درخواست های مرتبط با: مرمت و اثار تاریخی و معماری اسلامی

mahla__m

عضو جدید
درخواست های مرتبط با: مرمت و اثار تاریخی و معماری اسلامی

سلام دوستان
من واسه پروژم نیاز شدیدی به پلان و برش و سایت پلان باغ شاهزاده دارم، ولی با اینکه از دانشگاه نامه گرفتم سازمان میراث فرهنگی از دادنشون خودداری کرد!!!

حالا موندم چطوری پلان و مقطعو رسم کنم!

هیچکدوم از شما نداره اینا رو؟؟ اگه دارید و به من هم بدید کمک خیلی بزرگی بهم میکنید. چون واقعا سردرگمم

دوشنبه هم تحویل کاره
 

sahar-architect

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
سلام دوست عزیز امیدوارم موفق باشی .

ایمیل بد ه بریزم به ایمیل شما
خيلي خوب ميشه حالا كه شما اين لطف رو ميكنيد همينجا بذاريد اين اطلاعات رو تا دوستان ديه هم كه نياز پيدا ميكنند بتونن استفاده كنن
 

mahla__m

عضو جدید
ضمن تشکر مجدد از دوست خوبم ahle_dele ، چند تا عکس روزهای آخر به دستم رسید که اسکن کردم و گفتم واسه شما دوستان هم بذارم شاید کسی نیاز داشته باشه
. بهاش هم یک صلواته
(ولی جدی بفرستید)
ولی اون پلانهایی که ahle_dele عزیز دادن رو نمیتونم بذارم. ایشون اگه مایل بودن خودشون میذارنش
.

واسه دیدن عکسها روی اعداد زیر کلیک کنید:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11

امیدوارم کمکی کرده باشم
 

Rohallah.7

عضو جدید
مسجد فریومد

مسجد فریومد

سلام دوستان معمار

واسه درس معماری اسلامی یه سری اطلاعات در مورد مسجد فریومد میخوام.

هر کی هر جور اطلاعات داره اگه بهم بده ممنون میشم.قربون همتون برم.
 

Eagle Golden

عضو جدید
کاربر ممتاز
آداب و سنن حمامها در ايران
آداب و سنن حمامها در ايران

سابقاً در همه جاي ايران حمام عمومي وجود داشت و اهالي محل اقلاً هفته اي يک بار به منظور نظافت به حمام مي رفتند. با اين تفاوت که مردان قبل از طلوع آفتاب تا ساعت هشت صبح حمام مي گرفتند و از آن ساعت تا ظهر و حتي چند ساعت بعد از ظهر حمام در اختيار زنان بود. امروز هم حمام عمومي در غالب نقاط ايران وجود دارد، منتها فرقش با حمامهاي قديم اين است که در حمامهاي قديم از خزينه استفاده مي شد؛ ولي در حمامهاي عمومي جديد دوشتهاي متعدد جاي خزينه را که به هيچ وجه منطبق با اصول بهداشتي نبود گرفته است. در حمامهاي عمومي خزينه دار که امروزه در ايران کمتر وجود دارد سنن و آدابي را از قديم رعايت مي کردند که بعضاً جنبه ضرب المثل پيدا کرده است.
يکي از آن آداب اين بود که هر کس وارد حمام مي شد، براي اظهار ادب و تواضع نسبت به افراد بزرگتر که در صحن حمام نشسته، مشغول کيسه کشي و صابون زدن بودند، يک سطل يا طاس بزرگ آب گرم از خزينه حمام بر ميداشت و بر سر آن بزرگتر مي ريخت. البته اين عمل به تعداد افراد بزرگ و قابل احترام که در صحن حمام نشسته بودند تکرار مي شد. و تازه وارد وظيفه خود مي دانست که بر سر يکايک آنان با رعايت تقدم و تأخر آب گرم بريزد. بسا اتفاق مي افتاد که يک يا چند نفر از آن اشخاص مورد احترام در حال کيسه کشيدن و يا صابون زدن بودند و احتياجي نبود که آب گرم به سر و بدن آنها ريخته شود، مع ذالک اين عوامل مانع از اداي احترام نمي شد و کوچکترها به محض ورود به صحن حمام خود را موظف مي دانستند که يک طاس آب گرم بر سر و بدن آنها بريزند و بدن وسيله عرض خلوص و ادب کنند.
از آداب ديگر در حمام عمومي خزينه دار قديم اين بود که اگر تازه وارد کسي از آشنايان و بستگان نزديک و بزرگتر از خود را در صحن حمام مي ديد، فوراً به خدمتش مي رفت و به منظور اظهار ادب و احترام او را مشت و مال مي داد يا اينکه ليف صابون را به زور و اصرار از دستش مي گرفت و پشتش را صابون مي زد.
سنت ديگر اين بود که هر کس وارد خزينه حمام مي شد به افرادي که شست و شو مي کردند سلام مي کرد و ضمناً در همان پله اول خزينه دو دست را زير آب کرده، کمي از آب خزينه بر مي داشت و به يکايک افراد حاضر از آن آب حمام تعارف مي کرد. براي تازه وارد مهم و مطرح نبود که افراد داخل خزينه از آشنايان هستند يا بيگانه، به همه از آب مفت و مجاني تعارف مي کرد و مخصوصاً نسبت به افراد بيگانه بيشتر اظهار علاقه و محبت مي کرد زيرا آشنا در هر حال آشناست، و دوست و آشنا احتياج به تعارف ندارند. در هر صورت اين رسم از قديمترين ايام يعني از زماني که حمام خزينه به جاي آب چشمه و رودخانه در امر نظافت و پاکيزگي مورد استفاده قرار گرفت، معمول گرديد.
بي فايده نيست که اطلاعات زير درباره حمامهاي قديم و آداب حمام رفتن، از نوشته شادروان علي جواهر کلام نقل شود:
«در عهد قاجاريه حمام رفتن در فصل زمستان کار دشواري بود و غالب مردم اواخر پاييز حمام مي رفتند و تا شب عيد رنگ حمام را نمي ديدند. اين وضع منحصر به ايران نبود، فرنگيها هم تا پيش از جنگهاي صليبي اصلاً اطلاعي از حمام نداشتند و همين که ايام جنگهاي صليبي به شرق آمدند با حمام آشنا شدند. مع ذالک باز هم تا مدتي بعد از آن حمام نرفتن در فرنگستان مد بود و مشهور است که يکي از ملکه هاي فرانسه هميشه افتخار مي کرد که پنجسال است به حمام نرفته است
حمامهاي قديم معمولاً چند متر از سطح کوچه و بازار پايينتر بود؛ چون اگر غير از اين مي بود آب به خزانه سوار نميشد. سر در حمام شکل ديو و رستم و يا شيطان و مالک دوزخ را نقاشي مي کردند و هنوز هم بنده فلسفه آن را نفهميده ام که نقش شيطان و ديو و رستم، با سر در حمام، چه مناسبت دارد. در هر صورت چندين پله پايين مي رفتيم تا به سر بنه يا رختکن مي رسيديم. "بينه" يک حياط سرپوشيده اي بود که وسط آن حوض بزرگي قرار داشت. اطراف بينه سکوهاي بلندي ديده مي شد که در آنجا رخت مي کندند. استاد حمامي در کنار يکي از آن سکوها يا بالاي يکي از سکوها مي نشست و جعبه دخل را هم بغل دستش مي گذاشت. از سقف بينه چراغ بزرگ گرد سوز و گاهي هم چهلچراغ تا بالاي حوض آويخته بود. دور تا دور سکوهاي رختکن تير مي گذاشتند و به آن تيرها گويهاي شيشه اي رنگارنگ مي آويختند. يک تغار (کاسه بزرگ سفالين) محتوي آلو و آب آلو روي چهارپايه نزديک حوض بود و چندين کاسه کوچک با قاشقهاي چوبي پهلوي تغار مي گذاشتند. در ايام زمستان به جاي آب آلو، لبو و آب لبو را با کمي سرکه توي تغار مي ريختند. علاوه بر استاد حمامي يک نفر به نام "جامه دار" يک نفر به اسم "مشت و مالچي" و يک نفر هم به عنوان "پادو" در سر بينه حضور داشتند و تا مشتري وارد مي شد، پادو کفش مشتري را زير سکو مي گذاشت و يک لنگ خشک روي سکو پهن مي کرد. مشتري که لخت مي شد، پادو يک لنگ ديگر به او مي داد. مشتري آن لنگ دوم را به کمر مي بست. لباسهايش را توي آن لنگ اول مي پيچيد و از سکو پايين مي آمد. از دالان تاريکي مي گذشت، و در صحن حمام را مي گشود و توي حمام مي رفت. در اينجا چند شاه نشين و چند ايوان و چند طاق نما و يک حوض کوچک آب سرد بود و کارگران داخل حمام عبارت بودند از چند دلاک و يک پادو، آبگير و دو سه پادو....»
اين نکته جالب هم ناگفته نماند که ايرانيان تا عصر قاجاريه توي خزانه حمام نمي رفتند، زيرا به گفته مورخ معاصر شادوران رحيم زاده صفوي همه حمامهاي ايران، درهايش بسته بود و يک روزنه به نام آخور مي ساختند که به خزانه متصل بود و از آنجا آب برداشته خود را مي شستند. در آن زمان مردم توي خزانه نمي رفتند و درهاي خزانه ها فقط قرن گذشته باز شد و موجب کثافت گرمابه ها گشت
 

mina sk

عضو جدید
تاثیر دین در معماری

تاثیر دین در معماری

این عنوان پروژه ی معماری اسلامی منه. میخواستم هرکس منبع یا مطلبی راجع بهش داره کمکم کنه. خیلی اضطراریه. مرسی
 

mina sk

عضو جدید
موضوع هایی که میشه توش این مورد رو بررسی کرد

موضوع هایی که میشه توش این مورد رو بررسی کرد

از لحاظ ساخت یک سری ابنیه ( مساجد و ...) تحت تاثیر قرار داده معماری رو.
از لحاظ نوع تزیینات(کاشی کاری و ...)
نوع طراحی پلان هاو طوری که هماهنگی با دین اسلام داشته باشه(سلسله مراتب بخصوص)
دیگه همینا به ذهنم میرسه خودم.
 

hadi manafi

عضو جدید
مينا خانوم پيشنهاد مي كنم بري دنبال نمونه موردي خاص و تاثير دين رو روي طرحش بررسي كني . مسجد و اينا خوبه اما چون اماكن ديني هستن لازمه طرحشون تاثير از دينه . به عنوان مثال اگه مطالعه موردي كنين تو برج مخابراتي كوالا لا مپور كلا از آموزه هاي ديني استفاده كردن و ... موفق و پيروز باشين
 

mina sk

عضو جدید
مرسی هادی جان، دنبال یه همچین مواردی که غیر از خود بناهای مذهبی هست، توی خود ایران میگردم، چون باید راجع به تاثیر دین در معماری ایران از تیموری تا قاجار باشه. ولی این مورد واسه مثال خوبه. بازم مرسی
 

SaDaF7

عضو جدید
کاربر ممتاز
درخواست نقشه ایران و نقشه استان همدان و نقشه شهر همدان

درخواست نقشه ایران و نقشه استان همدان و نقشه شهر همدان

فایل نقشه ایران
نقشه استان همدان و نقشه شهر همدان رو کی داره برام بزاره؟
 

SaDaF7

عضو جدید
کاربر ممتاز
این نقشه نرم افزار میخواد

میشه یه نقشه تقسیمات استانی دیگه بزارین؟
 

shideh.p

عضو جدید
درخواست معرفی نزدیک ترین کاروانسرا به یزد

درخواست معرفی نزدیک ترین کاروانسرا به یزد

سلام دوستان
من نیاز دارم که دربازه نزدیک ترین کاروانسرا به یزد که یک روستا هم در نزدیکیش باشه اطلاعاتی رو جمع آوری کنم تا با توجه به اون ها یه مدرسه هماهنگ با فرمشون رو طراحی کنم
کتاب فهرست کاروانسراهای ایران رو هم نگاه کردم اما نزدیک ترینشون مشخص نشده بود فقط برای یکی زده بود 14 کیلومتری جنوب شرق یزد که اون هم اسم نداشت:razz:
از طریق google earth هم چیزی دستگیرم نشد
لطفا اگه اطلاعاتی دارین به من کمک کنید:cry:
 

fariborzsolitude

عضو جدید
توی خود گوگل سرچ کن اگه دیدی پیدا نشد همون که 14 کیلومتر فاصله داشتو انتخاب بکن چون دگ چاره ای نیست .
 

shideh.p

عضو جدید
توی خود گوگل سرچ کن اگه دیدی پیدا نشد همون که 14 کیلومتر فاصله داشتو انتخاب بکن چون دگ چاره ای نیست .
تو گوگل که 4 یا 5 تا بیشتر نام نبرده بود اونام همه دور بودن
تازه من باید حتما بدونم کجاس و روستای نزدیکش چیه استاد ما تو این مورد خیلی سختگیره
 

sheyda jon

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام دوستان
من نیاز دارم که دربازه نزدیک ترین کاروانسرا به یزد که یک روستا هم در نزدیکیش باشه اطلاعاتی رو جمع آوری کنم تا با توجه به اون ها یه مدرسه هماهنگ با فرمشون رو طراحی کنم
کتاب فهرست کاروانسراهای ایران رو هم نگاه کردم اما نزدیک ترینشون مشخص نشده بود فقط برای یکی زده بود 14 کیلومتری جنوب شرق یزد که اون هم اسم نداشت:razz:
از طریق google earth هم چیزی دستگیرم نشد
لطفا اگه اطلاعاتی دارین به من کمک کنید:cry:

عزیزم چیزی که من میدونم و رفتم کاروانسرای شاه عباسی هست که در شهرستان میبد (یکی از توابع یزد) هست
اگه اطلاعات بیشتری میخوای بپرس تا بگم
 

sheyda jon

عضو جدید
کاربر ممتاز
توی گوگل بزن "کاروانسرای شاه عباسی میبد" همه ی اطلاعاتش میاد. البته الان به یک رستوران تبدیل شده

البته یکی دیگه کاروانسرا هم هست در نزدیکی شهرستان مهریز ( از توابع استان یزد) اونم خیلی قشنگه ! الان مخصوص رصد ستارگان هست و فکر کنم مجوز ورود میخواد!

من همه جاس یزد رو رفتم و بلدم!!!
 

shideh.p

عضو جدید
توی گوگل بزن "کاروانسرای شاه عباسی میبد" همه ی اطلاعاتش میاد. البته الان به یک رستوران تبدیل شده

البته یکی دیگه کاروانسرا هم هست در نزدیکی شهرستان مهریز ( از توابع استان یزد) اونم خیلی قشنگه ! الان مخصوص رصد ستارگان هست و فکر کنم مجوز ورود میخواد!

من همه جاس یزد رو رفتم و بلدم!!!
خیلی ممنون از راهنماییتون الان می رم می گردم اگه بازم سوالی داشتم حتما می پرسم:redface:
 

shideh.p

عضو جدید
کاروانسرای دیگه ای که در محدوده خود شهر یزد باشه نمی شناسید؟:redface:
 

sheyda jon

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=3]کاروانسرای (رباط) شمش[/h]این کاروانسرا در کنار جاده اصلی یزد- کرمان، بین "مهریز" و "انار" قرار دارد و در گذشته نه چندان دور، در محدوده استان کرمان قرار داشت. این کاروانسرا احتمالاً به دستور گنجعلی خان (1034 - 1005 هـ. ق) ساخته شد. در کنار کاروانسرهای ایران نیز از این بنا، به عنوان یک بنای مربوط به دوره صفویه یاد شده است.
این کاروانسرا ساختمانی آجری با چهار برج مدور در چهار گوشه بنا است. در ضلع شرقی، به دلیل قرار گرفتن مخزن آب انبار کاروانسرا، حد واسط دو برج کناری، برج مانند دیگری نیز در وسط دیوار ساخته شده است. ورودی ساختمان در ضلع غربی قرار دارد و به هشتی متصل است. ورودی اصطبل های کاروانسرا نیز در طرفین آن واقع شده اند. اصطبل ها در طول اضلاع شمالی، جنوبی وغربی ادامه یافته اند.
محوطه روباز کاروانسرا (حیاط) به صورت هشت گوش است و در چهار گوشه آن، چهار صفه و در هر یک از چهار ضلع آن، سه صفه ساخته شده است. صفه میانی اضلاع، بزرگ تر و حالت شاه نشین را دارد. بام بنا نیز آجر فرش است.
[h=3]کاروانسرای (رباط) زبن الدین[/h]این کاروانسرا در شصت کیلومتری جاده یزد- کرمان و در فاصله پانصد متری از جاده قرار دارد. با توجه به مطالب کتاب جغرافیای کرمان، این کاروانسرا به دستور "زین الدین گنجعلی خان ریگ" حکمران کرمان و به امر "شاه عباس ماضی" در قرن دهم هـ. ق ساخته شد.
نقشه این رباط دایره و دارای پنج برج نیم دایره است که به دیواره هشت متری آن متصل اند. ساختمان این بنا از آجر است. پس از سر در نسبتاً وسیع ضلع جنوبی، هشتی و سپس صحن دوازده ضلعی قرار دارد. در اطراف صحن، رواق های سکو داری وجود دارد و در انتهای هر رواق اتاق هایی مشابه دیده می شود.
در طرفین هشتی ورودی و پشت اتاق ها، راهروهای وسیع و طولانی قرار دارد که اصطبل چهارپایان بود. فضای ضلع شمالی بنا- گویا شاه نشین- دارای سقفی بلند با کاربندی است. در داخل بنا عمدتاً از تزیینات آجر در نما استفاده شده که تابع طرح دوازده ضلعی حیاط یا صحن مرکزی آن است. قسمت شاه نشین در بدنه و سقف دارای اندود گچ و کاربندی است. کنگره ها و تیراندازهای لبه بام، ترکیب انحنای برج و دیواره ها و نمای تمام آجر آن، چهره خاصی به این کاروانسرا بخشیده است.
اخیراً این بنای تاریخی بازسازی و به محل مناسبی برای اسکان و پذیرایی گردشگران تبدیل شده است.
[h=3]کاروانسرای علی آباد[/h]کاروانسرای علی آباد در جاده اصلی یزد- بندرعباس و در ضلع شمالی شهرستان مهریز قرار دارد. بانی این بنا، شاهزاده "معارف دوست محمد ولی میرزا" پسر "فتحعلی شاه قاجار" است.
این کاروانسرا ساختمانی آجری و مربع شکل است. ضلع مشرف به جاده آن، از بیرون دارای چهار صفه در اطراف و یک صفه میانی است که راهروی ورودی در آن قرار دارد. این ضلع از داخل، علاوه بر صفه میانی که راهرو در آن قرار دارد، دارای ده صفه است.
در ضلع جنوبی نیز به قرینه ضلع شمالی، یازده صفه قرار گرفته است. اضلاع شرقی و غربی نیز سیزده صفه به قرینه دارند. در پشت صفه های شمالی و جنوبی، اتاق ها قرار دارند و در پشت صفه های شرقی و غربی راهروهای اصطبل واقع شده اند. در چهار گوشه بنا، چهار مدخل دیده می شود که به محوطه های داخلی کاروانسرا راه می یابند. همچنین چهار برج مدور نیز در چهار گوشه بیرونی بنا، به چشم می خورد. بلندی دیوارهای این کاروانسرا پنج متر و مساحت آن حدود چهار هزار متر مربع است.
[h=3]رباط خرگوشی[/h]این کاروانسرا نزدیک با تلاق "گاوخونی" در جاده قدیمی یزد- اصفهان قرار دارد. فاصله بین این کاروانسرا و عقدا حدود شصت کیلومتر است. این بنا از آثار دوره شاه عباسی است. این رباط تماماً از سنگ و آجر ساخته شده و ابعاد آن 80×80 متر است.
این رباط شامل صفه ها، حجره هاه و اصطبل است. دیواره روی پشت بام، دو متر عرض دارد. سر در آن دو طبقه و طبقه دوم شاه نشین است. در داخل رباط هجده صفه وجود دارد: صفه بزرگ تر و صفه دیگری که در قسمت جنوبی قرار دارد، دارای محراب و نماز گاه است. در چهار گوشه رباط، چهار مدخل برای ورود به طویله دیده می شود و مخزن آب به صورت آب انبار در وسط رباط ساخته شده است.
از تزیینات بنا می توان به کاربندی آجری سر در ورودی و کتبیه سنگی به خط "علی رضا عباسی" خطاط معروف عصر "شاه عباس" اشاره کرد. این کتیبه، روی پانزده قطعه سنگ سبز رنگ به طول هشت متر و عرض شصت سانتی متر و در سه ضلع مدخل نصب شده است.
[h=3]کاروانسرای رشتی عقدا[/h]کاروانسرا و آب رشتی عقدا در شهرستان اردکان و در مدخل ورودی آبادی "عقدا" قرار دارند. "حاجی ابوالقاسم تاجر رشتی" از تجار یزدی و بانی آثار متعدد (حدود سال 1255 هـ. ق) این کاروانسرا را در سال 1262 هـ. ق بنا کرد.
بنای این کاروانسرا از آجر و دارای بادگیری دو طبقه است. در هر بدنه این بنا، هفت صفه به قرینه ساخته شده که صفه میانی بزرگ تر و شاه نشین آن محسوب می شود. صفه های دیگر هر یک به اتاقی راه دارد و در پشت اتاق ها، راهروهای اصطبل قرار گرفته است. در چهار گوشه بنا، چهار مدخل به قرینه ساخته شده است.
رو به روی کاروانسرا در آن طرف جاده، آب انبار قرار دارد که ساختمان آن آجری است و بر سر در ورودی آن، دو صفه جهت استراحت عابرین ساخته شده است.
[h=2]منبع: کتاب میراث فرهنگی استان یزد
[/h]
 
بالا