تفاوت بین Wto و Gatt

bardinova

مدیر بازنشسته
خاصیت اینجا طوری هست که آدم ترجیح میده بصورت خود جوش چیزایی رو که میدونه اینجا مطرح کنه تا شاید کسایی که نمیدونن بتونن استفاده کنن ! . امروز تو شرکت یکی از من این سئوال رو کرد که یه جایی چیزی به اسم GATT خونده و با تعریفی که ازش شنیده چندان متوجه نشده که چه فرقی با WTO داره .

GATT یا بعبارتی General Agreement on Tariffs & Trade اولین سیستم تجارت بود که حدود 60 سال پیش بوجود اومد . نشستهای مختلفی که داشت و تصمیمات زیادی توش گرفته میشد که ما بهش کار نداریم !!. بزرگترین نشست GATT توی اروگوئه برگذار میشه و اگه اشتباه نکنم 8 سال طول میکشه و آخرش به تشکیل WTO یا همون World Trade Organization یا به قول خودمون سازمان تجارت جهانی منجر میشه . در یک کلام اینکه درسته که الان حدود 10 - 12 سال بیشتر نیست که از تاسیس WTO میگذره ، اما پشتوانهء تجربهء 60 ساله GATT پشتش هست .

اما اگه بخوام بزرگترین فرق بین این دوتا رو بگم که در اصل باعث شد چیزی به اسم WTO بوجود بیاد این بود که GATT تمام تجارتهای مختلف کالا رو پوشش میداد . اما وقتی یه کم دامنهء فعالیتهای سازمانها و شرکتها زیاد شد ، فهمیدن که یه چیزی این وسط کمه !!!. حالا ما WTO رو داریم که علاوه بر تجارت کالا ، شامل خدمات و اختراعات و ابتکارات و طرحها و در کل هرچیزی که تو مغز و فکر انسان هست هم میشه !. با خیال راحت فکر کنین که WTO با شماست !
 

Hadi2891

عضو جدید
سلام
اگه امکان داره آدرس سایت سازمان تجارت جهانی رو اعلام کنین.
ممنون
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
ف تفاوت سالید با کتیا بایگانی تالار صنایع 0

Similar threads

بالا