پوستي كه هواپيما را ضد صاعقه مي‌کند

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
ساخت هواپيماهاي کم صدا
پوستي كه هواپيما را ضد صاعقه مي‌کند ..
جام جم آنلاين: شرکت هواپيماسازي سسنا در حال ساخت پوستي جادويي است که مي تواند تمامي بدنه هواپيما را در خود پوشانده و از آن در برابر رعد و برق و ديگر شرايط نامساعد جوي محافظت کند
.

به گزارش مهر، اين ابداع بخشي از برنامه اي بزرگتر متعلق به سازمان ناسا است که طي آن تلاش مي شود هواپيماهايي کم صداتر، کم مصرف تر و مقاوم در برابر شرايط بد جوي ساخته شود.
هواپيمايي که سسنا در حال توليد آن است، از آلومينيوم ساخته نشده بلکه از موادي ترکيبي ساخته شده که با هدف کاستن از ميزان سوخت مصرفي از وزن کمي برخوردارند. نقطه ضعف استفاده از چنين موادي اين است که هواپيما در برابر عوامل طبيعي آب و هوايي ضعيف شده و به لايه اي محافظ نيازمند مي شود.
از اين رو اين پوسته جادويي و هوشمند که از قابليت خود ترميمي نيز برخوردار خواهد بود، در واقع از چندين لايه ساخته شده اند، براي مثال لايه اي فومي براي محافظت از بدنه هواپيما در برابر دست اندازها و لايه اي از مواد بازتابنده براي خنک نگه داشتن لايه در اين پوسته به کار گرفته شده است. بخش ديگر اين پوسته جادويي حسگرها هستند.
اين حسگرها مي توانند توانايي هاي متعددي را در اين پوسته به وجود آورند، براي مثال مي توانند ساختار خارجي بدنه هواپيما را کنترل کنند تا در صورتي که جسمي خارجي با آن برخورد کرد، به خلبان اطلاع دهند.چنين حسگرهايي به ويژه براي هواپيماهاي ترکيبي بسيار مهم هستند زيرا همواره احتمال آسيب ديدگي دروني مواد ترکيبي وجود دارد بدون اينکه نشانه اي خارجي از خود بروز دهند.
از لايه هاي ديگري که امکان ترکيب آن با اين پوست جادويي وجود دارد، لايه اي کاملا خارجي است تا در صورت آسيب وارد شدن به بدنه هواپيما، رنگ آن تغيير کند.
شرکت سسنا در نظر دارد برخي از اين لايه هاي پوست جادويي را طي تابستان در پيش رو به آزمايش بگذارد تا بتواند تا دوسال آينده اين ابداع را براي ناسا آماده کند.
 
بالا