مغز هرگز دوچرخه سواري را فراموش نمي كند!

aftab

عضو جدید
کاربر ممتاز
تيمي متشكل از پژوهشگران بين المللي كشف كردند كه چرا مغز هرگز تواناييهاي حركتي چون مهارت دوچرخه سواري را فراموش نمي كند.
براي تمام افراد روي زمين كافي است كه يك بار براي هميشه دوچرخه سواري را ياد يگيرند. مهم نيست كه در چه سني چرخهاي كمكي دوچرخه را باز مي كنند و از چه سني براي هميشه دوچرخه را در گاراژ خانه نگه مي دارند. به طوري كه در هر زمان حتي پس از گذشت دهها سال مغز همچنان قادر خواهد بود هدايت دوچرخه را به ياد آورد و تعادل فرد را در پدال زدن و نشستن روي زين حفظ كند.
اكنون گروهي از نورولوژيستهاي دانشگاههاي آبردين، رتردام، لندن، تورين و نيويورك با مطالعه بر روي اتصالات ميان سلولهاي عصبي در مخچه راز اين توانايي مغزي را كشف كردند. در مخچه بخشي به نام لايه مولكولي بين نوروني وجود دارد كه اطلاعات مربوط به كنترل حركات را ذخيره مي كند.
اين راز در يك سلول عصبي نهفته است كه مكانيزمهاي خاطرات حركتي را تنظيم مي كند.
عملكرد اصلي مخچه ايجاد همكاري ميان خروجيهاي حركتي مثل حركات چشم، حفظ تعادل و حركات نمايشي است. اين لايه مولكولي سيگنالهاي الكتريكي را كه از مخچه مي رسند كنترل مي كنند و آنها را به خاطرات بلند مدتي تبديل مي كنند كه در تمام بخشهاي مغز درك مي شوند.
هدف اصلي اين دانشمندان در انجام اين تحقيقات درك روشي است كه به كمك آن خاطرات طبقه بندي مي شوند.
اين نورولوژيستها در اين خصوص اظهار داشتند: "ما متوجه شديم كه سلولي وجود دارد كه سيگنالهايي را كه از مخچه مي آيند به رمز ويژه اي ترجمه كرده و اين رمز را به يك خاطره تبديل مي كند. اين مكانيزم هر بار كه ما يك مهارت حركتي جديد را ياد مي گيريم اتفاق مي افتد."
به اين ترتيب اين حركات در پايگاه داده هاي حافظه ذخيره مي شوند. نتايج اين تحقيقات نه تنها صفحات جديدي از نوروساينس را به روي دانشمندان مي گشايد بلكه دري نيز به روي تواناييهاي يادگيري در تقليد عملكردهاي مغزي باز مي كند.
در حقيقت كساني كه از اختلالات مغزي مثل سكته و يا "ام اس" رنج مي برند مي توانند با كمك نتايج اين تحقيقات و با كمك پروتزهايي كه اين مكانيزمهاي عصبي را بازسازي مي كنند زندگي عادي خود را از سر گيرند.
نتايح اين يافته ها نشان مي دهد كه مغز انسان پس از مدتي مي تواند خاطرات ذهني مثل اشعار حفظ شده را فراموش كند اما هرگز خاطرات حركتي مثل دوچرخه سواري را از ياد نمي برد.
لينک خبر: http://www.hamvatansalam.com/news136262.html
منبع خبر: هموطن سلام
 

Similar threads

بالا