کاربرد فناوری نانو در صنایع [ بخش کشاورزی و صنایع غذایی ]

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
در طول زنجیره‌غذایی کشاورزی، از مزرعه تا روی میز غذا، بازار بسیار بزرگی برای کاربردهای فناوری نانو در آینده وجود دارد. مقیاس نانو در بخش غذا و نوشیدنی موضوع تازه‌ای نیست؛ در سال‌های گذشته در فرمولاسیون، تولید و فرآوری غذاهای تقویتی و کارکردی، پدیده‌های مختلفی در این مقیاس مشاهده‌شده و مورد استفاده قرار گرفته‌اند. به‌عنوان مثال مدت‌های زیادی است که از علم کلوئیدها برای تولید مواد غذایی استفاده می‌شود. گروهی از غذاها و نوشیدنی‌ها وجود دارند که حاوی اجزای نانومقیاس بوده و یا در فراوری آنها از فرایندهای نانو بهره برده می‌شود (مانند محصولات لبنی)؛ همچنین در برخی موارد از دستکاری نانوذرات طبیعی استفاده می‌شود.
در سال‌های اخیر محققان توانسته‌اند با انجام تحقیقات فراوان، به کاربردهای تازه‌ای از فناوری نانو در بخش کشاورزی دست یابند که شاید این کاربردها در صنایع غذایی تنوع و جذابیت بیشتری نسبت به سایر بخش‌های مرتبط با کشاورزی داشته باشند؛ غذاهایی که بسته به ذائقه مصرف‌کننده و نیازهای سلامتی وی می‌توانند رنگ، طعم و حتی اجزای مغذی خود را تغییر دهند، فیلترهایی که می‌توانند مواد سمی را از غذا جدا کرده و یا با استفاده از جابه‌جا کردن مولکول‌های خاص بر اساس شکل (و نه اندازه آنها)، طعم را عوض کنند و بسته‌بندی‌هایی که در صورت خراب شدن محتوای خود، مصرف کننده را از طریق تغییر رنگ آگاه می‌سازند، از کاربردهای فناوری نانو در بخش صنایع غذایی محسوب می‌شوند.
در مجموع فناوری نانو می‌تواند در بخش های مختلف مرتبط با کشاورزی مانند صنایع تبدیل، فنی و مهندسی کشاورزی، زراعت و باغبانی، گیاه‌پزشکی، شیلات و دام و طیور تحولات چشمگیری ایجاد نماید. در ادامه به اختصار با هر یک از موارد بیان شده آشنا خواهید شد.



این مقاله در نشریه فناوری نانو شماره 168 در تاریخ 1390/07/15 به چاپ رسیده است.
 

پیوست ها

  • 952.pdf
    353.7 کیلوبایت · بازدیدها: 0

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
کاربرد فناوری نانو در صنایع [ بخش کشاورزی و صنایع غذایی ]

رشد روزافزون جمعیت و کمبود مواد غذایی از یک سو و نابودی بخش مهمی از منابع زیست‌محیطی کره زمین بدلیل استفاده بی‌رویه از سوی دیگر، لزوم تغییر نگرش جدی نسبت به مدیریت بخش کشاورزی در سطح جهانی را نمایان می‌سازد.

طبق گزارش سازمان ملل متحد، حدود 900 میلیون نفر از جمعیت جهان دچار فقر غذایی هستند. شمار افراد قرار گرفته در زیر خط فقر (از نظر تأمین انرژی مورد نیاز روزانه بدن) روز‌بروز در حال افزایش است. جدیدترین پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که این آمار تا سال 2020 میلادی به رقمی بالغ بر یک میلیارد نفر خواهد رسید و این بدان معناست که حفظ نوع بشر در بلند مدت و نجات خیل عظیم انسان‌ها از خطر گرسنگی، نیازمند توجه ویژه متخصصان و سیاست‌مداران امروز جهان به توسعه پایدار و همه جانبه صنعت کشاورزی است.

فناوری نانو از جمله فناوری‌های نوینی است که امیدهای زیادی را برای رفع کمبودها و توسعه بخش کشاورزی ایجاد نموده است.



این مقاله در نشریه فناوری نانو شماره 180 در تاریخ 1391/07/15 به چاپ رسیده است.
 

پیوست ها

  • 1126.pdf
    193.1 کیلوبایت · بازدیدها: 0

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
کاربرد فناوری نانو در [ کشاورزی و صنایع غذایی ]

کاربرد فناوری نانو در [ کشاورزی و صنایع غذایی ]

رشد روزافزون جمعیت و کمبود مواد غذایی از یک سو و نابودی بخش مهمی از منابع زیست محیطی کره زمین بدلیل استفاده بی رویه از سوی دیگر، لزوم تغییر نگرش جدی نسبت به مدیریت بخش کشاورزی در سطح جهانی را نمایان میسازد.
طبق گزارش سازمان ملل متحد، حدود 900 میلیون نفر از جمعیت جهان دچار فقر غذایی هستند. شمار افراد قرار گرفته در زیر خط فقر (از نظر تأمین انرژی مورد نیاز روزانه بدن) روز‌بروز در حال افزایش است. جدیدترین پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که این آمار تا سال 2020 میلادی به رقمی بالغ بر یک میلیارد نفر خواهد رسید و این بدان معناست که حفظ نوع بشر در بلند مدت و نجات خیل عظیم انسان‌ها از خطر گرسنگی، نیازمند توجه ویژه متخصصان و سیاست مداران امروز جهان به توسعه پایدار و همه جانبه صنعت کشاورزی است.
فناوری نانو از جمله فناوری‌های نوینی است که امیدهای زیادی را برای رفع کمبودها و توسعه بخش کشاورزی ایجاد نموده است.
استفاده از فناوری نانو در صنایع غذایی و کشاورزی اولین بار در گزارش نقشه راه وزارت کشاورزی آمریکا که در سپتامبر 2003 منتشر شد، مورد اشاره قرار گرفت. پیش‌بینی می‌شود فناوری نانو کل صنایع غذا را تغییر داده و روش‌های تولید، فراوری، بسته‌بندی، انتقال، و مصرف آن را عوض خواهد کرد.
فناوری نانو قابلیت متحول ساختن صنایع غذایی و کشاورزی را با ابزارهای جدید برای درمان مولکولی بیماری‌ها، شناسایی سریع امراض، افزایش توانایی گیاهان در جذب مواد مغذی و موارد دیگری از این دست دارد. حسگرها و سامانه‌های رسانش هوشمند به صنعت کشاورزی کمک خواهند کرد تا با ویروس‌ها و عوامل بیماری‌زای دیگر برای گیاهان مقابله کند. در آینده نزدیک کاتالیزورهای نانوساختاری در دسترس خواهند بود که کارایی آفت‌کش‌ها و علف‌کش‌ها را افزایش داده و در نتیجه مقدار مصرفی آن‌ها را کاهش خواهند داد. فناوری نانو همچنین به صورت غیرمستقیم و از طریق استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر و فیلترها و کاتالیزورهایی که آلودگی را کاهش داده و آلاینده‌های موجود را تمیز می‌کنند، به حفظ محیط زیست کمک خواهد کرد.


افراد مقاله : ‌ سعید محمدی یزدی (نویسنده مسئول)
این مقاله در نشریه فناوری نانو شماره 192 در تاریخ 1392/07/15 به چاپ رسیده است.
 

پیوست ها

  • main_aab3238922bcc25a6f606eb525ffdc56.pdf
    2 مگایابت · بازدیدها: 0
بالا