ممنون مهندس از اطلاعاتی که دادین. فرمایش شما درست، اما:
1- اگه دقت کنید گفتم مکملهایی که توی ایران (توی پمپ بنزین ها) عرضه میشه همون گازوئیل هست! راههای خیلی زیادی برای امتحانش هست. فکر کنم ساده ترین و کم هزینه ترینش این باشه که یه بطری از این مکمل های سوخت رو بگیرید و بهش مقداری خاک رنگبر (در بازار به اسم خاک تونسیل معروف شده) بهش اضافه کنید و خوب بهم بزنید و بزارین ته نشین بشه. بعد مایع شفاف بالای خاک رو در یک لوله آزمایش بریزید. حالا از کنار به این لوله آزمایش نور بتابونید و از بالا به مایع درون لوله نگاه کنید (یعنی زاویه دید نسبت به جهت تابش نور، دارای زاویه 90 درجه باشه). اگر رنگ آبی مایل به بنفش و یا در بعضی موارد سبز مشاهده کردین، حاکی از این هست که این مایع، منشاء نفتی داره و سنتزی نیست. یعنی MTBE یا ETBE یا هر ترکیب سنتزی دیگه ای نیست.
راه های خیلی خیلی زیاد و ساده دیگه هم هست که اگر قانع نشدین بفرمایید عرض می کنم.
2- برای گازوییل، عدد هپتان نیست که مهم هست، شاخصی که برای گازوییل تعریف می شه عدد ستان هست که اصلا در مقوله مباحث مربوط به بنزین نمی گنجه. نکته دیگه اینکه حضور گازوئیل در بنزین باعث کاهش عدد اکتان نمیشه. عدد اکتان شاخصی از اشتعال خودبخودی سوخت قبل از رسیدن به نقطه مرگ بالا (در درون سیلندر) هست. در حالی که گازوئیل تقریباً از هیدروکربن های 10 تا 21 کربنه تشکیل شده (گازوئیل جاهای مختلف با هم فرق می کنن، در صورت نیاز میتونم آنالیز گازوئیل چند جا رو براتون بزارم) و این هیدروکربن های سنگین موجود در گازوئیل نمیتونن باعث احتراق خودبخودی بنزین در سیلندر بشن.
3- موتوری که بر اساس سوخت بنزینی طراحی شده نمی تونه از سوخت اتانول و یا M85 و E85 استفاده کنه. ولی میتونه از سوخت E5 و E10 که بهش gasohol میگن استفاده کنن، (محض اطلاع دوستانی که مایلن بدونند، سوخت M85 مخلوط 15% بنزین و 85% متانول، سوخت E85 مخلوط 15% بنزین و 85% اتانول هست) تازه مشروط به اینکه سیستم سوخت رسانیشون دارای قطعات پلیمری آسیب پذیر در برابر متانول و اتانول نباشه که به طور متداول، جداره داخلی باک ماشین های بنزینی با پلی کربنات کوتینگ میشه که متانول به آرامی اون رو توی خودش حل می کنه و میبره سر سوزن ها انژکتور رسوب میده و باعث بسته شدن و نهایتا از بین رفتن سوزنهای انژکتور میشه. برای همین به طور کلی نباید از این سوخت ها در ماشین طراحی شده برای بنزین استفاده کرد مگه اینکه شرکت سازنده خودرو اینکار رو مجاز بدونه.
[FONT="]عدد ستان (سوخت دیزل) و عدد اکتان (بنزین) هر دو تمایل سوخت به خود احتراقی را نشان میدهند که برای عدد ستان مقدار بالاتر نشان دهنده خود احتراقی آسان تر است بنابراین در موتور های درونسوز خود احتراقی بدون سیستم جرقه زنی (موتور دیزل) کارائی بالاتری دارد .[/FONT]
[FONT="]و اما در خصوص عدد اکتان مقدار بیشتر آن نماینده مقاومت در برابر خود احتراقی سوخت است بنابراین تمایلی به پیدایش پدیده تقه در بنزین ندارد . بعبارتی در هر دو مورد عدد بالاتر نماینده کارائی بهتر سوخت در موتورهای درونسوز با سیستم جرقه زنی و بدون سیستم جرفه زنی می باشد .[/FONT]
[FONT="]نتیجه اول :"عدد ستان بیشتر عدد اکتان کمتری دارد و بلعکس" [/FONT]
[FONT="]عدد اکتان بنزین بعنوان درصد حجمی ایزواکتان (2و2و4-تری متیل پنتان ،ایزومری از اکتان نرمال) در مخلوط از 87 درصد حجمی ایزواکتان و 13 درصد حجمی نرمال هپتان تعریف شده است ولی این بدان معنا نیست که بنزین بطور واقعی دارای این نسبت کمیکال ها در درون خود است بلکه بدان معناست که این ترکیب رفتاری مشابه از حیث مقاومت درخود احتراقی با بنزین تولیدی باید داشته باشد .[/FONT]
[FONT="]ایزو اکتان بالاترین عدد اکتان یعنی 100 را دارد و نرمال هپتان پایین ترین عدد اکتان یعنی صفر را به خود اختصاص داده است .پس اگر به سوختی که عدد اکتان بالاتری را نیاز دارد ماده ای اضافه شود که رفتاری مشابه نرمال هپتان داشته باشد یقینا عدد اکتان را تخریب میکند .[/FONT]
[FONT="] [/FONT]
[FONT="]عدد ستان سوخت بعنوان درصد حجمی نرمال هگزا دکان در مخلوط نرمال هگزا دکان و 1- متیل نفتالین تعریف شده است که همان تاخیر پریود خود احتراقی را در سوخت دیزل نشان میدهد .مثلا سوخت دیزلی با عدد ستان 40 رفتاری مشابه مخلوط 40 درصد نرمال هگزا دکان و 60 درصد 1- متیل نفتالین دارد .[/FONT]
[FONT="]عدد ستان نرمال هگزا دکان 100 و 1- متیل نفتالین صفر است . [/FONT]
[FONT="]نتیجه دوم "چون تولید سوخت برای موتورهای درون سوز با و بدون سیستم جرقه زنی بر اساس دسترسی به عدد ستان بیشتر و عدد اکتان بالاتر است لذا اختلاط انها به هر علتی جایز نیست "[/FONT]
[FONT="]نتایج استنتاجی :[/FONT]
[FONT="]آیا میتوان با افزودن ایزو اکتان عدد اکتان بنزین را بالاتر برد ؟اگر میتوان از ان بعنوان افزودنی سوخت بنزین استفاده کرد چرا بجای سایر افزودنی ها از ان استفاده نمیشود ؟[/FONT]
[FONT="]آیا میتوان عدد ستان سوخت دیزل را با افزایش نرمال هپتان و یا نرمال هگزا دکان بالاتر برد ؟[/FONT]
[FONT="]آیا میتوان از 1- متیل نفتالین برای افزایش عدد اکتان بنزین استفاده کرد ؟[/FONT]
[FONT="] [/FONT]