نظر مقام سعودی درباره ایران و گمانه ها درباره روابط تهران ـ ریاض

آقا سید

مدیر بازنشسته
سرویس بین الملل ـ «ایران دشمن ما نیست، این اسرائیل است که دشمن ماست.»؛ این جمله ای است که رئیس مرکز مطالعات استراتژیک عربستان سعودی در گفت وگو با شبکه خبری «الجزیره» بدان اشاره کرده؛ چیزی که سبب واکنش برخی روزنامه های صهیونیستی شد.

به گزارش «تابناک»، روزنامه صهیونیستی «هاآرتص»، در گزارشی نوشت: هنگامی که شبکه خبری «الجزیره»، از رئیس مرکز مطالعات استراتژیک عربستان درباره قرارداد خرید شصت میلیارد دلار تسلیحات توسط عربستان از آمریکا پرسید و درصدد بود که چنین وانمود کند، این خریدهای تسلیحاتی برای مقابله با ایران است، وی پاسخ داد: ایران دشمن ما نیست، بلکه اسرائیل است که دشمن ماست.

«هاآرتص» در ادامه نوشت: پس از گفت وگوی تلفنی رئیس جمهور ایران با ملک عبدالله، پادشاه عربستان سعودی، احتمالا یکی از مقامات بلندپایه ایران از عربستان دیدن خواهد کرد.
این در حالی است که هنوز مشخص نیست، این مقام بلندپایه ایرانی، منوچهر متکی، وزیر خارجه است یا سعید جلیلی، دبیر شورای امنیت ملی ایران!

البته این دیدار درباره خرید تسلیحاتی عربستان یا برنامه هسته ای ایران نیست، بلکه دو طرف به این نتیجه رسیده اند که باید درباره دو موضوع کلیدی در منطقه، یعنی عراق و لبنان به توافق هایی دست یابند.

این گزارش همچنین می افزاید، لازم است، ایران و عربستان برای اینکه دولت لبنان سقوط نکند و این کشور دوباره در یک جنگ داخلی درگیر نشود، با هم توافق کرده و به ویژه تهران از ریاض می خواهد، دادگاه پیگیری ترور «رفیق حریری» متوقف شود.

علاوه بر این، در عراق هم، «ایاد علاوی» که با کمک های عربستان، توانست دو کرسی بیشتر در پارلمان نسبت به ائتلاف قانون به رهبری «نوری المالکی» به دست آورد، قطعا نمی تواند دولت را تشکیل دهد و قدرت را به دست بگیرد، چون نمی تواند ائتلافی حاوی اکثریت در پارلمان پدید آورد.

از سوی دیگر، ایران هم نخواهد توانست، نامزد مورد علاقه خود، یعنی «ابراهیم جعفری» را به نخست وزیری برساند؛ بنابراین، در عراق نیز توافق طرفین ظاهرا بر نخست وزیری «نور المالکی» است، به شرطی که ایران بتواند «مقتدی صدر» را به حمایت از «مالکی» راضی کند و عربستان هم از «ایاد علاوی» بخواهد، در کار تشکیل حکومت توسط «مالکی» کارشکنی نکند.

این در حالی است که آمریکا هم در لبنان و هم در عراق، با رویکرد ایران و عربستان مخالف است و هدف های بسیار دور از دسترسی همچون سرکوب حزب الله در لبنان و پیگیری دادگاه ترور «حریری» را دنبال می کند و عراق هم به دنبال کاهش نفوذ بازیگران منطقه ای همچون ایران و عربستان است.

به نظر می رسد، ائتلاف هر چند تاکتیکی و کوتاه مدت ایران و عربستان برای حل برخی از مشکلات منطقه، مفید باشد، ایران و عربستان در روزهای اخیر، نشانه هایی از این تمایل دو طرفه برای ایجاد توافق در برخی حوزه ها از خود نشان داده اند!
تابناک
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
daryanian فرازهایی از پیام‌های نوروزی مقام معظم رهبری: اخبار ايران و جهان 0

Similar threads

بالا