▲[ برنامه ريزي شهـــري ]▲ دانلود مطالب

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
امروزه خالی شدن روستاها از جمعیت و تراکم آنها در مناطق شهری دارای اهمیت می باشد. برآوردهای جدید نشان میدهد که بیش از ۴۵ درصد جمعیت جهان در شهرها زندگی می کنند و تا سال ٢٠٣٠ این نرخ جمعیت به بیش از ۶٠ درصد می رسد. توسعه صنایع و افزایش جمعیت سبب شده است تا بخش زیادی از زمین های شهری در سال های اخیر دستخوش تغییرات کاربری گردد.

با افزایش و پیشرفت این تغییرات در مناطق شهری، گستره ای از تغییرات زیست محیــطی دیــده می شود که بیشتر در ارتباط با تغییر کاربری نواحی زراعی به مسکونی و صنعــتی است.

کاهش مساحت زمین های زراعی حومه ای و تخریب پوشش گیاهی در مناطق شهری به عنوان پیامدهای منفی توسعه درون شهری، ساختمان سازی، خیابان کشی و سایر فعالیتهای مخرب در درون شهرها بعنوان محیط زیست مردم ساکن در آنها، مورد توجه است و کنترل این رویه در مناطق شهری بصورت موضوعی اساسی مطرح می باشد.
 

پیوست ها

  • 86435.pdf
    941.5 کیلوبایت · بازدیدها: 0

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
بسط مفهومی توسعه پایدار

بسط مفهومی توسعه پایدار

توسعه پایدار که تنظیم و ساماندهی تعامل انسان و محیط و تعامل انسان با انـسان را در برمیگیرد، به این دلایل مطرح شد که خود حاصل تلاشهای بسیار بود. سه دسته عواملی کـه به رواج تفکر توسعه پایدار کمک کردهاند،

عبارتند از :
۱- نتایج بد کارکردی اجرای سیاستهای تعدیل ساختاری که خود برای مقابلـه بـا بحـران اقتصاد جهانی در دهه ۱۹۸۰ م. تدوین شده بود؛
۲- افزایش بیامان و وقفه ناپذیر فقر و گرسنگی و نابرابری در جهان؛
۳- تخریب نگرانکننده محیط زیست و منابع طبیعی در نتیجه کاربرد تکنولوژیها.



اولین کوششها ناشی از نگرانیهای تعدادی از متفکران بود کـه مـیگفتنـد انـسان در حـال نابودی محیط زیست خود است؛ محیطی که از لحاظ تاریخی در آن به سـر بـرده و از لحـاظ بیولوژیکی به آن وابسته است. این اولین تحول در نگرش است که در اواخر دهه ۱۹۶۰ م. رخ داد و ویژگی آن بحث درباره کیفیت محـیط زیـست در برابـر رشـد اقتـصادی و حاکی از تغییر بینش و نگرش درباره الگوهای سنتی رشد اقتصادی بود. بر همین اساس هیأتی از کارشناسان توسعه و محیط زیست در ژوئن ۱۹۷۱ م. در کشور سویس مسأله حمایت و بهبود محیط زیست را بهعنوان نیازهـای فـوری کـشورهای در حـال توسعه مورد توجه قرار دادند.

توصیههای این هیأت-که معروف به توصیه اجلاس فـونکس بود در یکسری از سمینارهای منطقهای که به این نام برگـزار شـد، مـورد بحـث قـرارگرفـت.
 

پیوست ها

  • 886098.pdf
    442.1 کیلوبایت · بازدیدها: 0

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
تاثیر اصلاحات ارضی بر شکل روستاهای ایران

تاثیر اصلاحات ارضی بر شکل روستاهای ایران

در اولین سالهای دهه ۱۳۴۰ خورشیدی تغییری در ساختار اجتماعی و اقتصادی روستاهای ایـران پدیـد آمـد و نظام دیرپای زمینداری دگرگون شد. تا پیش از پیدایش شرایط جدید که در نهایت به اصلاحات ارضی انجامید، دولتها بر درآمد حاصل از تولید کشاورزی متکی بودند. اصلاحات ارضی در ایران از سویی بخش کثیری از دهقانان را از ستم ارباب رهانید و از سویی دیگـر، بـا حـذف مدیریت تولید زراعی و کشاندن سرمایهها از روستا به شهر، افول تولید کشاورزی و مهاجرت به شهرها را باعـث گردید. روستای پس از اصلاحات ارضی تحت تاثیر این پیآمدها، به شهر وابسته گـشت،

گـسترش و معمـاری شهری را پذیرفت و خزشی تدریجی از موقعیت پیشین به سمت جاده – به مثابه شریان دسترسی و بهرهمنـدی از خدمات شهر – را آغاز کرد. حصارهای درهمتنیده پیشین شکسته شد، فضاهای سکونتی شبه شهری وسـعت یافت و ورود و استفاده از مصالح و شیوههای غیر بومی ساخت و ساز چهره روستا را تغییر داد.
 

پیوست ها

  • 6788.pdf
    539.9 کیلوبایت · بازدیدها: 0

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
تعیین و تبیین هدف در فرآیند برنامه ریزی شهر

تعیین و تبیین هدف در فرآیند برنامه ریزی شهر

شهر و اجزای آن، با مبادلاتی (جرم و انرژی و اطلاعات )که انجام می دهند. دچار تحول و تغییر می شوند. تحول و تغییـر با خود،کمبودها، مسائل و مشکلات، محدودیت ها و نیازهایی را به همراه دارد. رفع کمبودها و نیازها و حل کردن مـسائل و مشکلات، با تعیین و تبیین هدف شروع می شود. با پرداختن به کمبودها و نیازها و محدودیت ها، هـدف ابـزاری، و بـا توجه به مسائل و مشکلات، هدف اساسی (بنیانی )امکان تعیین و تبیـین یافتـه، شـهر را در مـسیرحرکت مـشخص قـرار خواهد داد. از این رو، تعیین هدف در فرآیند برنامه ریزی شهر ضرورت یافته، لـزوم تعـین جایگـاه آن در فرآینـد یادشـده ، بیش از پیش احساس می گردد.

بررسی و مطالعه شهر با نگرش سیـستماتیک، شـهر را در سـطوح و رده هـای گونـاگون مطرح کرده، کمبودها و نیازها، مسائل و مشکلات و محدودیت های همان سطح و رده از شهر رابه عنوان خروجی (تبعیت از اصل سلسله مراتبی ) ارائه می دهد. هدف طی فرآیندی به طور سلسله مراتبی تعیـین و تبیـین مـی شـود. ورودی ایـن فرآیند، خروجی (محصول و الگو) دو مرحله از فرآیند برنامه ریزی شهر، یعنی اهداف فرادست و مرحله شناسایی و شناخت سیستم شهر می باشد. در این مقاله فرآیند تعیین و تبیین هدف به عنوان روشی ارائه می گردد . بـا اسـتفاده از مؤلفـه هـا، ابعاد و مشخصه ها، هدف تعیین و تبیین می شود، تا در ادامه، با اولویت بندی آنها، به عنوان ورودی و سایر مراحل فرآیند برنامه ریزی شهر بتواند مورد استفاده قرار گیرد.
 

پیوست ها

  • shahrsazionline-2361[1].pdf
    569.1 کیلوبایت · بازدیدها: 0

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
چشمه های آب معدنی و آبهای گرم،توسعه جهانگردی و نقش مردم بومی

چشمه های آب معدنی و آبهای گرم،توسعه جهانگردی و نقش مردم بومی

سه موضوع مستقل اما به هم پیوسته در زمینه توسعه مناطق دارای چشمه های آب معدنی و آبهای گرم از دیدگاه برنامه ریزی مطمح نظر قرار گرفته است: اولاً با اشاره به پیچیدگی های شرایط زندگی در دوران کنونی از یک طرف، و افزایش امید به زندگی از سوی دیگر نشان داده شده است که توسعه استراحتگاه هایی برای تمدد اعصاب، باز پروری جسمی، توانبخشی فکری و درمان طبیعی برخی از بیماریها، به عنوان یک ضرورت غیر قابل اجتناب باید در دستور کار سازمانهای مسئول تامین اجتماعی، توانبخشی و اوقات فراغت مردم قرار گیرد و این سازمانها نسبت به سرمایه گذاری های لازم برای تاسیسات زیربنایی و بهره وری مطلوب از این اماکن اقدام کنند.
 

پیوست ها

  • shahrsazionline-244[1].pdf
    196.6 کیلوبایت · بازدیدها: 0

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
چگونه یک شهر رشد می کند و توسعه می یابد

چگونه یک شهر رشد می کند و توسعه می یابد

طراحی و برنامه ریزی در شهر تورنتو

مردم در شهرها زندگی می کنند، آموزش می یابند، کار می کنند، از جاهای دیدنی بازدید می کنند و از زمین های بازی و پارکها، استفاده میکنند. بنابراین شهرها باید محدوده وسیعی از خدمات مانند مدرسه، پارک، خدمات پزشکی، مغازه و مرکز خرید، رستوران، حمل و نقل و ایاب و ذهاب شهری و غیره را پوشانده و ارائه دهند. شهرهای پر جنب و جوش و جذاب، شهرهائی هستند که ساکنین، توریست ها و مراکز تجاری را بطرف خود جذب می کنند. دپارتمان شهرسازی شهرداری
تورنتو به چگونگی رشد و توسعه و همچنین نمایش شهرکمک می کند. دپارتمان شهرسازی با کمک کامیونیتی و سایر دپارتمان ها، اهداف و خط مشی های توسعه شهر را تعیین کرده و این در حالی است که سایر جوانب مهم اجتماعی، اقتصادی و محیط زیست را مد نظر دارند. طراحی صحیح و خوب کمک می کند تا شهر بطور منظم رشد کرده و کامیونیتی دلخواه ما باشد.
 

پیوست ها

  • shahrsazionline-246[1].pdf
    126.9 کیلوبایت · بازدیدها: 0

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
حاشیه نشینی چالشی فرا روی توسعه پایدار شهری

حاشیه نشینی چالشی فرا روی توسعه پایدار شهری

طرح مسئله: جهان به سرعت در حال گسترش زندگی شهری است. سرعت رشد شهرنشینی در کشورهای در حال توسـعه بیشـتر از کشـورهای توسـعه یافته است. در ايران نیز شهرنشینی با روندی سریع و شتابان همـراه بـوده و این رشد شتابان، مسائل و معضلات بسیاری برای شـهرهای ایـران بـه دنبـال داشته است. در این میان، حاشیه نشینی بـه عنـوان آیینـه تمـام نمـای مسـائل شهری، جایگاه و اهمیت خاصی در تحقیقات اجتماعی دارد. روش: این ، به بررسی حاشیه نشینی به عنوان چالشـی فـراروی توسـعه پایـدار شــهری پرداختـه و در ایـن ارتبـاط علـل، مکانیسـم و پیآمــدهای حاشیه نشینی در همدان با استفاده از رویکردهای کمـی و کیفـی مـورد کندوکاو و بررسی قرار گرفته است.ژژژژژژژژژژژ

در این با اسـتفاده از تکنیکهـای مصاحبه و مشاهده و پرسشنامه محقق ساخته در مناطق حاشیه شـهر همـدان دادههای مورد نیاز جمع آوری گردیده است. یافته ها و نتایج: براساس یافته های این مطالعه بخش عمده اسکان غیررسمی همدان ناشی از مهاجرتهای روستا ـ شهری است. حاشیه نشینان از ژژژ و زندگی خود رضایت بالایی ندارنـد و از احسـاس تعلـق شـهروندی پایینی برخوردار هستند. بهبود زیرساختهای فیزیکی شهر یا مهمتـرین اولویت آنان برای بهبود وضعیتشان محسوب میگردد.
 

پیوست ها

  • shahrsazionline-2471[1].pdf
    0 بایت · بازدیدها: 0

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
مبانی نظری معماری در پدافند غیرعامل

مبانی نظری معماری در پدافند غیرعامل

همانگونه که اشاره شد از دوران باستان تا قرون اخیر ، در بنای شهرها توجه جدی به عامل پدافندی و جنبه های نظامی داشته اند و هر چه به عقب بازگردیم تأثیر عوامل یاد شده را در شکل ، ساخت ، بافت و شبکه آن بیـشتر و به گونه ای چشمگیرتر شاهد هستیم. بارزترین مظاهر توجه به مسائل دفاعی و نظامی در شهرها علاوه بر بنای قلعه ها ، رباط ها ، حصارها ، برج و بارو و خندق که دور ژ جلوه گر شده انـد ، اسـتحکامات پدافنـدی مـشترکی ماننـد دیوارها و سدهای دفاعی بوده است که همگی در دوره های پیش از اسلام ساخته شده انـد . ژ

عـلاوه بـر آن دولتهـا در مرزهای کشور و مناطقی که بر سر راه مهاجمین قـــرار داشت و از نظر راهبــردی واجـد اهمیت ویـژه ای بـود ، بـه ایجاد قلعه های دفاعی می پرداختند که بعنوان پادگان نقش اساسی آنها جلوگیری از پیشروی دشمن در داخل کشور بود. نظر به اینکه این عوامل و تهدیدها به اشکال مختلف و روشهای نوین همچنان به قوت خود باقی است لـذا در عصر حاضر نیز توجه به بعد دفاعی شهرها و مناطق مسکونی با استفاده از بهترین وسایل و مناسب ترین شـیوه هـای پیشرفته کنونی ضروری است. ولیکن متأسفانه مسئله دفاع چند سالی است که نزد معماران و طراحـان مـورد غفلـت قرار گرفته و حتی نزد طراحان اماکن نظامی نیز توجه شایسته ای به آن نمی شود .
 

پیوست ها

  • shahrsazionline-2361[3].pdf
    569.1 کیلوبایت · بازدیدها: 0

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
متغیرهاى جمعیتى، اندازه دولت و رشد اقتصادى در ایران

متغیرهاى جمعیتى، اندازه دولت و رشد اقتصادى در ایران

در طول تاریخ, دولتها با اندازههاى متفاوت درشرایط زندگى اقتصادى و اجتماعى مردم دخالت کردهاند.به نظراقتصاددانان کینزى، برخى اوقات در شرایط رکود اقتصادى حضور فعالتر دولتها لازم و برخى اوقات وجود آنان مزاحمتهایى را براى رشد اقتصادى به وجود مى آورد و باید تا حد زیادى محدود شود. براساس این، مى توان ادعا کرد مخارج دولت نشان دهنده تمهیداتى است که به برای دست یابى به رشد اقتصادى شکل مىگیرد. سطح مخارج دولت، نشان دهنده حجم عملیات یا اندازه دولت است؛ بنابراین همیشه اندازه مطلوب دخالت دولت در فعالیتهاى اقتصادى، موردتوجه اقتصاددانان بوده است.

این با وارد کردن متغیرهاى جمعیتى، تأثیراندازه دولت بر نرخ رشد اقتصادى را بررسى و ثابت مىکند که نه تنها متغیرهاى جمعیتى بر رشد اقتصادى تأثیر گذاراست، بلکه اندازه دولت را نیز مشخص میکند. بار تکفل سنین پیر و جوان با اندازه دولت رابطه مثبت دارد. علاوه براین هنگامى که متغیرهاى جمعیتى وارد معادلات رشد مىشوند, تأثیر اندازه دولت بر نرخ رشد اقتصادى به طور معنیدار منفى میشود.
 

پیوست ها

  • 43345.pdf
    107.5 کیلوبایت · بازدیدها: 0

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
مفهوم حس مکان و عوامل شکل دهنده آن

مفهوم حس مکان و عوامل شکل دهنده آن

به معنای ادراک ذهنی مردم از محیط و احساسات کم و بیش آگاهانه آنها از محیط خود اسـت کـه شـخص را در ارتبـاطی حس مکان درونی با محیط قرار میدهد، به طوری که فهم و احساس فرد با زمینه معنایی محیط پیوند خورده و یکپارچه می شود. این حـس عـاملی است که موجب تبدیل یک فضا به مکانی با خصوصیات حسی و رفتاری ویژه برای افراد خاص می گردد. حس مکان علاوه برایـن کـه موجب احساس راحتی از یک محیط میشود، از مفاهیم فرهنگی مورد نظرمـردم، روابـط اجتمـاعی و فرهنگـی جامعـه در یـک مکـان مشخص حمایت کرده و باعث یادآوری تجارب گذشته و دستیابی به هویت برای افراد میشود.

با توجه به اهمیت این حس در ارتقاءکیفیت فضای طراحی شده، این پژوهش به بررسی مفهوم حس مکان وعوامل مؤثربرآن پرداخته و تأثیرعوامل کالبدی وعوامل شناختی استفاده کنندگان براحساس افراد نسبت به فضا را بررسی می کند. این مقالـه در ابتـدا بـه معنـای حس مکان و مفهوم آن از دیدگاههای مختلف پرداخته و در نهایت سطوح مختلف وعوامـل شـکل دهنـده آن را بیـان مـی کنـدو در نهایت مدلی برای نشان دادن چگونگی تأثیرات این عوامل ارائه می کند. مدل پیشنهادی قابـل فهـم وکـاربردی ایـن مقالـه مـیتوانـد چارچوبی برای آگاهی طراحان نسبت به چگونگی تأثیرفضای معماری بر حس استفاده کنندگان فراهم آورد.
 

پیوست ها

  • 546456.pdf
    204.9 کیلوبایت · بازدیدها: 0

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
بررسی وضعیت کمی و کیفی روند توسعه مسکن در شهر مهاباد و مقایسه با مناطق شهری کشور و استان

بررسی وضعیت کمی و کیفی روند توسعه مسکن در شهر مهاباد و مقایسه با مناطق شهری کشور و استان

مسکن یکی از نیازهای اساسی انسان است و دستیابی به آن یکی از شاخص های توسعه یافتگی محسوب میشود، امروزه تبدیل مسکن به یک کالی سرمایه ای، و باال رفتن قیمت آن، باعث عدم تعادل در برخورداری گروه های درآمدی جامعه از آن شده است.

حاضر به شناخت و ضعیت شاخص های مسکن در مهاباد و توسعه آن در طول دهه های اخیر می پردازد و در
این سعی می شود که از آمارها و اطالاعات ارگان های زیربط نظیر مرکز آمار ، وزارت مسکن و بانک مرکزی جمهوری اسالمی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان استفاده و سیر تحوالت مسکن در مهاباد در طول دهه های اخیر و آخرین سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ مورد ارزیابی قرار گیرد و مقایسه اجمالی شاخص های مسکن در مهاباد با شاخص های مسکن در مناطق شهری استان و کشور صورت می گیرد تا تصویر روشنی را از وضعیت مسکن در مهاباد ارائه کند که نتایج، حاکی از بهبود استانداردهای مسکن در طول زمان بوده است با این حال در مقایسه با سایر شهرهای کشور و استان، معلوم می شود که شهر مهاباد درجات پاینتری از شاخص های کمی و کیفی مسکن را داراست و در پایان این پژوهش سعی می شود که راهکارهای مناسبی درجهت بهبود وضعیت مسکن مربوط به سطوح خرد و کالن ارائه گردد.
واژگان کلیدی : مسکن – شاخص های کمی- شاخص های کیفی- مهاباد – کشور – استان
 

پیوست ها

  • 986896.pdf
    656.5 کیلوبایت · بازدیدها: 0

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
تحلیل و ارزیابی مکانگزینی فضاهای آموزشی شهر اصفهان

تحلیل و ارزیابی مکانگزینی فضاهای آموزشی شهر اصفهان

چکیده
در این پژوهش مکانگزینی فضاها ی آموزش ی
شهر اصفهان بررسی و تحلیل شده است . هدف پژوهش ، سنجش تعامل معیارهای مکانیابی با مکانگزینی وضع موجود فضاها ی آموزشی است . روش پـژوهش ، توصیفی- تحلیلی و پیمایشی است و در سطح ۲۴۶ مدرسه نمونه از ۸۴۱ فضای آموزشی شهر اصفهان انجام شده است . برای سنجش تعامل معیارهای مورد مطالعه، از آزمون های «تحلیل وار یانس یکطرفه» و «توکی» استفاده شده است . یافته های پژوهش نشان میدهد رابطه فضاها ی آموزشی با کـاربر یهـا ی ناسازگار، شرایط اقلیمی و دسترسی معنادار است .

در مقابل، فـضاها ی آموزشـی بـا سـا یر معیارهـا ی مکانیابی ارتباطی ندارد و بین معیارهای مکانیابی و مکانگزینی وضع موجود فضاها تفاوت معنـادار ی وجود دارد . مجموع این عوامل باعث شده است فـضاهای آموزشـی اصـفهان سـازگاری، همجـواری و مطلوبیت مناسبی نداشته باشد.

واژههای کلیدی: سازگاری، فضاهای آموزشی، مطلوبیت، مکانگزینی، مکانیابی، همجواری،
اصفهان.



دریافت متن کامل مقاله
 
آخرین ویرایش:

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
تحلیل و ارزیابی کیفی سنجه های پایداری شهری در شهر تبریز

تحلیل و ارزیابی کیفی سنجه های پایداری شهری در شهر تبریز

امروزه شهرها، بویژه شهرهای بزرگ با رشد بالای جمعیت و توسعه بی حد کالبدی مواجه هسـتند. از ایـن رو، ایـن گونه توسعه سبب شده است تا شهرها با مسائل و تنگناهایی چون جدایی محل کار از سکونت، دوری از طبیعت، کاهش فضاهای تفریحی و گذران اوقات فراغت، کاهش فضای باز و در نهایت، عدم سرزندگی مواجه گردنـد.

بـر ایـن اسـاس، هدف از این پژوهش، شناسایی سنجههای پایداری شهری و میزان رضایتمندی شـهروندان از سـرزندگی محـیط زنـدگی خودشان است. بدین منظور، با استفاده از روش پیمایشی، پرسشنامههایی در سطح چهار محـدوده شـهر تبریـز توزیـع و تکمیل گردید و با بهره گیری از آزمـونهـای خـی دو و دوجملـهای میـزان رضـایتمندی سـاکنان از وضـعیت پایـداری بافتهای شهری مشخص شد.

یافته های تحقیق نشان میدهد که میزان رضایتمندی شـهروندان از سـرزندگی شـهری در چهار بافت مختلف
شهر تبریز پایین است. آزمون خیدو وجود نارضایتی را در محدودههای مورد مطالعه تایید مـیکنـد؛ به گونهای که در بافت جدید میزان نارضایتی از محیط شهری بیشتر از سایر بافتهاست و همچنین نسبت مشاهده شـده در دسترسی به مراکزی چون فضای سبز، مراکز تفریحی و ورزشی، مراکز خرید هفتگی و مرکز شهر پایین است.

بر ایـن اساس، میتوان چنین استنباط نمود که توسعه فضایی – کالبدی
شهر تبریز با پایداری شهری متناسب نیسـت. از ایـن رو، توجه به سنجه های پایداری شهری، بویژه دسترسی به فضای سـبز و مراکـز تفریحـی و ورزشـی و افـزایش سـرانه ایـن کاربریها میتواند موجب افزایش سرزندگی محیط شهری و پایداری توسعه شهر گردد.





دریافت متن کامل مقاله
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
UALITY OF LIFE IN THE ECONOMIC AND URBAN ECONOMIC LITERATURE

UALITY OF LIFE IN THE ECONOMIC AND URBAN ECONOMIC LITERATURE

UALITY OF LIFE IN THE ECONOMIC AND URBAN ECONOMIC LITERATURE

(Accepted 3 October 2006)
ABSTRACT. Quality of life (QoL) is increasingly becoming a concept researched empirically and theoretically in the field of economics. In urban economics in particular, this increasing interest stems mainly from the fact that QoL affects urban competitiveness and urban growth: research shows that when households and businesses decide where to locate, QoL consider ations can play a very important role.

The purpose of the present paper is to examine the way economic literature and urban economic literature in particular, have adopted QoL consider ations in the economic thinking. Moreover, it presents the ways various studies have attempted to capture the multidimensional nature of the concept, and quantify it for the purposes of empirical research.

Conclusions are drawn on the state of affairs regarding the study of QoL in economics, as well as the problems of measurement arising mainly from the complex nature of the concept.
KEY WORDS: Quality of life, Urban economics



دریافت متن کامل مقاله
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
مفهوم کیفیت زندگی شهری

مفهوم کیفیت زندگی شهری

واژه کیفیت زندگی سرچشمه روشنی ندارد. کیفیت زندگی اگرچه جذابیت و معنی عام دارد، یک تعریف پذیرفته عام ندارد. هر عبارتی که در تعریف کیفیت زندگی بکار رود، کیفیت زندگی یک فرد به حقایق عینی و خارجی زندگیاش و دریافتها و ادراکات درونی و ذهنی او از این عوامل و نیزاز خودش وابسته است. بهبود کیفیت زندگی[۱] در یک مکان خاص و یا برای اشخاص و گروه های خاص همواره کانون اصلی توجه برنامهریزان بوده است.

در واقع بهبود کیفیت زندگی در هر جامعه ای، یکی از مهم ترین اهداف سیاست های عمومی آن جامعه می باشد. در سال های اخیر مطالعات پیرامون کیفیت زندگی به طور عمده بر ماهیت شهری تمرکز کرده و بحث بر روی کیفیت زندگی شهری[۲] در میان تحقیقات و مطالعات تجربی رواج یافته است.

بدون شک تمایل جمعیت در سرتاسر برای تمرکز یافتن در شهرها، یکی از دلایل اصلی تقویت این جریان مستقل در تحقیقات برروی کیفیت زندگی می باشد. این پژوهش به دنبال آن است تا ضمن بررسی ادبیات مطروحه در این زمینه در سطح جهانی، تلاشی در زمینه شناخت تعاریف و ابعاد این مفهوم با تاکید بر برنامه ریزی شهری داشته باشد. در ادامه نیز با ذکر چند نمونه انجام شده در دنیا، به تحلیل شیوه های سنجش این مفهوم در برنامه ریزی شهری از یک طرف و لزوم این سنجش از طرف دیگر می پردازد.
واژگانکلیدی: کیفیت زندگی شهری، برنامه ریزی شهری، ابعاد، سنجش



دریافت متن کامل مقاله
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
تفکیک، افراز و مقررات و قوانین آن در برنامه ریزی شهری ایران

تفکیک، افراز و مقررات و قوانین آن در برنامه ریزی شهری ایران

چکیده
یکی از سازوکارهای مناسب برای نظم دهی فضایی، جلوگیری از رشد بیرویه شهری و مقابله با از بین رفتن اراضی مناسب برای هر کاربری خصوصاً کاربری مـسکونی ؛ اعمـال قـوانین افـراز و تفکیـک در اراضی شهری است که باید بر اساس طرح جـامع و تفـصیلی و هـادی صـورت گیـرد . ادارات ثبـت در درجه اول و دادگاهها در درجه دوم در این امر دخالت دارند ، البته دخالت این سازمانها بای د بـر مبنـای نقشه جامع و نقشه های اجرایی و ضوابط شهرسازی شهرداریها صورت گیرد .


قوانین موجود در ایران به تنهایی نمی توانند از ب ه وجود آمدن این پدیده نامناسب (تفکیکهای غیرقـانونی ) جلـوگیری کننـد . در چنین وضعیتی تنها با فرهنگ سازی صحیح و مدیریت و نظارت دقیق بر اجرای وظایف دستگاههای دولتی و ملزم ساختن عموم به رعایت قوانین و مقررات طرحهای جامع و تفصیلی و هادی، می توان بـه بهبود وضعیت موجود در ایران کمک کرد . در ایـن مقالـه سـعی شـده اسـت تـا تفکیـک، افـراز و رونـد قانونگذاری در اراضی شهری (افراز و تفکیک) با مواد قانونی بیان شود.



دریافت متن کامل مقاله
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
بررسی شاخصها و معیارهای مؤثر بر رضایتمندی شهروندان از فضاهای عمومی شهری

بررسی شاخصها و معیارهای مؤثر بر رضایتمندی شهروندان از فضاهای عمومی شهری

امروزه فضاهای عمومی شهری، ضرورتی اساسی در برنامههای توسعه شهری یافتهاند که این امر حکایت از نقش این فضاها در تقویت وجهه فرهنگی- اجتمـاعی شـهر دارد. فـضای شـهری بـه ترکیبـی اطـلاق میشود که از فعالیتها، بناهای مختلف فرهنگی، اجتماعی، اداری، تجاری و مانند آن و عناصر و اجـزای شهری به صورتی آراسته، هماهنگ و واجد نظم و زیبایی و بالطبع با ارزشهای بصری تشکیل میگردد و از نظر فیزیکی دارای بدنهای محصورکننده میباشد. بهعبارتی، فضای شهری جزئی از یک شهر است کـه بهعنوان عرصه عمومی، تجلیگاه فعالیتهای شهری است.

در این میان شهروندان به عنوان فعالان عرصه عمومی و کاربران فضاهای شهری در این بستر به تعامل و کنش مشغول اند. طبیعـی اسـت رضـایتمندی آنان از این فضاها بر تعاملات اجتماعی آنها تأثیرگذار خواهد بود. در این مقالـه سـعی شـده اسـت تـا بـا شناسایی متغیرهای اثرگذار بر رضایتمندی شهروندان از فضاهای عمومی شهری، شاخصها و معیارهـای مؤثر بر آن مورد ارزیابی و واکاوی قرار گیرد. همچنین با استفاده از روش اسنادی بـه بررسـی تعـاریف و مفاهیم فضاهای عمومی شهری، عوامل مؤثر بر محتوای فضای شهری و کارکرد فضاهای عمومی شـهری پرداخته شده است.

در ادامه شاخصها و معیارهای مؤثر بر رضایت شهروندان از فضاهای عمومی شـهری بیان شده است. نتایج مطالعات نشان داد که سه متغیر دسترسی به خدمات، امنیـت اجتمـاعی و هویـت مکانی از اثرگذارترین عوامل در رضایتمندی شهروندان از فضاهای عمومی شهری هستند.



دریافت متن کامل مقاله
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
ارزیابی جایگاه شورای اسلامی شهر در مدیریت شهری با تاکید بر شهر پیشوا

ارزیابی جایگاه شورای اسلامی شهر در مدیریت شهری با تاکید بر شهر پیشوا

چکیده
با در نظرگرفتن سیر طبیعی و تاریخی تکوین مدیریت شهری در شهرهای ایران که می توان آن را به تشکیل بلدیه و انجمنها در سالهای قبل از پیروزی اتقلاب اسلامی تعریف نمود، شاید بتوان چنین بیان کرد که مدیریت شهری و انجمنهای شهری به عبارت امروزی شوراهای اسلامی شهرها در جهت بهبود وضعیت کالبدی فضای شهرها میبایست تلاشهای ارزشمندی انجام دهند . با تشکیل شوراهای اسلامی و روستا در اواخر سال۱۳۷۷و شروع فعالیت آن از اردیبهشت۱۳۷۸یک نهاد جدید به مجموعه نهادها و سازمانهای مدیریت شهری ایران افزوده شد، که دارای دو رکن(شورای و شهرداری)میباشد و تقریبا ساختار مدیریت شهری کشورهای توسعه یافته نیز این چنین است، لیکن ساختار آن درایران این گونه نمیباشد.

سوال اصلی
این تحقیق به شرح زیر است :جایگاه شورای اسلامی در مدیریت شهری کجاست ؟ ،اقتصاد سیاسی با بررسی مفهوم ، مدیریت و مدیریت شهری و همچنین بررسی نظریههای، مدیریت مداری شهری ، سیکل چرخشی محلات شهری وبروکراسی شهری(شکوهی،۱۳۷۳،ص۴۳۶)و هم چنین شوراهای اسلامی شهر از منظر مختلف برای رسیدن به یک پاسخ منطقی پرداخته شده است. در قسمت میدانی مطالعه با طرح۲فرضیه که درآنها مجموعه قوانین شوراها درراستای تحقق مدیریت شهری توسط شورای شهرو همچنین میزان تمایل شورای شهر به مشارکت شهروندان در نظام برنامه ریزی و مدیریت شهری طرح شده بود ، مورد قرار گرفت. با توجه به جدول مورگان حجم نمونه این تحقیق۳۸۲نفر میباشد.

که به روش نمونهگیری خوشهای انجام گرفته است وبا بهرهگیری ازآمار و توصیف ویژگیهای آماری وبا استفاده از نرم افزارSPSSاز روش توصیفی، استنباطی استفاده شده است. تجزیه و تحلیل داده ها ی آماری نیز از روش«خی دو» انجام گرفته است.
 

پیوست ها

  • 657.pdf
    710.7 کیلوبایت · بازدیدها: 0
بالا