*مقاله*فرایند توسعه محصول جدید

hjonoob

عضو جدید
فرایند توسعه محصول جدید
مولف/مترجم:دکتر محمدتقی تقوی فرد، محسن اخباری
موضوع:مدیریت توسعه
سال انتشار(میلادی): 2007
وضعیت:تمام متن
منبع:ماهنامه تدبیر-سال هجدهم-شماره 184


چکیده: توجهبه ابعاد مختلف خواسته ها و نیازمندیهای مشتریان اصلی ترین عامل انگیزهبخش برای ارائه محصول یا خدمت جدید نزد سازمانهاست. در این مقاله ضمن معرفیفرایند توسعه محصول جدید (New Product Development) و اهداف آن، به توصیفمهم‌ترین دلایل شکست پروژه های توسعه محصول جدید پرداخته شده است. همچنینانواع الگوهای شناخته شده توسعه محصول با یکدیگر مقایسه شده اند. در بخشپایانی مقاله نیز به مجموعه فرایندهای اصلی فرایند توسعه محصول جدید باالگوگرفتن از چارچوب طبقه بندی فرایند (PCF)، ارائه شده از مرکز بهره وری وکیفیت امریکا (APQC) مورد توجه قرار گرفته است.
مقدمه
متغیر بودن قوانین رقابتی در دنیای کسب وکار، فرایند ارائه محصول جدید به بازار را با اهمیت خاصی جلوه داده است. اکثر سازمانها امروزه بیش از هر زمان دیگری دریافته اند که صرفاً تکیه واعتماد به اهرمهای رقابتی سنتی مثلِ افزایش کیفیت، کاهش هزینه و تمایز درارائه محصولات و خدمات کافی نیست و درعوض مفاهیمی مثل سرعت و انعطاف پذیریدر رقابت نمود قابل توجهی پیدا کرده اند و گرایش به سمت ارائه محصولات وخدمات جدید به بازار خود دلیل موجه این تغییر نگرش است. طی بررسی که در سال 1981 در مورد 700 شرکت امریکایی صورت پذیرفته است، نتایج حاکی از آن استکه حدود یک سوم از سود این سازمانها به واسطه محصولات جدیدی بوده است کهعرضه کرده اند و این آمار در حالی است که این بررسی در سال 1970، مقدار یکپنجم را نشان داده بود.
با توجه به موارد فوق، مدیریت فرایند توسعهمحصول جدید نیز نیازمند به کارگیری رویکردهای جدید مدیریتی است. رویکردمسابقه راگبی که در آن سخت کوشی، جلو و عقب بردن مداوم توپ بازی همزمان باسرعت رمز پیروزی است، از جمله رویکردهایی است که نتایج بهتری را در پیخواهد داشت. هوندا و کنون، از جمله شرکتهایی هستند که چنین الگویی را بهعنوان الگوی مرجع فرایندی توسعه محصولات جدید خود به کار گرفته اند.
عواملکلیدی موفقیت زیر مجموعه عواملی هستند که (1999،Cooper) ، آنها را بهعنوان عوامل کلیدی موفقیت در فرایند توسعه محصول جدید ارائه کرده است:
_ جهت گیری مناسب در بازار، توجه به بازار، محور بودن محصول و مشتری-محور بودن آن؛
_ تمرکز بر ارائه یک محصول جهان تراز، در اختیار داشتن یک جهت گیری بین المللی در فرایندهای طراحی، توسعه و بازاریابی؛
_ توجه به فعالیتهای قبل از توسعه (predevelopment) به معنای تمرین فرایندتوسعه محصول و آماده سازی مقدمات برای توسعه پیش از کلید خوردن پروژه اصلیتوسعه محصول؛
_ تعریف سریع پروژه و محصول؛ این تعریف سریع ملاک پیروزی یا شکست قلمداد می شود.
_ ارائه و روانه سازی بموقع محصول در بازار؛
_ توجه به ساختار سازمانی مناسب، طراحی و جو سازمانی؛
_ اهمیت پشتیبانی مداوم مدیریت ارشد سازمان نه صرفاً به عنوان تضمین کنندهموفقیت در فرایند توسعه بلکه کمک رسان پروژه توسعه محصول جدید.
اهداف فرایند توسعه محصول
اما برای درک بهتر اهداف سازمانها از فرایند توسعه محصول جدید، کافی است پاسخهای مناسبی را برای این دو سوال که
1) چرا محصول جدید توسعه می دهیم؟ و
2) چرا دنبال سرعت بخشیدن به این فرایند هستیم؟
داشتهباشیم. هنگامی که از افراد مختلفی که درگیر فرایندهای توسعه ای در مورد یکمحصول یا خدمت هستند سوال می شود که علت و یا هدف شما از این فرایند چیست،انواع متنوعی از پاسخهای جالب توجه شنیده می شود. به عنوان مثال:
_ صرفاً مدیر شرکت یا سازمان از من خواسته است و یا این کار یک تعهد یا وظیفه سازمانی است.
_ بهترین سرگرمی برای من است، شاید هم وجود یک ایده جالب توجه دلیل این کار بوده است.
_ این فرایند به ما کمک خواهد کرد موقعیت رقابتی و انحصاری خود را حفظ کنیم،به استفاده بهتر ما از منابع کمک می‌کند و ظرفیت تولید ما را افزایش خواهدداد.
_ ما باید با رقبای خود مقابله کنیم، همچنین باید همواره پاسخ مناسبی برای شرایط متغیر بازار رقابتی داشته باشیم.
_ این فرایند به ما کمک خواهد کرد تا از منسوخ شدن و از رده خارج شدن محصولات خود جلوگیری کنیم.
_ این فرایند موجب توسعه کسب و کارمان می شود. به همین دلیل ما نیازمند تنوع در محصولات هستیم.
_ محصولات جدید سود شرکت را افزایش خواهند داد.
با تامل بیشتر به این پاسخها نکات قابل توجه زیر حائز اهمیت است:
_ توجه ویژه به حفظ موقعیت رقابتی- تجاری در محیط رقابت؛
_ توجه ویژه به خواسته ها، سلایق و نیازمندیهای مشتریان در بازار تقاضا.
بهیاد داشته باشیم که هر محصول یا خدمتی که در قالب روز و حال حاضر خودارائه می شود، خواه ناخواه پس از گذشت چرخه عمر خود از رده خارج می‌شود واین تکنولوژیهای جدیدتر هستند که پاسخهای مناسبتر و شایسته تری به ترجیحات ونیازمندیهای متغیر و متفاوت انواع کاربران و مشتریان خواهند داشت.
اماامروزه سرعت یافتن فرایندهای توسعه محصول و ارائه سریعتر محصولات و خدماتدر بازار مسئله‌ای است که شرکتها و سازمانها توجه خاصی به آن دارند. اگرفرایند توسعه محصول را به مسابقه ای شامل سه زمان.............................


ادامه مطلب (http://iran-article.ir/ )




 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

Similar threads

بالا