rahimiedris
عضو جدید
سلام و درود خدمت مهندسین عزیز... امیدوارم که حالتون خوب باشه!
یک مسئله هست که به عبارتی بخش از یک پروژه صنعتیه! واسه این که زیاد شلوغ نشه و از طرفی هم منظم پیش بریم من بحث رو از مسئله اصلی شروع میکنم و میزان بازخورد و نتیجه ای که از بحث ها گرفته میشه رو باهم بررسی میکنیم و میریم تا به یه نتیجه مطلوب برسیم! دوستانی که تو این زمینه تخصص دارن و فکر میکنن میتونن کمک کنن، خیلی خوشحال میشم به تاپیک بپیوندند! دوستانی که پایه تر باشند اگه نتیجه کار خوب باشه، مستقیم میارمشون توی پروژه و ایشاالله از لحاظه مالی هم اوکی میشن.
خب دیگه سرتونو درد نیارم بریم سراخ بحث اصلی.
به این عنوان دقت کنین:
این عنوان موضوعیه که دارم روش کار میکنم. البته همین طور که گفتم این که این چیه و کجا کاربرد داره در اینده میگم اما الان میخوایم اطلاعات در رابطه با این عنوان جمع کنیم. من خودم چندتا مقاله و یک کتاب خوب و مرتبط گیر اوردم اما هنوز به خروجی مطلوب نرسیدم!!! و ذنبال منابع بیشتری هستم!
یه بخشی از متن رو میزارم که دیدتون نسب به موضوع بیشتر باز بشه:
در تجهیزات دوار بالانس یک موضوع اساسی است. در حالت کلی بالانس به دو دسته اساسی استاتیکی و دینامیکی تقسیم بندی میگردد. در بالانس استاتیکی، بایستی برآیند نیروهای گریز از مرکز صفر گردد که با افزایش یک وزنه با جرم مشخص و در یک موقعیت مشخص حاصل میگردد. اما در بالانس دینامیکی، بایستی برآیند گشتاورهای ناشی از نیروهای گریز از مرکز صفر گردد که با افزایش دو وزنه با جرم مشخص و در موقعیتهای مشخص حاصل میگردد. بنابراین مسئله اساسی در بالانس نیروهای گریز از مرکز هستند. برای یک پاندول با توجه به موقعیت مرکز جرم آن، میتوان سه حالت تعادل در نظر گرفت. حالت اول تعادل پایدار، حالت دوم تعادل ناپایدار و حالت سوم تعادل خنثی است. در تجهیزات دواری که محور دوران آنها افقی بوده و سرعت دوران آنها نیز کم است، مسئله اساسی تعادل خنثی است نه بالانس، در این حالت نیروهای گرانشی نقش اساسی دارند نه نیروهای گریز از مرکز. هرچند که در بالانس استاتیکی، تعادل خنثی نیز خود به خود بوجود میآید، اما افزایش وزنه با توجه به افزایش وزن سیستم و مهمتر از آن افزایش ممان اینرسی جرمی سیستم و لخت تر شدن آن، معمولاً بهترین روش حصول تعادل خنثی نیست. در این حالت روشهای دیگری برای حصول تعادل خنثی وجود دارد بطوریکه تغییرات جرم و ممان اینرسی سیستم ناچیز بوده اما هرگز بالانس استاتیکی حاصل نمیگردد.
برای یک مجموعه چرخان حول یک محور افقی، معمول ترین روش ایجاد تعادل خنثی، اضافه کردن وزنه است. در این روش برای حفظ تعادل خنثی باید حاصلضرب جرم در فاصله جرم از مرکز دوران مقدار ثابتی باشد. جهت کاهش وزن مجموعه بهتر است جرم کوچک و فاصله از محور دوران بزرگ باشد و جهت کاهش ممان اینرسی جرمی بهتر است جرم بزرگ و نزدیک به محور دوران باشد و لذا در این روش باید یک مصالحه بین این دو برقرار کرد.
روش نسبتاً جدیدتر ایجاد تعادل خنثی برای یک مجموعه دوار حول یک محور افقی، استفاده از فنر با طول آزاد صفر است. موقعیت نصب و ضریب سختی فنر، پارامترهای سیستم برای بهینه سازی این روش است. در این حالت هم میتوان فنر را بصورت مستقل به مجموعه متصل کرد و هم در صورتیکه میزان نابالانسی کوچک باشد برای کاهش فضا و حجم اشغال شده میتوان فنر را به موتور و یا گیربکس چرخان سیستم کوپل کرد که در این حالت غالبا از فنر پیچشی استفاده میگردد.
روش دیگر ایجاد تعادل خنثی برای یک مجوعه دوار حول یک محور افقی، اضافه کردن مجموعه ای از فنرها و لینکهای اضافی هستند بطوریکه درجه آزادی سیستم تغییر نکند.
برای اینکه یکم بحث رو ساده تر در نظر بگیرم فرض کنین یک میله حول یک نقطه مفصل شده، بدیهیه که با توجه به وزن میله این میله رها میشه و میاد پایین! هدف اول ما اینه که بتونیم تعادل این میله رو با هر روشی که به فکرتون میرسه برقرار کنیم!!! یه راهش وزنه! یکی استفاده از فنر !! یکی استفاده از مکانیزم و حتی من توی یه سری مقالات روش های حدید تری هم دیدم مثل استفاده از سیستم هیدرولیک!!! حالا..... میخوایم تعادل رو بر قرار کنیم! راه کاراتونو بگید و منابعتونو معرفی کنیم تا بحث رو ادامه بدیم، یک شماتیک ساده هم ضمیمه میکنم تا بهتر آشنا بشین.
یک مسئله هست که به عبارتی بخش از یک پروژه صنعتیه! واسه این که زیاد شلوغ نشه و از طرفی هم منظم پیش بریم من بحث رو از مسئله اصلی شروع میکنم و میزان بازخورد و نتیجه ای که از بحث ها گرفته میشه رو باهم بررسی میکنیم و میریم تا به یه نتیجه مطلوب برسیم! دوستانی که تو این زمینه تخصص دارن و فکر میکنن میتونن کمک کنن، خیلی خوشحال میشم به تاپیک بپیوندند! دوستانی که پایه تر باشند اگه نتیجه کار خوب باشه، مستقیم میارمشون توی پروژه و ایشاالله از لحاظه مالی هم اوکی میشن.
خب دیگه سرتونو درد نیارم بریم سراخ بحث اصلی.
به این عنوان دقت کنین:
بررسی انواع مکانیزم های متعادل کننده یک میز دو درجه آزادی در حرکت در ارتفاع
این عنوان موضوعیه که دارم روش کار میکنم. البته همین طور که گفتم این که این چیه و کجا کاربرد داره در اینده میگم اما الان میخوایم اطلاعات در رابطه با این عنوان جمع کنیم. من خودم چندتا مقاله و یک کتاب خوب و مرتبط گیر اوردم اما هنوز به خروجی مطلوب نرسیدم!!! و ذنبال منابع بیشتری هستم!
یه بخشی از متن رو میزارم که دیدتون نسب به موضوع بیشتر باز بشه:
در تجهیزات دوار بالانس یک موضوع اساسی است. در حالت کلی بالانس به دو دسته اساسی استاتیکی و دینامیکی تقسیم بندی میگردد. در بالانس استاتیکی، بایستی برآیند نیروهای گریز از مرکز صفر گردد که با افزایش یک وزنه با جرم مشخص و در یک موقعیت مشخص حاصل میگردد. اما در بالانس دینامیکی، بایستی برآیند گشتاورهای ناشی از نیروهای گریز از مرکز صفر گردد که با افزایش دو وزنه با جرم مشخص و در موقعیتهای مشخص حاصل میگردد. بنابراین مسئله اساسی در بالانس نیروهای گریز از مرکز هستند. برای یک پاندول با توجه به موقعیت مرکز جرم آن، میتوان سه حالت تعادل در نظر گرفت. حالت اول تعادل پایدار، حالت دوم تعادل ناپایدار و حالت سوم تعادل خنثی است. در تجهیزات دواری که محور دوران آنها افقی بوده و سرعت دوران آنها نیز کم است، مسئله اساسی تعادل خنثی است نه بالانس، در این حالت نیروهای گرانشی نقش اساسی دارند نه نیروهای گریز از مرکز. هرچند که در بالانس استاتیکی، تعادل خنثی نیز خود به خود بوجود میآید، اما افزایش وزنه با توجه به افزایش وزن سیستم و مهمتر از آن افزایش ممان اینرسی جرمی سیستم و لخت تر شدن آن، معمولاً بهترین روش حصول تعادل خنثی نیست. در این حالت روشهای دیگری برای حصول تعادل خنثی وجود دارد بطوریکه تغییرات جرم و ممان اینرسی سیستم ناچیز بوده اما هرگز بالانس استاتیکی حاصل نمیگردد.
برای یک مجموعه چرخان حول یک محور افقی، معمول ترین روش ایجاد تعادل خنثی، اضافه کردن وزنه است. در این روش برای حفظ تعادل خنثی باید حاصلضرب جرم در فاصله جرم از مرکز دوران مقدار ثابتی باشد. جهت کاهش وزن مجموعه بهتر است جرم کوچک و فاصله از محور دوران بزرگ باشد و جهت کاهش ممان اینرسی جرمی بهتر است جرم بزرگ و نزدیک به محور دوران باشد و لذا در این روش باید یک مصالحه بین این دو برقرار کرد.
روش نسبتاً جدیدتر ایجاد تعادل خنثی برای یک مجموعه دوار حول یک محور افقی، استفاده از فنر با طول آزاد صفر است. موقعیت نصب و ضریب سختی فنر، پارامترهای سیستم برای بهینه سازی این روش است. در این حالت هم میتوان فنر را بصورت مستقل به مجموعه متصل کرد و هم در صورتیکه میزان نابالانسی کوچک باشد برای کاهش فضا و حجم اشغال شده میتوان فنر را به موتور و یا گیربکس چرخان سیستم کوپل کرد که در این حالت غالبا از فنر پیچشی استفاده میگردد.
روش دیگر ایجاد تعادل خنثی برای یک مجوعه دوار حول یک محور افقی، اضافه کردن مجموعه ای از فنرها و لینکهای اضافی هستند بطوریکه درجه آزادی سیستم تغییر نکند.
برای اینکه یکم بحث رو ساده تر در نظر بگیرم فرض کنین یک میله حول یک نقطه مفصل شده، بدیهیه که با توجه به وزن میله این میله رها میشه و میاد پایین! هدف اول ما اینه که بتونیم تعادل این میله رو با هر روشی که به فکرتون میرسه برقرار کنیم!!! یه راهش وزنه! یکی استفاده از فنر !! یکی استفاده از مکانیزم و حتی من توی یه سری مقالات روش های حدید تری هم دیدم مثل استفاده از سیستم هیدرولیک!!! حالا..... میخوایم تعادل رو بر قرار کنیم! راه کاراتونو بگید و منابعتونو معرفی کنیم تا بحث رو ادامه بدیم، یک شماتیک ساده هم ضمیمه میکنم تا بهتر آشنا بشین.