مرحله 1-سوال 19
نظریه پرداز سبک معماری نوگرای ایرانی که ساختمان دانشگاه بوعلی را در شهر همدان طراحی کرد, کیست؟
نظریه پرداز سبک معماری نوگرای ایرانی که ساختمان دانشگاه بوعلی را در شهر همدان طراحی کرد, کیست؟
نادر اردلانمرحله 1-سوال 19 نظریه پرداز سبک معماری نوگرای ایرانی که ساختمان دانشگاه بوعلی را در شهر همدان طراحی کرد, کیست؟
در بناهای ایرانی از چه فرمی به عنوان حوض استفاده نمی شد به چه علت؟؟؟
درسته سوال بعدي؟؟شکل بیضی چون ایرانیان به این اعتقاد داشتند که آب در حوض بیضی زودتر میگندد
مرحله 1-سوال21
توضیحات زیر در مورد کدام بنا میباشد؟
در شهر اسبانبار در ساحل خاوری رود دجله و از مهمترین سازه های دوران ساسانیان است.
بیشتر گمان می شود که در تیسفون جای دارد ولی تیسفون، اسبانبر و چند شهر کوچک دیگر مانند بغداد، روی هم شهرگان یا مدائن را تشکیل می دادند.
طاق اصلی این کاخ بلندترین طاق خشتی ساخته شده به دست انسان می باشد. بلندای این طاق ۳۵ متر، پهنایش ۲۵ متر و درازایش ۵۰ متر است
باغ گلشن، بهشت کوچکی است در دل کویر ایران. این باغ زیبا در بخش شرقی شهر طبس، از شهرستانهای شمال شرقی استان یزد و در کنار کویر لوت است. این باغ به دستور میرحسن خان، سومین فرمانروای طبس، از سلسله خانهایی که به وسیلهی نادرشاه به فرمانروایی برگزیده شدند، ساخته شد. نهرهای آب شهر از میان آن میگذرد و درختان سرو و نارنج و پلیکانهای زیبایش دیدنی است.
درسته؟؟
مسجد گوهرشاد، یکی از بناهای باشکوه عهد تیموری است.شیوه معماری این مسجد به سبک معماری مساجد چهار ایوانی ایران است. سبک ان به شیوه معماری آذریمرحله1-سوال 23 مسجد گوهر شاد مشهد متعلق به کدام شیوه معماری ایران است ؟
[FONT="] به[/FONT][FONT="] نظرم این مثالت قیاس مع الفارق بود. قرار نیست هر نقطه اوجی برای ابد ثبت بشه تو تاریخ. به نظر من درستش اینه که اگر قراره نامی از کسی بمونه یا نامی به کسی نسبت داده بشه باید تاثیر اون فرد بر اون جریان رو در نظر گرفت. چه بسا معمارای بزرگی که یک کاری انجام دادن که اثرش خیلی بیشتر از صد تا تعیین جهت قبله توی معماری ارزش و موندگاری داشته[/FONT]
سوالات :
آن چیزی که مسلم است ، نه تنها در تاریخ معماری ِ ما ، بلکه در تاریخ ِ معماری هر نقطه ای از دنیا ، هرگز و هرگز نمی بینیم که خالی از معماران بزرگ باشد.اما چیزی که قطعیت دارد این است که در هر برهه ای ، و در هر موقعیتی ، یک نقطه ی اوج و طلایی وجود دارد ، که در آن برهه و موقعیت ، یک "جریان ِ خاص" (که در این بحث، معماری مد ِ نظر است ) ، به اوج اعتلاء و شکوفایی خویش می رسد ؛
با یک مثالِ ملموس که برای همگان قابل درک است ، منظور خویش را واضح تر عرض می کنم :
ما در تاریخ مذهبِ خود(یعنی تشیع) ، انسان های بزرگواری داشته ایم(ائمه اطهار) که تاریخ ، همه جوره بر نیک بودن و عصمت و عظمت آنان گواهی می دهد.اما می بینیم که برای نامگذاری مذهب تشیع ، ان را به امام جعفر صادق (ع) نسبت می دهند ؛
حال آیا باید بپرسیم که به جز ایشان ، امام ِ بزرگتر و معروفتری نداشته ایم که مذهب را به ایشان نسبت دهیم؟!!!
مسلما چنین نیست؛
اما طبق همان اصلی که عرض کردم ، ممکن است که در یک برهه و موقعیت ِ به خصوص ، یک " جریان " به اوج و اعتلای خویش برسد،و در آن برهه یک شخصِ خاص، نقطه ی عطفی در تاریخ ِ آن باشد .
قدری " کوتاه سخن تر " بحث را پی می گیریم .
[FONT="] در این که شیخ بهایی خدمات ارزنده ی زیادی به معماری ایران کردن شکی نیست ولی به نظرتون بهتر نیست به جای اینکه تسلیم شرایط زمانه بشیم اونا رو به نفع خودمون تغییر بدیم؟ قبول دارم که امکانات تو هر دوره ای تاثیر داره ولی هنر به نظرم اینه که با کمبودها بشه شاهکار خلق کرد[/FONT]نمی توان گفت که اعتبار و اشتهار شیخ ِ بهایی ، به واسطه ی یک گرمابه (که البته کار ِ بزرگی است) یا تعیین یک قبله و ... است .
به نظر ِ من ، در مباحثی که به تاریخ استناد می شود ، باید تمام جوانب را سنجید و همه چیز را به طور ِ همزمان بررسی کرد ؛ برای مثال وقتی که می خواهیم یک اثر معماری تاریخی را بررسی کنیم، همزمان باید به چندین و چند آیتم از قبیل فرهنگ، مذهب ، اقتصاد ، سیاست ، و...و...و... توجه داشته باشیم .
به بحثی که در اوایل این نوشتار عرض کردم ، گریزی میزنم ؛
آیا همگی قبول داریم که معماری ِ دوران صفویه ، (دورانی که شیخ بهایی آثار معماری را خلق می کرد)، یکی از با شکوه ترین و پر رونق ترین دورانهای معماری ِِ ایران عزیز است؟؟
و آیا قبول داریم که آثاری که شیخ بهایی خلق کرده اند ، از بی نظیرترین آثار معماری ایران ، و ای بسا جهان است؟؟
1- شما اگر در موضع ِ قدرت بودید ، و صلاحیت ِ انتخاب داشتید ، چه روزی را برای روز ِمعمار نامگذاری می کردید؟
2- آیا روز ِ معمار ، حتما باید روز تولد ِ کسی باشد که از او چند آثار معماری باقیمانده است یا پیشنهاد ِ دیگری دارید؟
[FONT="] صد در صد خیلی تاثیرات مهم و مفیدی خواهد داشت. باعث معرفی بیشتر و بهتر معماری ما به جهان میشه که این خودش میتونه پلی باشه برای تبادل و ارتباط هر چه بهتر و در نتیجه پیشرفت درست معماری این سرزمین[/FONT]3- به نظر ِ شما ، اگر سوم اردیبهشت ، به عنوان روز ِ جهانی ِ معمار انتخاب شود ، چه تاثیراتی در معماری ِ این سرزمین دارد؟
با سلام بر دوستان ،از اینکه دوستان پیشینه موضوع (برای روز معمار) را بررسی کردند بسیار سپاس گذارم،اما این سوال مطرح می شود که آیا تاریخ معماری ایران که زمان کنونی رو هم شامل می شود خالی از مفاخر ایرانی است؟،بله درست است که همه ما کم و بیش راجع به استاد و فخر معماری خودمان جناب آقای شیخ بهایی (فیلسوف،معمار،ریاضی دان و....)اطلاعاتی در دست داریم ،اما در حال حاضر چه باید گفت؟ روز معمار برای ما در حال حاضر می تواند چه مفهومی داشته باشد؟
بررسی معماری گذشته در این روز لازم است، اما آیا کافی است؟
فکر کنم درباره وظیفه معمارها زیاد بحث شده. مسئله اینجاست که هر کس واقعا به قدر خودش به وظیفش عمل میکنه یا نه؟ ماها وقتی از دانشگاه فارغ التخصیل میشیم تعداد زیادیمون اوایل کار مشعول طراحی خونه های مسکونی میشیم. ولی چه تعدادیمون واقعا سعی میکنیم به وظیفمون در قبال کسی که باید حافظ معماری مملکتش باشه عمل میکنیم؟چند نفرمون سعی میکنیم حواسمون به طراحی نما باشه؟ به همخوانی نما با اقلیم و فرهنگ اون شهر ، به منظر شهری که اون ساختمون ایجاد میکنه ، به خط آسمونش، به متریالاش ، واقعا چند نفرمون سعی میکنیم تسلیم خواسته های نابجای کارفرما نشیم و معماری برامون مهمتر از هر چیزی باشه؟ اینا چیزاییه که اگر رعایت بشه کمترین کاریه که هر معماری انجام داده برای معماری کشورش.پس وظیفه و مسولیت ما در این روز چه تعریفی دارد؟آیا ما فقط دنبال احیای معماری گذشته و سنتی خودمان هستیم یا می خواهیم پشت معماری گذشته یمان پنهان شویم؟
با حرف شما کاملا موافقم مدیر عزیزسلام خدمت دوستان عزیز فکر میکنم برای شروع لازم هست یک مقدار بحث رو بازتر کنم ؛
اشاره:
به نظرم از مطالعه این گرایش در ابتدا شاید به دلیل کمتر شناخته شدن در نزد عموم و کم بودن بناهای شاخص اجرا شده ( به خصوص در ایران که فاقد نمونه موردی خاص و شاید نمونه فرم های بیونیک و الهام گرفته از طبیعت را در عناصر معماری گذشته ایران بتوان یافت) , این سبک نیز یکی از گرایش های افراطی و رادیکال معماری ( چون رکوکو و گوتیک ) به نظر آید ولی آینده معماری به این سو و هماهنگی با طبیعت خواهد بود چرا که مشکلات طراحی معماری پیش از این در طبیعت حل شده و فرم های طبیعی تکامل یافته اند .
البته برای شکوفا شدن این گرایش نیز مشکلاتی نیز هست چون کمبود مصالح مناسب ( به خصوص در ایران) و فرهنگ و میزان پذیرش عمومی در جامعه که شاید به همین دلایل لازم است برای گسترش و نهادینه شدن ابتدا مقداری در استفاده از فرم های بیونیک تعدیل کرد ....
DDDIQ عزیز
ممکنه مجله های معمار را هم در سایت قرار دهید؟
تشکر
دوستان شرمنده اسپم میکنم ولی قانون اینجا و همچنین تاپیک تصویر شناسی اینطوریه که هر کس جواب درست داد باید سوال بعدی رو هم مطرح کنه. پس مهندس فرهیخته سوال بعدی با شماستگروه طراحي اس او ام (skidmore,owings and merrill)
مهندس سازه : فضلور رحمان خان
بله درسته ممنون.
مرحله1-سوال 25
كدام بنا نقطه اوج رو به گسترش معماري "تيمچه ها" است؟