حضرت فاطمه معصومه سلام الله عليها

naser14

عضو جدید
[FONT=tahoma,verdana,arial,helvetica,sans-serif]بسم الله الرحمن الرحيم [/FONT]
[FONT=tahoma,verdana,arial,helvetica,sans-serif]عمه سادات سلام عليک روح عبادات سلام عليک [/FONT]
[FONT=tahoma,verdana,arial,helvetica,sans-serif]مرااي عشق اي بانوي خوبيها اجابت کن نگاهم راير ازمفهوم ناب استجابت کن [/FONT]
[FONT=tahoma,verdana,arial,helvetica,sans-serif]حضرت فاطمه معصومه سلام الله عليها دختر موسي ابن جعفر عليه السلام روشني چشم شيعه وپنا ه عامه خلق که مرقدش محل فيوضات الهي ورباني است روايات زيادي درفضيلت زيارت ايشان وارد شده است وداراي مقام شفاعت براي همه شيعيان است شيخ صدوق به سند صحيح ازسعدابن سعد ازحضرت امام رضا عليه السلام روايت کرده که فرمود:هرکه اورا زيارت کند بهشت ازبراي اوست وبه سند معتبر ديگر ازحضرت امام جواد عليه السلام نقل شده که :هرکه عمه مرادرقم زيارت کند پس ازبراي اوست بهشت واز حضرت امام رضا عليه السلام روايت شده که ان حضرت به سعداشعري قمي فرمود:اي سعد نزدشما قبري هست ازما کفت کفتم :فداي تو شوم قبرفاطمه دخترامام موسي عليه السلام را مي کويي؟فرمود:بلي من زارها عارفا بحقهافله الجنه هلرکه اورازيارت کندوحق اورابشناسد ازبراي اوست بهشت درروايت ديکر امده است که برا ي پيامبر حرمي است وان مدينه است وبراي اميرالمومنين حرمي است وان کوفه است وحرم مااهل البيت قم است يکي ازفضايل حضرت مقام علمي ايشان است (درروايتي امده که امام موسي بن جعفر عليه السلام فرمود: فداها ابوها پدرش فداي او) بعد ازاينکه حضرت جواب سوالات جمعي ازشيعيان رابه شايستگي داده بودحضرت اهل کرامت وبه کريمه اهل بيت مشهورومعروف است [/FONT][FONT=tahoma,verdana,arial,helvetica,sans-serif]فضيلت ديکرکريمه اهل بيت اينکه ايشان اهل عبادت بود و17روز که درقم بود مکاني را که ساکن شده بودمحل عبادت قرارداد اين مکان اکنون درقم به بيت النور مشهور ومحل زيارت شيعيان ايراني وغيرايراني است حضرت معصومه عليهاسلام نزد خداوند متعال مقامي دارد که ميتواند همه شيعيان راشفاعت کند ازخداوند مي خواهيم که ماراازعنايت حضرت دردنيا وشفاعت حضرت درقيامت بهره مند فرمايد ان ربي لسميع الدعا همانا پروردکارم البته شنواي دعاست [/FONT][FONT=tahoma,verdana,arial,helvetica,sans-serif] [/FONT][FONT=tahoma,verdana,arial,helvetica,sans-serif] [/FONT]
[FONT=tahoma,verdana,arial,helvetica,sans-serif] يافاطمه اشفعي لنا في الجنه [/FONT]
 

کیانا احمدی

کاربر فعال
زندگی نامه حضرت معصومه (س)

زندگی نامه حضرت معصومه (س)


نام شریف آن بزرگوار فاطمه و مشهورترین لقب آن حضرت، «معصومه» است. پدر بزرگوارش امام هفتم شیعیان حضرت موسى بن جعفر (ع) و مادر مکرمه اش حضرت نجمه خاتون (س) است . آن بانو مادر امام هشتم نیز هست . لذا حضرت معصومه (س) با حضرت رضا (ع) از یک مادر هستند.
ولادت آن حضرت در روز اول ذیقعده سال ١٧٣ هجرى قمرى در مدینه منوره واقع شده است. دیرى نپایید که در همان سنین کودکى مواجه با مصیبت شهادت پدر گرامى خود در حبس هارون در شهر بغداد شد. لذا از آن پس تحت مراقبت و تربیت برادر بزرگوارش حضرت على بن موسى الرضا (ع) قرارگرفت.
در سال ٢٠٠ هجرى قمرى در پى اصرار و تهدید مأمون عباسى سفر تبعید گونه حضرت رضا (ع) به مرو انجام شد و آن حضرت بدون این که کسى از بستگان و اهل بیت خود را همراه ببرند راهى خراسان شدند.
یک سال بعد از هجرت برادر، حضرت معصومه (س) به شوق دیدار برادر و ادای رسالت زینبی و پیام ولایت به همراه عده اى از برادران و برادرزادگان به طرف خراسان حرکت کرد و در هر شهر و محلى مورد استقبال مردم واقع مى شد. این جا بود که آن حضرت نیز همچون عمه بزرگوارشان حضرت زینب(س) پیام مظلومیت و غربت برادر گرامیشان را به مردم مؤمن و مسلمان مى رساندند و مخالفت خود و اهلبیت (ع) را با حکومت حیله گر بنى عباس اظهار مى کرد. بدین جهت تا کاروان حضرت به شهر ساوه رسید عده اى از مخالفان اهلبیت که از پشتیبانى مأموران حکومت برخوردار بودند،سر راه را گرفتند و با همراهان حضرت وارد جنگ شدند، در نتیجه تقریباً همه مردان کاروان به شهادت رسیدند، حتى بنابر نقلى حضرت(س) معصومه را نیز مسموم کردند.
به هر حال ، یا بر اثر اندوه و غم زیاد از این ماتم و یا بر اثر مسمومیت از زهر جفا، حضرت فاطمه معصومه (س)بیمار شدند و چون دیگر امکان ادامه راه به طرف خراسان نبود قصد شهر قم را نمود. پرسید: از این شهر«ساوه» تا «قم» چند فرسنگ است؟ آن چه بود جواب دادند، فرمود: مرا به شهر قم ببرید، زیرا از پدرم شنیدم که مى فرمود: شهر قم مرکز شیعیان ما است. بزرگان شهر قم وقتى از این خبر مسرت بخش مطلع شدند به استقبال آن حضرت شتافتند; و در حالى که «موسى بن خزرج» بزرگ خاندان «اشعرى» زمام ناقه آن حضرت را به دوش مى کشید و عده فراوانى از مردم پیاده و سواره گرداگرد کجاوه حضرت در حرکت بودند، حدوداً در روز ٢٣ ربیع الاول سال ٢٠١ هجرى قمرى حضرت وارد شهر مقدس قم شدند. سپس در محلى که امروز «میدان میر» نامیده مى شود شتر آن حضرت در جلو در منزل «موسى بن خزرج» زانو زد و افتخار میزبانى حضرت نصیب او شد.
آن بزرگوار به مدت ١٧ روز در این شهر زندگى کرد و در این مدت مشغول عبادت و راز و نیاز با پروردگار متعال بود.
محل عبادت آن حضرت در مدرسه ستیه به نام «بیت النور» هم اکنون محل زیارت ارادتمندان آن حضرت است.
سرانجام در روز دهم ربیع الثانى و «بنا بر قولى دوازدهم ربع الثانى» سال ٢٠١ هجرى پیش از آن که دیدگان مبارکش به دیدار برادر روشن شود، در دیار غربت و با اندوه فراوان دیده از جهان فروبست و شیعیان را در ماتم خود به سوگ نشاند .مردم قم با تجلیل فراوان پیکر پاکش را به سوى محل فعلى که در آن روز بیرون شهر و به نام «باغ بابلان» معروف بود تشییع نمودند. همین که قبر مهیا شد دراین که چه کسى بدن مطهر آن حضرت را داخل قبر قرار دهد دچار مشکل شدند، که ناگاه دو تن سواره که نقاب به صورت داشتند از جانب قبله پیدا شدند و به سرعت نزدیک آمدند و پس از خواندن نماز یکى از آن دو وارد قبر شد و دیگرى جسد پاک و مطهر آن حضرت را برداشت و به دست او داد تا در دل خاک نهان سازد.
آن دو نفر پس از پایان مراسم بدون آن که با کسى سخن بگویند بر اسب هاى خود سوار و از محل دور شدند.
بنا به گفته بعضی از علما به نظر مى رسد که آن دو بزرگوار، دو حجت پروردگار: حضرت رضا (ع) و امام جواد (ع) باشند چرا که معمولاً مراسم دفن بزرگان دین با حضور اولیا الهی انجام شده است.
پس از دفن حضرت معصومه(س) موسى بن خزرج سایبانى از بوریا بر فراز قبر شریفش قرار داد تا این که حضرت زینب فرزند امام جواد(ع) به سال ٢٥٦ هجرى قمرى اولین گنبد را بر فراز قبر شریف عمه بزرگوارش بنا کرد و بدین سان تربت پاک آن بانوى بزرگوار اسلام قبله گاه قلوب ارادتمندان به اهلبیت (ع). و دارالشفای دلسوختگان عاشق ولایت وامامت شد.
 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
اي جا مانده از واپسين ديدار برادر! حرم نوراني و ضريح مشكل گشايت هنوز بوي مدينه مي دهد. بوي شهر پيامبر(ص)، كه آن را به اشتياق ديدار رضايت، ترك نمودي. نهر جاري مناجات، از چشمه دل زائران تو جريان دارد، اما امشب ضريح مطهرت رخت سياه بر تن كرده و پنجره ها را به سوي غروب نشانه مي روند. هاجري از تبار ابراهيميان با حالي بيمار در غم از دست دادن برادر، روي به سوي كوير عطشناك قم مي كند، قدم بر شوره زار اين كوير مي نهد. اما روح بلند او از پيكر دردمندش به سمت ديدار برادر مي شتابد...
حضرت فاطمه معصومه(س) در روز دهم ربيع الثانى و بنا بر قولى دوازدهم ربيع الثانى سال ٢٠١ هجرى پيش از آن كه ديدگان مباركش به ديدار برادر روشن شود، در ديار غربت و با اندوه فراوان ديده از جهان فروبست و شيعيان را در ماتم خود به سوگ نشاند.


كلام ائمه اطهار در وصف حضرت معصومه (س):

امام رضا(ع) فرمود: هر كس معصومه(سلام الله عليها) را در قم زيارت كند، بهشت بر او واجب است. جايگاه معنوي و شأن عظيم حضرت معصومه(سلام الله عليها) وي را چنين اعتباري نزد خداوند بخشيده است كه زائران و شيعيان او را در صورت شفاعت حضرت(سلام الله عليها) به بهشت داخل مي گرداند.
امام صادق(ع) فرمود: " تَدخُلُ بشفاعَتِها شيعَتي الجَنَّةَ باَجمَعهم، به شفاعت او (فاطمة معصومه) همة شيعيانم وارد بهشت خواهند شد."
امام صادق(ع) فرمود: "بهشت داراي هشت در است كه سه در آن از قم است و ... به شفاعت حضرت معصومه (سلام الله عليها) تمامي شيعيان داخل بهشت مي شوند."
امام جواد(ع) درباره زيارت عمه شان فاطمه معصومه عليهاالسلام فرمود: "هر كس قبر عمه ام را در قم زيارت كند بهشت براي اوست."

احاديثي چند از حضرت فاطمه معصومه (س):

حديث دوستي آل ‌محمد (ع)

"اَلا مَن ماتَ عَلَي حُب الِ مُحمّد ماتَ شَهيداً. بدانيد كه هركس با محبّت آل محمّد بميرد، شهيد مرده است".

حديث غدير و منزلت
آيا فراموش كرديد فرمايش رسول خدا (ص) را «در روز غدير»؟ كه (به شما) فرمود: "هر كس من مولي (و رهبر) اويم پس علي (بعد از من) مولي (و رهبر) اوست و آيا فراموش كرديد اين فرمايش حضرت را كه فرمود: (يا علي) نسبت تو به من همانند نسبت هارون به موسي (ع) است (يعني: تويي وصّي و جانشين من)."
فاطمة معصومه (س) نقل مي‎كند از فاطمة زهرا(س) كه پيامبر خدا(ص) فرمود: "در شب معراج، داخل بهشت شدم، آنجا قصري ديدم از دُرّ ميان خالي، كه داراي دري بود آراسته به دُرّ و ياقوت و بر آن در پرده‎اي آويخته بود؛ من سرم را بلند كردم، ديدم بر آن نوشته شده است: "لا اِلهَ الا الله، مُحَمَّدٌ رَسُولُ الله، عَلِي وَلِي القَوم. خدايي جز خداي يكتا نيست؛ محمد فرستاده خدا است؛ علي ولي (و رهبر) مردم است".

منبع: بحارالانوار، علامه مجلسي
گردآوري و تنظيم: محبوبه بهلولي

http://publicrelations.tums.ac.ir
 

ali hoseini

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
السلام علیک یا فاطمه المعصومه
بابی انت و امی یا فاطمه
روحی بفداک

عمه سادات سلام علیک....روح عبادات سلام علیک
کوثر نوری به کویر قمی...آب حیات دل این مردمی
عمه سادات بگو کیستی...فاطمه یا زینب ثانیستی
.
.
.
یا فاطمه اشفعی لنا فالجنه فان لک عندلله شان من شان.
 
بالا