امروزه در عرصه رقابت جهانی، علم و فناوری ابزارهایی پر قدرت نزد کشورها محسوب می شوند که معیار عملکرد و توسعه یافتگی هر ملت و معین کننده چشم انداز نیل به سعادت هر جامعه ای می باشند. بدین شکل، نحوه تحقیق،توسعه، به کارگیری و مدیریت دانش و مهارت ها عامل کلیدی موفقیت می باشند. از سوی دیگر مهمترین عامل موثر بر بهبود دائمی و اشاعه علم و فناوری در هر جامعه، نیروی انسانی می باشد. از این رو تربیت افراد توانمند و نوآور در مدیریت و سیاستگذاری علم و فناوری اهمیت بسیار دارد. در این میان فناوری های پیشرفته (High-Tech) چون فناوری اطلاعات، موجب برتریهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی می شود. مدیریت هوشمند مبتنی بر اطلاعات و دانش و نیروی کار آزموده، منابع اصلی قدرت امروز و فردا هستند و موجب تحولات چشمگیری در اقتصاد، مدیریت و جامعه شده اند و اقتصاد دانشی یا اقتصاد دانایی محور را بوجود آورده است.
با توجه به نیاز کشور در زمینه تربیت متخصصین آگاه و آشنا به علم روز در زمینه سیاستگذاری علم و فناوری به شکل عام و مدیریت فناوری اطلاعات به شکل خاص، گروه مدیریت فناوری اطلاعات دانشگاه تربیت مدرس آغاز به فعالیت نمود که هدف از تشکیل گروه مدیریت فناوری اطلاعات، آموزش و تربیت نیروی انسانی متخصص مورد نیاز دانشگاه ها، سازمان ها، کارخانه ها، موسسه ها و شرکت های دولتی و خصوصی است.
این مواردی که در این پایین هست یک اجماعی از اون چیزی هست که در اکثر دانشگاه ها در مورد مدیریت IT مطرح است
در تمام دانشگاه ها 3 تا گرایش برای این رشته هست که توی ایران فقط اولی و دومی عرضه می شه و دانشجو ها با توجه به دروس تخصصی که بر می دارند گرایششون معلوم می شه
چند تا نکته :
- پیام نور اصلا گرایش نداره
- سيستم هاي معين تصميم گيري و خبره درس اصلی در دانشگاه های دیگه و برای ما درس تخصصی ، البته دانشگاه های دیگه هم یه ذره قاطی پاتی کردن چون تو گرایش " سيستم هاي اطلاعاتي يشرفته " سیستم های خبره و تصمیم گیری رو آوردن
- از همه جالبتر اون ها اصلا درسی به اسم مدل سازی ندارن که تو پیام نور درس اصلی یه
- ما درسی به اسم مدیریت پروژه داشتیم که باز دانشگاه های دیگه ندارن البته این درس درس خیلی خوبیه
نام دروس مشترك (اصلي) | تعداد واحد |
تئو ري مديريت پیسرفته | 2 |
مديريت رفتار ساز ماني پيشرفته | 2 |
تحليل آماري | 2 |
سيستم هاي اطلاعاتي مديريت پيشرفته | 2 |
مديريت منابع اطلاعاتي | 2 |
تحقيق در عمليات پيشرفته | 2 |
تحليل و طراحي سيستم هاي ساختاريافته | 2 |
سيستم هاي مديريت بانكهاي اطلاعاتي | 2 |
سيستم هاي معين تصميم گيري و خبره | 2 |
فن آوري اطلاعات | 2 |
پايان نامه | 4 |
دروس تخصصي (گرايش سيستم هاي اطلاعاتي يشرفته) | تعداد واحد |
سيستم هاي خبره | 2 |
سيستم هاي پشتيباني تصميم | 2 |
سيستم هاي اطلاعاتي استراتژيك | 2 |
منطق فازي و هوش مصنوعي | 2 |
دروس تخصصي (گرايش مديريت منابع اطلاعاتي ) | تعداد واحد |
كاربرد فناوري اطلاعات در سازمان | 2 |
مهندسي نرم افزار به كمك كامپيوتر | 2 |
روش شناسي ايجاد سيستم هاي اطلاعاتي | 2 |
موارد عملي سيستم هاي اطلاعاتي | 2 |
دروس تخصصي (گرايش نظام كيفيت فراگير ) | تعداد واحد |
مديريت كيفيت فراگير TQM | 2 |
مهندسي رويه هاي اجرائي و ابزار طراحي فرايندها | 2 |
استاندارد هاي مديريت كيفيت فراگيرISO9000 | 2 |
نقش فناوري اطلاعات در تحقيق مديريت كيفيت فراگير | 2 |