زنجانی ها کجایید؟!!!

eizabel

عضو جدید
شهر زنجان شهر غواصان دریا دل



ستان زَنجان(به پارسی میانه: زنگان ) یکی از استان‌های ایران می‌باشد که در شمال غربی ایران قرار گرفته و از مناطق آذربایجانی‌نشین محسوب می‌شود. مرکز این استان شهر زنجان است. استان زنجان دارای ۸ شهرستان و ۱۲۱۰ آبادی است که از این تعداد، ۹۷۸ آبادی دارای سکنه و بقیه خالی از سکنه می‌باشد.[SUP][۳][/SUP]




گنبد سلطانیه در این شهر واقع است قدیمی و تاریخی ترین گنبد کشور







شهر چاقو وچاروق
رختشویخانه ی قدیمی
-






مردان نمکی
 

love eternal

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
مناطق ديدني زنجان

مناطق ديدني زنجان



حمام سالاردرسلطانيه



عمارت ذولفقاري درزنجان



آتشكده الزين




رختشورخانه





گنبدسلطانيه
 

love eternal

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
غاركتله خور

غاركتله خور

غاركتله خوردر 155 کیلومتری جنوب زنجان 80 کیلومتری جنوب خدابندهو 173 کیلومتری شمال همدان، در نزدیکی شهر کوچک گرماب واقع شده است. مسیر متداول برای بازدید از این جاذبه طبیعی جاده زنجان به خدابنده (قیدار) در امتداد زرین آباد به گرماب می باشد.




این غار از سه طبقه تشکیل شده و دارای تونل های فرعی و استلاکتیت ها و استلاکمیت ها و ستون های بسیار در گذرگاه های اصلی است وقندیل های مخروطی آویزان از سقف ها در اثر داشتن ناخالصی ها، رنگ های متنوع به خود گرفته اند و آنها که ترکیبات به همراه نداشته و یا کمتر دارند به صورت بلورهای شیشه ای بسیار شفاف مشاهده می شوند.

غار کتله خور، غاری است آهکی که در برخی نقاط آن گل رس و خاک های حاوی اکسید آهن قابل مشاهده است. این غار از نظر قدمت تقریبا همسن غارعليصدردرهمدان است. البته این دو غار از دو جهت با هم تفاوت دارند. یکی اینکه غارعليصدرهمدان غاری است کاملا آبی، اماغاركتله خورزنجان غاری است تقریبا خشک. دوم اینکه آهک های غاركتله خورنسبت به آهک های غارعليصدربسیار خالص تر است که این خود عاملی است جهت زیباتر شدن غار، چراکه خالص بودن آهک ها موجب شفافیت آنها و در نتیجه عبور نور از قندیل ها می شود.


یک نکته جالب توجه در رابطه با غاركتله خورکه آنوبانینی به آن برخورد این است که شواهد و بررسی های انجام شده مؤید این موضوع است که این غار در نهایت به غار علیصدر در همدان متصل می شود. همچنین یکی دیگر از عجایب و زیبایی های این غار تعدد طبقات آن است که این گونه غارها در جهان بسیار کم نظیر هستند.
 
بالا