عضو جدید
دوست عزیز:gol: ممنون استفاده کردیم فقط اگه ممکنه یه تعداد عکس و یا انیمیشن و ... هم برای درک بهتر قضیه ضمیمه کنید.
با سپاس
رضا
 

Similar threads

بالا