كمك و راهنمايي

shabnam1386

عضو جدید
سلام دوستان
من يك سري اطلاعات در زمينه متدلوژي مهندسي اطلاعات (ie) مي خواهم از تاريخچه و نحوه پياده‌سازي و مراحل روند كار و ... ممنون مي شم اگر راهنمايي كنيد
 

ramin_0261

عضو جدید
مهندسی اطلاعات

مهندسی اطلاعات

کاربرد متدولوژی(( مهندسی اطلاعات )) در توسعه سیستم های اطلاعاتی کسب و کار

واژه های کلیدی: متدلوژی، سیستم اطلاعاتی، مهندسی اطلاعات، متدولوژی مهندسی اطلاعات
علیرضامقدسی
چکیده
در این مقاله، ضمن بیان مقدمه‌ای کوتاه برای شناخت متدولوژی مهندسی اطلاعات، به ارایه مبانی و مفاهیم این متدولوژی در قالب ابعاد مهندسی اطلاعات و عمده ترین کارکردهای آن در توسعه سیستم های اطلاعاتی پرداخته می شود. در ادامه، مراحل چهارگانه توسعه سیستم های اطلاعات کسب و کار بر اساس متدولوژی مهندسی اطلاعات شامل مراحل برنامه ریزی استراتژیک اطلاعات، تحلیل حوزه های کاری، برنامه ریزی و طراحی سیستم و ساخت و نگهداری توصیف می شود. شناخت ابزارهای متداول مراحل مختلف و فعالیت های متعدد این متدولوژی و سپس نقاط قوت و ضعف آن از دیگر مباحث مطرح شده در این مقاله است. در انتهای مقاله نیز نتیجه گیری های لازم به عمل خواهد آمد.

1- مقدمه
متدولوژی مهندسی اطلاعات اولین بار توسط کلیو فینکل اشتاین و جیمز مارتین ارائه شد که یک متدولوژی مبتنی بر مدل سازی داده‌ها و تعیین رفتارها و مشخصات سیستم می باشد (توربان و دیگران، 2002). منشاء شکل گیری این متدولوژی، روش هایی است که فینکل اشتاین، در اواخر دهه 1970 میلادی در استرالیا، برای مدل سازی داده ها پیشنهاد کرد (آویسن و فیتزجرالد، 1995). سپس، در سال 1981 میلادی، فینکل اشتاین و جیمز مارتین، به طور مشترک کتابی به نام ((مهندسی اطلاعات)) منتشر کردند که در آن اصول و کاربردهای این متدولوژی به تفصیل بیان شده بود (توربان و دیگران،2002).
از سوی دیگر، در سال های پایانی دهه 1970 میلادی، گروه دیگری در انگلستان، متدولوژی جدیدی با نام ((توسعه سیستم در محیط داده ای مشترک)) ابداع کردند. این متدولوژی نیز به گونه ای در توسعه متدولوژی مهندسی اطلاعات موثر بوده است (آویسن و فیتزجرالد، 1995).
در حال حاضر، نسخه های مختلفی از این متدولوژی توسط شرکت ها و موسسات متعددی در سرتاسر دنیا ارائه می شود که همگی در چارچوب کلی متدولوژی فوق می گنجند، اما هر یک بنا به مقتضیات عملی یا تاکیدهایی که بر روی بخش هایی از متدولوژی داشته اند، با هم متفاوتند. به طوریکه خود جیمز مارتین در این زمینه می گوید: ((مهندسی اطلاعات را نباید یک متدولوژی دقیقاً مشخص شده محسوب کرد. بلکه همانند مهندسی نرم افزار ، مهندسی اطلاعات بیشتر یک رده از متدولوژی هاست)) (مارتین،2001).

2- ابعاد مهندسی اطلاعات
برای شناخت بیشتر این متدولوژی، به تشریح ابعاد آن یعنی الگوی مفهومی و شمای مدل سازی اقدام می گردد.
1-2- الگوی مفهومی
الگوی مفهومی متدولوژی مهندسی اطلاعات شامل اصول بنیادی و اساسی زیر می باشد که در تمامی نسخه های مختلف آن آمده است. این اصول عبارتند از:
1-1-2- تمرکز بر مولفه های بنیادی سیستم: مدل ابتدایی مهندسی اطلاعات دربرگیرنده سه عنصر یا مولفه بنیادی یعنی داده، فعالیت و تعامل میان آنهاست. این تعامل ماتریسی را در سطح کلان تولید می کند که نشان می دهد کدام حوزه عملیاتی بوسیله کدام کارکرد به کارگرفته می شود. در سطوح پایین تر معرف این موضوع است که کدام نوع موجودیت به وسیله کدام نوع فرایند استفاده می شود. این اصل معرف تصویری است که در مهندسی اطلاعات از ماهیت و ساختار سیستم های اطلاعاتی ایجاد می گردد. مهندسی اطلاعات برای مدل سازی سیستم ها به طور وسیعی از ماتریس های داده/ فعالیت در سطوح مختلف استفاده می شود (کلارک، 2001).
بعدا کاملترشو ارسال می کنم:)
 
بالا