تشکیل گروه مطالعه و تحقیقات توربینهای گازی

bolandparvaz

عضو جدید
کارگاه پوشش:در اين كارگاه عمليات نهايی توليد پره (پوشش) جهت افزايش مقاومت پره‌ها در برابر خوردگی داغ انجام می‌پذيرد. فرآيند پوشش از طريق پاشش پلاسمايی در خلاء (Low Vacuum Plasma Spray-LVPS)، عمليات حرارتی تحت خلاء و شات پين صورت می‌گيرد. اين خط به صورت كاملا مكانيزه و با دقت بسيار بالا عمليات پوشش LVPS را انجام می‌دهد. علاوه بر عمليات LVPS كليه عمليات قبل از پوشش (آماده‌سازی قطعه برای پوشش) و بعد از پوشش از جمله عمليات حرارتی بر روی پره‌ها انجام می‌گيرد. شركت پرتو در حال توسعه فرايند پوشش APS نيز می‌باشد.
آزمایشگاه کیفیت:

از ديگر مزيت‌های بيشمار رقابتی شركت داشتن توان تكنولوژيكی بالا در تست‌های مخرب و غيرمخرب و کنترل‌های حين توليد می‌باشد.
تجهيزات آزمايشگاه‌های کيفيت به صورت زير تقسيم بندی می‌شود:

  • كنترل كيفيت متالورژی
    • اندازه‌گيری سختی
    • آزمون كشش و خزش گرم و سرد
    • آزمون متالوگرافی
    • آزمون‌های غير مخرب شامل مايعات نافذ PT) FPI)، راديوگرافی RT) Gamma Ray X-Ray)، ضخامت سنجی (UT) و جريان‌های گردابی (ET)
    • دستگاه پرتابل Alloy sorter
  • كنترل ابعادی
    • اندازه‌گيری CMM
    • دستگاه اندازه‌گيری دقيق با ليزر برای کاليبراسيون تجهيزات
    • آزمايشگاه آزمون ها و كنترل دوره‌ای ابعادی
    • Level metering
  • ساير تجهيزات
    • Air Flow
    • Frequency Analayzing
    • زبری‌سنجی
    • رديف‌چينی با استفاده از دستگاه Moment Weight
 

bolandparvaz

عضو جدید
بخش مهندسی:شركت پرتو با توان مهندسی قوی و دانش روز، توانايی مهندسی مجدد و طراحی فرآيند توليد پره را داشته و تاكنون تعدادی از پره‌ها توسط شركت، مهندسی مجدد و توليد شده‌ است. زمينه‌های كاری اصلی بخش مهندسی شامل موارد زير می‌باشد:
  • مهندسی مجدد و طراحی نقشه و مشخصات فنی محصولات
  • طراحی و ساخت ابزارها و قيد و بست‌های فرآيندهای ريخته‌گری، ماشين‌کاری و پوشش
  • طراحی و تثبيت فرآيند توليد برای محصولات جديد بر اساس رويه اعتبار بخشی محصول/فرآيند توليد و محصول (PPQ-Product Process Qualification)
 

tsp.co

عضو جدید
مهندس جان به این نمودار یه نگاهی بندازید لطفا این نمودارنسبت درجه حرارت ورودی به کمپرسور هست به راندمان کل توربین (کمپرسور-محفظه احتراق-توربین گازی)!
محفظه احتراقی که تو شکل گذاشتم می تونید بگید از کدام نوعی هست که گفتید؟؟؟؟؟

دررابطه با شکل 1 من مگه خلاف اون چیزی گفتم؟ بحثی راجع به راندمان فقط نکردم گفتم با کاهش درجه حرارت ورودی به کمپرسور تراست زیاد میشه! بحث ما دررابطه با درجه حرارت گاز ورودی به توربین بود که گفتم با کاهش اون راندمان کاهش پیدا می کنه!
دررباطه با شکل 2 یعنی شکل مربوط به محفظه احتراق به این راحتی نمیشه گفت زیرا تو شکل چیزی معلوم نیست که از کدوم نوع هستش می تونه هر سه نوع باشه چون ساختمان کلی و خود محفظه رو تشریح نکرده! ولی چون یه طرح قدیمی هستش فکر کنم به احتمال زیاد از نوع can یا tubo باشه اگر از این نوع باشه باید چند تا از اونها به دور موتور قرار بگیره و حتی اگر هم از نوع tubo annular یا همون can annular باشه بازهم یه تعدادی از اونها در اطراف موتور قرار میگرن ولی اگه فقط یک عدد از اونها در موتور وجود داشته باشه از نوع annular هستش!
نتیجه گیری:
پس اگر یک عدد محفظه احتراق وجود داشته باشه در دسته annular قرار می گیره و لی اگر جند تا از اون در اطراف موتور باشه یا can type هستش و یا can annular type که اونوقت باید اطلاعات دقیقتری رو بهم بدین!
البته بدلیل اینکه طرح روسی هستش بعید می دونم annular باشه! باید از این محفظه در اطراف موتور یه چند تا هم باشن! شاید شکل اون با عکسهایی که در مورد موتورهای غربی ببینین فرق داشته باشه ولی اصول و قواعد همونه!
اگر به عکس خودتون هم نگاه کنین یه نکته ای که هست می بینین که هوا در ورودی به کمپرسور به دو قسمت تقسیم میشه یکی برای سوختن وارد محفظه احتراق میشه و دیگری برای کاهش درجه حرارت گازهای خروجی از محفظه احتراق به قسمت ورودی توربین میره! این نکته رو هم بگم که همه هوای ورودی به کمپرسور هم نمی سوزه و در همون جا هم خنک کاری رو باید داشته باشیم!
توصیه می کنم اگه انگلیسیتون خوب هست کتاب jet engine رو مطالعه کنید تو انجا تمامی قسمتهای موتور تشریح شده!
 

tsp.co

عضو جدید
محصولات شركت پرتو به روش ریخته‌گری دقيق (Investment Casting) در محیط هوا و خلاء ذوب و ريخته‌گری می‌شود و بدين منظور از ماشين‌آلات و تجهيزات پيشرفته بهره‌گيری می‌نمايد كه از آن جمله می‌توان خط قالب‌گيری سراميكی مكانيزه، كوره‌های ذوب در هوا و تحت خلاء،‌ سيستم‌های مكانيزه حمل و نقل و سيستم‌های پيشرفته كنترل فرايند و كيفيت محصول را نام برد.

سلام و ممنون از توضیحاتتون!
اگه میشه راجع به خط ریخته گریتون در زمینه ماشین آلاتی که در اختیار داره بیشتر توضیح بدین!
حتما می دونین در خط ریخته گری تحت خلا که برای پره های توربین های گازی بکار میره دو تا ماشین آلات باید بهترین کارایی رو داشته باشن:
1- ماشین تزریق موم یا wax injection machine
2- کوره تحت خلا یا کوره VIM
می تونم بپرسم که این دو تا ماشینتون ساخت کدوم کشور و کمپانی هستن و مشخصات فنی این ماشینها اعم از فشارهای حداقل و حداکثر و اندازه و...وبویژه میزان خلاء تولیدی توسط پمپهای خلاء کوره چقدر هستش؟
یه توضیحی هم به دوستان بدم شاید الان بپرسین که مگه در تولید پره های توربین گازی در روش ریخته گری دقیق ریخته گری در هوا و بدون خلاء هم داریم که دوستمون گفتن هم در محیط هوا و هم خلاء این کار رو انجام میدن؟
این رو بهتون بگم که سوپرآلیاژهای پایه کبالت نیازی به ریخته گری درخلاء ندارن و این پایه نیکلها هستن که در خلاء ریخته گری میشن! ولی بدلیل گرانی وکمیابی پایه کبالتها بیشتر از پایه نیکلها استقاده میشه و بنابراین نیاز به کورهVIM هستش!
بسیار ممنونم!
 
آخرین ویرایش:

tsp.co

عضو جدید
مهندس جان این نقشه محفظه احتراق v94.2هستش .
اما v94.3a که الان داشتم میخوندم انولار هست اطلاعات بیشر در مورد این توربین

http://ref.kodoom.com/%D9%86%DB%8C%D8%B1%D9%88%DA%AF%D8%A7%D9%87_%D8%B1%D9%88%D8%AF%D8%B4%D9%88%D8%B1

پس احتمالا همین هم انولار باشه!
من البته این سه دسته ای رو که گفتم دررابطه با موتورهای جت هست! دسته بندی برای توربینهای گازی صنعتی متعددتر هست که شما می تونید در صفحه63همین تاپیک اونا رو ببینید که یکی از بچه ها زحمت کشیده و بیان کرده.
 

ir_mehran

عضو جدید
مهندس جان چند وقت پیش از استادم در مورد یک تئوری که به مغزم خورده بود سوال کردم اونم گفت همچین توربینی را جنرال الکتریک ساخته ولی اینجا هنوز در حد ازمایشی هست !
تئوریه من این بود که بخاری که برای خنک کردن پره ها استفاده میشه درتوربین گازی را مستقیم انتقای بدیم به توربین بخار و اونجا مجدد ازش استفاده کنیم
شما در مورد این توربین اطلاعاتی دارید ؟
 

ir_mehran

عضو جدید
یک سوال دیگه من راندمانی که برای توربینv94.3aبدست آوردم36% هست اما زیمنس 39% گفته هر کاری کردیم با استادم که به راندمان 39% برسیم نشد که نشد!بنظر شما چکار باید بکنم تا راندمانم به عدد زیمنس برسه؟؟؟؟؟؟؟
 

Mohammad.aryan

اخراجی موقت
یک سوال دارم

به نظرتون اگه سوخت جت رو با سوخت هیدروژن جایگزین کنیم چقدر توی راندمان جت موثر خواهد بود؟

و همچنین توی وزن هواپیما چقدر میتونه اثر داشته باشه؟

وزن سوخت هواپیما چند برابر سنگین تر از وزن کپسول هیدروژن مایع است که برای سوخت استفاده بشه؟

توی موتورهای بدون پره ایا از سوختهای اینچنینی که شدید قابل اشتعاله استفاده میشه؟
مواد نانو هم به سوخت اضافه کنند اثر داره توی جتهای مافوق صوت؟
 

tsp.co

عضو جدید
مهندس جان چند وقت پیش از استادم در مورد یک تئوری که به مغزم خورده بود سوال کردم اونم گفت همچین توربینی را جنرال الکتریک ساخته ولی اینجا هنوز در حد ازمایشی هست !
تئوریه من این بود که بخاری که برای خنک کردن پره ها استفاده میشه درتوربین گازی را مستقیم انتقای بدیم به توربین بخار و اونجا مجدد ازش استفاده کنیم
شما در مورد این توربین اطلاعاتی دارید ؟
منظور از بخار چیه؟
تا اونجایی که من می دونم تو توربینهای گازی از هوای طبقات آخر کمپرسور برای خنک کاری استفاده می کنن و از آب و بخار اون برای خنک کاری استفاده نمیشه! لطفا این رو بیشتر توضیح بدین!
حالا اگه منظور شما بخار آب باشه شما می گین یعنی بخاری که می یاد برای خنک کاری بعد از خنک کردن پره ها و افزایش درجه حرارت اون رو به سمت توربین بخار هدایت کنن!
به نظر من میشه ولی ممکنه از لحاظ اقتصادی به صرفه نباشه چون معمولا این سیالات در نیروگاهها در یک سیکل بسته کار می کنن و خروج اونها از چرخه اوریجینال خودشون وورود به یه جرخه دیگه و جایگزین کردن اونا ممکنه توجیح اقتصادی نداشته باشه!
به هر حال باید بیشتر بحث بشه
 

tsp.co

عضو جدید
یک سوال دیگه من راندمانی که برای توربینv94.3aبدست آوردم36% هست اما زیمنس 39% گفته هر کاری کردیم با استادم که به راندمان 39% برسیم نشد که نشد!بنظر شما چکار باید بکنم تا راندمانم به عدد زیمنس برسه؟؟؟؟؟؟؟

برای اینکار از نرم افزار استفاده کردین؟
اگه نه سعی کنین به برنامه برای این محاسباتتون بنویسین و اونوقت پارامترهایی رو که در تغییرات راندمان دخیل هستن رو تغییر بدین تا به عدد 39 برسین!
اونوقت می تونین دلیل این تفاوت رو پیدا کنین!
 

tsp.co

عضو جدید
یک سوال دارم

به نظرتون اگه سوخت جت رو با سوخت هیدروژن جایگزین کنیم چقدر توی راندمان جت موثر خواهد بود؟

و همچنین توی وزن هواپیما چقدر میتونه اثر داشته باشه؟

وزن سوخت هواپیما چند برابر سنگین تر از وزن کپسول هیدروژن مایع است که برای سوخت استفاده بشه؟

توی موتورهای بدون پره ایا از سوختهای اینچنینی که شدید قابل اشتعاله استفاده میشه؟
مواد نانو هم به سوخت اضافه کنند اثر داره توی جتهای مافوق صوت؟

ببینین این سوالهای شما رو نمیشه به این راحتی جواب داد و هر کدوم نیاز به یک کار تحقیقاتی گسترده داره!
من از کم و کیف سوختهای هیدروژنی اطلاعی ندارم ولی اینو می دونم که الان بشدت روی LPG دارن کار می کنن و حتی دو سال پیش هم یه ایرباس با این سوخت یه پرواز آزمایشی هم کرد ولی گویا راضی کننده نبود!
با توجه به شرایط خاص هواپیماها در ارتفاعات مختلف و همچنین موتورهای اونها به این راحتیها و مثل خودروها نمیشه اونها رو دوگانه سوز کرد و مثلا برای jp4 یه جایگزینی بهتر پیدا نمود!!!
 

Mohammad.aryan

اخراجی موقت
ببینین این سوالهای شما رو نمیشه به این راحتی جواب داد و هر کدوم نیاز به یک کار تحقیقاتی گسترده داره!
من از کم و کیف سوختهای هیدروژنی اطلاعی ندارم ولی اینو می دونم که الان بشدت روی LPG دارن کار می کنن و حتی دو سال پیش هم یه ایرباس با این سوخت یه پرواز آزمایشی هم کرد ولی گویا راضی کننده نبود!
با توجه به شرایط خاص هواپیماها در ارتفاعات مختلف و همچنین موتورهای اونها به این راحتیها و مثل خودروها نمیشه اونها رو دوگانه سوز کرد و مثلا برای jp4 یه جایگزینی بهتر پیدا نمود!!!

این شرکت میکروجت که عرض کردم قول دادن به زودی موتور میکروجت با سوخت هیدروژن درست کنند دارن روی تغییر ساختار موتور برای کار با هیدروژن کار میکنند.

البته این پروژه سوخت هیدروژن در آزمایشگاههای بوئینگ و ایرباس و جنرال الکتریک و خیلی شرکتها از چهار سال پیش خبر دارم که شبانه روز کار میکنند.
ولی معمولا یافته ها بعد از چندین سال وارد بازار میشوند و به احتمال زیاد تا حالا خیلیکارها انجام داده اند.

شرکت ایرباس چند ماه پیش برای سیستم پشتیبانی ایرباس چند ماه پیش سوخت هیدروژن رو امتحان کرد و موفقیت امیز بود.

اما فکر میکنم اگر هیدروژن بتونه خوب جواب بده قابل مقایسه با سوختهائی مانند LPG نیست چون حد اقل اتمهای کربن که سنگین تر هستند از سوخت بیرون میرن
و پروتونها که همون هیدروژن هست ذخیره میشوند که وزن هواپیما و موتور جت خیلی پائین میاد و در نتیجه بازده خیلی بالا میره
از طرف دیگه هوا الوده نمیشه!

ما اینجا توی انجمن شیمی یه پروژه تحقیقاتی براش باز کردیم حوصله داشتین یک سری بهش بزنین:

http://www.www.www.iran-eng.ir/showthread.php/288718


که البته چهار صد سال پیش توی ایران ظاهرا ابداع شده بود که فرمولش گم شده بود و بیست سال پیش یک دانشمند ایرانی کشف کرد ولی دوباره به غیبت کبری رفت
و معلوم نیست بالاخره ایران بتونه این فرمول رو بعنوان راه حل نجات انرژی کره زمین اثبات کنه یا نه!
 

ir_mehran

عضو جدید
منظور از بخار چیه؟
تا اونجایی که من می دونم تو توربینهای گازی از هوای طبقات آخر کمپرسور برای خنک کاری استفاده می کنن و از آب و بخار اون برای خنک کاری استفاده نمیشه! لطفا این رو بیشتر توضیح بدین!
حالا اگه منظور شما بخار آب باشه شما می گین یعنی بخاری که می یاد برای خنک کاری بعد از خنک کردن پره ها و افزایش درجه حرارت اون رو به سمت توربین بخار هدایت کنن!
به نظر من میشه ولی ممکنه از لحاظ اقتصادی به صرفه نباشه چون معمولا این سیالات در نیروگاهها در یک سیکل بسته کار می کنن و خروج اونها از چرخه اوریجینال خودشون وورود به یه جرخه دیگه و جایگزین کردن اونا ممکنه توجیح اقتصادی نداشته باشه!
به هر حال باید بیشتر بحث بشه
مهندس جان بخار همون بخاری هست که در توربین بخار استفاده میشه!
بله ما کلاً ۲ نوع خنک کننده برای پره های توربین های گازی داریم خنک کننده گازی و خنک کننده بخار البته باز هرکدوم از این ۲روش به ۲حالت بسته و باز تقسیم میشن!
بله منظورم همین طور بود که بعد از خنک کردن پره ها و به دمای بالا تر وبا مخلوط شدن با بخاری که از دیگ بخار میاد وارد توربین بخار بشه!استاد من میگفت همچینن توربینی را جنرال الکتریک زده بصورت آزمایشی اما اینجا(روسیه) هنوز بصورت یک تحقیق هست!!
 

ir_mehran

عضو جدید
برای اینکار از نرم افزار استفاده کردین؟
اگه نه سعی کنین به برنامه برای این محاسباتتون بنویسین و اونوقت پارامترهایی رو که در تغییرات راندمان دخیل هستن رو تغییر بدین تا به عدد 39 برسین!
اونوقت می تونین دلیل این تفاوت رو پیدا کنین!
هم با برنامه ای مانند matlab و هم برنامه براش نوشتم اما یکسری پارمتر ها را نمی شه دست زد چون وابستگی به پارامتر های قبلیش داره!من فکر میکنم زیمنس از روش جدیدی به این عدد رسیده که هنوزکسی به این روش دسترسی پیدا نکرده!!!در رابطه با توربین جدیدش که۵۰۰مگاواتی داره میزنه خبری دارید خیلی دوست دارم بدونم چه سیستمی داره!؟؟))))
 

Mohammad.aryan

اخراجی موقت
سلام

میخواستم یک چیزی رو مخفی کنم

ولی دیدم انصاف نیست
بنابر این افشاء میکنم که موتور میکرو جتی که کلیه نقشه های اتوکد ان را در اختیار دارم
موتور میکرو جتی است که
برای اولین بار توسط کورت چرکلینگ (متولد 1939) و جیسوس آرتس آلمانی
برای ساخت توسط افراد مبتدی در منزل و استفاده بر روی هواپیماهای مدل طراحی شد
نام این موتور از مخفف نام این دو طراح به نام KJ متداول شده است

این طراح کتابی هم به زبان آلمانی برای محاسبات و طراحی این نوع موتور نوشت
که لینک داون لود ان در همین سایت از لینک زیر قابل دریافت است.
کتاب مذکور در سال 1992 برای اولین بار به انگلیسی ترجمه شده و چاپ شد و از ان به بعد تا سال 2003
چندین بار در انگلیس تجدید چاپ شده و شهرتی جهانی دارد.

در سال 2002
در یکی از دانشگاههای اتریش جمعی از دانشجویان با راهنمائی پروفسور پاولوس استوکینجر
نقشه های این موتور را با اتوکد طراحی کرده و بعد از ان در نرم افزار کاتیا نیز طراحی نموده چند نمونه از این موتور ساختند.

اینم لینک کتاب:

http://www.www.www.iran-eng.ir/showthread.php/63310-%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%BE%DB%8C%D8%B4%D8%B1%D8%A7%D9%86%D8%B4?p=2239944&viewfull=1#post2239944


قدرت متوسط تراست این موتور از حد اقل 10 شروع میشود تا 30 که معمولا روی 20 ساخته میشود
و با کمی بهینه سازی میتوان تراست 30 از آن گرفت.

متوسط دور موتور از 110 هزار آر پی ام تا 120 هزار آر پی ام

وزن متوسط 900 گرم الی یک کیلو گرم

متوسط درجه حرارت ایجاد شده 570 درجه سانتیگراد

طول متوسط 24 سانتی متر

قطر متوسط 11 سانتی متر

چند شرکت در جهان هستند که قطعات این موتور را از سوپر آلیاژ میسازند که
از انها میتوان تهیه کرده و مورد استفاده قرار داد.

در پستهای آینده از ابزارهای تقویت و روشهای بهینه سازی ان صحبت خواهم کرد.

فعلا .....
 

Mohammad.aryan

اخراجی موقت
شرکتی که قطعات فوق را برای مونتاژ موتور میکرو جت میفروشد متاسفانه یک شرکت امریکائی است
و تهیه قطعات از ان کمی مشکل است!

اما غیر ممکن نیست!

در ضمن جنس دقیق قطعات الیاژی ان به شرح زیر میباشد:

parts are for 13kg thrust engine and the outer diameter of turbine wheels is 66mm.

The material for turbine wheel & nozzle is Inconel713C.
The material for compressor wheel and housing is Aluminum alloy.
The material for shaft is AISI4140
 

Mohammad.aryan

اخراجی موقت
دارم کم کم به جاهای خوبی میرسم

یک موتور توی اروپای شرقی پیدا کردم نزدیک ترکیه
با موتور خیلی قوی نسبت به میکروجت
با مشخصات زیر

Thrust max. 110 daN (247 lbf)
Length 625 mm (24.6 in)
Outside diameter 272 mm (10.7 in)
Total weight 20,6 kg (45.4 lb)
Electrical power output 750 W; 28 V
Fuel JET A-1, JP5, JP8
Specific fuel consumption min. 1,09 kg/daN/h (1,09 lb/lbf/h)
Oil 3 cST / 5 cST
Operation range
Flight
Altitude 0 - 8000 m (0 - 26000 ft)
Speed < Mach 0,8
Start
Altitude 0 - 4000 m (0 - 13000 ft)
Speed < Mach 0,4
Temperatures -30 ~ +50 °C (-22 ~ +122 °F)

فکر کنم این قیمتش بالا باشه ولی روی یک هواپیما مثلا شش تا از این نصب کنی
میشه تا شش هفت نفر رو حمل کرد
کل تراست شش موتور میشه نزدیک هفت صد کیلو


تنها مشکلش اینه که برای ساخت دو ماه طول میکشه تا تحویل بدن!
 

Mohammad.aryan

اخراجی موقت
راستی فروشنده ها به یک چیز مهم اشاره میکنند

اگر سرعت دور موتور از 120 هزار دور در دقیقه بالاتر بره باید از بلبرینگ سرامیک استفاده کنید!

و برای سرعتهای پائین تر از اون بلبرینگ های مخصوص استفاده میشه.

دور موتورها بسته به قدرت و طراحی موتور از 90 هزار دور در دقیقه هست تا 150 هزار دور در دقیقه

میکرو جتهای با قدرت بالاتری هم توی بازار هست که میشه قطعاتش رو تهیه کرده و مونتاژ کرد

که به طور کلی در چهار دسته تقسیم میشوند

1- میکرو جتهای با قدرت از هشت کیلو تا ده کیلو گرم
2- میکرو جتهای با قدرت از بیست کیلو تا سی کیلو گرم
3- میکرو جتهای با قدرت از چهل کیلو تا هفتاد کیلو گرم
4- مینی جتهای با قدرت از 100 الی 120 کیلو گرم
5- موتورهای جت با قدرت 7 هزار کیلو گرم (هفت تن)
6- موتورهای جت با قدرت 18 هزار کیلو گرم (هجده تن)

که از این میان تامین موتورهای گزینه های اول تا سوم آسان است
ولی از گزینه چهارم تا ششم یه کم کار هم پیچیده و هم سرمایه بیشتری میخواد.
که البته سرمایه کافی میتواند پیچیدگی کار را حل کند.

لازم به ذکر است که طبق اعلام شرکت سازنده موتور
گزینه چهارم برای هواپیماهای کوچک جت شخصی چند نفره تا حد اکثر ده نفره
و گزینه پنجم برای هواپیماهای مسافربری با ظرفیت متوسط یکصد تا دویست نفر
و گزینه ششم برای هواپیماهای باربری پیشنهاد میشود.

در ضمن طبق تحقیقی که بعمل اوردم

برای طراحی هواپیماها هم قبل از ساخت نمونه اصلی ظاهرا بعضی نرم افزارها
مانند ANSYS محیط تست و ازمایش دارند که نیاز نیست موتور و یا هواپیما را به صورت فیزیکی بسازیم.

کارشناسان طراحی اعلام کرده اند که برای تست موتورها و هواپیماهائی مانند

عین متن انها این است:
Many modern jet fighters
(F-16(recent modifications),
Joint Strike F-35, etc),
airliners(airbus a380)
and *jet engines
have been tested on ANSYS before real-life testings

اکثر جنگنده های مدرن مانند اف شانزده و اف 35 و ایرباس 380 و همچنین موتورهای جت
قبل از ساخت نمونه ازمایشی در داخل نرم افزار ANSYS تست شده و بعد از جواب گرفتن
به صورت فیزیکی ساخته شده اند.
 

Mohammad.aryan

اخراجی موقت
[h=2]ذخيره هيدروژن در ساختارهاي خوشه انگوري[/h]
پژوهشگران دانشگاه رايس دريافتند كه يك شبكه كاربين حاوي كلسيم مي‌تواند هيدروژن را در مقاديري بيش از آنچه كه محققان در نظر دارند در خود ذخيره كند. اين يافته مي‌تواند قدم بزرگي براي جايگزيني سوخت‌هاي سبز به‌جاي سوخت‌هاي فسيلي در خودروها باشد.

طي ساليان اخير، راهبردهاي مبتني بر فناوري نانو در حوزه ذخيره انرژي افزايش چشمگيري داشته است. يكي از نتايج اين روند، راهكارهايي است كه در آنها استفاده از نانولوله‌ها و نانوروبان‌ها در سيستم ذخيره انرژي توصيه شده است. به اعتقاد بروس ياكوپسان، محقق فيزيك نظري كه مقاله‌اش اخيرا در نشريه Nano Letters به چاپ رسيده است، پژوهشگران تاكنون به مقياس‌هاي كوچكتر فكر نكرده‌اند. بروس ياكوپسان استاد رشته مهندسي مواد، مهندسي مكانيك و شيمي دانشگاه رايس است.

كاربين يك رشته از اتم‌هاي كربن است كه اگر شما يك رشته از گرافن را بكشيد بوجود مي‌آيد، اين كار همانند كشيدن يك رشته نخ از بلوز نخي است. بروس ياكوپسان مي‌گويد يك ميله كربني تك اتمي، به‌قدري نازك است كه مي‌توان گفت از يك نانولوله كربني نيز نازك‌تر است.

كاربين يك ماده عجيب است اما اخيرا محققان نشان دادند كه مي‌توان آن را توليد كرد و در دماي اتاق، كه ذخيره‌سازي انجام مي‌شود، آن را پايدار نمود. بروس ياكوپسان مي‌گويد اين كار از اهميت بسياري برخورددار است زيرا نانوموادي نظير نانولوله‌هاي كربني، گرافن و باكي بال، تنها در شرايط دمايي بسيار پايين قادر به ذخيره موثر هيدروژن هستند.

اين كلسيم است كه نقش تله را در به‌دام انداختن و ذخيره هيدروژن در دماي اتاق بازي مي‌كند. از نظر نظري، كاربين به تنهايي مي‌تواند هيدروژن را تا 50 درصد وزن خود ذخيره كند اما اين كار در دماهاي بسيار پايين انجام مي‌گيرد.

با افزودن كلسيم به اين ساختار، اين شبكه مي‌تواند هيدروژن را با انرژي مناسبي در دماي اتاق جذب كند. از آنجايي كه اتم‌هاي كلسيم خوشه‌اي نيستند، آنها قادراند در تمام طول كاربين پراكنده شوند و ساختاري شبيه قرار گرفتن انگور روي درخت مو داشته باشند به‌طوري كه هر شش اتم هيدروژن روي يك اتم كلسيم قرار مي‌گيرند. با چنين سيستمي مي‌توان يك شبكه ايجاد كرد كه داراي پتانسيل ذخيره انرژي تا 8 برابر وزن خود است.

از آنجايي كه در اين سيستم جديد، ساختاري از زنجيره‌هاي تك اتمي وجود داشته كه بسيار سبك هستند، بنابراين فضاي زيادي براي ذخيره سازي هيدروژن وجود خواهد داشت.



منبع: ستاد توسعه فناوري نانو



 

javid.edalat

عضو جدید
سلام گرایش من ساخت و تولید خوشحال اگر باهم همکاری داشته باشیم JAVID .EDALAT@YAHOO.COM
 

simorgh2000

عضو جدید
با عرض سلام سینا هستم بی سواد از روستای برره

یک سوال فنی: راهبردی ترین رشته برای به وقوع پیوستن آرزوی خیلی از ما ها یعنی بدست آوردن و رسیدن به موتورهای توربوفن و توربو جت چیه؟ چه عواملی و چه چالش هایی سد این راهه لطفا یه نفر توضیح بده ممنون.(تو انتخاب رشته کنکور سراسری کمک می خواهم)
 

simorgh2000

عضو جدید
آقا تو رو خدا یه نفر بگه چه رشته ای برم که شاید بتونم آرمان بزرگم یعنی رسیدن به موتور توربوفن را برآورده کنم. البته میدونم چی فکر می کنید (توربو پراپ پیش کش)فقط توی انتخاب رشتهی کنکور سراسری کمک می خواستم)
:(
 

arash_arn

عضو جدید
آقا تو رو خدا یه نفر بگه چه رشته ای برم که شاید بتونم آرمان بزرگم یعنی رسیدن به موتور توربوفن را برآورده کنم. البته میدونم چی فکر می کنید (توربو پراپ پیش کش)فقط توی انتخاب رشتهی کنکور سراسری کمک می خواستم)
:(
خوب چون هوافضاییم هستی ظاهراً باید پیشرانش بخونی دیگه!
 

arash_arn

عضو جدید
گفتم کنکور سراسری یهنی پیشم اونو وللش. الکیه:surprised:
با عذر خواهی از همه میدونم این از بحث تاپیک خارجه
با توجه به این که رشتتو مهندسی زدی،فکر کردم امسال ارشد داری. خوب بازم چون موتور هواییه می تونی بیای هوافضا ولی مکانیکم می تونی بری. بازم اگر سوال داری و فکر می کنی بیشتر می تونم کمک کنم پیام بفرست، آخه موضوعه سوالت مستقیماً به اینجا مرتبط نیست،رشتتم اگه الکیه پاک کن، این طوری درست نیست:smile:
 
آخرین ویرایش:

ali30589

عضو جدید
با سلام خدمت شما بنده هم تمایل زیادی به کار در این گروه را دارم با توجه به اینکه دانشجوی ارشد شناسایی مواد دانشگاه شهید رجایی هستم و مطالعات زیادی در مورد توربینهای گازی و قسمتهای مختلف آن با توجه به اینکه می خواستم پروژه ارشد مربوط به جوشکاری hastelloy x بروش تیگ بود ولی شرکت بدلیل عدم توانیی در پرداخت بودجه بعث شد موضوع پروژه ام را عوض کنم ولی اگر می خواهید من می توانم کمک کنم در صورت تمایل باین شماره09183313415 می توانید تماس بگیرید یا meil : aliakbar.ghaderi@yahoo.com در خدمت شما هستیم
 
آخرین ویرایش:

tsp.co

عضو جدید
با سلام خدمت شما بنده هم تمایل زیادی به کار در این گروه را دارم با توجه به اینکه دانشجوی ارشد شناسایی مواد دانشگاه شهید رجایی هستم و مطالعات زیادی در مورد توربینهای گازی و قسمتهای مختلف آن با توجه به اینکه می خواستم پروژه ارشد مربوط به جوشکاری hastelloy x بروش تیگ بود ولی شرکت بدلیل عدم توانیی در پرداخت بودجه بعث شد موضوع پروژه ام را عوض کنم ولی اگر می خواهید من می توانم کمک کنم در صورت تمایل باین شماره09183313415 می توانید تماس بگیرید یا meil : aliakbar.ghaderi@yahoo.com در خدمت شما هستیم
سلام!
گروهی که تا الان تشکیل نشده و دوستانی که سئوالی داشته باشن و یا بخوان در این زمینه بحثی داشته باشن به این تاپیک سر میزنن و ما هم تا اونجایی که سواد داشته باشیم در خدمتتشون هستیم!
البته کسانی هم بودن که با هم پروژه پایاننامشون رو انجام دادیم!
شما هم اگر درزمینه توربینهای گازی چیزی یا مطلبی به ذهنتون میرسه و یا نظری دارین می تونین در این تاپیک و بحثاش شرکت کنین و خوشحال میشیم که شما رو هم بین خودمون ببینیم!
 

donyayeista

عضو جدید
سلام.من تازه واردم.ورودی 89.اما قبلا کار کردم.آخریش هم رو یک شناور بود.اگر قبول کنین من هستم.
 
Similar threads

Similar threads

بالا