همشهري آنلاين:
كودكاني كه تحت برنامههاي فشرده درماني خواندن قرار ميگيرند، نه تنها مهارتهاي خواندنشان بهتر ميشود، بلكه مغزهايشان طوري تغيير ميكند كه بهتر ميتواند ارتباط برقرار كنند
به گزارش خبرگزاري فرانسه دانشمندان دانشگاه كارنگي ملون، مارسل جاست و تيموتي كلر مغزهاي 72 كودك را پيش و پس از يك برنامه ششماهه براي بهتر كردن مهارتهاي خواندنشان، اسكن كردند.
اين بررسي به صورت آنلاين در ژورنال "نورون" منتشر شده است.
اين اسكنها از مغزهاي اين كودكان هشت تا 10 ساله نشان داد كه كيفيت ماده سفيد- بافتي از مغز كه پيامها را ميان نواحي ماده خاكستري، محل پردازش اطلاعات، منتقل ميكند- به طور قابلتوجهي پس از 100 ساعت آموزش درماني خواندن بهبود پيدا كرده است.
در حاليكه تصويربرداري نشان داد كه ماده سفيد در انتقال پيامها كارآيي بيشتري پيدا كرده است، آزمايشها نشان داد كه اين كودكان ميتوانند بهتر بخوانند.
جاست در اين باره گفت: "نشان دادن اينكه ميتوان ماده سفيد مغز را تغيير داد و به اصطلاح آن را "سيمكشيكردن دوباره" كرد، ممكن است كاربردهاي مهمي براي درمان ناتوانيهاي خواندن و ساير اختلالات رشدي مانند اوتيسم داشته باشد."
توماس اينسل، رئيس موسسه ملي بهداشت رواني، كه به تامين هزينه مالي اين بررسي كمك كرده است، گفت: "يافتههاي دانشمندان بيانگر رويكرد جديد هيجانانگيزي است كه بايد در درمان اختلالات رواني- كه به طور فزايندهاي به نظر ميرسد ناشي از مشكلات مدارهاي مغزي باشد- مورد آزمايش قرار گيرد."
كودكاني كه تحت برنامههاي فشرده درماني خواندن قرار ميگيرند، نه تنها مهارتهاي خواندنشان بهتر ميشود، بلكه مغزهايشان طوري تغيير ميكند كه بهتر ميتواند ارتباط برقرار كنند
به گزارش خبرگزاري فرانسه دانشمندان دانشگاه كارنگي ملون، مارسل جاست و تيموتي كلر مغزهاي 72 كودك را پيش و پس از يك برنامه ششماهه براي بهتر كردن مهارتهاي خواندنشان، اسكن كردند.
اين بررسي به صورت آنلاين در ژورنال "نورون" منتشر شده است.
اين اسكنها از مغزهاي اين كودكان هشت تا 10 ساله نشان داد كه كيفيت ماده سفيد- بافتي از مغز كه پيامها را ميان نواحي ماده خاكستري، محل پردازش اطلاعات، منتقل ميكند- به طور قابلتوجهي پس از 100 ساعت آموزش درماني خواندن بهبود پيدا كرده است.
در حاليكه تصويربرداري نشان داد كه ماده سفيد در انتقال پيامها كارآيي بيشتري پيدا كرده است، آزمايشها نشان داد كه اين كودكان ميتوانند بهتر بخوانند.
جاست در اين باره گفت: "نشان دادن اينكه ميتوان ماده سفيد مغز را تغيير داد و به اصطلاح آن را "سيمكشيكردن دوباره" كرد، ممكن است كاربردهاي مهمي براي درمان ناتوانيهاي خواندن و ساير اختلالات رشدي مانند اوتيسم داشته باشد."
توماس اينسل، رئيس موسسه ملي بهداشت رواني، كه به تامين هزينه مالي اين بررسي كمك كرده است، گفت: "يافتههاي دانشمندان بيانگر رويكرد جديد هيجانانگيزي است كه بايد در درمان اختلالات رواني- كه به طور فزايندهاي به نظر ميرسد ناشي از مشكلات مدارهاي مغزي باشد- مورد آزمايش قرار گيرد."