?Why
عضو جدید
http://www.zistshenasan.ir/forum_posts.asp?TID=318
با خوندن این لینک شاید بهتر بشه در باره ی این که اخلاقیات تو حیوان هست یا نه صحبت کنیم...
من نتونستم لینک رو باز کنم ...
http://www.zistshenasan.ir/forum_posts.asp?TID=318
با خوندن این لینک شاید بهتر بشه در باره ی این که اخلاقیات تو حیوان هست یا نه صحبت کنیم...
چه خوب...شما از کجای حرفم نتیجه گرفتی که میخوام بگم اخلاق از یه دنیای دیگه اومده؟
فعلا کاری با دنیای دیگه ندارم چون در این زمینه تفاهمی با شما ندارم
هدف من از پیش کشیدن بحث حیوانات این بود که از طریق اثبات یا ردش به نتایج بهتری میتونستیم برسیم...
از طرفی دوست عزیز اگز قرار باشه یه عده ماتریالیست که به بعد روحانی اعتقادب ندارن تو این تاپیک دور هم جمع شن افاضات کنن که میشه یه محفلی که همه همو تایید میکنن
مثل اوایل تاپیک...
وجود پارادوکسهای عقیدتی هست که بحث رو به چالش میکشه...
شمام بهتر بی هیچ پیش ذهنی نسبت به افراد اجازه بدین به هدف مورد نظرشون برسن...
با این حال اگر فکر میکنید نظرات یه دوگانه انگار تاپیکتون رو منحرف میکنه من سکوت میکنم تا شما و دوستان دیگه ادامه بدن..
اون لینک هم انجمن زیست شناسان هست نمیدونم شما چرا نمیتونید بازش کنید...؟
سلام.
میشه هرکسی تعریفی که از اخلاق داره رو بگه .
ممنونم
سوالای سخت نکن دیگه ...
خوب میدونستم که نمیپرسیدم ...
ببین این چطوره :
رعایتِ داوطلبانه ی هنجارهای جامعه !
http://itsat9.in/forum/images/smilies/new/itsat (38).gif
اگه یه اُمتِ شهید پرور داشته باشی ... آره ... (ولی فک کنم احساسِ رضایت از خود ، توضیحِ خوبی برای ایثار باشه ها !)آفرین. رعایت داوطلبانه ی باید و نبایدهای جامعه
حالا ایثار و جانفشانی که خودت اولش صحبت کردی یه هنجاره؟
بعد اخلاق اینجوری به جامعه ربط پیدا کنه، نسبی میشه دیگه. درسته؟؟
به نظرم موضوعی که میتونم راجع بهش بیشتر حرف بزنم اینه که:
چطور آدم حاضر میشه از سودش بگذره و اخلاق رو رعایت کنه؟
...
چطور آدم حاضر میشه از سودش بگذره و اخلاق رو رعایت کنه؟
اونهایی که در ظاهر سودی ندارن ...
...
مثلا امکان داره یک نفر تحت آموزش خاص آدم کشی رو هنجار بدونه؟
عجب فکرای یخ زده ای دارین که همه جا باید یه جوری بگین از اسلام خوشتون نمیاد!!در ادامه ی حرفتون ، ببین این حُکمِ کلی رو میشه داد :
انسان هیچ کاری که به سودش نیست ، انجام نمیده ! ... (همیشه سود و زیان میکنه ... خودآگاه یا ناخودآگاه ...)
نمیدونم سوالو من باید جواب بدم یا نه ... ولی چون سوالِ همچین "هلو برو تو گلویی" بود ، نمیخوام این فرصت رو از دست بدم .
بله که میشه ...
یه طالبانی ، خیلی راحت میتونه در راهِ خدا آدم بکشه ... (و من فکر میکنم که اسلامِ طالبانی ، بیشتر نزدیکِ به اسلام نابِ محمدیه تا امثالِ مذهبِ تشیع! )
نمیدونم سوالو من باید جواب بدم یا نه ... ولی چون سوالِ همچین "هلو برو تو گلویی" بود ، نمیخوام این فرصت رو از دست بدم .
بله که میشه ...
یه طالبانی ، خیلی راحت میتونه در راهِ خدا آدم بکشه ... (و من فکر میکنم که اسلامِ طالبانی ، بیشتر نزدیکِ به اسلام نابِ محمدیه تا امثالِ مذهبِ تشیع! )
فک نکنم کسی از رو "عادت" و "تکرر!" و در اثرِ استعمالِ دخانیات ، حاضر بشه خودشو بزنه بترکونه!
ولی من فکر نمیکنم همچین هلو هم بوده باشه...
چرا که شما باید جای اون افراد باشید که بدونید آیا از صمیم قلب این هنجار رو پذیرفتن یا واسشون عادی شده با تکرر...
مثلا در فیلم blood diamonde میبینیم که بچه ها رو از سنین کودکی آموزش میدن به آدم کشی
اما چه جوری؟ با کمک مواد مخدر و محرک هایی که عقل رو زایل میکنن و یا اینکه چشماشون رو میبندن و وادار به شلیکشون میکنن...
به نظر شما چرا؟
باید یک ایدئولوژی در پس هنجار بودن قتل باشه و گرنه به سادگی با آموزش های معمول نمیشه آدم کشی رو برای انسان یک هنجار ساخت..
من نمیدونم هدفتون از این قسمت چی بود ...پس هر کسی به خاطر یک هدفی ممکنه آدم بکشه...(این به معنای اخلاق نمیشه)
پس رسیدن به هدف = انجام قتل
در اینجا اگر اون هدف رو از فرد بگیریم اون فرد دیگه آدم کشی رو هنجار نمیدونه...
هر وقت این جمله رو شنیدید ... میشه با درصد خیلی بالا احتمال داد که نویسنده ، خودش نفهمیده چی میخواسته بگهامیدوارم متوجه منظورم شده باشید...
منظورت اعمال انتحاریه؟ خب اونا به خاطر ایدئولوژیه قویه که دارن هرچند هستن آدمای معتادی که این کارو میکننفک نکنم کسی از رو "عادت" و "تکرر!" و در اثرِ استعمالِ دخانیاتhttp://www.www.www.iran-eng.ir/images/smilies/biggrin.gif ، حاضر بشه خودشو بزنه بترکونه!
من درو روش نمیبندم...شمام هدفتون از این مثال بیشتر تیکه انداختن بود تا کمک به تفهیمیه مثال میزنم ، فرض کنین :
زنگِ درِ خونتون رو میزنن ...
شما میگید : ینی کی میتونه باشه ؟
میرید در رو باز میکنید میبینید ... ای دلِ غافل ... سلمان رُشدی دمِ دره و نفس زنان میگه تو رو خدا منو یه جا قایمم کن که جونم در خطره ...
احتمالاً شما در رو روش میبندید (البته اینم به خاطرِ اینه که شما مسلمون درست حسابی نیستید ... اگه یه مسلمون واقعی مثلِ آقا جواد عزیز! میبود ، احتمالاً راش میداد تو و بعد با استفاده از یک قبضه کاردِ آشپزخانه ، شخصاً و راساً ، به طورِ جِد ، جونش رو به خطر مینداخت ... http://www.www.www.iran-eng.ir/images/smilies/biggrin.gif)
من گفتم آموزش آدم کشی به بچه ها با کمک این چیزها بهتر صورت میگیره من که بیست و اندی سالمه احتمالا شما هم دوران آموزش کودکی را به حمد الله سپری کردینشما (یا آقا جواد) در اثرِ موادِ مخدر ، همچین حرکتی خواهی کرد ؟
هدفم این بود که بگم آدم کشی افراد به خاطر هدفشون به دلیل این نیست که اون رو به عنوان اخلاق پذیرفتند چون با حذف هدفشون اون هم حذف میشهمن نمیدونم هدفتون از این قسمت چی بود ...
تو کلمه ی هیچ شما شک دارم...ولی به هر حال من قبلتر هم گفتم که انسانها بدون هدف و بی منظور هیچ کاری نمیکنن !
یعنی اگر هدف رو بگیرن دیگه اون هنجارها رعایت نمیشن؟ اگه به من بگن شما در ازای احترام به پدر و مادر به بهشت نمیری من دیگه احترام نمیزارم؟ اما اگه به اون آدم بگن شما در ازای قتل به پاداشی نمیرسی آیا بازم تمایلی به آدم کشی داره....؟خوب برایِ یه هدفی اخلاق رو هم رعایت میکنن دیگه ! خوب این که واضحهه!
من میگم برخی نا هنجاریها با آموزش هنجار نمیشن...من مخالفتی با این قسمت ندارم و خوب میشه اگه ارتباطشو با موضوع قبلی با یه مثال بگین ...
احتمالات شما بیشتر به درد خودتون میخوره...هر وقت این جمله رو شنیدید ... میشه با درصد خیلی بالا احتمال داد که نویسنده ، خودش نفهمیده چی میخواسته بگه http://www.www.www.iran-eng.ir/images/smilies/biggrin.gif
تو کلمه ی هیچ شما شک دارم...
فک کنم شما اخلاق رو مطلق و یه چیزِ جدا (شایدم ورا!)ی انسان میدونید ...یعنی اگر هدف رو بگیرن دیگه اون هنجارها رعایت نمیشن؟ اگه به من بگن شما در ازای احترام به پدر و مادر به بهشت نمیری من دیگه احترام نمیزارم؟ اما اگه به اون آدم بگن شما در ازای قتل به پاداشی نمیرسی آیا بازم تمایلی به آدم کشی داره....؟
من میگم برخی نا هنجاریها با آموزش هنجار نمیشن...
راستش منم همینطور ...
ولی مثالِ نقض نتونستم واسش پیدا کنم!
شما میتونی یه مورد مثال بزنی ؟
فک کنم شما اخلاق رو مطلق و یه چیزِ جدا (شایدم ورا!)ی انسان میدونید ...
و به خاطرِ همین این داستانِ اخلاق با هدف یا بی هدف! رو پیش کشیدین ! درسته ؟ اگه اینطوره باید بریم رو نسبی بودنِ اخلاق و خوبی و بدی صحبت کنیم !
..حالا اگه من بخوام رو مثالِ جدیدِ احترام به پدر مادر که زدین ، جواب بدم ...بله ... باز هم احترام میزارین ، چون کم تاثیرترین (شایدم بی تاثیر) علتی که چرا باید به والدین احترام گذاشت ، توصیه هایِ دینیه ، چون تو هر فرهنگِ غیرِ دینی ای هم به بزرگتر احترام میزارن ... مثلاً تو قبایل آمازون هم که از نظرِ ما از لحاظِ اجتماعی عقبمونده به نظر میرسن ... بزرگترها احترامشون رو دارن ... (البته اگه ازمون منبع نخوان!)) آدم از همون بچگی ، نفع و ضرر در احترام گذاشتن یا نذاشتن به والدین رو با تشویق و تنبیه هایی که میشه یاد میگیره
پدر و مادر ما بخاطرِ اینکه به نفعشون بوده ، به ما آموزش دادن که بهشون احترام بذاریم ... و ما هم چون نفعمون رو در احترام به اونها پیدا کردیم ، بهشون احترام میذاریم ... (یه معامله ی برد برد برایِ طرفین) ا
اینم بگم که از راهِ تکامل هم میشه توضیح داد ، و همچنین همزادپنداری یا همذات پنداری و ... ؛ ولی خوب این دلیلی که گفتم ، به نظرم عاملِ اصلیه ...
امیدوارم متوجه منظورم شده باشین !
یادم نبود اینو بپرسم مجبور شدم ویرایش کنم ...
راستی در رو واقعاً نمیبندین ؟ینی به کسی که به الله و پیغمبرش توهین کرده ، کمک میکنین
نیاز به وقت دارم چون هدف رو دو جور میشه تعیین کرد هدف به معنی انگیزه یا به معنی پاداش...؟ اگه اینو تعیین کنی خوب میشه من برداشتم از هدف گفتن شما انتظار پاداش بود...
کجای حرف من مبنی بر این نظر بود که میگم اخلاق مطلقه؟ و ورا ی انسانه؟
دوست عزیز به قول شما داستان از اونجا شروع شد که من پرسیدم با آموزش نا هنجار هنجار میشه؟ شما گفتین آره و من گفتم نه همشون. ما میخوایم منشا اخلاق رو بدونیم و بهتره به این سوال پاسخ بدیم که هنجار و نا هنجار بسته به آموزش جاهاشون با هم عوض میشه یا خیر؟
هیچ چی فی النفسه اخلاقی ، یا خوب ، یا بد نیست . این میشه نسبی دونستن اخلاق !شما نمیتونید با آموزش به یک کودک یاد بدید که آدم کشی پسندیده است باید از یک هدف استفاده کنید که کمک به پذیرش ناهنجار کنه اما نفس اون عمل رو هنجار نمیکنه
خب پس چه طوره که دو تا بچه از یک پدر و مادر تو اجرای احترام با عکس هم رفتار میکنن؟ مسلما این نشون دهنده ی تاثیراتی غیر از آموزش به روی شکل گیری هنجاره
اگر روزی این معادله به هم بخوره یعنی شما به پدر و مادرت احترام نزاری آیا اونها برای سود خودشون و تلافی بی احترامی شما کاری انجام میدن؟ آیا اگر شما به سود پدر . مادرت کاری نکنی اونها هم سودشون رو از شما قطع میکنن؟ مگه این یه معامله ی دو طرفه نیست؟
من چیزی که اول گفتم دوباره میگم که خیلی از اخلاقیات انسان فطری هستن...حالا میخواین به ژن و توالیش مربوط بدونید یا نه بحثش جداست اما منشا اخلاق تا حد زیادی فطریه...
سوال خیلی خوبیه!من دیگه کنکورم رو دادم و دیگه نیازی هم به بهونه برای درس نخوندن و وقت تلف کردن ، ندارم! ... (قضیه ی همون جذاب شدنِ گلهایِ قالی ، موقعِ درسخوندنه !)
میخوام بیمقدمه و زمینه سازی و آسمون ریسمون بافتن سوالم رو بپرسم : (هرچند ممکنه ازش سواستفاده بشه ... ولی عیب نداره)
برای یکی با دیگاهی مثِ من ، چه ضمانت اجرایی ای برای رعایتِ اخلاق وجود داره ؟
من دیگه کنکورم رو دادم و دیگه نیازی هم به بهونه برای درس نخوندن و وقت تلف کردن ، ندارم! ... (قضیه ی همون جذاب شدنِ گلهایِ قالی ، موقعِ درسخوندنه !)
میخوام بیمقدمه و زمینه سازی و آسمون ریسمون بافتن سوالم رو بپرسم : (هرچند ممکنه ازش سواستفاده بشه ... ولی عیب نداره)
برای یکی با دیگاهی مثِ من ، چه ضمانت اجرایی ای برای رعایتِ اخلاق وجود داره ؟
خانواده..بعد از چند تا تاپیک که توش بحث و جدلِ بیهوده کردیم ، بیایید رو یه چیزِ درست حسابی صحبت کنیم ...
از نظرِ شما ، منشاء اخلاق چیه ؟
بیشتر هم نظرِ دوستانی رو میخوام بدونم که قرابتِ افکار با هم داریم ...
البته خوشحال میشم همه دوستان شرکت کنن ولی ازتون خواهش میکنم که نیایید کتابِ بینش اول دوم دبیرستان! رو برا ما تکرار کنید ...
لطفاً کپی پیست هم نکنین ... اگه نیاز شد ، لینک بدین .
از قبل ممنون ...
من دیگه کنکورم رو دادم و دیگه نیازی هم به بهونه برای درس نخوندن و وقت تلف کردن ، ندارم! ... (قضیه ی همون جذاب شدنِ گلهایِ قالی ، موقعِ درسخوندنه !)
میخوام بیمقدمه و زمینه سازی و آسمون ریسمون بافتن سوالم رو بپرسم : (هرچند ممکنه ازش سواستفاده بشه ... ولی عیب نداره)
برای یکی با دیگاهی مثِ من ، چه ضمانت اجرایی ای برای رعایتِ اخلاق وجود داره ؟
من کامل ، مقصودتون رو نگرفتم! ... یه برداشتهایی داشتم ولی اگه بیشتر توضیح بدید که دقیقاً رو سوال شما جواب بدم فک کنم بهتر باشه .دیدگاه شما چیست؟
کسی که می خواهد سو استفاده کند خود چه ضمانت و برگ برنده ای دارد؟
نه دقیقاً ... چون من و شما تا حالا داشتیم تلویحاً همین رو میگفتیم که مذهب ، عاملِ اصلی در رعایتِ اخلاق نیست ... و عواملِ دیگه ای موثرتر هستن ...منظورت اینه که اگه مردم رو از جهنم نترسونیم و وعده بهشت ندیم چه کار کنیم اخلاقی بشن؟
نه دقیقاً ... چون من و شما تا حالا داشتیم تلویحاً همین رو میگفتیم که مذهب ، عاملِ اصلی در رعایتِ اخلاق نیست ... و عواملِ دیگه ای موثرتر هستن ...
اگه اون عوامل دیگه ، برایِ همچو منی ، مهم نباشه ، اونوقت چی ؟
مثلاً من به جایِ اینکه از کمک کردن به دیگران حسِ خوبی بهم دست بده ، از آزار و اذیت کردنِ دیگران لذت ببرم ! یا برام مهم نباشه دیگران دربارم چی فکر میکنن !
این جملتون رو ببینید:
هیچ چی فی النفسه اخلاقی ، یا خوب ، یا بد نیست . این میشه نسبی دونستن اخلاق !
و شما با این جملتون نشون دادین که اعتقادی بش ندارین .
اگر هنجار رو انسان تعریف میکنه چطوره که بی عدالتی در همه جای دنیا یک ناهنجاره؟ و همه ی مردم اتفاق نظر دارن؟ بدون هیچ اختلاف نظر؟ اون مثالتونم مربوط به یه عده ی قلیل میشد ولی اکثر مردم اون زمان این کارو ناپسند میدونستن...اگه یه عده بیشعور(!!!) تو جامعه یک چیزی رو هنجار بدونن آیا دلیل بر هنجار بودن اون میشه؟ مثلا الان یه عده بیان بگن دزدی از پدر آزاده چون حقته...آیا شما میپذیری؟ چون اونها این رو هنجار دونستن؟ چی باعث میشه شما و عده ی کثیری اینو قبول نکنن؟هنجار رو انسانها تعریف میکنن !
یه مثال دیگه میزنم که به مذاق مذهبی ها هم بد نیاد:
در رم باستان ، ملت جمع میشدن تو کلوزیوم ، و از کشته شدنِ و دریده شدنِ انسانها ، لذت میبردن!
پس اگه اینجوریه ، همه ی کسایی که سر یک کلاس ، و با یک استاد ریاضی رو میگذرونن ، باید یک نمره بگیرن ؟
حرفایی میزنیا ... من کی گفتم فقط آموزش دخیلِ ؟
و ... و ... و...تماً اگه به دور و برتون دقت کنید ، نمونه هایی میبینید ...
شخصاً میشناسم پدر و مادری رو که به خاطرِ اعتیادِ پسرشون و دزدیایی که از دسته چک باباش کرد ، رهاش کردن و سرنوشت پسرشون براشون اهمیت نداره ! (من حق میدم بهشون) ...
جوری که حتی با شنیدنِ خبرِ سرطان کبدِ پسرشون ، باز هم حاضر نشدن کمکی بش بکنن .
داستان پدر و پسری تو گیلان هم معروفه که تو بکش بکشهایِ 67 ، پدره میره جایِ پسرش که یکی از اعضای مجاهدین بوده رو لو میده و پسره رو میگیرن میبرن اعدامش میکنن !
از اعتقاداتِ خودتون استفاده میکنم و یه سوال میکنم ...
اینجوری که اختیارِ انسان زیرِ سوال میره ... و به تبع اون تکلیف و حق و بهشت و جهنم و خدا و پیغمبر بیمورد میشه!
من کامل ، مقصودتون رو نگرفتم! ... یه برداشتهایی داشتم ولی اگه بیشتر توضیح بدید که دقیقاً رو سوال شما جواب بدم فک کنم بهتر باشه .
میخوام بیمقدمه و زمینه سازی و آسمون ریسمون بافتن سوالم رو بپرسم : (هرچند ممکنه ازش سواستفاده بشه ... ولی عیب نداره)
برای یکی با دیگاهی مثِ من ، چه ضمانت اجرایی ای برای رعایتِ اخلاق وجود داره ؟
دیدگاه شما چیست؟
کسی که می خواهد سو استفاده کند خود چه ضمانت و برگ برنده ای دارد؟
نه دقیقاً ... چون من و شما تا حالا داشتیم تلویحاً همین رو میگفتیم که
مذهب ، عاملِ اصلی در رعایتِ اخلاق نیست ... و عواملِ دیگه ای موثرتر هستن ...
اگه اون عوامل دیگه ، برایِ همچو منی ، مهم نباشه ، اونوقت چی ؟
مثلاً من به جایِ اینکه از کمک کردن به دیگران حسِ خوبی بهم دست بده ، از آزار و اذیت کردنِ دیگران لذت ببرم ! یا برام مهم نباشه دیگران دربارم چی فکر میکنن !
ینی میتونم از اون "هیچ کاری" نتیجه بگیرم که: "نیهیلیسم اخلاقیِ" مطلق ؟اگه شما از ترس خدا اخلاق رو رعایت نکنیو از آزار دیگران هم لذت ببری و همدردی هم نداشته باشی و .... هیچ کاریت نمیشه کرد.