میزان خسارتی که به گندم ازجانب علف های هرز وارد میشود چقدراست؟

Life13

عضو جدید
آفات و بیماریهای گیاه گندم

آفات و بیماریهای گیاه گندم

[h=3]سن گندم[/h] سن گندم(Eurygaster integriceps) پس از ملخ یکی از خطرناکترین آفات گندم می‌باشد و سالیانه خسارت زیادی به مزارع گندم وارد می‌سازد.
خسارت سن در دو مرحله مختلف صورت می‌گیرد : درنخستین مرحله و در فصل بهار حشرات کامل به مزارع غلات مخصوصا گندم روی می‌آورند و با مکیدن شیره سلولی گیاه باعث پژمردگی آن می‌گردند. در مرحله دوم پوره‌ها پس ازخروج از تخم روی خوشه‌ها می‌روند و دانه‌ها را نیش زده واز محتوای دانه تغذیه می‌کنند و سبب کوچک شدن دانه می‌شوند. این حشره با نیش زدن دانه‌ها آنزیم پروتئازرا وارد آنها نموده ودر نتیجه پروتئین گندم در محل نیش تجزیه شده وگلوتن سیال وآبکی می‌شود که این امر سبب ریختن وضایع شدن خمیر در هنگام پخت می‌شودواگر نان به صورت حجیم تهیه شود، چون گلوتن قدرت نگهداری گازکربنیک حاصل ازتجزیه گلوتن را ندارد و درمغز نان خلل وفرج تشکیل نمی‌شود، مغز اینگونه نانها اغلب نپخته‌است وحالت پوکی نان سالم را ندارد و در صورت دیدن حرارت بیشتر، سخت و استخوانی می‌شود. بررسیها نشان می‌دهد که بیشترین مقدار تغذیه سن ازگندم در زمان ظهور سن‌های نسل جدید بوده و خسارت کیفی سن در مرحله زایشی (عمدتا در مراحل شیری وخمیری دانه وبا شدت کمتری در مرحله سخت شدن دانه) وارد می‌شود. همچنین گفته می‌شود که زودرسی گیاه و متعاقب آن امکان برداشت زودهنگام محصول، چنانچه سبب عدم همزمانی زمان رسیدگی گیاه با ظهور نسل جدید سن گردد می‌تواند سبب کاهش خسارت کمی وکیفی سن به سنبله‌های گندم گردد . بطورکلی درصد سن زدگی گندم از۲تا۳ درصد نباید تجاوز کند. گندمهای با درصد سن زدگی بیش از این مقدار به تنهایی قابل مصرف نبوده و باید با نمونه‌های با کیفیت بالا مخلوط شوند و یا اینکه مواد بهبود دهنده مثل اسیداسکوربیک ویا گلوتن به آنها اضافه شود و سپس مورد استفاده قرار گیرند.
امروزه اثبات شده‌است که بین مقدارسختی دانه و درصد سن زدگی دانه‌ها ارتباط معکوس وجود دارد، یعنی هرچه سختی دانه‌ها بیشتر باشد درصد سن زدگی کمتراست، همچنین تنش سبب افزایش درصد سن زدگی می‌شود. برای تعیین درصد سن زدگی ابتدا۱۰۰گرم دانه گندم را وزن کرده، سپس دانه‌های سن زده را جدا و با توزین آنها درصد سن زدگی نمونه را محاسبه می‌کنیم. شایان ذکر است که محل نیش حشره به صورت یک لکه کوچک که اطراف آن به رنگ کرم روشن درآمده، قابل مشاهده و شناسایی است.[SUP][۱۲][/SUP]
[h=3]زنگ گندم[/h] زنگ گندم را، قارچی به نام Puccinia ایجاد می‌کند. مهم‌ترین بیماری گندم به شمار می‌رود که شامل زنگ ساقه، زنگ برگ، زنگ خطی و زنگ نواری می‌شود. شرایط محیطی مساعد برای ایجاد این نوع آفت، آب و هوای گرم تا گرم مرطوب می‌باشد. تشکیل حفره‌های قرمز یا سیاه که حاوی اسپورهای تولید مثل در سطح ساقه، برگ، غلاف و ... از علائم این بیماری می‌باشند. این قارچها از کارآیی گیاه در مصرف آب می‌کاهند، بافتهای گیاه را تخریب می‌کنند و تعداد دانه‌های موجود در سنبله را مانند زمانی که گیاه به کمبود آب دچار شده، کاهش می‌دهند.
[h=3]سیاهک گندم[/h] سیاهک گندم یکی از بیماریهای قارچی گندم است که می‌تواند به صورت سیاهک آشکار، سیاهک برگ، سیاهک پنهان معمولی و ... ظاهر گردد. سیاهک پنهان، مهم‌ترین و رایج‌ترین و در عین حال، مخرب‌ترین نوع سیاهک است که خسارت زیادی مخصوصا به گندم پاییزه وارد می‌آورد.
[h=3]پوسیدگی جوانه و ریشه[/h] بیماریهایی هستند که قارچها آنها را بوجود می‌آورند. این بیماریها هم خسارات زیادی را به محصول گندم وارد می‌کنند. در گذشته، ضدعفونی نمودن بذر با ترکیبات جیوه‌ای تا حدی از این بیماریها جلوگیری می‌نمود. اما امروزه اغلب از کاربامات و هگزا کلرو بنزن برای نابودی این بیماریها استفاده می‌کنند.


(تخمین میزات خسارت علف هرز کار بسیار مشکلی است که باید از جوانب مختلف مورد مطالعه قرار گیرد).
 

safir sabz

عضو جدید
در چه منطقه ای؟ کشت دیم یا آبی؟ در چه مزرعه ای آیا مزرعه مورد نظرتون مکانیزه هستش یا سنتی؟دارای آفت ویا بیماریهم هست یا فقط علف هرز؟
 

MehD1979

متخصص زراعت و اگرواکولوژی
کاربر ممتاز
سوال یا تزیو میگم لطفا بحث کنید
استدلال کنید

بنظرتون برای کم اثر کردن فعالیت و رشد علف های هرز در گندم اگه ما کاه و کلش فصل زراعی قبلیو به خاک برگردونیم اثر بهتری نداره؟
بافت خاک رو سنگین کنیم چطور؟

بنظرتون تعداد پنجه در متر مربع بیشتر بشه بهتره یا تعداد ساقه اصلی؟
اگه بذر رو بصورت عمودی در خاک کشت کنیم در رشد اون تاثیری داره؟

خاصیت آللوپاتی گندم در چه صورتی باعث سرکوبی علف های هرزش میشه؟

زمان تنش های اعمالی و مصنوعی در چه مرحله از بی بی سی اچ باشه بهترین فایده رو داره؟

اگه علف هرزو از بین ببریم آیا میشه مبارزه بیولوژیکی علیه آفات یا بیماریها داشته باشیم؟
 

MehD1979

متخصص زراعت و اگرواکولوژی
کاربر ممتاز
آللوپاتی گندم

علف های هرز جزء محدود کنندهای اصلی عملکرد محصولات زراعی در


اکثر سیستم های کشاورزی و بخصوص سیستم ارگانیک هستند. در سیستم
کشاورزی مرسوم، علف های هرز توسط علفکش ها کنترل می شوند اما این

فعالیت نگرانی هایی را در مورد سلامت انسان و محیط در پی داشته است.
استفاده گسترده از علفکش ها یک مشکل جدید به نام علف های هرز مقاوم به

علفکش به وجود آورده است.
اثراتآللوپاتی، ناشی از مواد بازدارنده ای است که بصورت مستقیم توسط گیاهانزنده به محیط وارد شده اند یا شامل تمامی ترشحات ریشه، مواد حاصل ازآبشویی، تبخیر و بقایای گیاهی تجزیه شده، می باشد. Whittaker و Feeuy موادسمی گیاهی را آللوکمیکال نامیدند. استفاده از آللوپاتی برای کنترل علف هایهرز مطالعات زیادی را در چند دهه گذشته بخود اختصاص داده است.
گندمیکی از غذاهای اصلی در جهان است که آزمایشات بین المللی زیادی برای
ارزیابی توانایی آللوپاتیک آن در جلوگیری از رشد علف هرز در جهان صورتگرفته است. اولین بررسی ها در اواخر دهه 1960 نشان داد که آللوپاتی بقایایگندم در بین ارقام متفاوت است. گیاهچه ها، کاه وکلش و عصاره آبی بقایایگندم باعث بروز اثرات آللوپاتی بروی رشد تعدادی از علف های هرز می شود. آللوپاتی گندم معمولا با کاهش شیوع آفات و بیماریها همراه است.
تحقیقات بر روی آللوپاتی گندم به بررسی اثر آللوپاتی گندم بر دیگر گیاهانزراعی، علف های هرز، آفات و بیماریها، همچنین استخراج و خالص سازی و تشخیص
عوامل آللوپاتیک، خودمسمومی گندم، و مدیریت بقایای گندم می پردازد انتخابواریته های مختلف گندم برای ارزیابی میزان پتانسیل آللوپاتیکشان در توقفعلف های هرز و مطالعه بر رفتارهای ژنتیکی برای صفات آللو پاتیک، در دستبررسی است.
اثرات مفید آللوپاتی گندم
1
-آللوپاتی گیاهچه گندم برای توقف رشد علف هرز:
آللوپاتیگیاهچه گندم بروی علف های هرز مشخصی ارزیابی شده است. ترشحات ریشه گیاهچه
های گندم حاوی 5 Benzoxazinones و 7 فنولیک اسید می باشد. بالاترین غلظتترکیبات آللوکمیکال در هر دو گروه شیمیایی در 8 روز پس از جوانه زنی اتفاقافتاد که این به خوبی با حداکثربازدارندگی رشد چچم توسط ترشحات ریشه گندمدر این دوره مشاهده شد. که این مطلب حاکی از آن است که مواد شیمیایی قویآللوپاتیک بازدارنده، در ترشحات ریشه وجود دارد.
Spruellدر سال
1984 ، 284توده گندم را برای ارزیابی پتانسیل آللوپاتیکشان در ایالاتمتحده غربال کرد. ترشحات ریشه هر توده با سویهT64، برای بازدارندگی رشدریشه و ساقه در بروموس و سلمه مقایسه شد. 5 توده ترشحات ریشه ای تولیدکردند که به طور معنی داری نسبت به سویه T64 اثرات بازدارندگی روی رشدریشه های علف هرز داشتند.
Hashemو Adkins
در سال 1998 غربال ارقاممختلف گندم را برای تعیین آللوپاتی گیاهچه بر رشد یولاف وحشی و خاکشیرآزمایش کردند و دریافتند که از 17 توده، T. speltoids بازدارنده رشد طولیریشه یولاف وحشی است و 2 تا از 19 توده بازدارنده رشد طولی ریشه چه درخاکشیر می باشد.
در سال 2000 Wu
و همکاران، تواناییآللوپاتی 453 توده گندم از 50 کشور را بر رشد چچم یکساله بررسی کردند وتفاوت معنی داری از نظر بازدارندگی رشد ریشه چچم از 9/90 – 7/9 درصد گزارشدادند. توانایی آللوپاتی گیاهچه گندم از کشورهای مختلف،تفاوت معنی دارینشان می دهد که این نشان دهنده دخالت چند ژن برای بیان صفت آللوپاتی است. از 453 توده، 63 توده اثرات آللوپاتیک بسیار قوی داشتند که اثر بازدارندگیآنها بیش از 81 درصد روی رشد ریشه چچم بود، در حالیکه 21 توده اثرآللوپاتیکی ضعیفی داشتند و اثر بازدارندگی آنها کمتر از 45 درصد بروی چچمبود.
میزان آللوپاتی گیاهچه گندم بطور معنی داری با کشور مبدامرتبط است. توده هایی افغانستان، کانادا، لهستان دارای اثرات آللوپاتیک
ضعیفی بودند در حالیکه توده هایی از آلمان، مکزیک و آفریقای جنوبی اثرآللوپاتیکی بسیار قوی داشتند.
در آزمایشهای انجام شده توسطریزوی و همکاران در سال 2000 توده های گندم، یک تفاوت ژنتیکی معنی دار بین
10+ تا 30- درصد نشان دادند. ارقامی مانند قدس، خزر1، 4512PI به ترتیبموجب 9/27، 3/28 و 2/30 درصد کاهش در وزن خشک علف هرز (یولاف) شدند. ارقام bezostaya-1 ، نوید و نوید نژاد آللوپاتی مثبت داشتند و وزن خشک یولاف رابه ترتیب 6/6، 9/10 و 4/10 درصد افزایش دادند. افزایش در تراکم بذر گندمبازدارندگی آللوپاتی یولاف را تقویت نمود اما باعث هیچ گونه خودمسمومینشد. این نتایج نشان می دهد که بعضی از توده های گندم حامل ژن هایی برایصفات آللوپاتی (هم افزایش هم بازدارندگی) هستند که می تواند برای اصلاحارقام گندم دارای توانایی آللوپاتی به منظور کنترل علف های هرز مورداستفاده قرار گیرد.

در آزمایش سه ساله ای که ریزوی و همکارانانجام دادند، بیش از 200 توده گندم مورد ارزیابی قرار گرفت که پس از
غربال، 29 توده امیدبخش انتخاب شدند و برای کنترل علف های هرز در شرایطمزرعه و گلخانه مورد بررسی قرار گرفتند که دو رقم، باعث 62 و 75 درصد کاهشرشد علف هرز شدند.بنابراین، ارقامی از گندم وجود دارند که می توانند جمعیتعلف هرز را به زیر سطح آستانه بیاورند.

در سال 2000 Wu
وهمکاران، توانایی آللوپاتی 92 توده گندم را از نظر بازدارندگی رشد ریشهچچم یکساله بررسی کردند. توانایی آللوپاتی گندم، به زمان کاشت بذر چچم وتعداد گیاهچه گندم بستگی داشت. بین ارقام گندم در مرحله گیاهچه ای از نظرتوانایی آللوپاتی بر رشد طولی ریشه چچم یکساله، تفاوت معنی داری بین 91/90 – 98/23 درصد وجود داشت. تداخل بین گیاه زراعی و علف هرز در اوایل مرحلهجوانه زنی، بحرانی است و اگر یک گونه علف هرز را بتوان با استفاده ازآللوپاتی گیاهان زراعی در طی دوره استقرار بازداشت، گیاه زراعی بعدا برتریبیشتری نسبت به علف های هرز خواهد یافت.

2
-آللوپاتی بقایای گندم برای توقف رشد علف هرز:
گندمبه صورت موفقیت آمیزی همچون یک گیاه پوششی برای کنترل علف هرز در سیستم
های مختلف کشت مورد استفاده قرار می گیرد. گیاهان پوششی مثل گندم، چاودار،سورگوم یا جو تا ارتفاع 40 تا 50 سانتیمتر رشد می کنند و سپس با یک علف کشتماسی خشک می شوند.Putnam و همکارانش در سال 1983 گزارش دادند که باقیگذاشتن بقایای گیاهان زراعی در سطح خاک باعث کنترل بیش از 95 درصد علف هایهرز در مدت 30 تا 60 روز پس از خشک شدن گیاهان پوششی می شود. در بین 9گیاه زراعی پوششی چچم پر گل (Italian ryegrass)، چچم پایدار (perennialryegrass)،علف بره قرمز (Festuca rubra L. spp.) Commutata،علفبره نی مانند (Festuca arundinacea Schreb)، شبدر سفید، چچم، گندم، جو ویولاف، گندم با کنترل شیمیایی ساده، موجب جلوگیری از رشد علف های هرز میشود، و اثرات بازدارندگی بسیار کمی بر روی جوانه های ایجاد شده خیار،سویا، لوبیا، نخود و ذرت دارد.
آزمایشات نشان می دهد که عصاره آبیبقایای گندم بروی تعدادی از علف های هرز اثر آللوپاتیک دارد و باعث کاهش
جوانه زنی و رشد علف های هرز می شود. در شرایط آزمایشگاهی، عصاره استخراجشده از کاه و کلش گندم اثرات آللوپاتیک را بروی طیف وسیعی از گونه های علفهرز نشان داد.
Steinsiekو همکارانش در سالهای 1980 و 1982 گزارشکردند که گونه های علف هرز پاسخهای متفاوتی به عصاره آبی از خود نشان می
دهند، درIpomoea hederacea L. و گاو پنبه بیشترین بازدارندگی و سوروف، Ipomoea lacunose L. و Cassia obtusifolia L. کمترین اثر بازدارندگی دیدهشده است. این نتایج نشان می دهد که آللوکمیکال های موجود در کاه و کلشگندم، در خاک تحت اثر شستشو و باعث بروز اثرات انتخابی روی رشد علف هایهرز مشخص در مجاورت خود شود.

آللوپاتی بقایای گندم در بینواریته ها متفاوت است. در استرالیا، 38 توده گندم برای ارزیابی توانایی
آللوپاتی بقایا بروی چچم یکساله توسط عصاره استخراج شده از کلش مورد بررسیقرار گرفتند. نتایج نشان داد که جوانه زنی و رشد ریشه چچم یکساله بطورمعنی داری توسط عصاره آبی استخراج شده از بقایای گندم کاهش می یابد و بینتوده های گندم اثر بازدارندگی بطور معنی داری متفاوت است.میزان بازدارندگیرشد ریشه در حدود 19.2درصد تا 98.7 درصد و برای جوانه زنی بذرها از 4.2درصد تا 73.2 درصد متغییر می باشد. برای آزمایش توده های مختلف گندم برضدگونه های مقاوم چچم یکساله به علف کشهای (گروه A)بازدارنده های استیل COA کربوکسیلاز، (گروه B)بازدارنده های استولاکتات سنتتاز، (گروه C)بازدارنده های فتوسیستم 2 و (گروهD )بازدارندهای تشکیل توبولین (tubulin)، بکار رفتند. نتایج نشان داد که عصاره آبی گندم بطور معنی داریباعث بازدارندگی جوانه زنی و رشد ریشه این گونه های زیستی مقاوم، می شود،میزان بازدارندگی جوانه زنی از 3.3 درصد تا 100 درصد بود که میزان آن بستهبه توده ها متغیر بود. در مقایسه با شاهد میزان تغییر رشد ریشه در اثرمواد آللوپاتیک روی چچم از 12 دزصد تحریک کنندگی تا 100 درصد بازدارندگیمتغیر بود. این نتایج نشان میدهد که آللوپاتی گندم می تواند توانایی کنترلگونه های مختلف مقاوم به علف کش ها را داشته باشد.

Murrayو Thilsted
دریافتند که بازدارندگی تاج خروس در کرتهای پوشیده با کاه و کلشگندم بطور تقریبی با نتایج حاصل از کرتهای بدون مالچ با مصرف علف کش مشابهاست. Banks و robinson همچنین گزارش دادند که مالچ کاه و کلش گندم باعثتوقف رشد علف های هرز Amaranthus spinosus L. و Ipomoea purpurea L. میشود، و وجود گندم در زمینهای بدون پوشش بیش از مصرف علف کش ها موثر است. Shilling و همکارانش نشان دادند که مالچ گندم دارای اثرات بازدارندهآللوپاتیک بر برخی علف های هرز پهن برگ می باشد. آللوکمیکال های موجود دربقایای گندم در سیستم های بدون شخم بعنوان مالچ باقیمانده می تواند علفهای هرز را در گیاه زراعی بعدی کنترل کند. همچنین استفاده از کاه و کلشگندم برای توقف علف هرز در جنگل زراعی ها هم گسترش یافته است. Jobidon نشان داد که عصاره آبی کاه و کلش گندم از رشد علف هرز معمول جنگل به نام Rubus idaeus L. تا 44 درصد جلو گیری می کند. این اثرات آللو پاتیک مجددادر مزرعه تائید شد.
Guenziو همکاران دریافتند که بقایای گندمبعد از گذشت 8 هفته در شرایط مزرعه دیگر حاوی ترکیبات سمی محلول در آب
نیستند. بنابراین مواد سمی می توانند، مخصوصا در خاکهای با زهکش ضعیف توسطباران از بقایای کاه و کلش گندم به درون خاک، آبشویی شوند.
Banksو Robinson
همچنین نشان دادند که مالچ کاه و کلش از رشد تاج خروس و Ipomoea purpurea L. جلوگیری می کند و گندم ناخواسته نسبت به علف کشهای استفادهشده در مناطق بدون مالچ باعث بروزاثرات موثرتری می شود.

Guenzi و همکاران نشان دادند که مواد سمی عصاره آبی کاه و کلش 9 واریته گندم دراثر بازدارندگی بروی جوانه زنی و رشد گیاهچه گندم متفاوت بودند
.
گندمخشک شده با علف کش گلیفوزیت و پاراکوات، زیتوده علف های هرز را 88- 76
درصد کاهش می دهد. مالچ گندم مسئول کاهش جمعیت نیلوفر (Ipomea lacunose) وعلف های هرز دیگر در سیستم بدون شخم گندم است. وجود فرولیک اسید و ترکیباتدیگری را مسئول کاهش رشد علف های هرز در سیستم بدون شخم، می دانند.

سمیتبقایای گندم در مراحل معینی از رشد بیشتر است و با گذشت زمان، کاهش می
یابد. بطور کلی، هر چه زمان تجزیه بقایای گیاه زراعی طولانی تر باشند، ازانباشتگی مواد سمی در خاک کاسته می شود. کاه و کلش گندم، جمعیت علف هایهرز پهن برگ را 16.8 درصد کاهش می دهد، اما اثری بر علف های هرز باریک برگندارد. البته کاه و کلش گندم، زیتوده هر دو نوع علف هرز را کاهش می دهد. افت زیتوده تا 120 روز پس از بذر افشانی افزایش اما پس از آن، کاهش مییابد. توانائی دگر آسیبی بقایای گندم تحت تاثیر سن، مقدار آب، کربن،نیتروژن و pH خاک تعیین می گردد.

عصاره های آبی بقایای گندم باغلظت 2 و 4 درصد از جوانه زنی بذر، رشد ریشه، نوشاخه و گیاه کامل، می
کاهد. اثر بازدارندگی بر علف های هرزی نظیر تاج خروس، آشکارتر از سوروفبود. سمیت بقایای گندم بر سوروف تا 6 هفته پایدار است و پس از آن از بینمی رود.
اثرات زیان آور آللوپاتی گندم
1
-خود مسمومی گندم:
خودمسمومیگندم، رشد کند گیاهچه های استقرار یافته و به دنبال آن کاهش عملکرد دانه
ای گندم معمولا هنگامی رخ می دهد که قبلا کاه و کلش گندم در زمین رها شدهباشد. Alam در سال 1990 گزارش کرد که جوانه زنی و رشد گندم تحت تیمارعصاره آبی کاه وکلش همان گونه گندم بطور معنی داری کاهش می یابد. تحقیقاتنشان می دهد که تنوع خود مسمومی گندم بسته به واریته آنهاست. بطور مثالرقم Gaboاثر بازدارندگی قویتری نسبت به رقم Insignia نشان می دهد. مواداستخراج شده از کاه و کلش رقم Gabo و رقم Insigniaدارای اثرات بازداندگیبر رشد ریشه و گیاهچه گندم به میزان 27 و 4 درصد و همچنین بازدارندگی بررشد ساقه به میزان 43 و 12 درصد می باشند. مواد آللوپاتیک حاصل از گیاهزنده گندم و کاه کلش گندم می تواند در زمانی که گندم بطور متوالی کشت شود،تجمع پیدا کند.

وارد کردن گندم در یک سیستم کشت، چه بصورت تک کشتیو چه بصورت تناوب با دیگر غلات، در مقایسه با دیگر سیستمهای کشت باعث
افزایش اثرات خودمسموی می شود، که این خود دلالت بر تجمع فیتوتوکسین هادارد.
2
-آللوپاتی گندم و رشد دیگر گیاهان زراعی:
Hozumiو همکارانش در سال 1974 اظهار داشتند که عصاره آبی بقایای گندم از رشدبرنج، جو و چاودار جلوگیری می کند. بقایای گندم همچنین اثر آللوپاتیک بروی
رشد سویا دارد.narwal و همکارانش در سال 1997 گزارش دادند که عصاره هایآبی کاه و کلش گندم به طور زیان آوری روی جوانه زنی و رشد گیاهچه چندینگیاه علوفه ای همچون ذرت، سورگوم،Pennisetum glaucum L.، Cyamopsis tetragonoloba و Vigra unguiculata اثر می گذارد.
اثرات منفیآللوپاتی بقایای گندم بروی رشد دیگر گیاهان زراعی همراه با رقم گندم تغییر
می کند. در آزمایشات گلخانه ای، 20 واریته گندم اثرات آللوپاتیک متفاوتیرا بروی رشد رقم Dare سویا نشان دادند البته در این آزمایش ارقام سویا درخاکی حاوی 2 درصد از بقایایای کاه و کلش گندم رشد یافته بودند.
حساسیتها به آللوپاتی بقایای گندم در گیاهان زراعی متفاوت است
. Putnam و همکاراندر سال 1983 گزارش دادند رشد بادمجان، ذرت، خیار، کاهو، نخود،Snapbeanبهبقایای گندم واکنش های متفاوتی می دهند.Dias در سال 1991 دریافت که گندم،یولاف و Trifolium subterraneum در واکنش به تجزیه شدن کاه و کلش گندممتفاوت هستند.
واریته های گیاهان زراعی مختلف همچنین به آللوپاتیبقایای گندم به طور متفاوتی واکنش نشان می دهند
. Hicksو همکاران در سال 1989، 11 واریته پنبه را برای ارزیابی توانایی مقاومت به اثرات بازدارندگیکاه و کلش گندم در آزمون زیست سنجی آزمایشگاهی و مطالعات گلخانه ای غربالکردند.واریته مقاوم paymaster404 و واریته حساس Acala A246 برای آزمایشاتمزرعه ای انتخاب شدند. جوانه زنی پنبه به طور میانگین 9 درصد برای Paymaster404 و 21 درصد برای Acala A246 کاهش یافت. همچنین در آزمایشاتمزرعه ای و گلخانه ای واریته های سویا به طور معنی داری در مقاومت بهاثرات آللوپاتیک بقایای گندم متفاوت بودند. واریته های Davis و Centennial بیشترین مقاومت و Correst کمترین مقاومت را داشت.
مدیریت اثرات زیان آور بقایای گندم
اثرات زیان آور بقایای گندم توسط چند فاکتور زنده و غیر زنده تعیین می شودکه شامل ژنوتیپ، کاه و کلش، مقدار و مدت زمان تجزیه شدن، نوع خاک، نحوه
کشت و کار، خاک و شرایط اقلیمی می باشد. تحقیقات نشان می دهد که این اثراتمضر بر محصولات کشاورزی را می توان با روشهای مدیریت موثر بر بقایای گندمکاهش داد. تناوب دقیق و صحیح گیاهان زراعی باعث افزایش اثرات مفیدآللوپاتی همراه با کاهش میزان تجمع مواد آللوشیمیایی، می شود.
تناوب با گونه های زراعی متحمل یا واریته های متحمل در گونه های زراعی،اثرات آللوپاتیک کاه و کلش گندم را به حداقل می رساند. انتخاب واریته های
گندم که خاصیت آللوپاتی ندارند یا واریته هایی که متحمل به آللوپاتی هستندبعنوان گیاه زراعی بعدی یک روش تناوب مناسب است. اگر یک واریته خاص گندمدارای خاصیت آللوپاتیک طبیعی است، می توان یک واریته گندم متحمل بهآللوپاتی را در تناوب انتخاب نمود.
اگر انتخاب واریته های متحملگندم امکانپذیر نبود و مجبور بودیم کاه کلش را در زمین باقی بگذاریم،
ابتدا یک واریته گندم، با کمترین مقدار فعالیت آللوپاتیک را کشت می کنیمتا مشکلات فیتوتوکسیک برای گیاه بعدی کاهش یابد.
ارتباط متقابل بینمقدار کاه و کلش با خاصیت آللوپاتیکی به خوبی به اثبات رسیده است. با
عواملی مثل کاهش مقدار کاه و کلش باقیمانده، کشت زودتر، و کشت واریته هایمتحمل به آللوپاتی می توان بر اثرات منفی کاه و کلش گندم غلبه کرد. میزانتجزیه اولیه بقایا می تواند در واکنش گیاه بعدی اثر بگذارد. آللوکمیکالهایی که از بقایا شسته شده، و وارد خاک می شوند می تواند تحت تاثیر جذبسطحی خاک، آبشویی، تغییرات میکروبی یا پروسه های تجزیه قرار گرفته و درنتیجه خاصیت آللوپاتیک طبیعی خود را از دست بدهند. بررسی ها نشان می دهدکه بعد از مدتی که بقایا تجزیه شدند، خاصیت آللوپاتیک از بین می رود.
تیمارکردن بذور گیاهان زراعی قبل از کاشت با آللوکمیکال ها می تواند به منظور
افزایش مقاومت بذور به آللوپاتی گندم صورت گیرد.Cowsik و Jayachaandra گزارش کردند که می توان با خیساندن 4 ساعته بذور گندم در اسید کافئیک (1ppm)، اسید فرولیک (5ppm)و اسید وانیلیک (1ppm)در آنها ایجاد مقاومتکرد.
آللوپاتی گندم، توانایی برای مدیریت علف های هرز، آفات وبیماریها می باشد. هم آللوپاتی بقایای گندم و هم آللوپاتی گیاهچه گندم می
تواند برای مدیریت علف های هرز به کار رود. واریته های گندم در تواناییآللوپاتی بر ضد علف های هرز متفاوت هستند، و انتخاب واریته هایی باتوانایی آللوپاتی می تواند بعنوان یک استراتژی مفید در مدیریت تلفیقی علفهرز استفاده شود. خودمسمومی گندم بروی سیستم های تولید کشاورزی اثرات منفیدارد مخصوصا زمانیکه کاه وکلش گندم بروی سطح خاک، برای اهداف کشاورزیحفاظت شده ، رها شده است. در آینده آللوپاتی گندم نیازمند بررسی هایی درجهت افزایش توانایی آللوپاتی برای کنتزل علف هرز، آفات و بیماری و بهحداقل رساندن اثرات منفی روی گندم و دیگر گیاهان زراعی، است

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
بالا