با عرض سلام حدیث شماره 460 امام علی (ع) می فرمایند :
بردباری و درنگ هم آهنگند و نیتجه آن بلند همتی است
بیان دیدگاه و توضیحات در روز های اتی
با تشکر
ارجاع به
http://www.www.www.iran-eng.ir/showthread.php/265136-نظریه-ی-کیفیت-اسلامی/page38
و
http://www.www.www.iran-eng.ir/showthread.php/265136-نظریه-ی-کیفیت-اسلامی/page14
با توجه به تفسیر بردباری های که قبلا گفته شد که در حدیث اول بردباری را یکی از عوامل اصلی قبل از تصمیم گیری میداند مخصوصا برای استراتژیک های بلند مدت و در حدیث دوم بردباری را ابزار مدیریتی برای کسب تجربه و کسب فرصت اعلام شده .
درنگ از نظر دهخدا به معنی ضد عجله و از نظر معین اسایش و راحتی است البته معانی بیشتری دارد ولی این دو از همه نزدیک تر است .
در حدیث که بردباری تفسیر شده بود با درنگ کردند هم ردیف و هم مقصد دونسته شده و نتیجه این دو را استحکام و انتروپی منفی گفته میشه یکی از دلایلی که من اسایش و راحتی از معانی درنگ رو توی این متن نوشتم همین است در هر حال راحتی و اسایش در همه ابعاد یک سازمان به یک اصل باید تبدیل بشه بردباری باید به یک اصل تبدیل بشه یکی از دلایل اینکه در بیشتر سازمان ها و کارخانه ها از موسیقی ارامش بخش استفاده می شود همین امر ارامش بخشی در سازمان است اما تنها راه ارامش بخشیدن گذاشتن موسیقی نیست بلکه جا انداختن فرهنگ که کمک شایانی به این قضیه میکنه . برای مثال فرض کنید که بردباری در سازمان نهادینه شده و در همه ابعاد پیاده سازی شده و تمام کارکنان و مدیران از بردباری برخوردار هستند چه اتفاقاتی برای سازمان میفته و چه اتفاقاتی نمی افته حالا مقایسه میکنیم
سازمان که بیشتر اعضا از بردباری برخوردار هستند (الف) سازمانی که بردباری ندارد (ب)
بخش تولیدی سازمان (الف) درصد مشارکت کارکنان دوبرابر سازمان (ب) است زیرا سازمان الف نوع مشارکت انها انگیزه احترام و ارزش های معنی است که از نظر مازلو از رتبه بالاتری برخوردار است واستحکام این نوع مشارکت بیشتر از انگیزه مالی است
بخش اداری تصمیمات در سازمان الف با توجه به تمام ابعاد گرفته میشه و افراد شاغل در ستاد واقع به معنای واقعی پشتیبانی از افراد صف را دارند نه فقط انجام وظیفه و تکلیف خود اما در سازمان ب فقط انجام وطیفه حتی اگر بادیدن ضعفی که در قوانین داشت بازهم توجه چندانی انجام نمیدهد
در بخش مدیریت و هیت مدیره سازمان الف تصمیمات بسیار روند کند اما دقیقی را دارد در بعضی مواقع از تصمیمات عقلایی یا استراتژیک نوخواسته استفاده می شود . تقریبا شکل تصمیم گیری در مدیران ژاپنی را در نظر داشته باشید اما با توجه به یکسری از ابعاد دیگر فردی هم در هیت مدیره و هم در شخص مدیر سریعتر از تصمیمات و استراتژیک های ژاپنی گرفته می شود
در بخش ارتباط با مشتری در سازمان الف مشخص یکی از صفات روحی فردی که مستقیم با ارباب رجوع ارتباط داره صبر و بردباری است . که خود این صبر و بردباری باعث میشه فرد به خوش روی و خوش اخلاقی روی بیاره که به احتمال خیلی قوی رضایت ارباب رجوع حتی در صورت انجام نگرفتن کارش انجام بپذیره
شاید با خودتون بگید که حالا که چی همه این موارد رو ما در توی روز میبینیم حداقل روزی چند مرتبه دقیقا باید همین باشه در سازمان باید همه از این مدل بردباری سهیم بشن
اما صبر و بردباری رو چطوری میشه پیاده سازی کرد اجازه بدین این سوال رو کارشناسان مذهبی جواب گو باشند
با تشکر فراوان - التماس دعا