ساخت نخستین توربین بادی کشور

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
ساخت نخستین توربین بادی کشور


نخستین توربین بادی ساخت کشور در بینالود خراسان رضوی بهره برداری شد.
نخستین توربین بادی سه کیلو وات محور افقی ساخت داخل کشور روز شنبه با حضور معاون وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در محل ˈمزرعه بادیˈ بینالود واقع در خراسان رضوی به بهره برداری رسید.
به گزارش خبرنگار ایرنا، این توربین بادی با هزینه ۵۰۰ میلیون ریال توسط محققان پژوهشکده ˈ هوا خورشید ˈ دانشگاه فردوسی مشهد و با حمایت قرارگاه سازندگی خاتم اوصیاء (ص) ساخته شده است.
رییس پژوهشکده هوا خورشید دانشگاه فردوسی مشهد در مراسم بهره برداری از این نیروگاه گفت: توربین بادی سه کیلو وات محور افقی در ˈدالان بادی بینالودˈ نصب شده و توان الکتریکی را به شبکه برق تزریق خواهد کرد.
دکتر احد ضابط افزود: این توربین با ارتفاع طاقه ۱۲متر و وزن ۳۶۰ کیلو گرم در دامنه باد ۳ الی ۱۶ متر بر ثانیه کار می‌کند و تمامی مراحل طراحی و ساخت و تجهیزات مورد نیاز آن توسط محققان پژوهشکده هوا خورشید دانشگاه فردوسی مشهد و حمایت قرارگاه سازندگی خاتم اولاصیاء انجام شده است.
وی اظهارداشت: این توربین هم اکنون در مرحله تجاری سازی بوده و پروژه تکمیلی با ظرفیت ۱۰۰ کیلو وات در تابستان سال جاری به بهره برداری خواهد رسید.
ضابط گفت: دالان بینالود دارای ظرفیت دو هزار مگاوات برق است که در حال حاضر از ۵/۴۲ مگاوات آن بهره برداری می‌شود.
وی در پایان افزود: پژوهشکده هوا خورشید دانشگاه فردوسی مشهد از سال ۱۳۸۹ فعالیت خود را در سه محور ساخت توربین بادی، نیروگاه خورشیدی و صنعت هوایی آغاز کرده است.
بینالود در ۶۵ کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد.
 
بالا