طرز تهیه زولبیا و بامیه خانگی به روشی ساده

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار
طرز تهیه بامیه به روش قنادی با ۳۴ نکته طلایی


طرز تهیه بامیه به روش قنادی با ۳۴ نکته طلایی + فیلم آموزش


طرز تهیه بامیه خانگی ماه رمضان مرحله به مرحله

بامیه یکی از لذیذترین شیرینی های ماه رمضان در لیست غذاهای سفره افطار در برنامه غذایی یک ماهه رمضان است. روش درست کردن بامیه با طعم قنادی آسان است و اگر در طرز تهیه بامیه خانگی دقت لازم را به خرج دهید، حتی از بامیه‌ بازاری هم خوشمزه‌تر خواهد شد. در ابتدای مقاله فیلم طرز تهیه بامیه خانگی به روشی آسان را هم تماشا کنید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد طرز تهیه بامیه خانگی آسان و خوشمزه به روش بیرونی پاسخ خواهیم داد.



مواد لازم برای خمیر شیرینی بامیه به روش قنادی (برای ۸ نفر)​

مواد اولیهمقدار مورد نیاز
آرد سفید۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آب۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
کره۵۰ گرم
گلاب۱ قاشق غذاخوری
زرده تخم مرغ هم دما با محیط۲ عدد کوچک
روغن مایع سرخ کردنیبه مقدار لازم

مواد لازم برای شربت بار بامیه بدون گلوکز​

مواد اولیهمقدار مورد نیاز
شکر۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آب۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
گلاب۱ قاشق غذاخوری
زعفران۱ قاشق غذاخوری
هل۴ عدد
آبلیمو۱ قاشق چای‌خوری

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۲۰ دقیقه
مدت زمان پخت شیرینی بامیه: ۱۰ دقیقه
میزان کالری در ۱۰۰ گرم شیرینی بامیه: حدود ۴۰۰ کیلوکالری

طرز تهیه شربت بامیه یا شربت بار بدون گلوکز (روش اول)​

مراحل پخت بامیه خانگی

در اولین مرحله از طرز تهیه بامیه بازاری باید شربت بامیه یا شربت بار که در واقع همان شهد زولبیا و بامیه است را درست کنید.
برای این کار لازم است که آب را داخل یک قابلمه کوچک بریزید. سپس آن را روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاید. زمانی که آب شروع به جوشیدن کرد، شکر را اضافه کنید و اجازه دهید دانه‌های شکر در آب حل شوند. در این مرحله محلول آب و شکر را هم نزنید. اگر به دیواره‌های قابلمه شکر چسبیده آن‌ها را با یک برس مرطوب جدا کنید و از قابلمه بیرون بیاورید چون در غیر این صورت باعث شکرک زدن شربت بار می‌شود.
چند دقیقه بعد از اضافه کردن شکر، هل، زعفران دم‌کرده، گلاب و آبلیمو (یا جوهر لیمو) را به این ترکیب اضافه کنید. اجازه دهید شربت بار برای حدود ۱۵ دقیقه روی شعله متوسط بجوشد و به قوام برسد. توجه داشته باشید که اگر شربت شما زیر ۱۰ دقیقه به قوام برسد، یعنی شعله گاز زیاد بوده است. در این صورت ممکن است شربت شما بعداً شکرک بزند. حالا شربت را با یک کفگیر چوبی هم بزنید و سپس به حال خود بگذارید تا در دمای محیط حسابی خنک شود.

طرز تهیه شربت بامیه یا شربت بار

طرز تهیه شربت بار بامیه با گلوکز (روش دوم)​

یک روش دیگر برای درست کردن شهد بامیه و زولبیا این است که از گلوکز مایع استفاده کنید. در این صورت ابتدا شکر و آب را در یک قابلمه بریزید و روی شعله ملایم گاز به جوش بیاورید. زمانی که ترکیب آب و شکر به جوش آمد زعفران، گلاب، هل و آبلیمو را اضافه کنید و هم بزنید.
دفت کنید که مواد شربت بار را هم نزنید. اجازه دهید کمی ته نشین شود و خود به خود حل شود. سپس با کفگیر چوبی (نه فلزی) محلول را هم بزنید که ببینید شکر حل شده است یا خیر. شکر که حل شد، برای براق شدن بامیه حدود ۲ قاشق غذاخوری گلوکز مایع را هم به این ترکیب اضافه کنید و هم بزنید.
زیر شعله گاز را خاموش کنید و اجازه دهید شهد حسابی سرد شود و به غلظت خوبی برسد. بین دو انگشت غلظت شربت بار را تست کنید. باید کمی چسبندگی داشته باشد. شربت بار شما آماده است. استفاده از گلوکز مایع در تهیه این شربت بار بامیه‌های شما را مثل بامیه قنادی و بیرونی حسابی براق و شفاف می‌کند.

مراحل طرز تهیه شیرینی بامیه​

طرز تهیه خمیر بامیه

برای تهیه شیرینی بامیه مثل طرز تهیه زولبیا باید خمیر و شهد را به صورت جداگانه تهیه کنید. بعد از درست کردن شربت بار در ادامه می‌توانید با آموزش صفر تا صد طرز تهیه بامیه خانگی بدون استفاده از فر آشنا شوید.

مرحله اول؛ ترکیب کردن مواد خمیر بامیه و حرارت دادن آن​

در اولین مرحله از طرز تهیه بامیه با طعم قنادی باید در یک قابلمه نچسب، آب و کره را ترکیب کنید و روی حرارت متوسط قرار دهید. اجازه دهید ترکیب به جوش بیاید. آرد را ۲ الی سه بار الک کنید و به محض جوش آمدن آب، یک مرتبه آرد را به آن اضافه کنید. گلاب را هم اضافه کنید. مواد را خوب هم بزنید تا با هم ترکیب شوند.
سپس شعله گاز را کم کنید. خمیر را با پشت یک قاشق چوبی خوب هم بزنید و تکه تکه کنید تا به خوبی پخته شود و آب داخل خمیر تبخیر شود. این کار را برای ۸ الی ۱۰ دقیقه تکرار کنید تا خمیر کاملا پخته شود. سپس شعله گاز را خاموش کنید و خمیر را داخل یک کاسه بزرگ بریزید.

مرحله دوم؛ اضافه کردن زرده تخم مرغ به خمیر بامیه​

در این مرحله باید کمی صبر کنید تا خمیر از داغی بیفتد شود (اگر خمیر داغ باشد تخم مرغ‌ها در خمیر می‌پزند و اگر سرد باشد خمیر چسبندگی پیدا نمی‌کند). ۲ زرده تخم مرغ را هم که به دمای محیط رسیده و خوب با همزن زده شده، به خمیر اضافه کنید. خمیر را خوب با زرده‌های تخم مرغ ترکیب کنید.

مرحله سوم؛ خمیر بامیه را ورز دهید​

حالا باید آن قدر خمیر را ورز دهید تا حالت یکدست پیدا کند. می‌توانید خمیر را به کمک همزن نیز ترکیب کنید تا یکدست شود. خمیر شما باید حالت چسبندگی داشته باشد.
(در صورتی که مشاهده کردید خمیر شما چسبندگی ندارد، می‌توانید یک عدد زرده تخم مرغ دیگر را داخل یک ظرف جداگانه بشکنید و خوب هم بزنید. سپس یک قاشق از آن را به خمیر اضافه کنید و خوب با آن ترکیب نمایید. اگر خمیر باز هم به حالت دلخواه نرسید، یک قاشق دیگر زرده تخم مرغ به آن اضافه کنید. توجه داشته باشید که خمیر بامیه نباید خیلی شل باشد، تنها باید کمی چسبنده شود.)

مرحله چهارم؛ ریختن خمیر بامیه در قیف​

بعد از آماده شدن خمیر بامیه باید یک ماسوره ستاره یا شکوفه‌ای شکل، داخل قیف قرار دهید. از آن جایی که خمیر بامیه کمی سفت است، برای تهیه بامیه به روش بازاری بهتر است از قیف پارچه‌ای استفاده شود. اگر از قیف پلاستیکی استفاده می‌کنید، بهتر است آن را به صورت دو لایه به کار ببرید. به این ترتیب حین کار قیف پاره نمی‌شود.

مرحله پنجم؛ سرخ کردن بامیه‌ها​

سرخ کردن بامیه ها

در این مرحله باید بامیه‌ها را داخل روغن سرخ کنید. برای این کار باید مقدار کافی روغن داخل یک ماهیتابه گود بریزید. به طوری که وقتی بامیه‌ها داخل روغن قرار می‌گیرند، کاملا در آن شناور شوند.
برای اینکه بامیه به اصطلاح هسته‌دار نشود باید روغن ولرم باشد. پس بامیه‌ها را به اندازه دلخواه از قیف خارج کنید و با قیچی ببرید و داخل روغن ولرمی که داغ نیست و فقط کمی گرم است بریزید. اگر خمیر به قیچی می‌چسبد، می‌توانید نوک قیچی را به روغن آغشته کنید.
روی شعله ملایم بامیه‌ها را سرخ کنید. وقتی روغن داغ شد و بامیه‌ها بالا آمدند آن‌ها را هم بزنید. اجازه دهید بامیه‌ها پف کنند و به خوبی سرخ شوند.

مرحله آخر؛ قرار دادن بامیه‌ها در شربت بار​

قرار دادن بامیه ها در شربت

بعد از این که همه بامیه‌ها را سرخ کردید و رنگشان طلایی شد، باید آن‌ها را از روغن خارج کنید. سپس بامیه‌های داغ را بلافاصله داخل شربت بار خنک شده در دمای محیط که از قبل آماده کرده بودید، بیندازید. بهتر است بامیه‌ها را برای ۳۰ ثانیه تا ۲ دقیقه داخل شربت قرار دهید تا شهد شربت خوب به خورد بامیه برود و بامیه عسلی شود. در نهایت بامیه‌ها را از شربت خارج کنید و در ظرف مورد نظرتان بچینید. نوش جان!

روش تهیه بامیه آسان خانگی در فر​

طرز تهیه بامیه خانگی در فر

اگر دوست دارید بامیه را به صورت رژیمی درست کنید، می‌توانید طرز تهیه بامیه در فر را امتحان کنید. برای این کار باید خمیر را درست همانند روش قبل آماده کنید. سپس فر را با دمای ۲۲۰ درجه سانتی‌گراد روشن کنید. کف سینی را با کاغذ روغنی بپوشانید. با کمک برس کمی روی کاغذ را چرب کنید. سپس خمیر را به اندازه دلخواه با قیچی برش دهید و در سینی بچینید. بامیه‌ها را در فر قرار دهید و صبر کنید تا رنگ آن‌ها کمی طلایی رنگ شود.
بعد از درست شدن بامیه در فر می‌توانید این بامیه‌های رژیمی را همراه با شکلات آب کرده بخورید. در صورتی که دوست دارید تنها قسمت روغن شیرینی را حذف کنید. می‌توانید شیرینی‌ها را بلافاصله بعد از خارج کردن از فر، داخل شربت بیندازید (شربت را هم به یکی از روش‌های بالا درست کنید).
این روش پخت برای طرز تهیه بامیه بزرگ و خشک بدون شهد که به چوروس یا بامیه اسپانیایی مشهور است نیز بسیار مناسب است و شما می‌توانید بامیه‌ها را در سایزهای بزرگ‌تر آماده کنید و داخل سس شکلات بزنید و میل کنید.

نکات مهم در طرز تهیه بامیه خانگی به روشی ساده​

نکات و فوت و فن های طرز تهیه بامیه خانگی

  • برای سرخ کردن بامیه ها هیچ گاه شعله گاز را بیش از اندازه زیاد نکنید و آن را روی حالت ملایم تنظیم نمایید. این کار از نرم شدن بامیه‌ها بعد از چند ساعت جلوگیری می‌کند.
  • قوام نیامدن شربت بامیه به طور کامل، می‌تواند موجب نرم شدن بامیه شما بعد از چند ساعت شود.
  • در طرز تهیه بامیه، وجود زرده تخم مرغ در خمیر بامیه موجب می‌شود تا در هنگام سرخ شدن، کمی کف کند و از همین رو روغن بامیه بعد از چند بار استفاده باید تعویض شود.
  • برای از بین بردن بوی زهم تخم مرغ در طرز تهیه بامیه خانگی می‌توانید به اندازه یک چهارم قاشق چایخوری وانیل به مواد خمیر آن اضافه کنید.
ترفندهای پخت بامیه خانگی

  • برای درست کردن بامیه خانگی باید بامیه‌های داغ را داخل شربت خنک شده بریزید و بعد از ۳ دقیقه خارج کنید. در صورت تمایل می‌توانید بعد از آماده کردن بامیه‌ها روی آن‌ها مقداری پودر پسته با بادام بریزید. .
  • در صورتی که در طرز تهیه بامیه خانگی خمیر شما شل باشد، موقع خارج شدن از ماسوره شکل نمی‌گیرد. در این شرایط احتمالاً به یکی از نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه بامیه توجه نکرده‌اید. معمولاً این موضوع به خاطر زیاد بودن مقدار زرده تخم مرغ و در نتیجه شل شدن خمیر یا استفاده از ماسوره نامناسب است.
  • در روش درست کردن بامیه حتماً از تخم مرغ‌های سایز کوچک استفاده کنید.
  • در طرز تهیه بامیه بدون قیف کافی است از یک کیسه فریزر محکم به جای قیف استفاده کنید. برای این کار مایه بامیه را در کیسه فریزر بریزید. نوک کیسه فریزر را قیچی کنید و مثل قیف از آن استفاده کنید.
  • در صورتی که شهد شما بیش از حد رقیق باشد، بامیه‌ها بعد از چند ساعت شهد خود را از دست می‌دهند و ممکن است به جای عسلی شدن، شل و نرم شوند.
  • برای براق شدن شربت بامیه می‌توانید شربت بار را به روش دوم و با گلوکر مایع درست کنید.
  • برای تزیین بامیه‌ها بعد از آماده شدن می‌توانید مقداری خلال پسته یا بادام روی آن‌ها بریزید.
  • برای سرخ کردن بامیه‌ها، ماهیتابه را خیلی پر نکنید تا بامیه‌ها فضای کافی برای پف کردن و سرخ شدن داشته باشند.
  • اگر بامیه‌ها را برای دو دور سرخ می‌کنید، بعد از تمام شدن دور اول شعله گاز را خاموش کنید. اجازه دهید تا روغن از داغی بیفتد و ولرم شود و سری دوم بامیه‌ها را آماده کنید. این کار موجب می‌شود تا بامیه شما خوب پف کند و ترد شود. اگر هم برای بار دوم روغن را عوض کنید که چه بهتر!
  • برای طرز تهیه بامیه عالی خوشمزه مثل بازاری در زمان اضافه کردن بامیه داغ به شربت، باید شربت شما کاملا در دمای محیط خنک شده باشد تا بامیه عسلی شود.

فوت و فن‌های درست کردن شربت بامیه​

طعم دار کردن شربت بامیه

  • در طرز تهیه شربت بامیه می‌توانید به جای استفاده از آبلیمو از جوهر لیمو استفاده کنید. استفاده از جوهر لیمو موجب می‌شود تا شیره شما به هیچ عنوان شکرک نزند.
  • در صورت سفت شدن شربت بامیه و یا شکرک زدن آن می‌توانید مقداری آب جوش به آن اضافه کنید و سپس روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاید. بعد از آن شعله گاز را خاموش کنید.
  • برای خنک شدن شربت بامیه، باید آن را در دمای محیط قرار دهید. بنابراین در این مرحله برای خنک شدن شربت آن را در یخچال قرار ندهید.
  • در صورتی که شربت بامیه بیشتر از حد نیازتان بود، می‌توانید آن را تا چند ماه در یخچال و در ظرف شیشه‌ای دربسته نگهداری کنید.

شربت بار بامیه چه زمانی آماده می‌شود؟​

شربت بار بامیه چه زمانی آماده می‌شود؟

غلظت مناسب برای شربت بار، غلظتی مشابه غلظت سکنجبین است. از آن جایی که شربت بامیه، بعد از سرد شدن غلیظ‌تر می‌شود. پس باید زودتر از رسیدن به غلظت مورد نظر، آن را از روی حرارت بردارید.
اما از کجا بفهمیم که شربت بار به قوام کافی رسیده است؟ همه چیز بستگی به حرارتی دارد که با آن شربت را درست می‌کنید. هر چه زمان تهیه شربت کوتاه‌تر باشد، شربت زودتر به قوام می‌رسد ولی احتمال شکرک زدن آن هم بالاتر می‌رود. بنابراین در طی مراحل طرز تهیه شربت بامیه، حرارت را روی شعله ملایم تنظیم کنید و اصلا عجله نکنید.
برای امتحان کردن اینکه شربت بار به غلظت کافی رسیده است، کمی از شربت را داخل یک نعلبکی بریزید و آن را بچرخانید. اگر شربت کُند حرکت کرد و غلظت داشت، آن را بین دو انگشت امتحان کنید. شربت باید حالت چسبندگی داشته باشد، در این صورت شعله گاز را خاموش کنید چون شربت آماده شده است.
دقت کنید که اگر شربت باز زیادی رقیق باشد، بامیه، زولبیا یا گوش فیلی که بعد از سرخ شدن در آن قرار می‌دهید، نرم خواهد شد و تردی خود را از دست می‌دهد. اگر هم زیادی غلیظ باشد، این شیرینی‌ها شکرک می‌زنند.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن شیرینی بامیه به روش بازاری​

چطور به روش قنادی بامیه درست کنیم؟

در طرز تهیه بامیه غلظت شهد باید چگونه باشد؟​

برای درست کردن شیرینی بامیه به روش بیرون غلظت شهد باید به اندازه عسل باشد یعنی غلیظ و کشدار، تا زولبیا و بامیه‌ها نرم نشوند.

بهترین روش برای پف کردن بیشتر بامیه چیست؟​

در طرز تهیه بامیه و همچنین زولبیا در صورت تمایل اضافه کردن یک چهارم قاشق چای‌خوری بیکینگ پودر به ترکیب آرد الک شده موجب می‌شود تا بامیه‌ها و زولبیاهای شما بهتر پف کنند.

چرا در دستور پخت شربت بامیه خانگی از گلوکز استفاده می‌شود؟​

در طرز تهیه شربت بار بامیه، از گلوکز برای براق کردن و زیباتر به نظر رسیدن بامیه مثل بامیه‌های بازاری استفاده می‌شود که در صورت تمایل می‌توانید آن را حذف کنید و شربت بار بامیه را بدون گلوکز درست کنید.

از کجا بفهمیم شربت بامیه به قوام رسیده است؟​

معمولاً حدود ۱۵ دقیقه طول می‌کشد تا شربت بامیه به قوام برسد. برای تست کردن اینکه شربت به قوام مورد نظر رسیده یا نه می‌توانید شربت را داخل نعلبکی بریزید و به صورت چرخشی خنک کنید اگر حرکت شربت کند بود و غلیظ بود، یعنی به قوام رسیده است. یک روش دیگر هم این است که مقداری از شربت را بین دو انگشت تست کنید. اگر حالت چسبندگی داشت یعنی به قوام کافی رسیده است.

اگر خمیر بامیه چسبندگی کمی داشت چه کنیم؟​

در صورتی که چسبندگی خمیر کم بود، می‌توانید یک عدد زرده تخم مرغ را در یک ظرف بشکنید و خوب هم بزنید. سپس یک قاشق از آن را به خمیر اضافه کنید. اگر احساس می‌کنید که خمیر هنوز چسبندگی لازم را ندارد می‌توانید یک قاشق دیگر زرده تخم مرغ به آن اضافه کنید.

چرا مصرف بامیه در ماه رمضان مرسوم است؟​

بامیه به علت شیرینی که دارد به سرعت قند خون را افزایش می‌دهد و از همین رو بعد از یک روز روزه‌داری احساس خوشایندی را به روزه‌داران القا می‌کند.

آیا مصرف بامیه برای سحری صحیح است؟​

مصرف بامیه برای سحری موجب افزایش ناگهانی قندخون و سپس کاهش قند خون می‌شود. از طرف دیگر خوردن بامیه در سحری موجب می‌شود تا روزه‌دار سریع‌تر احساس گرسنگی و تشنگی کند.

برای معطر کردن بامیه از چه موادی استفاده کنیم؟​

برای خوش عطر شدن بامیه باید از گلاب، زعفران یا چند دانه هل در شربت بامیه استفاده کنید.

چطور بامیه زرد رنگ درست کنیم؟​

اضافه کردن ۱ قاشق غذاخوری از شربت بار به مواد مایه بامیه موجب تیره‌تر شدن رنگ بامیه‌ها می‌شود. اگر دوست دارید بامیه شما زرد رنگ شود، بهتر است شربت را حذف کنید.

چرا بامیه هسته دارد؟ (داخل بامیه شربت سفت و خشک است)​

  • حرارت گاز در زمان سرخ کردن بامیه‌ها خیلی زیاد بوده است. در این صورت روی بامیه‌ها طلایی می‌شود ولی داخل آن خمیر می‌شود. این خمیر نپخته می‌ماند و مثل هسته سفت می‌شود.
  • خمیر بامیه به خوبی پخته و بامیه مغزپخت نشده است.
  • بامیه را نباید داخل روغن داغ قیف بزنید. روغن باید سرد باشد و وقتی بامیه‌ها را در روغن ریختید شعله گاز را روشن و روی حرارت متوسط رو به پایین سرخ کنید.
  • احتمالا فاصله بین زمان سرخ شدن بامیه تا شربت زدن آن طولانی بوده است.
  • ممکن است بیشتر از حد ظرفیت تابه، در آن بامیه ریخته باشید.
  • شاید میزان روغن در زمان سرخ کردن بامیه‌ها کم بوده و بامیه‌ها بیرون از روغن هوا کشیده‌اند و داخلشان سفت شده است.

چرا بامیه خرد می‌شود؟​

  • مقدار بامیه‌ای که در تابه سرخ می‌کنید، نباید زیاد باشد و روی هم قرار بگیرند، بامیه‌ها باید به راحتی بتوانند تکان بخورند و حرکت کنند.
  • بامیه‌ها را باید با تکان دادن تابه در روغن جا به جا کنید و به آنها تا قبل سرخ شدن قاشق نزنید.
  • ممکن است تخم مرغ کاملا در مواد خمیر بامیه مخلوط نشده باشد و خمیر را خوب ورز نداده‌اید.
  • مقدار تخم مرغ در خمیر بامیه زیاد بوده است.
  • ممکن است خمیر بامیه به خوبی پخته نشده است.

چرا بامیه نرم می‌شود؟​

  • شربت بیش از اندازه داغ بوده است.
  • شربت بیش از اندازه رقیق و روان بوده است.
  • میزان تخم مرغ خمیر بامیه زیاد بوده است (تخم مرغ باید کوچک باشد).
  • شعله گاز در هنگام سرخ شدن بامیه زیاد بوده است.
  • بامیه بیش از اندازه در شربت بار مانده است (به اندازه نهایت ۱ دقیقه برای شربت‌زنی کافی است).

چرا خط ماسوره بامیه از بین می‌رود؟​

  • احتمالا مقدار تخم مرغ در خمیر بامیه زیاد بوده است.
  • ماسوره مناسب بامیه نبوده است.

چرا در طرز تهیه بامیه خانگی نباید از روغن داغ استفاده کرد؟​

اگر روغن داغ باشد، ۲۰ درصد خمیر پخته خواهد شد و یک پوسته و لایه نازک روی بامیه ایجاد می‌شود که بعد از سرخ کردن، این لایه محکم‌تر می‌شود. بنابراین باعث می‌شود در زمان شربت‌زنی به بامیه، شربت نتواند از این لایه محکم عبور کند. در نتیجه به قسمت داخلی بامیه، شربت نمی‌رسد و سفت می‌‌ماند یا به اصطلاح «هسته» می‌شود. در این صورت فقط لایه رویی بامیه، شربت را به خود جذب می‌کند.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار
طرز تهیه زولبیا با طعم قنادی و ۳۷ نکته طلایی آن


طرز تهیه زولبیا با طعم قنادی و ۳۷ نکته طلایی آن + فیلم


طرز تهیه زولبیا مرحله به مرحله به روش قنادی

زولبیا از جمله پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین شیرینی های ماه رمضانی است. هر چند که زولبیا و همراهان قدیمی‌اش (بامیه و گوش فیل) را می‌توان در سایر ایام سال هم از مغازه‌های شیرینی‌فروشی خریداری کرد، ولی خوردن زولبیا بامیه در وعده افطار ماه رمضان و جای دادن آن در برنامه یک ماهه غذایی رمضان حال و هوای دیگری دارد. ما در این مطلب قصد داریم طرز تهیه زولبیا خانگی را به شیوه آسان و راحت و با طعم زولبیا قنادی به عنوان یک دسر با ماست را به شما آموزش دهیم. در این مقاله فیلم آموزش طرز تهیه زولبیا را هم تماشا کنید. با سرویس آشپزی همراه باشید.



مواد لازم برای تهیه مایه زولبیا به روش بازاری

مواد اولیهمقدار مورد نیاز
نشاسته۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار سرخالی (۱۲۰ گرم)
ماست (پرچرب ۵ درصد)نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار (۱۲۰ گرم)
گلاب۱ قاشق غذاخوری
زعفران (دم کرده غلیظ)۲ قاشق غذاخوری
روغن مایع۱ قاشق چای‌خوری
آرد سفید۲ قاشق غذاخوری
بیکینگ پودرنصف قاشق چای‌خوری
روغن سرخ کردنیبرای سرخ کردن زولبیا
خلال پسته و خلال بادامبرای تزیین زولبیا

مواد لازم برای شربت بار زولبیا

مواد اولیهمقدار مورد نیاز
شکر۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آب۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آبلیمو۱ قاشق غذاخوری
گلاب۱ قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده غلیظبه مقدار دلخواه
هلچند عدد

مدت زمان آماده سازی مواد: ۴۰ دقیقه
مدت زمان پخت زولبیا: ۱۰ دقیقه
میزان کالری در ۱۰۰ گرم زولبیا: حدود ۴۵۰ کیلوکالری

مراحل طرز تهیه شربت زولبیا یا شربت بار

در ابتدا و قبل از آموزش درست کردن زولبیا خانگی باید شهد یا شربت بار زولبیا را آماده کنید. رعایت فوت و فن‌ها برای تهیه این شهد موجب می‌شود تا زولبیای شما شکرک نزند و بافت بهتری داشته باشد.

مرحله اول؛ شربت بار زولبیا را درست کنید

این شهد به «شربت بار» هم مشهور است. برای این کار، یک ظرف را روی حرارت قرار دهید و آب را در آن بریزید. اجازه دهید آب، جوش بیاید. شکر را اضافه کنید و با قاشق چوبی هم بزنید تا دانه‌های آن حل شود. گلاب، آبلیمو و زعفران دم کرده غلیظ را هم اضافه کنید. اجازه دهید شربت غلیظ شود و به قوام برسد. سپس حرارت را خاموش کنید و اجازه دهید شربت خنک شود.

مرحله دوم؛ به شربت بار زولبیا هل را اضافه کنید

می‌توانید ۲ یا ۳ دانه هل را در شربت بیندازید تا با مواد جوش بیاید. در آخر هم آن‌ها را بیرون بیاورید تا فقط عطر هل در شربت زولبیا بماند.

مراحل پخت زولبیا با طعم قنادی و بازاری

مراحل پخت زولبیا با طعم قنادی و بازاری

طرز تهیه زولبیا خانگی برخلاف چیزی که خیلی از افراد تصور می‌کنند، چندان کار سختی نیست. اگر از دستور پخت زولبیا خانگی با دقت پیروی کنید و مواد لازم برای تهیه زولبیا را از قبل آماده کنید، قطعاً زولبیای شما از زولبیا بازاری هم خوشمزه‌تر خواهد بود.

مرحله اول؛ آماده کردن مایه زولبیا

در اولین مرحله، ماست و نشاسته را در یک ظرف بریزید و هم بزنید. بهتر است از همزن برقی استفاده کنید ولی اگر در دسترس ندارید، مدت زمان هم زدن را بیشتر کنید. باید بعد از هم زدن ماست و نشاسته، یک مایه یکدست و منسجم داشته باشید. روغن مایع (۱ قاشق چای‌خوری) را اضافه کنید و دوباره هم بزنید. سپس گلاب و زعفران دم کرده را به این مایه اضافه کنید.

مرحله دوم؛ استراحت دادن به مایه زولبیا

در دومین مرحله از طرز تهیه زولبیا بازاری، آرد را همراه با بیکینگ پودر ۲ بار از الک ریز بگذرانید و به مایه به دست‌ آمده در مرحله اول اضافه کنید. مواد را دوباره کاملا با هم مخلوط کنید تا در انتها یک مایه بسیار لطیف و یکدست شوند.
مایه زولبیا باید رقیق و روان باشند تا به خوبی از قیف رد شوند. مایه زولبیا را به مدت ۱ ساعت در دمای محیط قرار دهید تا به خوبی عمل بیاید. در این مدت روی ظرف را بپوشانید. در آخر باید روی مایه زولبیا، حباب‌های ریز تشکیل شود.

مرحله سوم؛ سرخ کردن زولبیا

روش سرخ کردن زولبیا

دوباره مواد را هم بزنید تا حباب‌ها حذف شوند. مایه زولبیا را در قیف بریزید. اگر قیف نداشتید، می‌توانید از ظرف نگهداری سس استفاده کنید. یا اینکه مایه زولبیا را در یک پلاستیک فریزر بریزید و نوک آن را کمی با قیچی ببرید.
مقداری روغن در تابه تفلون بریزید و روی حرارت قرار دهید تا خوب داغ شود. به اندازه یک قطره از مایه زولبیا را در آن بیندازید. اگر به سرعت حجیم شد زمان مناسب برای سرخ کردن زولبیاهاست.
بعد از داغ شدن روغن، مایه زولبیا را به شکل دایره‌ای در روغن بریزید. باید اجازه دهید روی زولبیا، کمی طلایی شود. سپس آن را برگردانید تا سمت دیگر هم سرخ شود. از سرخ کردن بیش از حد زولبیاها خودداری کنید تا زولبیا زیادی خشک نشود و رنگ آن به تیرگی نزند.


مرحله چهارم؛ آغشته کردن زولبیاها به شربت بار

آغشته کردن زولبیاها به شربت

شربت زولبیا یا شربت بار که از قبل درست کرده‌اید کمی گرم کنید که فقط ولرم شود. زولبیاها را در شربت با احتیاط بیندازید. باید همه جای زولبیاها به شربت آغشته شود. چند دقیقه زولبیاها را در شربت نگه دارید، سپس آن‌ها را بیرون بیاورید. هر زولبیایی را که درست کردید، چند دقیقه در شربت قرار دهید.


بعد از اینکه شربت روی همه زولبیاها را پوشاند، آن ها را در یک صافی بگذارید تا شربت اضافی خود را از دست بدهد. سپس آن‌ها را در ظرف مناسب بگذارید و سرو کنید. روی زولبیاها را با پودر نارگیل یا خلال بادام و پسته می‌توانید تزیین کنید. اگر می‌خواهید زولبیا را برای مدت طولانی‌تری نگه دارید، حتما زولبیاها را در یک ظرف درب بسته و در یخچال بگذارید.


فوت و فن‌های نهایی در دستور پخت زولبیا خانگی

فوت و فن های نهایی در دستور پخت زولبیا خانگی

  • روغن سرخ کردنی مورد استفاده در طرز تهیه زولبیا خانگی نباید کم باشد. حداقل کف تابه را باید به اندازه ۲ سانتیمتر روغن بریزید و بعد از داغ شدن، زولبیاها را در آن فرم دهید.
  • برای زیباتر شدن زولبیاها، به جای اینکه از قالب استفاده کنید و به صورت دورانی در تابه بچرخانید، می‌توانید از رینگ‌های مخصوص زولبیا کمک بگیرید. مایه زولبیا را در آن بریزید و در روغن داغ قرار دهید.
  • اگر از قیف استفاده می‌کنید، سر قیف را به اندازه نیم سانتی‌متر برش بزنید. اگر زولبیاها خیلی نازک شوند، بعد از سرخ شدن علاوه بر خشک شدن، ظاهر خوبی هم نخواهند داشت.
  • استفاده از زعفران دم کرده در طرز تهیه زولبیا خانگی هم رنگ و هم عطر آن را بسیار دلپذیر می‌کند. پس اصلا آن را از دستور پخت زولبیا حذف نکنید.
  • به جای آبلیمو در طرز تهیه زولبیا خانگی می‌توانید به اندازه نوک قاشق از جوهر لیمو استفاده کنید.
  • روغنی را که برای طرز تهیه بامیه استفاده کنید، برای درست کردن زولبیا استفاده نکنید. استفاده از تخم مرغ در مواد بامیه باعث می‌شود در روغن حباب ایجاد شود و برای تهیه زولبیا کارایی خود را از دست خواهد داد. ولی می‌توانید از روغنی که زولبیا را در آن درست کرده‌اید، بامیه را هم سرخ کنید.
  • شهدی که برای بامیه استفاده می‌کنید باید در دمای محیط سرد شده باشد. اما شهد مورد استفاده برای زولبیا باید گرم و ولرم باشد و بلافاصله زولبیا را بعد از بیرون آوردن از قابلمه در شهد گرم و ولرم قرار دهید. اما یادتان باشد اگر شهد زولبیا خیلی داغ باشد زولبیاها شکرک می‌زنند.
  • زولبیا را نه زیاد سرخ کنید و نه کم. زیاد سرخ کردن زولبیا باعث خشک شدن آن و کم سرخ کردن زولبیا باعث نرم و خمیری شدن آن می‌شود. رنگ زولبیا باید طلایی شود و سپس آن را از روغن خارج کنید.

راهکارهایی برای نچسبیدن زولبیاها به هم

راهکارهایی برای نچسبیدن زولبیاها به هم

  • برای اینکه زولبیاها در هنگام سرخ شدن به هم نچسبند، آنها را با فاصله از هم قرار دهید. به اندازه‌ای که در تابه یا قابلمه، جای کافی به اندازه سرخ کردن زولبیا دارید، از مواد زولبیا بریزید تا زولبیاها به هم نچسبند.
  • طبیعتا اگر بخواهید زولبیاها را برای مدت طولانی‌تری نگه دارید، باید آن‌ها را روی هم و در ظرف در بسته بگذارید. برای این کار، بین زولبیاها بهتر است از یک لایه نایلون استفاده کنید و هر لایه زولبیا را از لایه دیگر جدا کنید. در ضمن، زولبیاها را بلافاصله بعد از بیرون آوردن از شربت زولبیا، روی هم نچینید.
  • بعد از سرخ کردن زولبیاها، آن‌ها را در شهد ولرم بگذارید. اما اگر شهد خیلی داغ باشد باعث نرم شدن زولبیاها می‌شود و در نهایت هم بعد از گذاشتن روی هم، زولبیاها به هم می‌چسبند. گرم و ولرم بودن شربت کافی است.

چرا گاهی زولبیا فرم نمی گیرد؟

چرا گاهی زولبیا فرم نمی گیرد؟

  • در طرز تهیه زولبیا خانگی باید مایه زولبیا غلظت خوبی داشته باشد، اگر مایه زولبیا زیادی شل باشد باعث پاشیدن زولبیاها در روغن می‌شود. به این ترتیب زولبیاها فرم نمی‌گیرند.
  • هنگام شکل دادن به زولبیاها، سرعت عمل داشته باشید. با این کار همه بخش‌های زولبیا به اندازه کافی زمان برای سرخ شدن دارند و هنگام پخت و سرخ شدن به صورت یکدست درست می‌شوند.

راهکارهایی برای ترد و شکننده شدن زولبیا

  • برای تردتر شدن بافت زولبیا و برای اینکه زولبیاهای خانگی‌تان مثل زولبیاهای بازاری پفکی شود، در طرز تهیه زولبیا می‌توانی از جوش شیرین هم استفاده کنید. البته از آن جایی که جوش شیرین زیان‌آور است، می‌توانید آن را با بیکینگ پودر جایگزین کنید.
  • برای اینکه خاصیت بیکینگ پودر در شکننده و پفکی شدن زولبیا از بین نرود، زمانی که آن را به مایه زولبیا اضافه کردید، مایه زولبیا را خیلی به هم نزنید و مخلوط نکنید چون ترکیب شدن بیکینگ پودر با دیگر مواد باعث آزاد شدن گاز دی اکسید کربن می‌شود، به همین دلیل اگر مواد بیش از حد ترکیب شوند، این گاز از بین می‌رود و زولبیا ترد و پفکی نمی‌شود.

راهکارهایی برای شکرک نزدن زولبیا
راهکارهایی برای شکرک نزدن زولبیا

  • زولبیا به خاطر استفاده از شکر در شربت بار آن، مستعد شکرک زدن است. اما با فوت و فن‌های کاربردی می‌توانید جلوی شکرک زدن زولبیا را بگیرید. استفاده از جوهر لیمو یا آبلیموی تازه در شربت از شکرک زدن زولبیا جلوگیری می‌کند.
  • داخل یک استکان نصف قاشق چای‌خوری جوهر لیمو به اضافه ۲ قاشق غذاخوری آب را با همدیگر مخلوط کنید و در حین اینکه شربت بار در حال آماده شدن است با برس از مخلوط جوهر لیمو به اطراف ظرف بزنید تا مانع از شکرک زدن شود. چندین بار این حرکت را انجام دهید تا اطراف ظرف شربت، شکرک نزند و در آخر در صورت تمایل اگر از جوهر لیمو چیزی ماند، داخل شربت بار بریزید.
  • همچنین میزان شکر را بیش از حد در نظر نگیرید. این کار باعث می‌شود هم زولبیا زیادی شیرین شود و دلتان را بزند و هم ممکن است زولبیا شکرک بزند. در آخر هم وقتی زولبیاها را در شربت بار می‌زنید، نباید دمای آن خیلی زیاد باشد. دمای ۴۰ درجه مناسب است. اگر شربت داغ باشد، زولبیا شکرک می‌زند.

راهکارهایی برای پف کردن زولبیا

راهکارهایی برای پف کردن زولبیا

  • در طرز تهیه زولبیا استفاده از نشاسته با دانه‌های درشت (نشاسته گل) بهتر از نشاسته پودری است چون نشاسته پودری مخصوص زولبیا نیست و توجه کنید که نشاسته باید تازه باشد. در صورت استفاده از نشاسته مانده و کهنه، زولبیا به اندازه کافی پف نمی‌کند.
  • مایه زولبیا را زیاد هم نزنی تا به روغن بیفتد. همچنین استراحت دادن به مایه زولبیا بسیار مهم است.
  • در صورتی که از قیف برای تهیه زولبیا استفاده می‌کنید، سر قیف را خیلی نازک برش نزنید چون در این صورت زولبیا‌ها خیلی خشک و سفت می‌شوند و به اندازه کافی پف نمی‌کنند.

راهکارهایی برای خوشرنگ شدن زولبیا

راهکارهایی برای خوشرنگ شدن زولبیا

برای خوشرنگ شدن زولبیاها و پیشگیری از کدر شدن زولبیا نکات زیر را رعایت کنید:

  • برای این که رنگ زولبیاهایتان جذاب و اشتهابرانگیز شود، کیفیت آرد یا نشاسته‌ای که استفاده می‌کنید، بسیار تعیین کننده و مهم است. حتما آرد یا نشاسته را چند بار الک کنید.
  • بهتر است در مایه زولبیا از زعفران استفاده کنید. افزودن زعفران به مواد زولبیا هم علاوه بر طعم خوشمزه، باعث خوشرنگ‌تر شدن آن می‌شود. در آخر هم هنگام سرخ کردن زولبیاها، آنها را به اندازه سرخ کنید. سرخ کردن بیش از حد زولبیاها، هم باعث تلخ شدن آنها و هم تیره‌شدنشان می‌شود.
  • استفاده کردن از یک قاشق غذاخوری گلوکز مایع به مواد شربت بار (در پایان پخت آن) در نهایت باعث براق‌تر شدن زولبیا خواهد شد. گلوکز را به راحتی می‌توانید از مغازه فروش لوازم قنادی تهیه کنید. گلوکز از شکرک زدن شربت بار هم پیشگیری می‌کند.


چرا زولبیا سفت می‌شود؟

چرا زولبیا سفت می‌شود؟

ممکن است بعد از اینکه زولبیا را پختید یا به عبارتی سرخ کردید، متوجه شوید که بافت سفتی دارد. ممکن است سفت شدن زولبیا به یکی از دلایل زیر مربوط باشد:

  • فراموش نکنید که برای سرخ کردن زولبیا بهتر است از روغن مایع سرخ کردنی استفاده کنید. چون روغن جامد باعث سفت شدن زولبیا می‌شود.
  • مواد لازم برای تهیه مایه زولبیا باید به طور دقیق اندازه‌گیری شود و کم و زیاد نباشد.
  • روغنی که برای سرخ کردن زولبیاها بکار می‌برید باید حسابی داغ باشد.
  • هر ۲ یا ۳ عدد زولبیا را که درست کردید، حتما دوباره مواد را هم بزنید تا از سفتی خمیر جلوگیری شود.

چرا زولبیا ترش می‌شود؟

چرا زولبیا ترش می‌شود؟

  • استفاده از شکر نامناسب یا استفاده از مواد شیرین کننده مصنوعی ممکن است باعث ترش شدن زولبیا شود. قنادی‌ها برای تهیه این شیرینی از شکر کریستال سفید استفاده می‌کنند. یا از شکر پودر یا شکر همراه با کمی بی‌کربنات سدیم استفاده می‌کنند.
  • علاوه بر این، اگر این شیرینی را با مواد کم کالری تهیه کنید، ممکن است ترش شود. برای تهیه این شیرینی باید از موادی مانند شیر، تخم مرغ و روغن استفاده شود که شیرینی را بهتر می‌کنند.

چرا زولبیا لوله‌ای نمی‌شود؟

چرا زولبیا لوله‌ای نمی شود؟

  • یکی از مهم‌ترین عوامل در تهیه شیرینی زولبیا به صورت لوله‌ای، دمای روغن است. در صورتی که دمای روغن مناسب نباشد، شیرینی نمی‌تواند به صورت لوله‌ای شکل بگیرد و به جای آن، شکل حلقه‌ای یا قطره‌ای به وجود می‌آید. برای تهیه شیرینی زولبیا به صورت لوله‌ای، دمای روغن باید به‌ طور دقیق و با توجه به نوع روغن استفاده شده تنظیم شود.
  • کیفیت آرد و میزان هم زدن مایه زولبیا، نیز یکی از مهم‌ترین عوامل در تهیه این شیرینی به صورت لوله‌ای است. در صورتی که آرد به درستی مخلوط نشود شیرینی نمی‌تواند به صورت لوله‌ای شکل بگیرد و به جای آن، شکل حلقه‌ای یا قطره‌ای به‌ وجود می‌آید.

چرا زولبیا مزه نشاسته می‌دهد؟

چرا زولبیا مزه نشاسته می دهد؟

  • دلیل اینکه که زولبیا مزه نشاسته می‌گیرد این است که ماده اصلی زولبیا، نشاسته است. وقتی این شیرینی در روغن داغ سرخ می‌شود، نشاسته در آرد در حال تجزیه به قندها است. این فرایند به دلیل حرارت بالا و زمان سرخ کردن طولانی باعث تجزیه نشاسته و تولید قندها می‌شود. راه حل این است که برای کم شدن میزان طعم نشاسته می‌توان مقدار شیرینیِ شربت بار را بیشتر کرد.

نکات کلیدی درباره شربت زولبیا خانگی

  • بعد از جوش آمدن آب و وقتی شربت شروع به غلیظ شدن کرد، حرارت را کم کنید. حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه (بسته به حرارت) طول می‌کشد تا شربت قوام پیدا کند.
  • وقتی شربت شروع به کش آمدن کرد، آماده است. غلظت آن باید کمی رقیق‌تر (شل تر) از عسل باشد.
  • اگر شربت بیش از حد غلیظ شود، بعد از ریختن شربت روی زولبیا، احتمالا شکرک زدن بالا می‌رود.
  • اگر شربت، زیادی رقیق باشد، باعث نرم و خمیر شدن زولبیا خواهد شد.

نکته مهم در مورد دمای شهد زولبیا و بامیه

 نکته مهم در مورد دمای شهد زولبیا و بامیه

شهدی که برای بامیه استفاده می‌کنید باید در دمای محیط سرد شده باشد. اما شهد مورد استفاده برای زولبیا باید گرم و ولرم باشد و بلافاصله زولبیا را بعد از بیرون آوردن از قابلمه در شهد گرم (نه داغ) قرار دهید. یادتان باشد اگر شهد زولبیا خیلی داغ باشد زولبیاها شکرک می‌زنند.

تاریخچه شیرینی زولبیا

زولبیا را در اصل متعلق به هندوستان می‌دانند که در زبان هندی و اردو به آن «جلبی»، در زبان فارسی «زولبیا یا زُلِیبی» و در زبان عربی به آن «زلابیه» گفته می‌شود. طبق آنچه در روایات آمده این شیرینی خاص و خوشمزه به عنوان هدیه به ناصرالدین شاه داده شده و سپس دستور پخت آن در ایران گسترش پیدا کرده است.
زولبیا در حال حاضر در آسیا، شمال آفریقا و خاورمیانه تهیه می‌شود و طرفداران بسیاری دارد. مواد اصلی آن را هم ماست، نشاسته و آرد تشکیل می‌دهد. برای مثال زولبیا شباکیه یا زولبیا فانوسی از جمله شیرینی‌های سنتی مراکش برای ماه مبارک رمضان است.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن زولبیا

فوت و فن های زولبیا قنادی ترد و خوشمزه

برای درست کردن زولبیا از چه نشاسته‌ای استفاده کنیم؟

برای درست کردن زولبیا به روش بازاری نشاسته‌ای را که انتخاب می‌کنید از نوع نشاسته گل باشد تا به خوبی در روغن حجیم شود و کف کند. نشاسته گل دانه‌های درشت‌تری دارد. در ضمن سعی کنید نشاسته‌تان مانده و کهنه نباشد. استفاده از نشاسته تازه باعث بیشتر پف کردن زولبیا خواهد شد.

بهترین ماست برای درست کردن زولبیا چیست؟

بهتر است از ماست پرچرب و کمی ترش در طرز تهیه زولبیا استفاده کنید. ماست نباید به حدی ترش باشد که روی آن حباب تشکیل شده باشد. اگر از ماست خانگی استفاده کنید بهتر است. در غیر این صورت از ماست پرچرب پاستوریزه استفاده کنید.

دلیل خشک شدن زولبیا چیست؟

حواس‌تان به مقداری آردی که استفاده می‌کنید باشد. استفاده بیشتر از آرد، به سفت شدن زولبیا منتهی خواهد شد. همچنین سعی کنید زولبیا را زیادی نازک فرم ندهید و بیش از حد سرخ نکنید.

مایه زولبیا از چی درست میشه؟

در طرز تهیه مایه زولبیا شما به نشاسته، ماست پرچرب، زعفران، آرد سفید، روغن و بیکینگ پودر نیاز دارید.

غلظت مایه زولبیا باید چطور باشد؟

برای طرز تهیه زولبیا درجه یک باید غلظت مایه زولبیای شما نه خیلی سفت و نه خیلی شل باشد. بهتر است آن را شبیه به غلظت ماست هم زده روان درست کنید.

طرز تهیه زولبیا فوری چگونه است؟

برای درست کردن زولبیا فوری باید ابتدا ماست و نشاسته را با همزن دستی ترکیب کنید. سپس کره، زعفران، وانیل و آرد را اضافه کند و مواد را با همزن دستی یا برقی مخلوط کنید. در انتها بیکینگ پودر را اضافه کنید و مایه زولبیا را در قیف بریزید و در روغن سرخ کنید. برای شیرین شدن زولبیا می‌توانید آن را داخل شربت بار قرار دهید.

علت متلاشی شدن زولبیا در روغن چیست؟

اگر روغن شما بیش از حد داغ باشد، مایه زولبیا شل باشد و یا ریختن زولبیا در روغن را به کندی و با سرعت کم انجام دهید، زولبیا داخل روغن متلاشی می‌شود.
 

Similar threads

بالا