گفتمان معماری ...

سماته

عضو جدید
سلام به دوستان عزیز. من دوباره اومدم. بهتره که اول یادمون بیاد که ایرانی هستیم و جدا از دین ، فرهنگ غنی داریم که نتأسفانه داره به دست فراموشی سپرده میشه.
معماری به نظرم یعنی ساختن زندگی یه جورایی. پس برای اینکه زندگی درستی باشه باید در فضای خوبی باشیم. اول باید خودمون را بشناسیم و فرهنگ را و معماری را در هر دوره با توجه به عقاید و باورهای هر دوره. چه در دوره پیش از اسلام چه بعد از اسلام. پیشنهاد میدم دوره ها را تقسیم بندی کنیم و هر کدام را جداگانه بررسی کنیم. فکر کنم این طور بتونیم هویت خودمون را پیدا کنیم.
 

niusha*

عضو جدید
بچه ها من همه ی پستا رو خوندم چقدر این بحث جای حرف داره و چقدر خوب همه ی بچه ها دیدگاه های خودشون و نظریه های مربوط به این بحث و مطرح کردن
با اون پیشنهاد دوستمون راجع به تفکیک موضوعات موافقم چون حرف در این زمینه ها زیاده و با اینطوری کلی صحبت کردن شاید دیرتر به نتیجه برسیم
من یه چند روزی نیستم ولی حتما بعد از برگشتنم میام و وارد بحث مهممون میشم و از نظرهاتون استفاده میکنم:w16:
ممنون:w27:
 

soha.soha

عضو جدید
کاربر ممتاز
“معماری یک ورزش در مسافت طولانی است. شما فکرتان را بر روی آن می­گذارید و ۳۰ سال با آن همراه می­شوید، تا اینکه کم­کم در این رشته راه می­افتید.” تام مین


30 سااااااااااال؟:eek::cry:





“من ترسیم کردن را به حرف زدن ترجیح میدهم، زیراترسیم کردن سریعتر است و مجال کمتری برای دروغ گفتن باقی میگذارد.” لوکوربوزیه

اولش هنگ کردم .. یه کم فکر کردم ببینم واقعا ترسیم سریعتره؟
بعد به این نتیجه رسیدم که اون لوکوربوزیه است:biggrin:;)



من از تعطیلات متنفرم. اگرشمامیتوانید ساختمانهایی را بسازید، چرا بایددر کنار دریا بنشینید؟ فیلیپ جانسون

هی این جمله منو متحول کرد ... اتفاقا بر خلاف شبنم جان من معتقدم که همه ی ماها باید همینجوری ببینیم ... دید ما و لذتی که از کارمون می بریم مهمترین اصل موفقیت ماست.. خود من همیشه چی می گفتم؟ اه لعنت به درسا .. دقیقا همین ترم حتی یه هفته هم وقت استراحت نداشتم .. تعطیلات بین ترممون هم که یه هفته!! اما اگه اینجوری نیگا کنیم!!
اون هم منظورش این نیست که اصلا نشین کنار دریا
ولی به خدا اگه به من بود کل وقتمو می نشستم همونجا;)
البته الان متحول شدم:cool:




“فضا را فراموش کنید ، همچنین سازه و اینگونه حرفها را ، دنبال ارتباط ، تمثیل و تصویر سازی مفهومی باشید .” رابرت ونتوری

واااااااااای یکی نیست اینا رو به استادا بگه
من این جمله رو با خودم می برم:D


“معماری وجود خارجی ندارد. تنها اثر معماری است که وجود دارد. معماری در ذهن موجود است. شخصی که یک کار معماری انجام می‎دهد، در حقیقت آن را به روح معماری عرضه می‎کند . . . روحی که سبک نمی‎شناسد، تکنیک نمی‎شناسد، متد نمی‎شناسد و تنها منتظر آن است که خود را به معرض نمایش بگذارد. بدین ترتیب معماری تجسم واقعیات غیر قابل سنجش می‎باشد.” لویی کان



:cool:




منبع :خودم جمشون کردم!



بالاخره از یه جایی جمعشون کردی دیگه;)
ممنون .. واقعا خوب بود
 

hrs2004

عضو جدید
:que::
1-آیابااین عنوان موافقید؟
2-درکشور های غربی به چه جیزدرمعماری خودافتخارمی کنند؟
3-وآیامعماری غرب معماری ریشه داری است؟
4-وآیا می توان معماری جهان راباایران مقایسه کرد؟
5-وچه بایدکردتامعماری ایران ازبرترین هاباشد؟
6-دوشاهکارمعماریایران نام ببرید؟
7-دواشکال معماری ایران نام ببرید؟




باتشکر
 

asadd

عضو جدید
fadat sham

fadat sham

سلام. به نظر من معماری نیازی به ریشه نداره چون ما در زمان خود زندگی میکنیم و از احوال گذشتگان فقط میتوانیم پند و الگو بگیریم و برای این دو نیز نیازی به ریشه نداریم.
متاسفانه ما آنقدر به گذشته خود خیره مانده و تاسف میخوریم که از حال خود و آینده غافل شده ایم.
مطلع باشید که امروز , دیروزی برای فرداست و هم اکنون گذشته ای برای آینده و همچنین زمان حال ریشه ای برای ساخت آینده است. پس فقط از گذشته درس بگیریم و آینده رو بسازیم.

خیلی مخلصیم...البته این فقط نظر من بود.:rambo:
 

parham_shokoohi

عضو جدید
با سلام به همه دوستایی که لطف کردن تا تو این نظرسنجی شرکت کنند...:gol::gol:
موضوع ما در ارتباط با وضع کنونی معماری ایران با نگاهی به گذشته ست!!!!!
به نظر شما اگه بخوایم از معماری سنتی و اصیل گذشتمون یه سری ویژگی ها رو به معماری و طرح های امروزمون اضافه کنیم چیا می تونه باشه؟؟؟؟؟:w10:
فقط در نظر داشته باشیم که بهتره عواملی باشن که بهمون نگن شما که شدین سنتی یا اینکه پس مگه تو زمان امروز زندگی نمیکنین؟؟؟؟

سلام دوست عزیز
من فقط یک مطلب می گم و اون اینکه ما نباید به فکر تقلید از گذشته باشیم یا مثل پست مدرنها گذشته رو منبع الهام فرم هامون قرار بدیم بلکه باید به درس بزرگی که معمار پیشگام ایران مهندس میرمیران از خودشون به یادگار گذاشتن توجه کنیم یعنی انتقال مفاهیم گذشته نه فرمهای گذشته....
 

mohandes siavash

عضو جدید
من ميگم معماري ايران شهرت جهاني دارد و قابل مقايسه با غرب نيست.
ولي الان معماري هاي غرب فوق العاده است چون اونا داراي تكنولوژيه برتر ميباشند.
درواقع الان اونا از ما خيلي جلوتر اند.معماري قبل ما خوب بود ولي اكنون نه زياد.
سياوش
 

سپیدار

کاربر بیش فعال
. . .

. . .

سلام. به نظر من معماری نیازی به ریشه نداره چون ما در زمان خود زندگی میکنیم و از احوال گذشتگان فقط میتوانیم پند و الگو بگیریم و برای این دو نیز نیازی به ریشه نداریم.
متاسفانه ما آنقدر به گذشته خود خیره مانده و تاسف میخوریم که از حال خود و آینده غافل شده ایم.
مطلع باشید که امروز , دیروزی برای فرداست و هم اکنون گذشته ای برای آینده و همچنین زمان حال ریشه ای برای ساخت آینده است. پس فقط از گذشته درس بگیریم و آینده رو بسازیم.

خیلی مخلصیم...البته این فقط نظر من بود.:rambo:

با عرض سلام و احترام خدمت دوستان . نکاتی بود که به نظرم بیانش لازم بود .بدون هیچ تعصبی کلامی با دوستان داشتم .
در پاسخ شما باید بگویم که انچه معماری به شدت به ان نیازمند است " ریشه " است . زیرا نه تنها معماری ، بلکه هر پدیده ی هنری ، تکنولوژیکی ، فرهنگی و . . . ناگزیر از تاریخچه ی پیشین خود است و ان هم یک دلیل مهم دارد و ان این است که ما همواره با " جریان " ها سر و کار داریم . و هر دوره و هر اتفاقی، پیش نیاز اتفاقات بعدی ست . و اگر کمی دقیق به تاریخ معماری نگاه کنیم ، هر جا دچار افول در معماری شدیم ، به ریشه ها کم توجه بودیم . توجه به ریشه به هیچ وجه تقلید از گذشته نیست . بلکه " درک " ان چیزی ست که ازموده شده ، به محیط و انسان " پاسخ " داده و از پس قرون زیسته .

با حرف شما کاملا موافقم که ما به گذشته " خیره" مانده ایم . بله . خیره ماندیم و دقیقا به هیمن خاطر است که "پوسته" ی گذشته گیر کردیم و هنوز در تصوراتمان این است که وجود قوس ، یعنی معماری اصیل و می پنداریم که اگر بخواهیم از معماری گذشته استفاده کنیم ، باید خانه هایمان را با کاهگل بسازیم .
زمان حال ، تنها یک نقطه از این جریان پیوسته است . همانگونه که امروز ، دیروز فرداست ، اما قبل از انکه امروز ، دیروزه فردا باشد ، فردای دیروز بوده است . تامل باید کرد . و وسیع باید بود .




من ميگم معماري ايران شهرت جهاني دارد و قابل مقايسه با غرب نيست.
ولي الان معماري هاي غرب فوق العاده است چون اونا داراي تكنولوژيه برتر ميباشند.
درواقع الان اونا از ما خيلي جلوتر اند.معماري قبل ما خوب بود ولي اكنون نه زياد.
سياوش


دوست عزیز با نظر شما موافقم که معماری ایران با معماری غرب قابل مقایسه نیست ، ولی نه به ان خاطر که معماری ایران شهرت جهانی دارد . (درست تر ان است که بگوییم انچه در تاریخ معماری ایران جریان داشته ، دارای شهرت جهانی است .)
به نظرم برای قضاوت درباره "فوق العاده " بودن پدیده ای چون معماری ، نیاز است که نزدیکتر و ملموس تر در انجا " زیست " کنیم و گمان نمیکنم از طریق مجلات معماری و یا کتب بتوان به ان میزان اشراف درست یافت که صفت هایی چنینی به ان اتلاق کرد . اما این حرف را از جانب شما درست فرض میکنم و من هم سعی میکنم بپندارم معماری غرب " فوق العاده " است . اما انچه فوق العاده گی معماری غرب را باعث میشود ، بی شک تکنولوژی برتر نیست . لااقل تکنولوژی برتر ، از اولویت های نخست نیست . تکنولوژی در بالاترین سطحش ، میتواند " ابزار" ی مناسب باشد .
مثالی ملموس میزنم که برای بسیاری از ما اشنا ست. خانه طباطبایی ها را در نظر اورید . حتما با من موافق هستید که از نظر تکنولوژیک ، حتی در زمان ساختش ، تکنولوژی خارق العاده ای را به خدمت نگرفته است . اما بی شک " فوق العاده " است .
بیایید قدری در تاریخ معماری به عقب برگردیم . به وضوح در می یابیم که شروع "جهش" های تکنولوژی ، عمرشان در حد اواخر قرن 19 و اوایل قرن بیست است که در اینجا به دلایل رشد تصاعدی ان نمی پردازم . اما در همین مدت هم به وضوح اثاری میبینیم که به قول شما " فوق العاده " اند ، بی انکه تکنولوژی پیچیده ای در ان بکار رفته باشد . در بسیاری از موارد ، وجود امکان ساخت جام های بزرگ تر شیشه و به تبع ان امکان طراحی پنجره های متفاوت تر از گذشته ، کمک کرده که اثری جدید "خلق " شود .
دلیل جلوتر بودن انها ( به تعبیر شما ) را باید در موارد بنیادی تر جست و جو کرد . و برای جست و جوی ان باید " گذشته" را " درک " کرد . تا زمانی که به ادراک نرسیم ، همواره چون بوته ای بی ریشه ، با هر موجی ، و با هر نسیمی حتی ، به سویی کشیده میشویم . گاه مبتلا می شویم به موج " نمای شیشه " گاه دچار اپیدمی " کامپوزیت " می شویم و . . . و متاسفانه ان هم به مبتذل ترین سطح ممکن.

متاسفانه بحث های این چنینی ، به خاطر چند وجهی بودنشان ، یا نباید باز شوند ،یا اگر باز شدند ، مجالی میخواهد و حوصله ای برای شنیدن که من به هیچ وجه قصد فرسودن ذهن و چشم دوستان را ندارم .
مطالب گفته شده صرفا بخشی بسیار کوچک از "دریافت " های بنده است و بی هیچ تعصبی ، پذیرای شنیدن نظرات دیگر و اموختن هستم .
 

سپیدار

کاربر بیش فعال
. . .

. . .

:que::
1-آیابااین عنوان موافقید؟
2-درکشور های غربی به چه جیزدرمعماری خودافتخارمی کنند؟
3-وآیامعماری غرب معماری ریشه داری است؟
4-وآیا می توان معماری جهان راباایران مقایسه کرد؟
5-وچه بایدکردتامعماری ایران ازبرترین هاباشد؟
6-دوشاهکارمعماریایران نام ببرید؟
7-دواشکال معماری ایران نام ببرید؟

باتشکر


با پوزش بابت مقدمه ای در میان گذاشتنش را با دوستان لازم می دانستم . در پاسخ سوال شما باید بگویم :
1.به نظر من درست تر ان است که بگوییم : فاصله معماری ایران با جهان .
2.فروتنانه باید بگویم نمیدانم انها به چه چیز معماری خود افتخار می کنند . اما تا انجا که متوجه شدم ، انها معماری نمیکنند که بعد کنارش بایستند و عکس بگیرند و بگویند : این باعث افتخار من است .(البته شاید این کار را هم بکنند ولی به خاطر این کار معماری نمیکنند .) کاری که به نظرم تا حدودی برعکسش در ایران می افتد . البته متاسفانه بنده از مرز های ایران فراتر نرفته و به نظرم نمیتوان از روی کتابها و مجلات گفت انها به چه چیز معماری شان افتخار میکنند .شاید بیشتر همان جریان معماری شان باعث افتخار باشد . ولی یقین دارم اگر کشوری فقط چند اثر شاخص معماری داشته باشد ، هرگز نمیتواند بگوید که دارای معماری شاخص است .
3.بی شک معماری غرب ، معماری ریشه داری ست . ریشه هایی بسیار تامل برانگیز . چنان که معماری ایران دارد . ریشه هایی که به قدمت تمدن انسان است . و تاریخ گواه ان است . و تاریخ معماری کمتر دروغ گوست ، زیرا بخشی از انچه که بوده ، انچه که رخ داده ، و انچه که تاریخ را می سازد ، خود به صورت مخروبه حتی و یا به صورت اثاری کم رنگ حتی ، هنوز هم وجود دارد .
4.در پاسخ به این سوال باید بگویم بله . فکر میکنم بشود چنین قیاسی را انجام داد . به شرط انکه پایه های یک قیاس علمی را فراهم کرده و به دور از تعصب و برتری جویی و بزرگ انگاری ( چه در مورد معماری ایران و چه معماری جهان ، که در اینجا به نظرم بیشتر معماری غرب مد نظر است ) به مقایسه پرداخت و در تلاش بود از پس این قیاس ، نیکی ها و مثبت ها را و تجربه های انجام شده را نگه داشته و در جهت پیشرفت بکار بریم.
5.پاسخ این سوال فرا تر از صدها کتاب است . اما به نظرم اگر کسی واقعا راه درست و عملی ان را میدانست ، بی شک به کار می بست و ما شاهد تغییراتی بودیم . میدانم که تغییراتی این چنینی بسیار کند و مرحله ای است . اما . . .
سخن بسیار است و مجال اندک.
6و7.به نظرم این دو سوال به قدری کلی امد که نتوانستم پاسخی انچنان که مناسب طرح به این صورت باشد ، بیان کنم .

بی شک دوستان دیگر پاسخ هایی بسیار درخور تر در ذهنشان است که بی صبرانه مشتاق خواندن نظراتشان و اموختن از انها هستم .
 

architectshervin

عضو جدید
@

@

سلام دوستان عزیز:

به نظر من معماری غرب معماری ای نیست که بیانگر سنت آن کشور باشد بلکه نتیجه یک فکر پر تحرک و ذهنی می باشد.و به سرعت در فکر پرورش ذهن قوی برای سازهای مدرن وپیشرفته اند (با توجه به مد روز) و از سنت کشور دور شده اند.
در صورتی که ایران با توجه به سنت کشور سازه های زیبا و مدرنی طراحی میکند .
 

zahra aram

عضو جدید
برنده ی جایزه ی پریتزکر سال ۲۰۰۹ اعلام شد :

برنده ی جایزه ی پریتزکر سال ۲۰۰۹ اعلام شد :


یک معمار نه چندان معروف که اکثرا” کارهایی کوچک در دهکده های دوردست سوئیس و آلمان داشت، برنده ی جایزه ی معماری پریتزگر امسال که بزرگترین جایزه در دنیای معماری محسوب می شود شد. Peter Zumthor را می توان به معنای کامل یک معمار دانست : اکثرا” وی را به عنوان فردی کمال طلب و ایده آل گرا می شناسند که می تواند با مهارت بسیار با انواع مصالح ساختمانی کار کند، از شیشه های سندبلاست تا الوار های چوبی. جایزه ی پریتزگر که دیروز به وی اعطا شد، مبلغ ۱۰۰/۰۰۰ دلار است، ولی مهمتر از آن ، اعتباری است که این جایزه برای این معمار خواهد داشت و باعث خواهد شد تا کارهای دیگر وی مورد توجه بیشتر منتقدین قرار بگیرد.


جایزه ی پریتزگر که از سال ۱۹۷۰ به عنوان برترین و معتبرترین جایزه ی معماری به برترین معماران داده می شود توسط یک زوج ثروتمند آمریکایی به همین نام که صاحب هتل های زنجیره ای Hyatt بود بنیاد گذارده شد. این جایزه که تنها به معماران زنده تعلق میگیرد بر اساس سه اصل ذوق و نوآوری، زیبایی بصری و کاربری مناسب به معماران تعلق میگیرد. معمارانی که این جایزه به آن ها تعلق گرفته است از سرشناس ترین معماران معاصر محسوب می شوند: ریچارد میر (۱۹۸۴) و فرانک گری (۱۹۸۹) از آمریکا، جیمز استرلینگ (۱۹۸۱) ، نورمن فاستر (۱۹۹۹) ، ریچارد راجرز (۲۰۰۷) و زاها حدید (۲۰۰۴) از انگلیس، رنزو پیانو (۱۹۹۸) و تویو ایتو (۱۹۹۵) از ژاپن. جین نوول Jean Nouvel آخرین برنده ی این جایزه در سال گذشته و از کشور فرانسه بود.
مشهور ترین کار Zumthor ، بازسازی ساختمان چشمه ی آب معدنی در Vals سوئیس بود که در سال ۱۹۹۶ اجرا شد. او در این ساختمان از صفحات بزرگ نوعی سنگ استفاده کرده تا محیط بنا را با محیط کوهستانی پیرامون آن یکپارچه کند و بر روی آن صفحه ای سبز کشیده که در فصل بهار جلوه ای بسیار زیبا به ساختمان می بخشد.
هیئت داوران طرح کلیسای کوچک St Nikolaus von der Flüe که وی در شهر Mechernich آلمان ساخته را به عنوان کار برتر برگزیده اند. طرحی که در آن بیش از ۱۰۰ تنه ی درخت که با بتن پوشیده شده به کار رفته.

همچنین هیئت داوران موزه ی Kolumba که وی در شرق آلمان طراحی کرده را به عنوان طرح قابل تحسین شناخت. طرحی که ” شروعی خوب برای معماری معاصر است ؛ طرحی که توانسته تعداد زیادی از لایه های تاریخی را به آسانی در خود جمع کند ” .وی اشتیاق خود را به طرح های مینیمالیستی به کرات در کارهایش نشان داده و گفته تا جایی که فضای کار به او اجازه دهد سعی در این نوع برخورد با مسائل خواهد داشت.
“In a society that celebrates the inessential, architecture can put up a resistance, counteract the waste of forms and meanings, and speak its own language.”
+ برای مشاهده ی کامل کارهای Peter Zumthor می توانید این فایل را دانلــــــود کنید.
 

mm_engineer

عضو جدید
سلام به معماران عزیز:
یکی از مشکلاتی که بعضیا دارن اینه که هنوز نمیدونن تو معماری که وسعتش خیلی زیاده میخوان چه شغلی داشته باشن و یا تو کدوم شاخه ادامه تحصیل بدن....
از شما دوستان عزیز میخوام که بگین چه شاخه ای از معماری رو میخواین ادامه بدین و هدف اصلیتون چیه؟یعنی دقیقا چه کاره میشین...تو اون شغل چه کارایی انجام میدین؟؟و باید تو چه چیزایی
قوی باشیم که اون شغلو انتخاب کنیم و موفق باشیم!!!و از همه مهمتر اینکه علاقتون به چه درسی بیشتره که این شغلو انتخاب کردین.....
خب من فکر میکنم اگه این بحثو اینجا ادامه بدیم با خیلی از رشته ها و شغل ها آشنا میشیم و هدفمون مشخص تر میشه و میفهمیم اگه تو چه درسایی قوی هستیم یا علاقه داریم تو چه شغلی موفق میشیم....
از پیشکسوتان هم ممنون میشم اینجا بحث کنن بالاخره کلی اطلاعات دارن و به هدف نزدیکترن
....;)


 
آخرین ویرایش:

mm_engineer

عضو جدید
اگه تاپیک تکراری شرمنده گشتم چیزی پیدا نکردم...تکراری بود به منم خبر بدین کجاس برم اونجا بگردم اطلاعات جمع کنم.....;)
 

mm_engineer

عضو جدید
خب من خودم هنوز خیلی نوپام که بخوام نظر بدم...ولی تا اینجا که از مرمت و بازسازی خوشم اومده و میدونم تاریخ معماری باید فول باشه!!!!!
اما خب اینکه همیشه در سفر باید باشم و مهمتر اینکه تو ایران متاسفانه زیاد به آثار باستانی اهمیت نمیدنو خیلی ازش مراقبت نمیکنن و هزینه نمیکنن و مثلا الموت 10 ساله دارن مرمت میکنن و تا 15 سال دیگم ادامه داره چون پشتیبانی نمیکنن برای همین سرعت کار پایینه...یه کم تردید دارم...میترسم عمرم تموم شه و یه کار کامل انجام نداده باشم......:)
 

.anita.

عضو جدید
.

.

سلام
من تو رشته ی معماری طرح دادن رو خیلی دوست دارم
و همیشه سعی میکنم ایده هایی بدم که با همه فرق داشته باشه و افرادی مثل زاها حدید و فرانک گهری رو خیلی دوست دارم چون ایده هاشون نو و مبتکرانه است.
و فکر کنم درسی که کاملن به این مبحث مربوط میشه طرح معماری باشه
آینده ی شغلیش هم که کاملا مشخصه...;)
 

archi_arch

مدیر بازنشسته
منم طراحی رو خیلی دوست دارم.:w38:حل پلانم خوشم میاد.:w16::heart:
ولی از کار کد کردن و نقشه کشی متنفرم!!!:weirdsmiley:
از نظارتم خوشم نمیاد!این و کد خیلی خسته کنندن!!! :w05:
و بدبختانه حوصله ی ارشد خوندنم ندارم:cry: با کارشناسیم در همون حد نظارت و نقشه کشی میمونیم!:cry:
جدا موندم چی کار کنم!:cry:
 

mm_engineer

عضو جدید
منم طراحی رو خیلی دوست دارم.:w38:حل پلانم خوشم میاد.:w16::heart:
ولی از کار کد کردن و نقشه کشی متنفرم!!!:weirdsmiley:
از نظارتم خوشم نمیاد!این و کد خیلی خسته کنندن!!! :w05:
و بدبختانه حوصله ی ارشد خوندنم ندارم:cry: با کارشناسیم در همون حد نظارت و نقشه کشی میمونیم!:cry:
جدا موندم چی کار کنم!:cry:

آخی خب حیفه که سعی کن حال داشته باشی تا به هدفت برسی اون موقع حتما خیلی خوشحال خواهی بود....و چون علاقه داری حتما موفق میشی........;)
 
آخرین ویرایش:

bardia_k

عضو جدید
منم طراحی رو خیلی دوست دارم.:w38:حل پلانم خوشم میاد.:w16::heart:
ولی از کار کد کردن و نقشه کشی متنفرم!!!:weirdsmiley:
از نظارتم خوشم نمیاد!این و کد خیلی خسته کنندن!!! :w05:
و بدبختانه حوصله ی ارشد خوندنم ندارم:cry: با کارشناسیم در همون حد نظارت و نقشه کشی میمونیم!:cry:
جدا موندم چی کار کنم!:cry:

منم مرمت رو خیلی دوست دارم اگه میشد که ارشد مرمت قبول میشدم خوب بود. بعد از اون طراحی . نظارت رو دوست ندارم خلاقیتی داخلش نداره
 

doomann

Moderator
عضو کادر مدیریت
مدیر تالار
کاربر ممتاز
سلام یه همه عزیزانم خصوصا mm-enginer عزیز ( که هنوز اسمشو نمی دونم !!)

بحث بسیار خوب و عالی ای رو آغاز کردید . یکی از سوالهای اساسی برای اکثر آدمهایی که در حال حاضر دارن بدون هدفی که بشناسنش دارن فعالیت می کنن و بعد از خلاصی از دوره ایی که توش بودن تازه به این فکر می افتن که چکار باید بکنن .
سوالی که تعیین کننده تمام سرنوشت آدم هست و آینده انسان بستگی به اون داره. اگر بالاتر رو نگاه کنیم تمام زندگی آدم از این سوال اثیر می گیره ... چکار می خواهیم بکنیم ...
معماری ، دنیای بی حدو اتهایی داره که برای هنرمندانش راههای زیادی برای لذت از هنر و در کنار اون منفعت مادی داره . به همین لحاظ ، تخصص در رشته های مختلفش می تونه برای هر هنرمندی درآمدزا باشه . کسی که وارد رشته معماری شده و در اون تحصیل کرده نا خود آگاه از مسائلی در اجتماع رنج می کشه . ناخودآگاه مواردی رو می بینه که شاید عوام نبینن. مثل یک پزشک که در بطن جامعه مشکلاتی رو میشناسه که شاید هیچکدوم از ما حتی نتونیم اونها رو فرض کنیم .
برای همین یک معمار می تونه در رشته های تخصصی خاصی دست به نو آوری و خلاقیت بزنه. همون چیزی که رمز اول موفقیت هر معماره . ایده خوب ، بزرگترین رمز پیروزی در هر زمینه ای هست و نیازمند تفکر بسیار زیادیه.
معمولا اکثر آدمها 90 درصد کار می کنن و شاید 10 درصد فکر کنن. در حالی که این اعداد باید برعکس باشه . تا بتونه مفید فایده باشه .
معماری زمینه های تخصصی خاصی داره مثل : دکوراسیون داخلی ، طراحی و پلانینگ ، دکوراسیون نمایشگاهی ، طراحی فضای سبز و اند اسکیپ ، تا حدودی طراحی صنعتی در حد مبلمان و وسایل مورد نیاز دکوراسیون ، این رشته هایی پول ساز معماری هست که با توجه به موارد مختلفی که هر معمار می تونه به اونها دسترسی داشته باشه ، موفقیتش تضمین شده تر هست .
مثلا چنانچه در زمینه دکوراسیون داخل فعالیت می کنید باید از تمام متریالهای موجود بازار ، نحوه اجرا ، هزینه های اجرایی ، زمان اجرا ، محدودیتهای اجرا و گزینه های تخصصی در بعد فنی و اجرایی اون شناخت کافی داشته باشید تا برای طراحی در هر زمان بدون اتلاف هیچ وقتی قدرت محاسبه زمان و هزینه طراحی و اجرایی رو به طور کامل داشته باشید ...

( نکاتی هست که خوبه عنوان بشه برای همه دوستان ... بعد از مرخصی به تفصیل به این موضوع خواهم پرداخت ...)
ادامه دارد ...
 

Nazanin F

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام

از تاپیک خوبتون ممنونم ..... :gol::gol:

من در حال حاضر فقط به ادامه تحصیلم فکر می کنم ... و فکر می کنم که حالا خیلی زوده که در مورد هدف نهائیم حرف بزنم ....

اما هدفم اینه که برای ارشد ادامه بدم و بعد از اون دنبال بورسیه باشم برای دکترا ... اینکه آیا شرایطی بوجود بیاد که مجبورم کنه که هدفم رو عوض کنم یا نه ، مشخص نیست و ممکنه در آینده این هدف عوض بشه و چیزهای مهمتر دیگه ایی تو زندگیم مطرح بشه که روی این هدفم تاثیر بذاره .

من الان تازه اول راه ام .... و هیچ پیش بینی در خصوص این راه نمی تونم داشته باشم . اما تلاش و ذهنم رو روی این هدفم( ادامه تحصیل تا دکترا ) متمرکز کردم .

من معماری منظر رو خیلی دوست دارم. اما میخوام تو گرایش معماریه معماری ادامه بدم ....

طراحی رو برای کار خیلی دوست دارم . از تدریس هم خیلی خوشم میاد ....

امیدوارم هدفم فقط به 1 رویا مبدل نشه .... :w05:
 

Nazanin F

عضو جدید
کاربر ممتاز
رتبه بندی که ميگن چيه؟از هر 10 تا آگهی روزنامه ها 9 تاش رتبه بنديه

اگه منظورتون رتبه بندی معمارهاست :

فکر کنم بعد از اینکه نظام مهندسی امتحان دادین و قبول شدین و به عنوان یه مهندس شروع به کار کردید ؛ برحسب کارها و تجربیاتی که انجام میدید رتبه بندی میشد و یک رتبه ایی به شما تعلق میگیره .

بعد بهتون میگن ؛ مثلا معمار پایه 1 یا 2 یا 3 .

هر چه این رتبه بالاتر باشه ؛ قیمت شما بالاتره . در واقع کارهایی که بزرگتره و پول بیشتری هم توشه به شما میدن .



یه همچین چیزیه فکر کنم ......
 
آخرین ویرایش:

*JAVID

عضو جدید
با عرض سلام خدمت دوستان عزیز;)، منم مثل دوست عزیز و خوبم نازنین خانم بزرگترین هدفم ادامه تحصیله ، من به طراحی در مقیاسهای شهری خیلی علاقه دارم ، به خاطر همین میخوام تو رشته شهرسازی تخصصم رو بگیرم:heart::gol:
 

سمانه آسمونی

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام ... من همیشه به باستانشناسی و چیزای قدیمی و سنتی علاقه داشتم ...
هیچوقت به اینکه یه روزی معمار بشم فکر نکرده بودم ... حالا که معماری منو انتخاب کرده میخوام برم دنبال مرمت به چیزی که علاقه داشتم و با رشته ام هم همخونی داره ....
 

mm_engineer

عضو جدید
سلام یه همه عزیزانم خصوصا mm-enginer عزیز ( که هنوز اسمشو نمی دونم !!)

بحث بسیار خوب و عالی ای رو آغاز کردید . یکی از سوالهای اساسی برای اکثر آدمهایی که در حال حاضر دارن بدون هدفی که بشناسنش دارن فعالیت می کنن و بعد از خلاصی از دوره ایی که توش بودن تازه به این فکر می افتن که چکار باید بکنن .
سوالی که تعیین کننده تمام سرنوشت آدم هست و آینده انسان بستگی به اون داره. اگر بالاتر رو نگاه کنیم تمام زندگی آدم از این سوال اثیر می گیره ... چکار می خواهیم بکنیم ...
معماری ، دنیای بی حدو اتهایی داره که برای هنرمندانش راههای زیادی برای لذت از هنر و در کنار اون منفعت مادی داره . به همین لحاظ ، تخصص در رشته های مختلفش می تونه برای هر هنرمندی درآمدزا باشه . کسی که وارد رشته معماری شده و در اون تحصیل کرده نا خود آگاه از مسائلی در اجتماع رنج می کشه . ناخودآگاه مواردی رو می بینه که شاید عوام نبینن. مثل یک پزشک که در بطن جامعه مشکلاتی رو میشناسه که شاید هیچکدوم از ما حتی نتونیم اونها رو فرض کنیم .
برای همین یک معمار می تونه در رشته های تخصصی خاصی دست به نو آوری و خلاقیت بزنه. همون چیزی که رمز اول موفقیت هر معماره . ایده خوب ، بزرگترین رمز پیروزی در هر زمینه ای هست و نیازمند تفکر بسیار زیادیه.
معمولا اکثر آدمها 90 درصد کار می کنن و شاید 10 درصد فکر کنن. در حالی که این اعداد باید برعکس باشه . تا بتونه مفید فایده باشه .
معماری زمینه های تخصصی خاصی داره مثل : دکوراسیون داخلی ، طراحی و پلانینگ ، دکوراسیون نمایشگاهی ، طراحی فضای سبز و اند اسکیپ ، تا حدودی طراحی صنعتی در حد مبلمان و وسایل مورد نیاز دکوراسیون ، این رشته هایی پول ساز معماری هست که با توجه به موارد مختلفی که هر معمار می تونه به اونها دسترسی داشته باشه ، موفقیتش تضمین شده تر هست .
مثلا چنانچه در زمینه دکوراسیون داخل فعالیت می کنید باید از تمام متریالهای موجود بازار ، نحوه اجرا ، هزینه های اجرایی ، زمان اجرا ، محدودیتهای اجرا و گزینه های تخصصی در بعد فنی و اجرایی اون شناخت کافی داشته باشید تا برای طراحی در هر زمان بدون اتلاف هیچ وقتی قدرت محاسبه زمان و هزینه طراحی و اجرایی رو به طور کامل داشته باشید ...

( نکاتی هست که خوبه عنوان بشه برای همه دوستان ... بعد از مرخصی به تفصیل به این موضوع خواهم پرداخت ...)
ادامه دارد ...

ممنون دوست عزیز از پاسختون....من خودم یکی از اونایی هستم که با اینکه ترم 4 هستم و به قولی شاگرد اول کلاس ولی اولا هنوز خودمو در حد ترم 4 نمیدونم چون اطلاعاتم متاسفانه زیاد نیست و هنوز گیجم و نمیدونم در آینده قراره تو چه زمینه ای فعالیت کنم که استعدادشم داشته باشم چون هنوز با مشاغل و اینکه دقیقا چیکار میکنن آشنا نیستم...:(مثلا همین طراحی فضای سبز که فرمودین واقعا تا حالا نشنیده بودم...این سردر گمی بعضی وقتها نا امیدم میکنه...واقعا ممنونم و خوشحال میشم پیشکسوتانی مثله شما ماهارو کمک کنن و با این مسائل اشنا کنن...امیدوارم با کمک شما و باز کردن ذهنمون بتونیم هدفمونو کاملا مشخص کنیم و در اون زمینه قوی پیش بریم...منتظرتون هستم...موفق باشید....
 

farnaz.g

عضو جدید
چی داره سر معماری کشورمون میاد؟!!!!!!

چی داره سر معماری کشورمون میاد؟!!!!!!

چی داره سر معماری کشورمون میاد!!؟؟
بعضی وقتا یه چیزایی راجع به اقدامات مسئولین می شنویم که واقعا ناراحتمون می کنه.این که ببینی برای حفظ ارزش های معماری کشورت اونم یه کشوری مثل ایران با این معماری ارزشمندی که تو تک تک بناهای قدیمیش آشکاره ، اقدام که نمی شه هیچ تازه دارن روز به روز بیشتر بهش لطمه می زنن ، غیر قابل تحمله به خصوص اگه یه معمار باشی...! .
.
.
.
.
ما با نا آگاهی مبارزه می کنیم....در میان این مشکلات گویا دست از سر پل خاجو هم بر نداشته اند....دوستان معماری و میراث فرهنگی اخبار مربوط به کارشان را هم دنبال کنند

هنر دست حجاران صفوی زیر چنگال لودرها
سازمان میراث فرهنگی اصفهان به دنبال ترمیم آب شستگی های پل خواجو و با هدف
مرمت و ساماندهی سنگهای آسیب دیده این پل با بیل و کلنگ و لودر تیشه به ریشه
این بنای 400 ساله می زند.
مهر: سازمان میراث فرهنگی اصفهان به دنبال ترمیم آب شستگی های پل خواجو و با
هدف مرمت و ساماندهی سنگهای آسیب دیده این پل با بیل و کلنگ و لودر تیشه به
ریشه این بنای 400 ساله می زند.
این روزها هر شهروند اصفهانی یا گردشگری که ازکنار پل خواجو می گذرد، تصور می
کند وارد یک زمین کشاورزی شده که در حال شخم زدن آن هستند و دیر یا زود در این
زمین گندم، جو و....می کارند.
امروز پله های سنگی پل خواجو که هنر دست حجاران دوره صفوی را نشان می داد مقابل
دیده گان نگران مردم هنر دوست اصفهانی تخریب شد و اکنون نه تنها دیگر اثری از
این پله های با شکوه و قدیمی نیست، بلکه حتی سنگهای آن نیز که ارزش قرار گرفتن
در موزه را دارند، زیر خاک دفن می شوند تا به این وسیله آنان بستری سنگی برای
پل و کاهش عمق آب بسازند.
*
مرمت غیراصولی پل خواجو/ ساخت پله های 400 ساله با سنگهای جدید!
*
در همین رابطه یک منبع آگاه که خواست نامش فاش نشود در گفتگو با خبرنگار مهر
افزود: سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اصفهان برای ایجاد یک بستر سنگی و بتونی
در مقابل پل خواجو و رفع آب شستگی ها، اقدام به مرمت غیر اصولی و نادرست پله
های سنگی پل که به عهد صفوی باز می گردد، کرده است.
این کارشناس مرمت آثار تاریخی اعلام کرد: چهار ردیف از پله های پل خواجو را به
جای مرمت و تعمیر به طور کامل تخریب و دست به بازسازی پله ها با جایگزینی سنگ
های جدید زده اند.
وی افزود: این در حالی است که تمام سنگ های سابق دارای کنده کاری و علامت های
حجاران عهد صفوی است.
این منبع آگاه اظهار داشت: با وجودی که پله ها دارای آسیب های جزیی بود که با
روش هایی مانند "بند کشی "می توانستند آنان را مرمت نمایند، اما آنها به جای
مرمت اقدام به نوسازی کرده اند.
وی ادامه داد: این پله های سنگی و قدیمی بخشی از هویت پل خواجو بود و هنر مرمت،
در حفظ گوشه به گوشه یک اثر تاریخی است نه اینکه به نوسازی آن بپرداریم.
*
مشاهدات خبرنگار مهر از تخریب سنگ های با ارزش پل خواجو
*
بر اساس مشاهدات خبرنگار مهر، در محل مرمت، تابلو زردرنگی نصب شده که پروژه را
اینگونه معرفی می کند: عنوان پروژه: مرمت وساماندهی پل خواجو، کارفرما: سازمان
میراث فرهنگی و گردشگری اصفهان، مجری: سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان،
ناظر: سازمان میراث فرهنگی اصفهان.
همچنین در محل پل به جز چند ردیف از سنگ های پله ها که بدون هیچ ملاحظه ای
بیرون آورده اند، سنگ های جدیدی از نوع" اکنابادی "وجود دارد که قرار است
جایگزین سنگ های عهد صفوی شود.
سنگهای تاریخی نیز هر کدام دارای کنده کاری حجاران است و در گذشته از این نشانه
ها به عنوان مهر استفاده می کردند و اکنون کارگران این سنگ های با ارزش را در
گودی زیر پل می ریزند تا به این وسیله عمق آب را در سطح "ابتدایی"رودخانه پس از
پل خواجو کاهش دهند.
*حضور یک استاد مرمت به دعوت خبرگزاری مهر در پل خواجو*
هر چند تشخیص مرمت غیر اصولی پل خواجو یا بهتر است بگوییم تخریب بخشی از آن
نیاز به تخصص چندانی ندارد، اما برای رفع هر گونه شک و شبهه مسئولان امر،
خبرگزاری مهر از یک استاد مرمت اصفهان که در حال حاضر سازمان میراث فرهنگی،
مرمت برخی از آثار تاریخی شهر را به وی محول کرده دعوت کرد تا با تایید یا رد
اقدامات صورت گرفته با دلایل حرفه ای خود به تبیین این موضوع بپردازد.
سیدرضا طباطبایی از استاد کارهای با تجربه مرمت که در سازمان به "سید "مشهور
است 10 سال پیش در زمان ریاست منتظر بر سازمان میراث فرهنگی اصفهان مسئول مرمت
بخشی از سنگهای پل خواجو شد، البته با این دیدگاه که حتی یک سنگ هم نباید جابجا
شود.
وی دعوت مهر را پذیرفت و ساعت 16 و 30 دقیقه روز پنج شنبه 18 تیرماه با نگرانی
بسیار از شنیده های خبرنگار مهر به پل خواجو آمد.
طباطبایی در نگاه اول با تعجب از تخریب پله ها و مشاهده سنگهای سالمی که از جا
بیرون آورده اند و زیر خاک دفن می کنند، گفت: نباید تمام سنگ پله ها را از جا
بر می داشتند، بلکه می توانستند پس از بررسی دقیق هر سنگی که نیاز به تعمیر
داشت را پیاده کرده، زیر آن را صاف کرده و برای استحکام زیر آن سنگ جدیدی
بگذارند و سنگ قدیمی را روی آن سوار نمایند تا هم هویت پله ها حفظ شود و هم از
این طریق مرمت صورت گیرد نه باز سازی.
*
دفن سنگ های با ارزش هزاره ای
*کارگران و ناظران سازمان میراث فرهنگی از حضور ناگهانی طباطبایی تعجب کرده و
پس از گذشت چند دقیقه از سازمان میراث فرهنگی اصفهان با این استاد کار تماس
گرفته شد و علت حضور وی در پل خواجو را پرسیدند و از طباطبایی خواستند تا هر چه
سریعتر با قانع کردن خبرنگاران آنها را از محل دور کند.
اما سید پس از قطع مکالمه تلفنی اش به توضیحات خود ادامه داد: اینجا باید از یک
فرد متخصص در امر مرمت استفاده می کردند زیرا این خرابی ها نشان می دهد افرادی
که در محل هستند دیمی (باری به هر جهت) کار می کنند.
وی با مشاهده دفن سنگهای حجاری شده برای ساخت یک بستر مسطح در مقابل پل خواجو
بیان داشت: این سنگها به سنگهای هزاره ای مشهور هستند و به دلیل استحکام و
قدمتی که دارند با ارزشند و باید به جای دفن از آنان برای مرمت سنگ فرش سطح
پایینی پل استفاده کرد.
این استاد مرمت با مشاهده سنگهای دیگری که از معدن آورده بودند، افزود: سنگ
هایی که از معدن آورده اند به سنگهای لاشه ای مشهور هستند و نمی دانم چرا از
این سنگها برای پر کردن گودال استفاده نمی کنند.
*تخریب پله های پل به بهانه مرمت!*
در حینی که سید با عصبانیت و صدای بلند مشغول توضیح برای خبرنگاران بود برخی از
کارگران که وی را شناخته بودند جلو آمده و مکالمه ای میان مسئول مرمت سنگهای
این پروژه با سید انجام شد که به بخشهایی از آن اشاره می شود.
- سید چه می گویی؟ این سنگها خراب شده اند و کاربردی ندارد.
* می گویم سنگ با ارزش قدیمی را در خاک دفن نکنید، این سنگها ارزش تاریخی
دارند.
- این سنگها قبلا در رودخانه بوده است.
* من با تجربیاتی که دارم در یک نگاه می فهمم سنگ کجا بوده است؟ حرفه ام این
است، می خواهید گودال را پر کنید از سنگهای لاشه ای معدن استفاده کنید، اما سنگ
هزاره ای کار برد دارد.
- سید تعداد سنگهای هزاره زیاد نیست.
* "حداقل 200 عکس از سنگهای کنده شده علامت دارند، آن وقت می گویید تعدادشان
زیاد نیست. خوب گوش کنید که بعد نگویند سید آمد ، اما نظری نداد و رفت، باید
تمام سنگ های با ارزش را برای مرمت پل جمع کنید چرا پله ها را اینطور کرده
اید؟"
- راه دیگری نداشتیم، خراب بودند.
* شما آمده اید مرمت کنید یا بازسازی؟ باید سنگهایی که واقعا خراب است را کنار
بگذارید، اما بقیه را دست نزنید.
- دیر گفتی سید، پله ها را که خراب کرده ایم،" دیگر کار از کار گذشته است".
یکی از کارگران در محل با تعجب پرسید: این عکس ها را برای کشور های خارجی می
گیرید؟
* خیر، چطور؟
- گفتم شاید می خواهید خارجی ها را خبر کنید.
*
با خبرنگاران در خصوص پل خواجو صحبت نمی کنیم
*
خبرنگار مهر برای شنیدن توضیحات سازمان میراث فرهنگی اصفهان با بخش مرمت سازمان
تماس گرفت، اما جاوری، در پاسخ به خبرنگار مهر گفت: از تهران به ما دستور رسیده
که اکنون در خصوص مرمت پل خواجو با هیچ خبرنگاری مصاحبه نکنیم.
*
بخشی از تاریخ اصفهان زیر خاک می رود
*
حافظه تاریخی یک اثر به نشان دادن قدمت و حال و هوایی است که انسان با مشاهده
آن می یابد. حال به نظر شما چرا مردم نمی روند زیر پل فلزی آواز بخوانند و چرا
پل خواجو را برای آواز خوانی انتخاب می کنند؟
طبق گفته کارشناسان مرمت آثار تاریخی ، اگر روی سنگی علامتی حک شده باشد، این
سنگ با ارزش است چه رسد به اینکه از آن در نصب یک اثر تاریخی استفاده کرده
باشند.
اما متأسفانه سازمان میراث فرهنگی اصفهان مرمت یک اثر با ارزش و ثبت شده در
یونسکو را بدون هیچ نظارتی به سازمان شهرسازی و بهسازی سپرده و به جای استفاده
از مرمت کارهای با تجربه که تعداد آنها لااقل در اصفهان کم نیست این استادان را
در حاشیه قرار داده و به اسم مرمت با اقدامات نادرست تاریخ اصفهان را به زیر
خاک می برد.
هر چند به گفته سیدرضا طباطبایی، استاد مرمت و بسیاری دیگر از کارشناسان آثار
تاریخی هنوز هم دیر نشده و سازمان میراث فرهنگی اصفهان می تواند با یک اقدام به
یاد ماندنی و تحسین برانگیز از دفن سنگهای با ارزش که حتی به لحاظ مادی هم دفن
آنان به صرفه نیست، جلوگیری کرده و از آنان برای مرمت سنگفرشها و یا پله هایی
که تخریب کرده اند، استفاده کنند.
باید پرسید آیا ارزش یک اثر تاریخی که گل سر سبد اصفهان است تا این اندازه است
که با یک جمله بگوییم "دیگر کار از کار گذشته است".
سعدی، شاعر گرانقدر ایران زمین در سخن زیبایی می گوید:
ندهد هوشمند روشن رای/ به فرومایه کارهای خطیر بوریا باف گرچه
بافنده است/ نبرندش به کارگاه حریر
هرچند که مدتی است که سازمان میراث فرهنگی اصفهان درب رفت و آمد و هر گونه
مصاحبه خبرنگاران با خبرگزاری مهر در را بسته است اما با این وجود خبرگزاری مهر
همچنان پذیرای پاسخگویی مسئولان این سازمان در خصوص تخریب بخشی از تاریخ پل
خواجو و دیگر آثار است.


حصار قرمز سازمان میراث فرهنگی بر پل خواجو
همچنین یک گردشگر خارجی نیز که برای بازدید از ابنیه تاریخی به اصفهان سفر کرده
بود نیز در پل خواجوی اصفهان گفت: اصفهان دارای جاذبه های تاریخی بسیار زیادی
است که در واقع من یکی از این جاذبه ها را پل خواجوی اصفهان می دانم.
مهر: در حالی که بازسازی و ترمیم پل خواجو به شدت مورد انتقاد کارشناسان قرار
گرفته سازمان میراث فرهنگی روز گذشته حصاری قرمز بر بخشی از محوطه بازسازی این
پل کشید.
متاسفانه اکنون این سوال در ذهن مردم و خبرنگاران ایجاد شده که علت این حصارکشی
ها چیست و چرا باید سازمان میراث فرهنگی مردم را از روند بازسازی پل خواجو بدوع
اطلاع نگه دارد و آیا شایسته تر نیست که مردم نیز شاهد بازسازی آن باشند.
در هر صورت سازمان میراث فرهنگی پس از انتشار خبری از سوی خبرگزاری مهر مبنی بر
اینکه برخی از امور انجام شده در بازسازی پل خواجو غیر کارشناسی است اقدام به
کشیدن حصاری قرمز رنگ بر دور محوطه پل خواجو کرده که البته هنوز این حصارکشی به
اتمام نرسیده یا بهتر است بگوییم تاکنون بخشی از این محوطه بازسازی حصارکشی شده
است.
حال نکته جالب و قابل توجه اینجاست که این حصار قرمز تنها بر پل خواجو سایه
نیفکنده است و کارشناسانی که بارها نیز بر غیرعلمی بودن بازساری و ترمیم پل
خواجو نیز تاکید داشته اند اکنون دیگر در این رابطه نوعی سکوت اختیار کرده اند
و آیا شایسته تر نیست که مسئولین امر در این رابطه اطلاع رسانی داشته باشند.
در هر صورت متاسفانه برخی بر این باورند که انتقاد به معنای دشمنی است و رسانه
هایی را که نسبت به برخی از عملکردها انتقاد می کنند، دشمن می دانند اما
خبرگزاری مهر در راستای رسالت خبری خود همواره به دنبال بیدار کردن و هوشیاری
مردم است و انتظار می رود که همانگونه که رئیس جمهور نقد سازنده را بسیار موثر
می داند دیگر مسئولان نیز به تبعیت از رئیس دولت از این امر تبعیت کنند که به
طور طبیعی گلایه به روند بازسازی پل خواجو نیز بر همین مدار است.
در هر صورت اقدام و جسارت برای بازسازی پل خواجوی اصفهان امری بسیار در خور
ستایش است اما انتظار می رود این اقدام به صورت کارشناسی و علمی انجام شود و
شایسته تر نیز آن است که مسئولان امر در این عرصه رسانه ها را که خود نمادی از
وسیله اطلاع رسانی به مردم تلقی می شوند را یاری رسانده و در این خصوص نشست های
خبری داشته باشند.
خبرنگار مهر با حضور در پل خواجوی اصفهان به گفتگو با برخی از شهروندان پرداخت
که در این خصوص یکی از شهروندان اصفهانی گفت: اصفهان همواره به سبب آثار و
ابنیه تاریخی سرآمد کشورهای جهان بوده که در میان این آثار پل خواجو جلوه خاصی
دارد و انتظار می رود که ترمیم این پل به صورت علمی و کارشناسی انجام شود.
امین عباسی ادامه داد: در هر صورت چند روز گذشته که از این محوطه گذر می کردم
شاهد کار کردن بلدوزرها در کنار این پل تاریخی بودم که این امر باعث شکستگی
برخی از سنگهای این پل شده بود و این مسلئه بسیار برای من جای سوال شده بود و
اکنون نیز با این حصارکشی ها که رنگ قرمز نیز دارد چیز دیگری برای من تداعی می
شود.
وی تصریح کرد: سازمان میراث فرهنگی و دستگاه های امر باید با دقت بیشتری نسبت
به بازسازی این پل اقدام نمایند.
همچنین یک گردشگر خارجی نیز که برای بازدید از ابنیه تاریخی به اصفهان سفر کرده
بود نیز در پل خواجوی اصفهان به گفتگو با خبرنگار مهر پرداخت و گفت: اصفهان
دارای جاذبه های تاریخی بسیار زیادی است که در واقع من یکی از این جاذبه ها را
پل خواجوی اصفهان می دانم.
وی تصریح کرد: از طبقه بالای پل که به مراحل بازسازی و ترمیم این پل نگاه می
کردم ضمن تحسین چنین اقدامی این سوال در ذهن من تداعی شد که به واقع چرا بیش از
نیمی از این محوطه و عملیات مردم را از دید مردم پنهان کرده اند در حالی که این
امر خود می تواند برای مردم سوال برانگیز باشد.

همچنین یکی از مسافران تابستانی اصفهان نیز که از اهواز به اصفهان سفر کرده
بود در خصوص بازسازی پل خواجو به گفتگو با خبرنگار مهر پرداخت و گفت: چند روزی
است که به اصفهان سفر کرده ام تاکنون چند بار برای دیدن روند اجرایی بازسازی
این پل در کنار زاینده رود آمدم که تنها برخی از صحنه های ناراحت کننده را شاهد
بودم، البته ابتدا بسیار خوشحال بودم که بازسازی این پل آغاز شده اما شکستن پله
های قدیمی این پل برای کسانی که اندکی از تاریخ ایران و از اینکه گذر آب در طول
تاریخ این سنگها را به شکل کنونی سیقل داده بدانند، بسیار ناراحت کننده است.
وی ادامه داد: این سنگها نه تنها سنگ هایی تاریخی بود بلکه بسیاری از آنها بر
اثر گذشت زمان سیقلی تاریخی خورده بود که در واقع می توان گفت: رازهای بسیاری
در خود داشتند که اکنون دیگر نمی توان این رازهای نهفته را لمس کرد.

در هر صورت بر اساس مشاهدات خبرنگار مهر این حصار که از جنس کارتن پلاست و به
رنگ قرمز است و البته سازمان میراث فرهنگی نیز هنوز نتوانسته کل محوطه را
بپوشاند و تاکنون بخش زیادی از این محوطه پوشش داده شده است و در اینجا جای
سوال است که چرا عملیات بازسازی و ترمیم چنین مکانی نباید باید از دید مردم
پنهان باشد
 
آخرین ویرایش:

T I T A N I U M

عضو جدید
هیچی
نمیدونیم که این مهندسین معمار کجا هستن
اصلا چیکار می کنن
کارشون چیه
واقعا متاسفم که داریم اون همه پیشینه هنری و معماری رو با طرحای پاکتی و مصنوعی خارجیا عوض می کنیم
کجاست مهندسین معماری کار بلدی که بیاد و پیشینه معماری خودمون رو به روز و صنعتی تر کنه
نه اینکه تقلید کور کورانه بکنیم از غرب
 

ارشیتکت86

عضو جدید
نمیدونم اخه معماری خیلی تنوع داره ولی من هدفم ادامه تحصیله در کنارشم طراحی

وکار اجرایی دوست ندارم خلاقیتم به واسته کار اجرایی از بین بره دوست دارم این 2 رو در کنار

هم داشته باشم مرمتو دوست دارم اما اینده شغلیش نگرام میکنه دیگه همین:gol:
 

optimistic

عضو جدید
منم اول دوست دارم ادامه تحصيل بدم. مي خوام هدفمو بذارم روي ارشد. ولي خب واسه اونم بايد در مورد گرايش هاي معماري اطلاعاتي داشته باشيم و اينكه اصلا به چي علاقه داريم. من خودم طراحي رو دوست دارم.الانم مي خوام يه خورده در مورد گرايش هاي مختلف معماري بيشتر اطلاعات بدست بيارم كه هدف خودمو از الان مشخص كنم.
 

komail_1988

عضو جدید
سلام
من الان ترم 4چهارم و از طراحی خیلی خوشم میاد
مشکلات پلانارو خوب حل می کنم و خیلی دوست دارم معماری -معماری برم
اگه خدا کمکم کنه برم تا دکترا و تا جایی که امکان داره ادامه تحصیل بدم تازه از فلسفه هم خیلی خوشم می اد
 

Similar threads

بالا