معرفی کتاب و مجلات معماری

yoolia

عضو جدید
کاربر ممتاز
ادامه مبادی سواد بصری

ادامه مبادی سواد بصری

بخشهایی ازکتاب:


سواد بدان معناست كه گروهي از پيام ها ،براي جمعي از افراد ، داراي معاني مشتركي است .سواد بصري نيز كمابيش به همين معنا ست.
ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــ

حس بينايي عبارت است از، توانايي تشخيص و فهم بصري پديده هاي موجود در محيط و نيرو هايي كه تاثيري عاطفي بر بيننده مي گذارند.
ـــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــ

كالب كاتنگو(Caleb Gattegno)در كتابي به نام (( در راه فرهنگ بصري )) درباره ماهيت حس باصره چنين مي نويسد. (( هر چند همه ما سهل و طبيعي مي بينيم ، ولي فرهنگ و تمدن خاص مربوط به ديدن و تصوير هنوز به وجود نيامده است .عمل ديدن سريع انجام و همه چيز را به صورتي جامع از نظر مي گذراند .هم آناليتيكي يا تحليلي است و هم در عين حال سنتتيك يا تركيبي است.حس بينايي هنگام فعاليت به انرژي ناچيزي احتياج دارد و تقريبا با سرعت نور عمل مي كند و در عين حال به ذهنمان اجازه دريافت و ضبط بي نهايت خبر را در زماني بس كوتاه تراز ثانيه مي دهد.)) اين توصيف به خوبي بيانگر قدرت شگفت آور ديدن است و انسان را وادار مي كند اين نتيجه گيري او را بپذيرد . (( با بينايي ،بي نهايتها يكباره به ما ارزاني مي شوند،صفت بينايي ، غنا و سرشاري است.))

ميل و رغبت زياد انسان نسبت به يك پيام بصري آشكار است.ما به علتهاي گوناگون همواره مي خواهيم دانش و معارف خود را با شواهد بصري تقويت كنيم.مهمترين دليل براي اين تمايل همان صريح و مستقيم بودن تصاوير يا پيام هاي بصري و در نتيجه نزديكي و الفت آنها با تجربيات واقعي است.وقتي اولين سفينه فضايي در ماه نشست و اولين گام فضانوردان بر سطح اين كره نهاده شد،عده بيشماري در سراسر جهان تماشاگر اين واقعه بودند.حال تصور كنيد چند نفر از اين بينندگان حاضرند به جاي اين پخش مستقيم و ديدني به يك گزارش مشروح و بسيار شيواي راديويي درباره آن گوش دهند و يا رپورتاژي چاپي راجع به آن را بخوانند؟و …
ـــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــ

قديمي ترين مطلب ضبط شده به وسيله انسان به صورت تصوير است و نزديك به سي هزار سال پيش ترسيم شده است.

شكل جديد تقسيم هنر به دو قطب هنر زيبا و كاربردي از نظر معاصران صورت جديدي گرفته است.امروز ميزان اهميت بيان ذهني و كاربرد كيفي هنر ملاك آن تقسيم بندي، قرار مي گيرد.تعابير شخصي همراه با بيان خلاقانه ،به قلمرو وهنرهاي زيبا مربوط مي شود و توجه به فايده و مورد استفاده ،مربوط به هنرهاي كاربردي است .اين درست است كه يك نقاش به هنگامي كه بدون سفارش قبلي تابلوئي را مي كشد،به شرط آنكه غم بازار و فروش تابلو را نداشته باشد و فقط براي ارضاي خودش به آن كار بپردازد،كار او ذهنيت او خواهد بود، ولي كار سفالگري كه به ظروف سفالين شكل مي دهد نيز به اين ترتيب مي تواند از جنبه هاي ذهني برخوردار باشد، زيرا او ظرفش را به شكلي مي سازد كه مطبوع و خوشايند خودش باشد.فرق سفالگر با آن نقاش اين است كه ، سفالگر علاوه بر ذهنيات خودش مسائل ديگري را نيز بايد مد بايد در نظر بگيرد.او بايد ظرف را به صورتي بسازد كه مثلا آب را در خود نگاه دارد،يا به آساني قابل حمل باشد و يا بتوان به سهولت از آب پر و خالي كرد و غيره.اين نوع مسائلي كه مربوط به استفاده از شي مي شود،عواملي هستند كه جنبه ذوقي و ذهني شخص طراح را محدود مي سازند و پاره اي از كيفيات كار را به اجبار به طراح تحميل مي كنند.

ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــ

در محصولات چاپي نظير كتاب و مجله و غيره ،عاملي كه از نظر اهميت ، در درجه نخست قرار دارد ،زبان و كلام است و عواملي نظير طرز قرار گرفتن و تركيب بندي و شكلها و تصاوير جنبه ثانوي و كمكي نسبت به اولي دارند.حال آنكه در رسانه هاي جديد امروز،مثل تلويزيون و فيلم ،درست خلاف آن صدق مي كند،يعني عامل بصري يا تصوير در درجه اول است و كلام نسبت به آن جنبه فرعي دارد.ارتباط از طريق چاپ هنوز از بين نرفته است و شايد هم كه هرگز از بين نرود،ولي فرهنگ انساني كه تا كنون مغلوب گفتار و زبان بوده است ، به تدريج به سوي تصوير و تصوير نگاري روي آورده است.

ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــ

آرتور كوستلر (Arthur Koestler )،در كتاب ،به نام عمل خلاقيت ،مي نويسد ( فكر كردن در ناخودآگاه ما غالبا به صورت تصوير تجلي مي يابد،نظير روياها و شبه روياهاي پيش از خواب ،كابوسها،توهمات بيماران رواني و مكاشفات هنرمندانه .وقتي مي گوئيم پيامبران بصير و بينا هستند { در بسياري زبان ها متداول است} منظورمان آن است كه ديدي روشن و قوي دارند و سخنور بودن آنها داراي اهميت زيادي نيست،حتي وقتي مي خواهيم به كساني كه سخت ، درگير مسائل ادبي و كلام هستند،نهايت احترام را به جا آوريم به آنها بصير و يا با ديدي روشن اطلاق مي كنيم.))

تجسم يا تصور كردن ،عبارت از توانايي ما در شكل بخشيدن به تصاوير ذهني است.

ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــ

تكامل زبان از تصوير آغاز شد و به صورت تصوير نگاري درآمد كه در آن شكل هاي ساده با معاني روشن و و اضح به كار مي رفت ،سپس به واحدهاي آوايي تبديل شد و سرانجام شكل الفباء به خود گرفت.گرگوري (R.L .Gregory ) مولف كتاب چشم هوشمند ،الفباء را به همين مناسبت (( رياضيات معنا )) خوانده است .هر گامي كه در اين راه برداشته مي شد مسلما تكاملي بيشتر در ارتباط مؤثرتر ميان آدميان بود.شواهد بسياري موجود است كه نشان مي دهد در اين جريان امروز ،بازگشتي به گذشته مشاهده مي شود،يعني بازگشت به استفاده از تصوير براي برقرار كردن ارتباط ؛و اين عقبگرد به دليل آن است كه افراد بشر مي خواهند به شكلي مؤثر تر و مستقيم تر با يكديگر ارتباط يابند.

ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــ

در يوناني به زبان (( لوگوس )) مي گويند ،يعني انديشه و برهان و درپاره اي ديگر از زبان هاي اروپايي منطق را (( لوژيك)) يا (( لوگيك)) مي خوانند كه همه اين الفاظ از همان كلمه يوناني لوگوس به معناي زبان اخذ شده است.

ـــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــ

كلام ساخته و پرداخته بشر است و عبارت است از قراردادهايي كه بدان سبب اخبار و اطلاعات مختلف به صورت رمز يا سمبل در مي آيد،اين رمزها حامل و ناقل اخبار هستند و يا اخبار به وسيله آنها ضبط مي شوند و به هنگام نياز،انسان ها با رمزگشايي آنها به مضمون اخبار پي ميبرند.به اين سبب ساخت كلام، از نوعي منطق برخوردار است كه مشابه آن در زبان بصري وجود ندارد.

ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــ

كليه اخبار و اطلاعاتي را كه ما به صورت تصوير دريافت مي كنيم به سه نوع كاملا متمايز از يكديگر مي توان تفكيك كرد،نخست اخبار بصري كه به صورت سيستم سمبلها يا صوررمزي گوناگون هستند؛دوم اخبار بصري كه حالت بازنمايي يا شبيه سازي از محيط خارج را دارند،كه در نقاشي ،عكاسي ،پيكرتراشي ،فيلمبرداري و غيره ظاهر مي شوند؛و سوم آنهايي كه انتزاعي هستند و در واقع زيرساخت هر نوع تصويري از اين جنبه انتزاعي برخوردار است.

نوع دوم ساختهاي بصري ،صورت بازنمايي يا شبيه سازي از دنياي خارج را دارد ،اين نوع آگاهي به وسيله تصوير به طور حتم، ناشي از تجربيات مستقيم ما از واقعيت است، كه مي تواند از محسوسات ظاهري فراتر رود.افراد، بسياري از چيزها را كه شخصا قادر به لمس و تجربه آن نمي باشند، از طريق اينگونه تصاوير و شكل ها و مثالها مي آموزند.البته توضيحات كلامي تا حدودي در شناساندن پديده ها مؤثرند ، ولي تصوير داراي كيفيت ديگري است، تصوير يك فيل يا يك نوع ماشين ،بيننده را بي وقفه از شكل ظاهر آن مطلع مي سازد. حال آنكه فهماندن مطلب از طريق كلام ،كه در واقع يك سيستم تبديل به رمز شده است مخاطب را ملزم مي سازد به نوبه خود براي درك معناي آنچه بيان شده است به طور ذهني كلام را رمزگشايي كند و اين امر موجب تاخير در درك مطلب مي شود.خلاصه آنكه گاهي براي فهميدن كار يك پديده ،ديدن آن و يا ديدن تصويري از آن كافي است.درك اهميت اين موضوع فقط براي بحث آموزش و يادگيري نيست .بلكه كلا‏ٌ براي آن است كه بدانيم نزديك ترين چيز به واقعيت براي ما اين نوع تصاوير است.از اين روست كه ما به چشمان خود اطمينان داريم.

ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــ

آخرين نوع ارتباط بصري شايد از همه مشكلتر و بيش از دو نوع ديگر براي رشد سواد بصري مهم باشد.اين نوع در واقع زير ساخت و تركيب بندي ساده و اوليه يا انتزاعي پيامهاي بصري است،به عبارت ديگر پيام هاي خالص بصري است.آنتوان ارنتسواك (Anton Ahrenzweig) نظريه اي در مورد هنر مطرح كرده است كه مبناي آن ،جريان اوليه مشاهده كردن و رشد در آدمي مي باشد و مربوط به مراتب آگاه و ناخودآگاه( The precinsious )يا ثانويه ذهني مي شود.او اين تقسيم بندي در انواع ساختهاي بصري را با استفاده از واژه سينكرتيستيك(Syncretistic) يا حالت التقاط زماني يا همزماني چند موضوع بيان مي كند.اين واژه بار اول به وسيله پياژه(Piaget) به كار گرفته شده است.ارنتسوايك ،اين مفهوم را به بينش كودكان از جهان كه در هنر آنها نمايان مي شود نسبت مي دهد.كودك از طريق هنر خود نشان مي دهدكه از توانايي التقاطي خاص و همساز كردن امور ناخودآگاه و خودآگاه برخوردار است و مي تواند ميان پديده هاي عيني و امور ذهني ، فرقي قائل نشود و ارنتسوايك معتقد است كه كودك داراي ديدي (( كلي ))(global vision) است و مي تواند كليتها يا تماميت ها را ببيند.او معتقد است كه اين استعداد در انسان بالغ نيز كم و بيش باقي مي ماند و شناخت اين موضوع براي بررسي در اين زمينه، وسيله اي كارساز و مفيد خواهد بود.

ـــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــ

زير بناي نظريه گشتالت را ،ارنفلس (Ehrenfels) اين طور بيان مي كند: (( اگر دوازده شنونده هر كدام يكي از نتهاي آهنگي كوتاه را بشنوند،مجموعه آنچه اين دوازده تن تجربه كرده اند با حاصل تجربه كسي كه به تنهايي تمام آن نت ها را پشت سر هم شنيده است برابر نخواهد بود.))

ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــ

مهمترين كار در حل يك مسئله بصري، كمپوزيسيون يا تركيب بندي آن است .رسيدن به معناي مورد نظر در يك عبارت تصويري بستگي زيادي به نوع تركيب بندي آن دارد،علاوه بر آن تركيب بندي يك اثر در جلب توجه بيننده نيز نقش بسيار مهمي را ايفا مي كند، كسي كه مي خواهد از راه تصوير با ديگران ارتباط برقرار سازد ،در اين مرحل بسيار حياتي از كارش بيش از هر مرحله ديگري مي تواند و بايد بركارش احاطه و نظارت كامل داشته باشد، زيرا او براي القاي منظورش از بهترين موقعيت برخوردار است.

ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــ

نحو در دستور زبان عبارت است از روش استفاده از كلمات با ترتيبي درست در جمله و قواعد آن به روشني تعريف شده است و فهم آن فقط نيازمند اندكي هوش و دقت است.ولي اين نوع قواعد در آموزش بصري فقط به ما ترتيب به كار بردن درست اجزاي تصوير را نشان مي دهد و مسئله چگونگي برخورد ما به جريان كلي تركيب بندي باقي مي ماند.

ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــ

معنا در پيام هاي بصري فقط نتيجه جمع شدن تاثيرات حاصل از تركيب عناصر اوليه نيست ،بلكه چگونگي آن تا حدودي زياد به دستگاه حسي خاصي كه در تمام انسانها به طور يكسان عمل مي كند ،نيز بستگي دارد.به عبارتي ساده تر ،وقتي طرحي را به وسيله رنگها ،شكلها ،خطوط ،بافتها و اندازه هايي به وجود مي آوريم و آنها را در كارمان به يكديگر مربوط ،ميسازيم.اين كار در واقع كمپوزيسيوني است كه طراح به وسيله آن مي خواسته منظور خود را بيان كند.ولي عمل ديدن مرحله مستقل ديگري در ارتباط بصري است.ديدن ،جريان وارد شدن خبر به دستگاه عصبي است كه از طريق حس شدن نور بوسيله چشمها صورت مي پذيرد.اين كار كم و بيش براي همه عادي و يكسان است.و اگرچنين نبود مردم قادر نبودند درباره معناي پديده هاي بصري اشتراك نظر داشته باشند.اين دو گام مستقل از يكديگر ،يعني طرح كردن وديدن، در عين حال ،هم از نظر معنا به طور كلي و هم در مواردي كه منظور مشخصي از يك پيام داريم به يكديگر وابسته اند.تا اينجا به دو معنا در پيام اشاره كرديم،يكي معنا و حال و هواي كلي يك خبر بصري و ديگري معناي خاص و مشخص موجود در آن ،ولي بين اين دو نوع معنا ،نوع ديگري از معناي بصري وجود دارد و آن معنا از نظر كار ويژه آن است،كار ويژه اي كه اشياء به خاطر آن طرح و ساخته شده اند تا به رفع برخي نيازمنديها بپردازند.ظاهرا به نظر مي رسد كه پيام نهفته در اين نوع اشياء نسبت به موارد استفاده آنها جنبه ناچيز و فرعي دارد،ولي در حقيقت اغلب خلاف آن مشاهده مي شود،زيرا بسيار اتفاق مي افتد كه اشيايي نظير لباس ،خانه بناهاي عمومي و حتي آثاري كه به وسيله صنعتگران غير حرفه اي به وجود آمده است ،مي توانند مطالب زيادي درباره شخصيت كساني كه آن را طراحي كرده اند و يا انتخاب نموده اند،حكايت كنند.

 

yoolia

عضو جدید
کاربر ممتاز
طراحان چگونه می اندیشند

طراحان چگونه می اندیشند

[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]نویسنده: برایان لاوسون[/FONT]

[FONT=&quot][FONT=&quot]معرفی کتاب: طراحان چگونه می اندیشند[/FONT][/FONT]
[FONT=&quot]کتاب طراحان چگونه می اندیشند، ترجمه ای است از چاپ سوم کتاب [/FONT][FONT=&quot]How Designers[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]Think: The Design Process Demystified[/FONT][FONT=&quot] که در سال 1997 توسط انتشارات آکسفورد منتشر شده است و تاریخ چاپ اول آن به سال 1980 برمی گردد. [/FONT]​
[FONT=&quot]برایان لاوسون ([/FONT][FONT=&quot]Bryan Lawson[/FONT][FONT=&quot])، نویسنده کتاب که در دو رشته معماری و روان شناسی به تحصیل و تدریس پرداخته است، پژوهش های متعددی در زمینه فرایند طراحی، طراحی به کمک رایانه و روان شناسی معماری به انجام رسانده و بیش از 100 اثر منتشر نموده است که در میان آنها، کتاب «طراحان چگونه می اندیشند»، از جامع ترین کتاب های منتشر شده در نوع خود به شمار می رود، به طوری که از زمان انتشار جزو منابع درسی بسیاری از دروس طراحی، چه در رشته معماری و چه در سایر رشته های طراحی، بوده است. [/FONT]​
[FONT=&quot]کتاب با این جمله به نقل از اسکات براون شروع می شود:
"گروهی از معماران، طراحان شهری و برنامه ریزان را با اتوبوسی به تماشای نقاط دیدنی ببرید، اعمال آن ها حدود دل مشغولی هایشان را نشان خواهد داد. معماران از ساختمان ها، بزرگراه ها یا پل ها عکس خواهند گرفت. طراحان شهری منتظر لحظه ای خواهند ماند که این هر سه در کنار هم قرار داشته باشند. برنامه ریزان چنان سرگرم صحبت خواهند بود که از پنجره به بیرون نگاه نکنند"[/FONT]​
[FONT=&quot]برایان لاوسون در بخشی از کتاب، هدف خویش را از تألیف آن چنین بیان می کند: این کتاب، همان طور که از عنوانش برمی آید، قصد آن دارد تا در بحث چگونگی اندیشیدن طراحان شرکت کند، به طراحان پراشتیاق در نیل به سطوح بالاتر کمک کند و به کسانی که با طراحان کار یا آنها را استخدام می کنند، در درک بهتر آنان یاری رساند.[/FONT]​
[FONT=&quot]لاوسون امیدوار است خواننده با مطالعه این کتاب، به درکی از نحوه اندیشیدن طراحان نزدیک تر شود. او در این کتاب، برای مطالعه چگونگی اندیشیدن طراحان، سعی کرده است درک بهتری از طبیعت طراحی و ویژگی های مسائل طراحی و راه حل های آنها پیدا کند. وی در عین حال خاطرنشان می کند که این کار به هیچ وجه جنبه تجویزی ندارد و قصد او ارائه شرح معتبری از اینکه طراحان چگونه باید طراحی کنند، نیست. [/FONT]​
[FONT=&quot]آنچه در کتاب «طراحان چگونه می اندیشند» مطرح می شود، بیشتر به فرایند طراحی مربوط است تا به محصول نهایی؛ در کل، این کتاب درباره موضوعات مربوط به فرایند طراحی، مسئله ها و راه حل های طراحی و تفکر طراحانه است. [/FONT]​
[FONT=&quot]نویسنده می گوید: کتاب حاضر درباره معماری یا در حقیقت درباره هیچ یک از محصولات طراحی نیست. این کتاب درباره مسئله های طراحی است، این که چه چیز آنها را چنین ویژه می سازد و چطور می شود آنها را فهمید؛ این کتاب درباره فرایندهای طراحی و چگونگی آموختن، بسط دادن و تمرین کردن آنهاست.[/FONT]​
[FONT=&quot]از دیدگاه برایان لاوسون، پنج رویکرد عمده زیر برای تحقیق در فرایند طراحی وجود دارد که او در این کتاب شخصاً از همه این روش ها سود جسته و کارهای پژوهشگران برجسته ای را که انواعی از آنها را به کار برده اند، نقل کرده است:
1. می توان به سادگی نشست و درباره طراحی فکر کرد.
2. می شود طراح را در شرایط آزمایشگاهی گذاشت و او را تحت قواعد تجربی دقیق مشاهده کرد.
3. می شود تنها به مشاهده طراحان در حین کار در کارگاه یا آتلیه پرداخت.
4. می شود از طراحان پرسید که چه می کنند.
5. می شود فرایند طراحی را شبیه سازی کرد. [/FONT][FONT=&quot][/FONT]​
[FONT=&quot]بخش اول، طراحی چیست؟[/FONT][FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]- پیشگفتار
- نقش دگرگون شونده طراح
- نقشه های مسیر فرایند طراحی[/FONT]​
[FONT=&quot]بخش دوم، مسئله ها و راه حل ها: [/FONT][FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]- اجزای مسئله طراحی
- اندازه گیری، معیار و داوری در طراحی
- الگویی از مسئله های طراحی
- مسئله ها، راه حل ها و فرایند طراحی[/FONT]​
[FONT=&quot]بخش سوم، اندیشه طراحانه:[/FONT][FONT=&quot]
- انواع و شیوه های اندیشیدن
- تفکر خلاق
- اصول راهنما
- راهبردهای طراحی
- فوت و فن های طراحی
- دام های طراحی
- طراحی با نقشه ها
- طراحی با دیگران
- طراحی با رایانه ها
- به کجا می رویم؟[/FONT]​
 

پیوست ها

  • 26d5043bfdeffc836c56022034c99cd1.jpg
    26d5043bfdeffc836c56022034c99cd1.jpg
    17.5 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • 2010-8-23-HowDesignersThinks.jpg
    2010-8-23-HowDesignersThinks.jpg
    39.4 کیلوبایت · بازدیدها: 0

yoolia

عضو جدید
کاربر ممتاز
معماری: فرم, فضا و نظم

معماری: فرم, فضا و نظم

نام کتاب : معماری: فرم, فضا و نظم
تالیف: فرانسیس دی . کی .چینگ

هدف این کتاب بالا بردن عمق و دامنه دانش طراحی معماری است.این کتاب شکل پذیری عناصر اصلی تشکیل دهنده فرم , فضا و سیستم ها و نظامهائی که کالبد معماری را میسازند و نقش آنها را در سازماندهی بنا بررسی می نماید
در فصل اول عناصر اصلی تشکیل دهنده فرم معرفی می شوند و نقش هر یک به عنوان عنصر بصری در دانش طراحی معماری بررسی می گردد.
فصل دوم به شناخت مشخصات بصری فرم اختصاص دارد . در این بخش ضمن معرفی انواع فرم ها تلاقی های متعارف هندسی آنها و انواع تغییر شکل های فرم و نیز تفکیک فرم بررسی میگردد.
فصل سوم به بررسی رابطه فرم.فضا و نحوه تعریف فضابوسیله عناصر کالبدی معماری اختصاص دارد. در این قسمت عناصر افقی و عمودیتشکیل دهنده فرم بررسی می گردند و مثال هایی ارائه می شود مبنی بر اینکه چطور ترکیبات و جهت های مختلف آنها, انواع خاص فضا را تعریف می کند.بررسی خصوصیات فضای معماری و نقش دیواره ها و بازشوها در فضا از دیگر موضوعات تحت بررسی در این بخش می باشند.
در فصل چهارم در مورد شیوه های اصلی ارتباط فضاهای یک بنا با یکدیگر و طرق اصلی آرایش و سازماندهی فضاهای یک بنا بحث می شود.
فصل پنجم به معرفی اجزا اصلی تشکیل دهنده سیستم سیرکولاسیون در یک بنا اختصاص دارد و در آن موضوع رسیدن به بنا , ورودی , شکل مسیر ارتباط مسیر و فضا و فرم فضای سیرکولاسیون مورد بررسی قرار می گیرند.
در فصل ششم تناسبات مصالح و سازه و نیز تناسبات آماده و سیستم های تنظیم تناسب تشریح می گردند و تئوری های مربوط به تناسبات و اهمیت آنها در طراحی معماری مورد بررسی قرار می گیرند.
در فصل هفتم در مورد سایر اصول سازماندهی که می توانند در ایجاد نظم در یک ترکیب معماری مفید باشند بحث می شود و اصول نظام دهنده به عنوان تدابیر بصری ای که هم از نظر فلسفی و هم ادراکی می توانند فرمها و فضاهای متنوع یک بنا را در یک کل نظام یافته و واحد سازمان دهند بررسی می گردند
 

پیوست ها

  • imagesCAFEY0ZQ.jpg
    imagesCAFEY0ZQ.jpg
    8.3 کیلوبایت · بازدیدها: 0

yoolia

عضو جدید
کاربر ممتاز
بوطیقای معماری- 2جلد

بوطیقای معماری- 2جلد

نویسنده: آنتونی سی . آنتونیادس

بوطیقای معماری: راهبردهای نامحسوس بسوی خلاقیت معماری

این متن برداشتی خلاصه است از کتاب بوطیقای معماری (poetics of architecture) جلد اول، کتابی که توسط یک استاد کهنه کار معماری نوشته شده و حاصل سالها تمرین در کنار دانشجویانی از سراسر دنیا و نیز در عرصه حرفه ای است. مطالعه این کتاب را به تمام افرادی که دغدغه طراحی معماری دارند توصیه میکنم … و اما دانشجویان ، اگر مطالعه این کتاب شروعی باشد بر راه بی پایان ساختن ،مسلما خوب است… اما پیمودن راه طراحی خصوصا راههای توصیه شده در این کتاب بدون راهبر و استاد را بسیار مشکل میدانم.

اگر راهبردهای کتاب را به کار می گیرید برای یافتن و درک مصادیق واقعی آن بسیار تلاش کنید. و اگر در سالهای اولیه دانشکده هستید، همانند اولیسhttp://www.iran-eng.com/#_edn1 خود را به دکل کشتی یادگیری ببندید و آوای زیبای راهبردها را از دور بشنوید و پیش از هر چیز خود را در ترسیم معماری قوی کنید. هنوز هم ،و شاید همیشه اولین و قوی ترین ابزار معمار ، دست اوست … بنابراین تا می توانید کار ببینید، از روی طرح هایی که شما را جذب خود کرده اند، ترسیم کنید، عین آنها را ،این ذهن شما را قوی می کند. یک شطرنج باز قوی، هر روز بازی های قوی انجام گرفته قبلی مسابقات را مرور می کند ولی این کار نه او را دنباله رو می کند و نه مقلد…
وجود دغدغه به خودی خود خوب و ارزشمند است. چرا که ما را به کاوشگری وا می دارد. پروسه طراحی معماری، شاید عجیب ترین و پیچیده ترین پروسه های خلق اثر باشد، ولی من آن را لذت بخش ترین نیز می دانم. لذت بخش و غم انگیز. این باعث نمی شود که، این را ه را دست نیافتنی ، نیاموختنی، غیر قابل تحلیل و افسانه ای بدانیم. فرایند تولید در شرکت های معماری و یا نوشته بهروز پاکدامن در مجله معماری و شهرسازی ۵۵-۵۴ ص۵۴ با عنوان روش طراحی ، نشان می دهد که در کنار راه میرمیران ، راه های سیستماتیک نیز وجود دارند که کاملا هم اصولی و صحیح هستند…
نویسنده کتاب پروفسور آنتونی سی آنتونیادلس، استاد دانشگاه تگزاس و عضو AIA و AICP و مترجم دکتر احمدرضا آی که به حق کتاب را به صورتی عالی برگردان کرده است.
رویکرد کتاب در کوتاه ترین سخن : راهبردهایی به سوی خلاقیت معماری است. در دو جلد، یکی راهبردهای نامحسوس و در دیگری راهبردهای محسوس را بیان کرده است. اینکه خلاصه اش را میخوانید جلد اول است یعنی راهبردهای نامحسوس …
“من نمیتوانستم به عنوان عاشق کنش خلاقه و منتقد صادق معماری ، نسبت به آثار درخور توجهی که در بعضی از آتلیه های همکاران پست مدرن من و در فضای دانشگاهی به وجود می آمد ساکت بمانم ، و از سوی دیگر احساس میکردم که بسیاری از دانشجویان آنها که به تقلید بی چون و چرای مجلات پرداخته اند ، عموما سردرگمند و قادر به تشخیص اهداف و مقاصد تلاشهای خود نیستند و اغلب نمیتوانند خود را با دیگر واقعیتها و انتظارات محسوس تر و در عین حال حرفه ای تر تطبیق دهند (ص۱۵)”
نکته ارزشمند کتاب این است که مطالب ارائه شده به صورت عملی در آتلیه های طراحی مولف مورد آزمایش قرار گرفته است و بیان تئوری صرف نیست. همچنین در جای جای آن، حاصل تفکرات و نتیجه کارهای دانشجویی آتلیه مولف ارائه شده است. تعریف بوطیقا به عنوان جایگزینی برای معنی لفظی poetics صرفا به معنی شعر نیست بلکه ” ساختن اثر هنری از دیدگاه زیبایی شناسانه” است.
پیش از خروج از مقدمه ، اشاره به نکته ای لازم است که مضمون یکی از سوال های ما نیز قرار گرفته بود: بحث مطلوبیت ، از کجا بدانم کارم، مطلوب و صحیح است؟ اما پرداختن به آن خیلی ظریف و آگاهانه است : ” آنچه در معماری مطلوب است به وضوح از دشوار ترین امور برای ارزیابی است … مفهوم مطلوب همواره دلمشغولی اصلی زیبایی شناسی بوده است … این مفهوم، شدیدا نسبی است : “مطلوب” برای معمار؟ “مطلوب” برای کاربر؟ یا “مطلوب” برای جامعه؟… (ص۲۰)”
مطلوبیت در رعایت بیشترین پارامترها و پرهیز از تک بعدی بودن است ،رعایت مثلا عملکرد و ساخت ، داخلی و خارجی و پرهیز از سطحی نگری، مثلا معمار نماساز یک سطحی نگر است. چرا که فقط به یک پارامتر پرداخته در حالیکه معماری جامع نگر از “کلیت به مثابه یک سمفونی (ص۲۱) ” حمایت میکند. حال آیا باید معماری تک بعدی را کنار گذاشت؟ البته که نه ، معمار جامع نگر همه پارامتر ها را مورد نظر قرار میدهد ، مثلا ماحصل تلاش در حوزه انرژی و معماری پایدار، حتما مورد توجه معمار جامع نگر خواهد بود … جامع گرایی امری بسیار مهم است ” جامعیت به معنی رویکرد کشف ایده ها و ساختن اثری است که با دیدگاهای متعدد ژرف اندیشانه (نه تنها عملکردی،شکلی یا معنوی و نه تنها به عنوان بخشی از محیط تاریخی – سنتی یا معاصر) نسبت به رویکردهای محدود یا یک جانبه گذشته، ایجاد شده باشد.(ص۲۲) ”
بررسی جامعیت از چند طریق امکان پذیر است :۱- از طریق بازخورد های استفاده کننده (مردم) ۲- از طریق پرداختن به دیدگاه های مطلوب ( محققان) ۳- از طریق پرداختن به روش های مفهومی ( معمار )
فرایند جامع گرایی معماری فرایندی مادام العمر است ، نیازمند به سرشت چند بعدی آموزش انتقادی است. دانشکده های معماری باید برنامه طراحی خود را وسعت داده و راهبردهای خلاقیت را به دانشجویان ارائه دهند ، همچنین ابتدا راهبردهای محسوس (فرم – عملکرد – تناسبات – مقیاس ) و در مراحل پایانی تحصیل راهبردهای نامحسوس (استعاره – شعر – تاریخ و …) مد نظر قرار گیرند. و در عین حال دانشجویان به جای اینکه سالها در انتظار “معنای طراحی” باشند به موقع با مباحث نظری آن آشنا شوند
 

پیوست ها

  • displayimageCA8M5T9M.jpg
    displayimageCA8M5T9M.jpg
    9.2 کیلوبایت · بازدیدها: 0

yoolia

عضو جدید
کاربر ممتاز
ادامه بوطیقای معماری

ادامه بوطیقای معماری

بخش اول: راهبردهای نامحسوس به سوی خلاقیت.
گفتار اول : فرایند خلاقیت (این بخش از کتاب آنقدر ارزشمند است که به جای مطالعه خلاصه ، توصیه میکنم حتما متن کامل را از خود کتاب مطالعه کنید)
برای توضیح فرایند خلاقیت سه مفهوم بیان شده است : تخیل ، تصور و واقعیت. تخیل، با قوه خیال ، تجسم ذهنی مسایلی که وجود ندارند و نمیتوانند وجود داشته باشند و خیالی هستند سرو کار دارد مثل قالیچه پرنده و … رویاها و خیالها اجزایی از تخیل هستند. در عوض تصور دلالتی حتمی و عملگرا دارد. مثلا وقتی کسی به شما آدرسی بدهد و شما همزمان آنرا تصور کنید … خیابان روبرو، کوچه بن بست دست چپ … این قوه تصور ماست. تصور با واقعیتها سر و کار دارد. واقعیت یعنی آنچه وجود دارد. حال اگر ما امری را تصور کنیم که وجود ندارد ولی میتواند وجود داشته باشد ، به کنشی میان تصور و تخیل دست یافته ایم. مثلا درختی که هنوز نکاشته ایم را در حال میوه دادن تصور کنیم. خلاقیت در لحظه ای رخ میدهد که امری از سوی تخیل به سمت تصور سوق داده شود . آنرا بارور کند و بتواند راهی به دنیای واقعیت بیابد : “…تخیل عامل تسریع کننده تصور است ، در حالی که تصور نوعی صافی است که تخیل برای پیوستن به واقعیت باید از آن بگذرد. (ص۳۰) ”
خیلی مهم : ” باور ما این است که غایت معماری ساختن است. پس واقعیت به گونه ای انکار نا شدنی با این هدف معماری مرتبط است (ص ۳۳) ” خلاقیت به عنوان فرایندی که به واسطه آن قوه تصور شکل می گیرد. میتواند آموزش داده شود و تقویت شود ، خلاقیت ذاتی نیست بلکه آموزش دادنی است.
و در ادامه “معماری حتی در معنوی ترین شکل خود هنری کاربردی است، به همین دلیل معماری نمیتواند از حیطه عمل گرایی خارج گردد و به هنری خالص، تک بعدی، جزمی و صرفا شکل گرا تبدیل شود (ص ۳۸)” در مقابل این دیدگاه ، تفکری وجود دارد که پرداختن به این مساله را یا ناممکن میدانند و یا ناپسند… ولی ما خلاقیت و لحظه طراحی را امری قابل توصیف ، بیان و تقویت میدانیم
ذکر این نکته ضروری است که آیا معماری “خلاقانه” لزوما معماری “مطلوب” و پسندیده است یا نه؟ و آیا معماران را میتوان به دو دسته هنرمند خلاق و معماران حرفه ای تقسیم کرد ؟ از دیدگاه ما باید به این مساله به دیده تردید نگریست و این را مد نظر قرار داد که معماری خلاق آن است که جامع نگر بوده و به بیشترین امور پرداخته باشد.
در حیطه خلاقیت معماری دو نکته مهم را باید همیشه در نظر داشت یکی اینکه طرح خلاق لزوما عجیب و غریب نیست و خلاقیت لزوما خرق عادت نیست. و دوم اینکه هنرمند خلاق لزوما فردی بی خیال ، و عاشق تفنن و سرگرمی نیست ، همانطور که یک فرد حرفه ای لزوما یک فرد جدی و سهامدار یک شرکت معماری نیست! میس واندر روهه از جدی ترین و خلاقترین معماران بود.
خلاصه گفتار دوم : استعاره
استعاره در زبان به معنی استفاده از کلمه ای به جای کلمه دیگر به دلیل مشابهتی در یک بخش (از معنی) مثلا استفاده از خانه به جای شهر : خانه شهری کوچک است.
استعاره در معماری سه گونه است : نامحسوس ، وقتی که سرچشمه طرح یک مفهوم ، ایده و یا کیفیتی ویژه است. (مثل فردیت ، طبیعی بودن ، عمومیت و غیره)
محسوس ، وقتی که سرچشمه یک ویژگی بصری یا مادی است (خانه ای شبیه قلعه یا گنبدی شبیه آسمان)
ترکیبی ، ترکیبی از موارد بالا
هر چه ما از استعاره های مناسب تری استفاده کنیم و از سمت محسوسات به سمت نامحسوسها حرکت کنیم ، از معماری سطحی به سمت معماری با مفاهیم عمیق حرکت کرده ایم ، این دلیل نامناسب بودن و سطحی بودن استفاده از شکل اردک برای فرم ساختمان فروش ماکیان است.
” موزه آلمانی ماری تایم در برمرهاون (۱۹۶۹-۷۵) اثر هانس شارون، بسیار شبیه به قایق به نظر میرسد. این موزه مصداقی از برداشت سطحی از ویژگیهای بصری رزمناو است و به همین دلیل نمونه ای نامناسب از به کار گیری استعاره به شمار میرود. اگر معمار به جای قناعت به جاذبه های رمانتیک ویژگیهای بصری یک قایق ، بر ویژگیهای مفهومی و استعاری (مثل یکپارچگی و استحکام) تاکید کرده بود، قطعا به نتیجه ای بهتر دست می یافت… برداشتهای سطحی از استعاره ها دارای نیرومندی و غنای نتایج مبتنی بر برداشتهای استعاری بنیادین نخواهد بود. اما از آنجا که برداشتهای سطحی سهل الوصول ترند ، همگان – و به ویژه دانشجویان – آنها را مورد استفاده قرار میدهند. (ص ۷۱)”
رهیافت به استعاره : ” راهبرد استعاری تبعات مثبت و منفی خاص خود را دارد، و این وابسته به نوع رویکرد ما به آن است… رازگرایی افراطی (رویکردی که متفاوت و پیچیده جلوه میدهد) به همراه تلاش در جهت فوق عقلانی گری ساختن زبان و اصطلاحات جدید برای استعاره ها، کمکی به شخص خلاق نمیکند. این شیوه میواند شکافی بین افراد مستعد خلاقیت … ایجاد کند (ص ۸۵)”
خلاصه گفتار سوم : پارادوکس و متافیزیک ، بخشی که صرفا با مطالعه کامل کتاب میتوان به گوشه ای از مطلب عمیق آن پی برد.
پارادوکس به معنی قول مطلبی برخلاف عقاید عمومی با قطع نظر از اینکه صحیح باشد یا نباشد – نیز به معنی مساله بی راه حل و یا دارای تناقض منطقی ، مثلا یک طرف کاغذی نوشته شده آنچه پشت صحفه نوشته دروغ است و پشت صفحه نوشته شده ، آنچه روی صفحه نوشته شده راست است.
متافیزیک : علومی که به هستی و مسایل الهی مربوطند و یا علومی که نمیتواند جزو شعبی از علوم فلسفی باشد (روانشناسی و منطق و علوم اخلاق و غیره … )
استفاده از پارادوکس یعنی جستجوی غیر قابل ساختها و متناقضها برای رسیدن به قابل ساختها ، مثل کارهایی که آیزنمن میکند … “بنابراین پارادوکس راهبردی بسیار طاقت فرسا و پر مشقت به خلاقیت است، چرا که برای فردی که میخواهد این روش را دنبال کند انضباط، رسایی و گویایی در بیان و دانش بیش از حد متعارف مورد نیاز است تا وی بتواند از مواضع و عقاید خود دفاع کند. (ص ۹۵)”
متافیزیک با ناشناخته ها سر و کار دارد … فراسوی قلمرو فیزیکی ، البته از معمار انتظار متافیزیسین شدن نمی رود بلکه معمار گاهی ناممکن ها را میبیند و تنها تلاش برای ممکن کردن آن او را خوشحال میکند. ” توانایی فعالیت خارج از چارچوبهای موجود و مقابله دائم با باورهای غالب، نیازمند نیرویی خارق العاده است …اینها خصایصی هستند که در حوزه تجربه صرف ، شاید چندان مورد نیاز نباشند.( ص ۱۰۰)”
” این توان معماری سامان مند است که باید در نهایت تمامی کاوشهای ذهنی را از اقیانوس پارادوکس و متافیزیک به لنگرگاه واقعیات عمل پذیری مثل سازه، نظم، ریتم، تناسب، مقیاس و …هدایت کند. به دلیل این پیچیدگی است که استفاده از راهبرد پارادوکس و متافیزیک زمانی پیشنهاد میشود که شخص دوره آموزشی را به پایان میبرد، با تجربه تر میشود و از لحاظ طراحی بالغ می گردد… کاوشگری پارادوکسی و تعمق متافیزیکی … دو مسیر سخت و خطرناک هستند … چه سعادتمند هستند دانشجویانی که یک معلم متافیزیک واقعی داشته باشند…( ص ۱۰۹)”
خلاصه گفتار چهارم : راهبرد تغییرپذیری فرم
برای تغییرپذیری فرم سه شیوه متفاوت وجود دارد: ۱- تغییرپذیری بر اساس محدودیت های خارجی ( سایت ، دید ، شیب و…) و داخلی ( عملکرد ، برنامه فیزیکی و…) و عوامل هنری ( توانایی ، اراده و رویکرد معمار به دستکاری فرم ) ۲- اقتباس ، امکان اقتباس حرکتهای فرمی از نقاشی ، مجسمه سازی و حتی از طبیعت و یا سایر کارهای معماری ۳- ساختار شکنی یا ترکیب شکنی
تغییر پذیری فرمی از یک سو ریشه در زیست شناسی دارد .وقتی در خصوص تکامل موجودات صحبت می کنیم به نوعی تغییرپذیری آن موجود می پردازیم مثلا نوزاد قورباغه مراحل مختلفی را طی می کند تا مبدل به یک قورباغه بالغ شود. اینها از یک سو و نظریات دوارسی تامپسون در خصوص فرم های مرتبط و فرم های نا مرتبط مبنای شناخت تغییرپذیری فرمی قرار گرفته است . یک پای شکسته فرمی نامرتبط است . با همین نگرش ، ساختمان های شکسته شامل بخش های نا تمام و تنگ و تاریک با اینکه محصول تغییرپذیری فرم است اما پذیرفته نیست.
همچنین برای تحلیل و قضاوت معماری ، باید آنرا ترسیم کرد نه روایت .” ما به پیتر آیزنمن و هر هنرمند سخت کوشی که برای آفریدن چیزهایی تلاش میکند که پیش از این دیده نشده اند ، آری میگوییم و از تلاش ایشان استقبال میکنیم. این روشی است که از طریق آن ما چیزها را می آموزیم و خرد بنیادین و تاریخ خویش را مشترکا ارتقا میبخشیم (ص۱۲۴)” تلاشهایی از قبیل تلاش زاها حدید و دانشجویان آتلیه او نیز ارزشمند است، اما باید بسیار مراقب بود که به افراط و در نهایت تفسیرهای خود سنجیده دانشجویان کشیده نشود.اینجا مستقیما ر.ک. به صفحه ۱۲۵ کتاب بوطیقا … جایی که هدف اصلی تغییر پذیری فرم را بالاتر از توان دانشجویان سال چهارم و پنجم میداند و اینکه تصاویر حاصل از این تلاش میتواند بسیار تکان دهنده و در عین حال بی اعتبار باشد.
کار بر روی بحث تغییرپذیری فرم از راه های مختلفی امکان پذیر است: ۱- تمرین هایی که با یک کار خوب معماری آغاز می شود ۲- آغاز با باغ یا شهر ۳- حرکت از آثار هنری ۴-حرکت از ساختمان های ساخته شده قبلی طراح.
تغییرپذیری فرم می تواند باعث ایجاد کارهای تقلیدی و یا سطحی شود،(وقتی نقطه شروع اثر معمار دیگر و رویکرد تغییر پذیری رویکردی سطحی باشد) اگر نقطه شروع ، کاری از خود طراح باشد ، طرح نهایی به کامل ترین شکلی اصیل است و هیچکس نمی تواند طراح را به تقلید و یا ایده دزدی محکوم کند .” مزایای راهبرد تغییر پذیری فرم به اندازه معایب بالقوه آن است. وقتی که تغییر پذیری مرزهای نهایی را لمس می کند ممکن است تاثیر منفی بر دانشجویان بگذارد، مگر اینکه آموزگار بسیار مجرب و هوشیار باشد و آنها را در طول فرایند خلاقیت راهنمایی کند و از خطرهای موجود آگاه سازد.( ص۱۲۸)”
خلاصه گفتار پنجم : ابهام ازلی و دست نیافته
نفس موضوع مبهم می تواند دستمایه بسیاری از هنرها قرار گیرد ،موضوع مبهم موضوعی است که اطلاعات موجود برای احاطه ذهنی بر آن ناکافی است .ابهام ازلی شامل موضوعات مبهمی است که در حافظه فردی و جمعی برای همیشه مبهم بوده مثل اساطیر، مسایل مذهبی ، عشق و مانند آن . دستمایه قرار گرفتن این ابهامات برای طراحی نیاز به تمرین و بررسی مصداقها و نمونه های آن دارد که برخی از نمونه ها در کتاب ذکر شده است . همچنین فضاهایی که مرتبط با آیین های فکری و یا مذهبی هستند مثل اتاق چای.
دریافت احساس مبهم درونی فرد(کارفرما) از مذهب یا هر موضوع فردی و جمعی مبهم دیگر ،باید از توانایی های معمار باشد :”معمار خلاق باید موقع شناس و دقیق و هشیار باشد تا بتواند احساسات … نهفته ای را که غالبا به وضوح بیان نمیشوند را دریافت کند.( ص۱۶۱) “و ” از کارفرما بخواهید تا خاطرات کودکی خود،جایی که در آن بازی میکرد … خاطرات مثبت و منفی از دوران کودکی … را برای شما توصیف کند(ص۱۶۳)”
ابهام دست نیافته پنهان (untouched) ، ابهامی است که در موضوعاتی موجود ولی مبهم نهفته است ، موضوعاتی که می تواند توسط معمار کشف شده و دستمایه طراحی معماری قرار گیرد . مثل لحظه مبهم طلوع و غروب خورشید. یکی از خوبی های بزرگ کتاب بوطیقا ، ذکر مصداق های ساده ای برای همه موارد گفته شده مثال های ملموس از تلاش خود مولف و یا شاگردان آتلیه او ذکر شده است. این خیلی مهم است چرا که در معماری حرف زدن آسان ولی ارائه مصادیق واقعا مشکل است.
تلاش برای یافتن نحوه تاثیرگذاری موضوعاتی قدیمی که همیشه با انسان بوده اند مثل ” عشق و معماری… معماری و حس بویایی … معماری و شب … معماری و ترس … و … (ص۱۶۷)” از جمله تلاش های ارزشمند در این زمینه است .
خلاصه گفتار ششم : شعر و ادبیات
اشعار و نوشته ها می توانند بر معمار تاثیر گذارند و دستمایه طرح های معماری شوند، این مبدا می تواند سطحی یا مستقیم باشد مثلا طراحی فضایی که در نوشته به آن اشاره شده و یا غیر مستقیم و پویا باشد هنگامی که جوهره مطالب بر طرح معماری اثر گذارد. ( ر.ک. به تاثیر شعر ، میرمیران چگونه طراحی میکرد.)
در این میان شعر معمولا تاثیر قویتری دارد.
الهام بخشی مرکب لحظه ای رخ میدهد که معمار تحت تاثیر متنی ادبی خود شروع به نوشتن کند و یا بسراید و طراحی پس از آن صورت بگیرد.
رویکرد معمار و مردم به افسانه ها نیز جالب توجه است “افسانه ها گواه تمایل به واقعیتی دیگرند…در آنجا نیروی انگیزه بخش در این است که باعث شویم خواننده آرزو کند که آنچه را متصور شده است … آیا ما نمیخواهیم آنچه که تا کنون وجود نداشته به وجود آید؟( ص۱۷۷)”
“هایکو (شعر سه سطری ژاپنی) یا هر فرم دیگر از هنر که قوه تصور را به جنبش وادارد و طراح را به تمرین دادن توانایی های ذهنی و انتقادی خود ترغیب کند، “ابزار استعاری مناسبی برای معماری است.( ص۱۸۹ )”
یک هایکوی خیلی قدیمی :
The old pond…a frog jumps in…plop!
برکه ای کهن…غوکی در آن می جهد…آوای آب!
خلاصه گفتار هفتم : بیگانگی و چند فرهنگی
به طور کلی ، تجربه طراحی در فرهنگهای کاملا متفاوت از فرهنگ معمار، میتواند باعث خلاقیت و ظهور ایده ها و اندیشه های نو شود. طراح محدودیتهای ظاهری (اقلیم ، ضوابط و …) را در می یابد ولی از قیودی که بر دست و پای تفکر بومی در طی سالها گذاشته شده آزاد است. لذا طرح های خلاقانه تری زاده می شود. طرح سفارت یک کشور در کشوری دیگر و همچنین شرکت در مسابقات بین المللی معماری نمونه هایی عملی از این دست است.
 

mini11

عضو جدید
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

چرا بیشتر صفحات عکساش نیس؟؟؟؟
 

pedram_84

عضو جدید
سلام به همه
1سوال
کسی شماره 29 مجله صفه رو داره؟
یا کسی میدونه از کجا میتونم پیداش کنم؟
پیش پیش مرسی:):gol:
 

architecttak

کاربر فعال
درود بر شما
دوستان من دارم يه مسجد طراحي ميكنم تلفيقي از مدرن و سنتي به مطالعات بيشتري درباره مساجد جديد نياز دارم
خواهشا اكه كتابي دارين بذارين.
اين نمونه اي هست كه هيجا نتونستم دانلودش كنم؟!!!:(معماری برای جوامع اسلامي امروز Architecture for Islamic Societies Today
 

ali5053

عضو جدید
دانلود کتاب "هند بوک معماری (hand book memary)"

دانلود کتاب "هند بوک معماری (hand book memary)"

با سلام خدمت همه دانشجویان گرامی.

کتاب " هند بوک معماری " کاری از موسسه پادشاهی معماران بزرگ و با ترجمه مهندس کورش محمودی را می توانید از لینک زیر دانلود کنید.



"دانلود کتاب هندبوک معماری"

60389345820163022737.jpg

Download architects Handbook



file size : 399MB

545 صفحه



مر30 ، ali5053 :gol:

 

پیوست ها

  • 60389345820163022737.jpg
    60389345820163022737.jpg
    35.3 کیلوبایت · بازدیدها: 0

abolfaZZzl

عضو جدید
کاربر ممتاز
کتاب : مفاهیم پایه در معماری کتاب واژگان فرمهای معماری
نویسنده: ادوارد.ت.وایت
مترجم: محمد احمدی نژاد.
 

G1-Asal_lrrtm1

عضو جدید
ببخشید من تازه کاردانیمو تموم کردم کتابهایی که خوندم کتابهای مثل(چگونه معمارانه طراحی کنید1.2.3بوده که بیشترازشون الگوبرداری کردم یا 1کتاب پرسپکتیو از هرمز معزز.......)کلا نمیدونم چه کتابهایی به دردم میخورن کتابهایی که معرفی میشه قیمتاشون سربه فلک میکشه میشه راهنمایی کنید؟؟؟؟؟یه چیز دیگه اینکه برا اینکه بتونم توکارشناسی موفق باشم باید چه کتابهایی رو بگیرم که تو دانشگاه به نفعم باشه؟؟؟؟؟؟؟:redface:
 

keyvan-ebooks

عضو جدید
خانه‌های قرن ۲۱؛ طرح‌های خلاقانه توسط معماران پیشرو آمریکای شمالی

خانه‌های قرن ۲۱؛ طرح‌های خلاقانه توسط معماران پیشرو آمریکای شمالی

9781933415949.jpg

سال 2011 | 61 صفحه | ISBN: 9781933415949 | 18,8 MB | pdf

این مجموعه شامل عکس‌های بزرگ، رنگی و خیره‌کننده از طرح‌های متفاوت خانه‌های قرن ۲۱ می‌باشد. این نمونه‌ها شامل مواردی همچون خانه‌های شهری، خانه‌های ویلایی، ساختمان‌های پایدار، طرح‌های پیش‌ساخته لوکس، و تصور خانه‌های آینده می‌باشند.
این کلکسیون حاصل کارهای هنری و شگفت‌انگیز بیش از ۷۰ تن از بهترین معماران معاصر می‌باشد. طرح‌های موجود در این مرجع گستره وسیعی از طرح‌های کلاسیک تا آوانگارد که همگی نمونه‌های برجسته می‌باشند را دربرمی‌گیرد.
در این کتاب سبک‌های متفاوت و مستقلی نمایش داده شده‌اند. این سبک‌ها حاصل فعالیت‌های حرفه‌ای معمارانی همچون David Hovey، Robert Gurney، Brad Lamoureux، Margaret McCurry و Richard Meier می‌باشند.
این مجموعه همچنین شامل بیوگرافی کوتاهی از معماران در کنار طرح‌های مختلف ارائه شده از آنها می‌باشد. برای دانلود کتاب از لینک زیر استفاده نمایید.

http://www.booktolearn.com/?p=381
 

keyvan-ebooks

عضو جدید
راهنمای مقدماتی SketchUp 7.1 برای تجسم معماری

راهنمای مقدماتی SketchUp 7.1 برای تجسم معماری

9781847199461.jpg


سال 2010 | 408 صفحه | ISBN: 9781847199461 | 15,4 MB | PDF


اگر به دنبال خلق عکس‌های واقعی خیره‌کننده و عکس‌های هنری برای مدل‌های SketchUp خود می‌باشید، اگر می‌خواهید تصاویر کامل معماری سه‌بعدی به‌صورت واقع‌بینانه برای مدل‌های SketchUp ایجاد نمایید، و یا می‌خواهید به‌صورت کامل شیوه استفاده از نرم‌افزار SketchUp 7.1 را بعلاوه پلاگین‌های متعدد مربوط به آن و شیوه‌های ارتقای مدل‌ها را بیاموزید، این کتاب همان چیزی است که می‌تواند نیازهای شما را ب‌طور کامل برطرف نماید.
SketchUp 7.1 محبوب‌ترین بسته نرم‌افزاری معماری در سراسر دنیا می‌باشد که توسط میلیون‌های نفر از معماران مورد استفاده قرار می‌گیرد. چیزی که ممکن است شما از آن اطلاع نداشته باشید این است که این نرم‌افزار قوی‌ترین نرم‌افزار طراحی سه‌بعدی در بازار نیز می‌باشد.
این کتاب به شما چگونگی استفاده از این نرم‌افزار منحصر‌به‌فرد را در ایجاد تصاویر حرفه‌ای معماری با استفاده از رندرهای حرفه‌ای و تکنیک‌های ویرایش تصویر، با لحنی دوستانه و قابل درک نشان خواهد داد. برای دانلود کتاب با لینک مستقیم از سایت زیر استفاده نمایید.

http://www.booktolearn.com/?p=692#more-692
 

hach

عضو جدید
سلام به همه همکاران
من کتاب زیباشناختی در معماری ترجمه دکتر پاکزاد را چند سال پیش تهیه کردم و دوستان گرفتند و بر نگرداندن و الان هر چی دنبالش می گردم پیدا نمی کنم از عزیزانی که فایل pdf اونو دارن خواهش می کنم در اختیارم قرار بدن
ممنونم
 

ali5053

عضو جدید

raha

مدیر بازنشسته
نويسنده: هانری‌ استيرلن‌ با مقدمۀ هانری کُربن
مترجم: جمشيد ارجمند
ناشر: فرزان‌ روز
چاپ اول (و آخر!) : 1377

http://www.mediafire.com/?0r8qazvsh0h4vbx

این کتاب به دلیل اینکه مدت زمان زیادی هست چاپ مجدد نشده؛ به سختی میشه تهیه اش کرد؛ امیدوارم مورد استفاده قرار بگیره.
 

vahid_pakrou

عضو جدید
کاربر ممتاز
کتاب ” مبانی نظری معماری” تالیف عبد الحمید نقره کار ، از انتشارات دانشگاه پیام نور.
تعداد صفحات : ۴۴۰
نوع فایل pdf به حجم ۴٫۸MB
برای دانلود به ادامه مطلب بروید.
کسانی که از طریق ایمیل دنبال میکنند روی عنوان مطلب کلیک کنند…
» دانلــــود با لینک مستقیم
» حجم : ۴٫۸ مگابایت
» پسورد : www.civilz.com
 

khalilullah

عضو جدید
سلام و بعد از دانلود UBC code دارای قفل/رمز عبور بود که امید انرا تحریر دارید.
Uniform Building Code 1997 (Uniform Building Code Vol 3: Material, Testing and Installation Standards)

International Code Council “Uniform Building Code 1997 (Uniform Building Code Vol 3: Material, Testing and Installation Standards)"
International Conference of Building Official | 1997-05-01 | ISBN: 1884590918 | 836 pages | PDF | 20,1 Mb


This popular code, still in use in many stores, is now available from Delmar Learning! A proven document meeting the needs of government untis charged with enforcement of building regulation. Provides complete regulations covering all major aspects of building design and construction relating to fire and life safety and structural safety. The requirements reflect the latest technological advances available in the building and fire-and-life-safety industry.
دانلود
 

Neo_2007_k

عضو جدید
دانلود کتاب مبانی نظری معماری نوشته شده توسط عبدالحمید نقره کار است
این فایل بصورت PDF و بدون هیچ آرم تبلیغاتی می باشد
این کتاب ۴۵۶ صفحه می باشد

» پسورد : www.sainar.net
» لینک مستقیم
» حجم : ۴٫۶۲ مگابایت
 

mamali-architect

عضو جدید
سلام دوستان:smile:

بخاطر درخواست زیاد فایل هارو برای اینکه دیگه خراب نشن تو سایت آپلود میکنم

چون خیلی کنده سرور و ظول میکشه تا یه فایل آپلود شه و با توجه به حجم زیاد کتاب واستون لینک رپیدباز میزاشتم که البته اونم مشکلات خودشو داره

فقط یکم شکیبا باشید تا فایل هارو آپلود کنم

اینا هم پارت های 11 تا 16 هستش


11
12
13
14
15
16

حالا اگه کسی بتونه خودش اینارو دانلود کنه و آپلود کنه تا خراب نشه ممنون میشم

دیگه تموم شد
 

پیوست ها

  • noiferte 2010.part01.rar
    10 مگایابت · بازدیدها: 1
  • noiferte 2010.part02.rar
    10 مگایابت · بازدیدها: 0
  • noiferte 2010.part03.rar
    10 مگایابت · بازدیدها: 0
  • noiferte 2010.part04.rar
    10 مگایابت · بازدیدها: 0
  • noiferte 2010.part05.rar
    10 مگایابت · بازدیدها: 0
  • noiferte 2010.part06.rar
    10 مگایابت · بازدیدها: 0
  • noiferte 2010.part07.rar
    10 مگایابت · بازدیدها: 0
  • noiferte 2010.part08.rar
    10 مگایابت · بازدیدها: 0
  • noiferte 2010.part09.rar
    10 مگایابت · بازدیدها: 0
  • noiferte 2010.part10.rar
    10 مگایابت · بازدیدها: 0
آخرین ویرایش توسط مدیر:

203_fariba

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
نانو فناوری در معماری و مهندسی ساختمان

نانو فناوری در معماری و مهندسی ساختمان

کتاب نانو فناوری در معماری و مهندسی ساختمان این کتاب و توصیه میکنم بخونید کتاب جالبیه

از راه یافتن فناوری نوظهور نانو به گستره مهندسی ساختمان مدت زیادی نمی گذره. از دهه 1990 میلادی تاکنون نانو گسترش روز افزونی در معماری و مهندسی ساختمان داشته است. فناوری نانو به دلیل توانایی دگرگون کردن ویژگی های بنیادین مواد و حل مشکلات ساختاری، زمینه ساز ایجاد مصالحی جدید با ویژگی های نوین شده که افزون بر کارایی و بازدهی بیشتر عملکردی، از دوام بیشتری نیز برخوردارند.
تولید بسیاری از مصالح نوین، توانمند و پربازدهی که بر کیفیت ساختمان ها و زیر ساخت ها و زیر ساخت های ساخت بشر تأثیرات مثبتی بر جای گذاشته و می گذارند، به کمک نانو فناوری و مصالح نانوبنیان میسر شده است. فناوری نانو به دلیل توانایی دگرگون کردن ویژگی های بنیادین مواد و حل مشکلات ساختاری، زمینه ساز ایجاد مصالحی جدید با ویژگی های نوین شده که افزون بر کارایی و یازدهی بیشتر عملکردی، از دوام بیشتری نیز برخوردارند. عایق های بهتر، بتن هاهای توانمندتر، چسب های نانوبنیان و دیگر مصالح از این نوع، علاوه بر چند عملکردی بودن، از امتیازات و ویژگی های کاربردی بیشتری برخوردارند.انتشار این کتاب در راستای تحقق اهداف دانشگاه تهران به عنوان قطب علمی فناوری معماری کشور و تاًمین کتب درسی دانشگاهی در زمینه های طراحی، معماری و مهندسی بر اساس آخرین دستاوردهای علمی در جهان و نیازهای آموزشی رشته های مذکور صورت می گیرد. امیدوار است انتشار این کتاب، اقدامی موثر در جهت ارتقای دانش مورد نیاز جامعه معماری و مهندسی و نیز دانشجویان و دانشجویان و دانش آموختگان این رشته ها در زمینه استفاده از فناوری نانو در معماری و مهندسی ساختمان باشد.
نانو فناوری در معماری و مهندسی ساختمان
مولف: دکتر محمود گلابچی-دکتر کتایون تقی زاده-مهندس احسان سروش نیا
نوبت چاپ: اول
شمارگان: 2000
تاریخ انتشار: 1390
ناشر: مؤسسه انتشارات دانشگاه تهران
تعداد صفحات:520
شابک ISBN: 97



 

sepideh zamani

عضو جدید
سلام.خسته نباشید.من موضوع پایان نامم بازسازی یه بافت قدیمیه. دنبال مبانی نظری در این مبحث میگردم. میخوام از بحثهای روز دنیا باخبر شم. از کدوم مجله یا کتاب می تونم کمک بگیرم؟
 

Parisa R

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
سلام به همه همکاران
من کتاب زیباشناختی در معماری ترجمه دکتر پاکزاد را چند سال پیش تهیه کردم و دوستان گرفتند و بر نگرداندن و الان هر چی دنبالش می گردم پیدا نمی کنم از عزیزانی که فایل pdf اونو دارن خواهش می کنم در اختیارم قرار بدن
ممنونم

http://hosseinrashidi.blogfa.com/post-196.aspx
 

Parisa R

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
سلام.خسته نباشید.من موضوع پایان نامم بازسازی یه بافت قدیمیه. دنبال مبانی نظری در این مبحث میگردم. میخوام از بحثهای روز دنیا باخبر شم. از کدوم مجله یا کتاب می تونم کمک بگیرم؟

http://www.baam-mag.com/index.php?option=com_k2&view=item&id=291:%D9%85%D8%B9%D8%B1%D9%81%DB%8C-%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AD%D9%88%D8%B2%D9%87-%D8%A8%D8%A7%D9%81%D8%AA-%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE%DB%8C
 

kimia.designer

عضو جدید
راندو،ترسیم ، پرسپکتیو (2 جلدی) نوشته لین ترجمه امیر اعلا عدیلی
کامل ترین منبع آموزش راندو و مرجع نمونه کارهای لین
 

kimia.designer

عضو جدید
راندو با قلم و مرکب نوشته گیل ترجمه هدایت موتابی (البته ترجمه های متعددی داره) مناسب برای کسانی که ترم های اول هستند
 

kimia.designer

عضو جدید
40 کلید رنگ در معماری داخلی
40 کلید نور در معماری داخلی
40 کلید معماری داخلی خانه
هر سه از استاد گرانمایه ام دکتر فریدون کسرایی
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
baran 2012 درخواست کتاب کتابخانه تخصصی معماری 3

Similar threads

بالا