[معماری اسلامی]:رازگشایی سنگ نوشته های " قصر الحمرا

[معماری اسلامی]:رازگشایی سنگ نوشته های " قصر الحمرا

  • کوتاه

    رای: 1 50.0%
  • صریح

    رای: 1 50.0%

  • مجموع رای دهندگان
    2

هنگامه

عضو جدید
محققان در طول قرن ها همواره نسبت به معنای هزاران سنگ نوشته ای که روی دیوار ها و سقفهای قصر الحمرا به عنوان جواهر معماری اسلامی در اروپا حکاکی شده ابراز شگفتی کرده اند. اما اخیراٌ یک گروه از محققان اقدام به فهرست کردن و رازگشایی از راز واژه هایی کرده اند که پر جاذبه ترین نقطه اسپانیا را تزیین کرده است.به گزارش خبر گزاری فرانسه ، جووان کاستیلا محقق دانشکده مطالعات عربی شورای عالی تحقیقات علمی اسپانیا گفت : این باورنکردنی است که هیچ فهرست جامعی از کتیبه های قصر الحمرا در قرن بیست و یکم وجود ندارد.
دیوارها و سقف ههای قصر الحمرا در برگیرنده هزاران سنگ نوشته است که با هنرمندی تمام روی آنها حکاکی شده است.
بر اساس اظهارات کاستیلا، عبارت " و لا غالب الا الله " متداول ترین عبارتی است که روی دیوار ها به چشم می خورد و صد ها بار تکرار شده است.



از این عبارت سلسله نصر به عنوان شعار سلسله استفاده می کرده است.که از سال 1238 تا زمان غلبه دوباره اسپنیا بر شهر گرانادا در سال 1492 حکمفرمایی می کردند.
دومین پیامی که در این کتیبه ها تکرار شده است کلمات واحدی همچون " شادی ابدی" است که به نظر می رشد اصطلاح آرزویی برای حکام مسلمان گرانادا بوده است.
از دیگر سنگ نوشته ها می توان به سخنان کوتاه و موجزی چون " گفتار اندک موجب آرامش است " و " از اقبال خوب خود شاد باشد چرا که الله تو را یاری می کند" اشاره کرد.
مطالعات کنونی تنها نیمی از این سنگ نوشته ها را در بر گرفته است.
محققان با استفاده از تکنولوژی مدرن چون دوربین های دیجیتال و اسکنر های لیزری سه بعدی این واژه ها را در ابعاد سه بعدی واقعی کلمات بررسی می کنند، چرا که بسیاری از آنها دور طاق های کمانی شکل یا ستون ها توشته شده است و خواندن آنها را با چشم غیر مسلح از سطح زمین دشوار می کند.


مسأله ای که این امر را پیچیده تر می کند این است که هنرمندانی که این حکاکی ها را انجام داده اند از خطی پیوسته و ظریفی استفاده کرده اند که باز هم خواندن آنها را دشوار تر می کند.
محققان ابراز امیدواری کرده اند که 65 درصد این نوشته ها تا پایان سال میلادی فهرست شده و به زبان اسپانیایی ترجمه شود، کل این پروژه تا سال 2011 خاتمه می یابد.پس از اتمام این پروژه سنگ نوشته ها به زبان های انگلیسی و فرانسه نیز ترجمه می شوند.
از زمان آغاز این پروژه در سال 2002 حدود 3116 نوشته از 10 هزار سنگ نوشته رمزگشایی شده است.
نوشته هایی که تا کنون ترجمه شده است روی دی وی دی و کتاب منتشر شده است.
قصر الحمرا در قرن سیزدهم در شهر گرانادا ساخته شده و جواهر معماری اسلامی در اروپا محسوب می شود. این قصر زمانی اقامتگاه حکام گرانادا و بارگاه آنها بوده است. اما اکنون یکی از پر جاذبه ترین نقاط توریستی اسپانیا می باشد.
یونسکو این مکان را در سال 1994 در فهرست میراث جهانی ثبت کرده است و در سال 2008 حدود 3 میلیون بازدید کننده از آن دیدن کردند.
به امید روزی که ما هم قدر اقیانوس هنر معماری نهفته در ایران زمین را بدانیم و در جهت آموختن و بهره مند شدن از آن سریعتر گام برداریم.شاید روزی برسد که دیگر دیر شده باشد.
 
بالا