ایران از S300 روسی به HQ2 چینی می رسد...!

kemeia

عضو جدید
عصر ایران – وب سایت نظامی "Strategy page " در مطلبی با عنوان " دفاع بی صدای چین از ایران " نوشته است که ایران توانسته با حمایت چین سیستم ضد هوایی " HQ2 " چینی را بومی سازی کند.


در این مطلب آمده است :" ایران از دهه 1980 شروع به خرید سامانه های ضد هوایی HQ2 از چین کرد ، اما به مرور زمان ، خود دست به ساخت موشک های HQ2 و سیستم رادار زمینی آن زد تا جایی که اخیرا ایران موفق به ساخت آخرین مدل از این سیستم ضد هوایی ، تحت لیسانس چین شده است .البته این سیستم چینی کارایی سیستم ضد هوایی اس 300 روسی را ندارد اما می تواند تا حدودی نیازهای دفاعی ایران را تامین کند.
این مطلب در توصیف سیستم ضد هوایی چین می نویسد : " سیستم ضد هوایی " اچ کیو 2 " چینی از روی سیستم ضد هوایی " SA2 " شوروی سابق ( متعلق به دهه 1950 ) الگو برداری شده است . چینی ها سیستم " اس ای 2 " روسی را با توسعه سیستم الکترونیک، کلاهک های مدرن ،موتور راکت تقویت شده و قدرت مانور بیشتر ارتقا بخشیدند . تا جایی که هم اکنون 10000 موشک از این سیستم در سیستم پدافند هوایی چین وجود دارد که البته بیش از نیمی از آنها از مدل های قدیمی آن هستند .
در ادامه مطلب آمده است : " سیستم پیشرفته جنگ الکترونیک آمریکا قادر است تمامی سیستم های ضد هوایی اچ کیو 2 چینی را از کار بیندازد . برد عملیاتی سیستم چینی 40 کیلومتر بوده و در صورتی که مانعی همچون جنگ الکترونیک وجود نداشته باشد امکان موفقیت عملیات این سیستم ضد هوایی 70 درصد است ."
سیستم ضد هوایی اچ کیو 2 چینی نسبت به هواپیماهای رادار گریز آسیب پذیر است و موشک های این سیستم ضد هوایی باید از رادارهای زمینی با امواج رادیویی هدایت شود .
در پایان مطلب آمده است : " چینی ها می توانند از روسیه سیستم های پیشرفته ضد هوایی اس 300 و اس 400 بخرند ،اما مشکل آنها این است که بیش از نیمی از 150 مرکز پدافند هوایی آنها با سیستم های چینی " اچ کیو 2 " تجهیز شده اند که عوض کردن تمامی آنها در مدت زمان کوتاه امکان پذیر نیست . از این رو چینی ها هنوز در پی توسعه سیستم ضد هوایی بومی خود " اچ کیو 2 " و حتی فروش تکنولوژی آن به کشورهایی چون ایران هستند . چینی ها خواهان دسترسی دائم به منابع نفت و گاز ایران هستند و یکی از کارهایی که می توانند برای تضمین این دست رسی انجام دهند کمک به ارتقای توان نظامی ایران است .
 

Sparrow

مدیر تالار مهندسی هوافضا
مدیر تالار
این سیستم اچ کیو 2 که تقریباً بلا استفاده است که حالا ما داریم تازه با کمک چینی ها میسازیمش.
 

iliya21

عضو جدید
این همون ما میتوانیم بود؟.............
بهتر بود که ما میتوانستیم موشک خریداری شده رو از روسیه تحویل می گرفتیم

البته باز همه چیز نا مشخصه.............ممکنه این چیزایی که ایران تو رژه امسال نشون داده بوده همون اس 300 روسی بوده که مخفیانه تحویل ایران شده
 
بالا