گنجینه مقالات پیرامون آب در معمــــــاري منظـــر
گنجینه مقالات پیرامون آب در معمــــــاري منظـــر
سلام بر دوستان عزیز معمار
این پست مرجع مقالات پیرامون
آب در معمــــــاري منظـــر می باشد
فهرســــت مقـــالــات تاپیــــک :
________________________________________
- مقاله جایگاه آب در طبیعت مثال باغ بهشت
نويسنده:
بهاره مجتهدی
چکیده :
ارج و منزلت آب در آیین و تفکرات ایران باستان محدود به حسرت و دشواری دسترسی به آن در خشکبوم نمیباشد چرا که اگر نقش معنوی و سمبلیک بر آن قائل نباشیم نقش پررنگی که از آن بر منظر باغهای نواحی معتدل با در دسترس داشتن آب بیشتر زده شده است قابل توجیه نمیباشد. با وجود این نباید از ذهن به دور داشت که بخش وسیعی از اراضی ایران زمین واقع در خشکبوم آن است که مشکل کمآبی و کارکردهای عملکردی حیاتی آب در آن، میتواند عامل اولیه مهمی برای تقدس آن بوده باشد که به تدریج و به دنبال تسری اعتقادات دینی، آئینی تا سرحدات خطّه ایران باستان که مناطق معتدل را نیز شامل میگشته، تبدیل به عنصری معنوی و غیرقابل تفکیک از زیباییشناسی باغ ایرانی شده است. با ورود اسلام و با وجود شالودهشکنی اعتقادی به دلیل محترم و آیه شمرده شدن طبیعت و عناصر منظر طبیعی تقدس آب دوچندان شده در پی نزدیکتر شدن هرچه بیشتر باغ ایرانی به فضای آرمانی جدید (بهشت قرآنی) و ارائه گردیدن الگوی دقیقی از آبهای بهشتی در قرآن کریم، به تدریج تبدیل به سمبل و نمادی از آنچه که وصف آن گذشته است میگردد.
برای دیدن ادامه مقاله به لینک زیر مراجعه کنید
ادامه مطلب
نویسنده :
حمید شاهین پور
چکیده :
تقدس آب در فرهنگ کهن ایران
سرزمین ایران از نظر جغرافیایی و آب و هوایی از مناطق خشک و همیشه با مشکل کم آبی و خشکسالی روبه رو بوده است، و جود سدهای قدیمی و آثار باقی مانده شبکه های آبیاری و قنات ها، همه نمونه هایی از نبرد مردم کشور ما با دیو خشکی و بی آبی است. همین کمبود آب و وجود بیابان های خشک بود که حرمت نهادن ویژه به آب را در میان مردم ایران در گاه باستان به وجود آورد. در فرهنگ ملی ما، آب را مظهر روشنایی دانسته اند و آن را نماد پاکی می دانند. درگذشته ای نه چندان دور، هیچ خانه ای نبود که حوضی در آن نباشد، حوض های زیبا و کوچک و بزرگ با کاشی های آبی فیروزه ای نماد مشخص زندگی در هر خانه ای بود.حوض و استخر در باغ های ایرانی و حتی در خانه های ایران اهمیت زیادی داشته و دارد، آب این حوض ها ذخیره ای برای آب پاشی گل و حیاط و ایوان هاست. ایرانیان همچنین "در حوض ها و استخرها از فواره نیز که از ملل خارجی آموخته اند استفاده نموده اند. ، باغ بزرگ هزار جریبی در اصفهان که در زمان صفویه ساخته شد، دارای ۵۰۰ فواره بوده است، در برخی از مواقع یک سیب سرخ را در میان آبی که از فواره بیرون می جهید قرار می دادند و این سیب همچنان در دهانه فواره بالا و پائین می رفت در مواردی دیگری آب از دهان یک شیر بیرون می جست و به استخری که به آن متصل بود سرازیر می شد، همچنین در زیر زمین های منازل نیز مردم با ایجاد حوض های کوچک به شکل های مختلف حوضخانه می ساختند و بیشتر در تابستانهای گرم، در هوای خنک و مطبوع آن به استراحت و گفت و شنود می پرداختند. از دیگر کارهای سنتی که ایرانیان در زمینه استفاده از آب انجام می دادند، "ساخت آب انبار بود، که برخی از آنها از دید معماری نیز اثری شایان توجه بود.اون گارسیادوسیلوا نیگوئروا(( سفیر فیلیپ سوم پادشاه اسپانیا)) راجع به آب انباری در لار که بسیار توجه او را جلب کرده، در سفر نامه خود مطالبی به رشته تحریر در آورده است.
برای دیدن ادامه مقاله به لینک زیر مراجعه کنید
ادامه مطلب
- مقاله الگوهای گمشده باغسازی در معماری ایرانی
( نقش آب در باغسازی ایرانی )
نويسنده:
سودابه مهری تالارپشتی
چکیده :
ساخت باغ در کشور ما سابقه طولانی داشته و در تمام دورانها بخصوص دوره اسلامی مورد توجه بوده است و پدید آمدن باغها بستگی به جریان آب دارد تا در گرمای زیاد تابستان در کنار عناصری مانند درخت و سبزه … یک محیط آرامشبخش ایجاد میکردند. با توجه به این که ایران از لحاظ جغرافیایی در محدودهای واقع شده است که از کمبود آب رنج میبرده، اما در گذشته با روشهای بسیار استادانه و هنرمندانه از این نعمت الهی در باغسازی ایرانی استفاده شده است و در تمام سطح باغ، آب حضوری مهم دارد و در کنار بهره کارکردی و بهره زیبایی شناسانه، بهره فلسفی نیز از آن بردهاند که از لحاظ فلسفی، آب اشاره مفاهیمی چون پاکی، طراوت، حیات دارد.
برای دیدن ادامه مقاله به لینک زیر مراجعه کنید
ادامه مطلب
- مقاله آب در باغ های ایرانی
نویسندگان :
امين سعيديان
رضا قشقايي
چکیده:
آب یکی از اصلی ترین عناصر شکل گیری باغ و شاید بیاغراق، مهمترین و حیاتی ترین عنصر آن است.آب با حضور خود در باغ طراوت، نشاط، حرکت و زیبایی را می آفریند.
نحوه ظهور و حضور آب در باغ بر اساس مفاهیم خاصی صورت میپذیرد و توزیع آن نیز پیرو نظم و قاعدهای است که از یک سو به ویژگی های فیزیکی و فنی آب و آبیاری توجه کرده و از سوی دیگر مفهوم واری، زیباییشناسی، منظرسازی و معماری را مورد توجه قرار داده است. در باغ ایرانی، معماری باغ، معماری آب است و درهم آمیختگی آب و بنا پدیدآورنده حماسه ای بی نظیر از شعر و شکوه و موسیقی در خلوت درختان است. باغسازی ایرانی از زمان حضور آب به استقبال بینظیر از آن میپردازد، آنجا که حتی بنای باشکوهی به عنوان مظهرخانه، ورود آن را به باغ ندا کرده و مقدمش را چنان درخور پاس می دارد که بایسته است و از آنجاست که آب با شیوه ای سنجیده و هوشمندانه، در مسیرها جاری میگردد، در حوض ها و آب نماها حضور مییابد و در آب شره ها و فواره ها فریاد برمیآورد و با حرکت و صدا و نما و طراوت خود جلوه گری میکند. شکل و شیوه حضور و حرکت آب در باغ دارای نظامی خاص و هماهنگ با هندسه و ساختار معماری آن بوده و در گونه های متفاوت باغ ایرانی اشکال مختلف به خود میگیرد.
برای دیدن ادامه مقاله به لینک زیر مراجعه کنید
ادامه مطلب
نويسنده:
هدا کاملی
چکیده :
پیوند ناگسستنی ادبیات فارسی و باغ ایرانی همواره مورد توجه بوده است. شعرای پارسی گوی، گاه به توصیف باغ ایرانی پرداخته اند و گاه بصورت نمادین جلوه های آن را بازتابی از جنت انگاشته اند. آثار مولوی، به عنوان یکی از موثرترین شاعران و عرفای ایرانی بر فرهنگ اسلامی- ایرانی، میتواند یاری بخش تفسیر باغ ایرانی باشد. تمثیل های مورد استفاده مولوی در مثنوی درطول سالیان مورد توجه اندیشمندان بوده و همچنین توسط عامه مردم در زندگی روزمره مورد استفاده قرار می گرفته است.
آب به عنوان عنصری پویا، در اشکال مختلفی چون جوی، حوض، فواره و ... در باغ ایرانی ظهور یافته است. این نوشتار می کوشد از دیدگاه مولوی به تحلیل آب بپردازد و معنای رمز گونه ای را که آموزه¬های مولوی به مخاطبش منتقل می کند، تحلیل کند. روش تحقیق در این مقاله تحلیلی توصیفی و بر اساس مطالعات کتابخانه¬ای است.
برای دیدن ادامه مقاله به لینک زیر مراجعه کنید
ادامه مطلب
- مقاله نقش آب در طراحی محیط و معماری منظر
نویسنده:
محمدرضا مثنوی
چکیده:
آب در همه اديان، باورها و ديدگاهها مقدس است و مايه زندگي. بدون آب زندگي در هيچ كجاي جهان قابل تصور نيست. هم چنان كه ملاك وجود نشانه هاي حيات در ديگر كرات آسماني، تنها آب است آدمي از سپيده دم حيات خود، آب و مناظر گوناگون آن را با خانه و محيط زندگي اش تلفيق كرده است. از اين رو آب در تاريخ معماري جهان، يك عامل تفكيك ناپذير محسوب مي شود. در اين مقاله، ظرفيت هاي بي پايان و نقش آب در طراحي محيط و معماري منظر بر اساس يافته هاي پژوهشي و تاريخي به ويژه در بخش معماري بررسي شده است.
برای دیدن ادامه مقاله به لینک زیر مراجعه کنید
ادامه مطلب
- مقاله باغ دولت آباد - آب و گیاه
نویسنده:
هدا کاملی
چکیده :
آب در باغ ايرانی نقش اصلی، درختان، گياهان و گلها بعد از آب مهمترين نقش را دارند که جريان حضور آنها خود ريشه در آب دارد . از ديدگاه تاثير پذيری شکل هندسی باغ ايرانی از آب می توان دﻻيلی ذکر کرد از جمله، قطعات زمين مربع يا مستطيل بدليل نيت آبرسانی مزارع به عنوان سهل ترين راه آبرسانی، با طی کردن مسافت کمتر و جلوگيری از هدر رفتن آب مورد توجه قرار می گرفت. در تمامی موارد، بيانگر معنی يافتن مواد با اشکال در کسب مفاهيم مشترک و يا شخصی است . مثل آجر در قوس، آب در حوض، گياه و آب در باغ معنی پيدا می کنند .
دید از کوشک به محور اصلی باغ که توسط آب و کاشت درخت تعریف شده است.
باغـهای با صفا و درخت زارها و جویبارها و چشمه سـارها از دیر بازمورد دلبستــگی ایرانیـها که محیط زندگیمان خشک و نسبتا کویری است بوده، ومردم این سرزمــین همواره بهطبیعت و درخت و گل
و سبزه عشق می ورزیدند. باغ دولت آباد به لحاظ هنر باغ آرایی و توزیع آب و همچنین معماری استادانه از مجموعه های دیدنی محسوب می شود.
برای دیدن ادامه مقاله به لینک زیر مراجعه کنید
ادامه مطلب
- مقاله نقش پررنگ و آبي آب و در معماري و شهرسازي
نويسندگان:
[ پريسا فرشيدفر ] - دانشگاه آزاد اسلامي واحد قزوين - دانشكده عمران و معماري
[ صديقه الزهرا هاشمي پور ] - دانشگاه آزاد اسلامي واحد قزوين - دانشكده عمران و معماري
چکیده :
اين مقاله به نقش آب و در معماري و شهرسازي ميپردازد و نقش آن در شكلگيري زيستگاه انساني كه پاسخي به يك نياز زيستي است را بررسي مينمايد. انسان با شروع عصر كشاورزي پس از عبور از عرض فلزات در آستانه قدم گذاشتن به عرصه تاريخ بهترين مكان را براي ساخت شهرهاي خود كنار رودخانهها يافت و تمدنهاي نخستين در كنار رودخانهها و درياها كه داراي توان توليد بيشتر آذوقه با اتكا بر زمين حاصلخيز و آب فراوان بودند . در ايران باستان معماري كنار آب و در دامن طبيعت و در نهايت احترام به وجود آورد شكل گرفت. رودخانهها، چشمهها و درياچهها داراي جايگاه آييني و اعتقادي بودم و اين جايگاه بهخوديخود شكل ميگيرد و نياز به ساخت بناهايي بود كه باورها، افسانهها و نه آداب و رسوم را متجلي ميساخت . حرف فراتر از يك نياز خانه سازي بار فرهنگي ميگيرد معماري پديد ميآيد و آب و در زندگي انسان جايگاه هنري پيدا ميكند اگر به جغرافيايي شهرهاي ايران توجه كنيد كه وابستگي ميان زندگي شهري و دسترسي به منابع آب پي خواهيد برد گرچه كه به اين موضوع به تناسب اهميت آن پرداخته شده است . هدف از انجام اين پژوهش بررسي نقش آب و در حوزههاي معماري و شهرسازي است و مورد هاي مطالعاتي آن شهرهاي دزفول، شوشتر ونراق ميباشد چه دليل انتخاب اين شهرها حضور پررنگ آب و در شكلگيري فضاهاي كالبدي مجاور رودخانههاي آنها است روش اين مقاله توصيفي بود و كاركردهاي عنصر آب در بيماري شهرها مورد مداقه قرار ميگيرد. در كنار بخش آب و از منظر آييني و باستاني، به نقش نمادين آن توجه شده و اشكال به كارگيري آن در معماري و شهرسازي مانند شكلگيري هسته حسب شهرها، گرما به بعد آب انبارها تشريح ميگردد.ازاينرو مطالعات موردي اين مقاله با ارجاع به اين سه شهر صورت گرفته است . در پايان، اين مطالعه تأثير كليدي عنصر آب را در كالبد هاي شهري و معماري بيان داشت از معماران و 60 و زن مسن دعوت مينمايد تا با بهكارگيري دو بار به اين مفاهيم به باز زنده سازي اين مكانها همت گمارند.
برای دیدن ادامه مقاله به لینک زیر مراجعه کنید
ادامه مطلب
نوع مقاله :
نقد
نويسندگان:
سید امیر منصوری ، استادیار گروه معماری منظر ، دانشگاه تهران
برای دیدن ادامه مقاله به لینک زیر مراجعه کنید
ادامه مطلب