آشنایی با برق مترو

آشنایی با برق مترو

  • خوب

    رای: 11 91.7%
  • ضعیف

    رای: 1 8.3%

  • مجموع رای دهندگان
    12
  • نظرسنجی بسته .

ALI 7135

کاربر بیش فعال
سلام علی جان
ممنون بابت زحماتی که میکشی
میخواستم بپرسم آیا هر لوکوموتیو تنها یک بوژی داره چون بنظر میرسه که کل تراکشن لوکوموتیو روی یک الکتروموتوره !

سلام ....
خواهش می کنم ....
ببین دوست من تو قطار شهری حرف از لوکومتیو نمی زنن بلکه هر واگن خودش به تنهایی کار لوکومتیو رو جواب می ده
نه .... هر واگن تشکیل شده از سه ماژول که این ماژول ها به وسیله گنگ وی و آرتیکلیشن و ضربه گیرها که تامپون نام دارن به هم پیوند می خورند و یک واگن رو تشکیل می دن ....
هر 3 تا واگن هم یک قطار کامل و تشکیل میده ...
زیر هر ماژول یک بوژی قرار گرفته یعنی هر واگن سه تا بوزی داره که در مجموع کل قطار 9 تا بوژی میشه
ضمنا در هر واگن به دلیل دو محوره بودن 4 تا موتور تراکشن روی بوژی ها سوارِ ....
بوژی ماژول وسطی موتور نداره ...
 

ALI 7135

کاربر بیش فعال
علی جان، شهرام هستم، حدود 2 ثانیه البته همونطور که نظرم رو گفتم قطع از واگنهای جلویی شروع میشه و به ترتیب به واگنهای پشتی میرسه

سلام شهرام جان ....
قول میدم طی چند روز آینده جواب ایم معما رو پیدا کنم ....
 

ALI 7135

کاربر بیش فعال
تو این عکس نقشه مسیر های ریلی توکیو رو میبینید
جالب بدونید در توکیو بیش از 30 نوع سیستم حمل و نقل ریلی وجود داره



این عکسی از مسیرهای مترو لندن



مترو نیویورک




مترو برلین





مترو سئول




متروی تهران




قطار شهری مشهد

 

ALI 7135

کاربر بیش فعال
mishe ali agha dar morede banke khazaniye metro ham tozih bedi
سلام امید جان
من متوجه شدم تو سیستم مترو اصلا بار خازنی استفاده نمیشه فقط بار سلفی اونجا داریم تو این زمینه خیلی اصلاعات ندارم بزار اطلاعاتم و کامل کنم حتما در موردش توضیح می دم
 

h-abdi

عضو جدید
سلام علي آقا خوبي عزيز.لطف ميكني شماي كلي سيستم برق و كنترل مترو را توضيح بدي.تشكر
 

ALI 7135

کاربر بیش فعال
سلام علي آقا خوبي عزيز.لطف ميكني شماي كلي سيستم برق و كنترل مترو را توضيح بدي.تشكر

سلام خواهش میکنم ...
ببین این اطلاعات و کامل تر تو پستهای قبلی دادم اما الان باز یاد اوری میکنم...
سیستم برق مترو به دو صورت ریل سوم و شبکه های بالاسری (ocs) تغذیه می شوند ...
در میزان ولتاژ مصرفی میزان مشخصی نیست اما تقریبا تو یک رنج خاصی استفاده میشه حدود 550 تا 800 ولت
این میزان به نوع قطار و توان مصرفی بستگی داره ...
ضمنا نوع ولتاژ متفاوت یعنی در سیستم موتوری قطارها یا همون موتورهای تراکشن هم AC و dc
استفاده میشه ...

سیستم کنترل قطارها هم متفاوت و بستگی به هوشمندی سیستم داره و با توجه به اون سیستم سیگنالینگ و فعال میکنند ....

سیستمهای مترو معمولا راهبر دارند که وظیفه کنترل رو بر عهده داره که البته از اتاق فرمان نیز کلیه قطارها کنترل میشوند ...
 

natashkooh

عضو جدید
سلام پويا جان...
بله در بيشتر جاها از موتور DC استفاده ميشه اما گاها از AC هم استفاده ميشه كه البته DC به دليل اينكه افت كمتري داره و سرعت راه اندازي بالاتر " بيشتر استفاده ميشه....
اما در مورد توان هايي كه گفتي اگر امكان داره سوالتون رو واضح تر بيان كنيد.... ممنون موفق باشيد ...
حالا در ادامه با هم بيشتر با انواع مختلف قطارها مثل تراموا و ... آشنا ميشيم ....
ما رو همراهي كنيد...
ba salam.man tapik hato khoondam mishe beghi key az DC va key az AC estefade mishe?
 

natashkooh

عضو جدید
سلام پويا جان...
بله در بيشتر جاها از موتور DC استفاده ميشه اما گاها از AC هم استفاده ميشه كه البته DC به دليل اينكه افت كمتري داره و سرعت راه اندازي بالاتر " بيشتر استفاده ميشه....
اما در مورد توان هايي كه گفتي اگر امكان داره سوالتون رو واضح تر بيان كنيد.... ممنون موفق باشيد ...
حالا در ادامه با هم بيشتر با انواع مختلف قطارها مثل تراموا و ... آشنا ميشيم ....
ما رو همراهي كنيد...
ba salam.man tapik hato khoondam mishe beghi key az DC va key az AC estefade mishe?
 

ALI 7135

کاربر بیش فعال
ba salam.man tapik hato khoondam mishe beghi key az DC va key az AC estefade mishe?

سلام
فرق نمی کنه که از dc یا ac استفاده بشه
مثلا تو مترو تهران به دلیل اینکه فاصله ایستگاهها زیاده از موتورهای dc استفاده می کنند تا قطار زود به سرعت دلخواه برسه اما تو قطار شهری مشهد نیاز ندارن که قطار زود به سرعت بالا برسه چون فاصله ایستگاه ها کم باید این رو هم بدونین که موتورهای dc به چند دلیل خیلی محبوب نیستند چون نیاز به تعمیر و نگهداری بالایی دارند , راندمانشون پایین , سیستم مدارات راه انداز پیچیده ایی دارند و قیمتشون هم بالاتر
این موارد از دلایل عمده استفاده از این موتور
 

farinaz_kiani

عضو جدید
سلام علی آقا من موضوع پایان نامم مترو چه طوری می تونم بیشتر از اطلاعات شما استفاده کنم؟
 

ALI 7135

کاربر بیش فعال
بالاخره قطار شهری مشهد افتتاح شد
بلیط 300 تومان
ساعات کاری فعلا 9 صبح تا 1 ظهر
هدوی 30 دقیقه
البته مسئولین قطار شهری قول دادن تا اذر سال اینده هدوی به 5 دقیقه برسه
 

BIGHAM

عضو جدید
کاربر ممتاز
بالاخره قطار شهری مشهد افتتاح شد
بلیط 300 تومان
ساعات کاری فعلا 9 صبح تا 1 ظهر
هدوی 30 دقیقه
البته مسئولین قطار شهری قول دادن تا اذر سال اینده هدوی به 5 دقیقه برسه
چند کیلومتره؟ واقعا تونل کندن؟ یا مثل تبریز زمین رو کندن ریل گذاری کردند بعد روشو پوشوندند. بعد ادامه اش رو زمین وسط رودخونه ساختند البته یک قسمتش اینطوریه از شاهگلی تا آبرسان. بعد از اونه که می ره زیر زمین.
 

ALI 7135

کاربر بیش فعال
چند کیلومتره؟ واقعا تونل کندن؟ یا مثل تبریز زمین رو کندن ریل گذاری کردند بعد روشو پوشوندند. بعد ادامه اش رو زمین وسط رودخونه ساختند البته یک قسمتش اینطوریه از شاهگلی تا آبرسان. بعد از اونه که می ره زیر زمین.

خط یک 36 کیلومتر ... اره تونل داره حدود 17 , 18 کیلومتر تو تونله خیلی هم قشنگه دلتون بسوزه
 

BIGHAM

عضو جدید
کاربر ممتاز
خط یک 36 کیلومتر ... اره تونل داره حدود 17 , 18 کیلومتر تو تونله خیلی هم قشنگه دلتون بسوزه

حالا که اینطوریه لازم به توضیحه که متروی تبریز 75 کیلومتره . نقشه و اطلاعات هم این پایین گذاشتم. جهت تنویر افکار:D
ویکی پدیا:
متروی تبریز از پنج خط (شامل چهار خط اصلی و یک خط حومه) به طول ۷۵ کیلومتر تشکیل شده است و بعد از تهران دارای بیشترین خطوط در بین کلانشهرهای کشور است.[۲][۳]

  • خط یک به‌طول ۱۸ کیلومتر که ایل‌گلی را به کوی لاله متصل خواهد کرد و شامل ۱۸ ایستگاه است.
ظرفیت خط: هر دو دقیقه یک قطار ۱۰۰۰ نفری (۳۰۰۰۰ نفر در هر ساعت در هر جهت)

  • خط دو به‌طول ۲۰ کیلومتر که دانشگاه آزاد را به قراملک منتهی خواهد ساخت و شامل ۲۰ ایستگاه است.
ظرفیت خط: هر دو دقیقه یک قطار ۱۰۰۰ نفری (۳۰۰۰۰ نفر در هر ساعت در هر جهت)

  • خط سه به‌طول ۱۲ کیلومتر که میدان آذربایجان را به بزرگراه شهید کسایی متصل خواهد کرد و شامل ۱۴ ایستگاه است.
ظرفیت خط: هر دو دقیقه یک قطار ۱۰۰۰ نفری (۳۰۰۰۰ نفر در هر ساعت در هر جهت)

  • خط چهار به‌طول ۱۰ کیلومتر که به‌صورت حلقوی خطوط سه‌گانه را به هم وصل خواهد کرد و شامل ۱۰ ایستگاه است.
ظرفیت خط: هر دو دقیقه یک قطار ۱۰۰۰ نفری(۳۰۰۰۰ نفر در هر ساعت در هر جهت)

  • خط پنج به طول ۲۰ کیلومتر که شهر تبریز را به شهر جدید سهند متصل خواهد کرد و شامل ۸ ایستگاه است. ظرفیت خط: ۱۰۰۰ نفری (۱۲۰۰۰ نفر در هر ساعت در هر جهت)
 

Ice Man

مدیر تالار مهندسی برق
مدیر تالار
علی جان نیازی به سوختن دل ما نیست :D
فقط خط 1 ما 4 نوع حفاری داره، قسمت اول که خاک برداری شده و ریل گزاری شده، قسمت دوم چیزی شبیه مونوریل رو پل و بالاتر از سطح حرکت میکنه (که به نظر من بهترین قسمت مترو تبریز همین بخشه) بعدش حفاری با دستگاه TBM و دو ایستگاه آخر حفاری به روش اتریشی.

BIGHAM عزیز بخش اعظم مقاله مترو تبریز بر روی ویکی رو خدم ویرایش کردم، یه نقشه به روز تر از اون موجوده. لازم به ذکره متروی تبریز بعد از تهران بزرگترین مترو در بین کلانشهرها است.
 

BIGHAM

عضو جدید
کاربر ممتاز
علی جان نیازی به سوختن دل ما نیست :D
فقط خط 1 ما 4 نوع حفاری داره، قسمت اول که خاک برداری شده و ریل گزاری شده، قسمت دوم چیزی شبیه مونوریل رو پل و بالاتر از سطح حرکت میکنه (که به نظر من بهترین قسمت مترو تبریز همین بخشه) بعدش حفاری با دستگاه TBM و دو ایستگاه آخر حفاری به روش اتریشی.

BIGHAM عزیز بخش اعظم مقاله مترو تبریز بر روی ویکی رو خدم ویرایش کردم، یه نقشه به روز تر از اون موجوده. لازم به ذکره متروی تبریز بعد از تهران بزرگترین مترو در بین کلانشهرها است.
دمت گرم. خبر داری خط 1 کی تموم میشه؟ تا موقعی که روی سطح کار می کردن می دیدیم. الان ولی معلوم نیست تاگجا کار کردن.
 

Ice Man

مدیر تالار مهندسی برق
مدیر تالار
دمت گرم. خبر داری خط 1 کی تموم میشه؟ تا موقعی که روی سطح کار می کردن می دیدیم. الان ولی معلوم نیست تاگجا کار کردن.
تا جایی که من اطلاع دارم یکی از دستگاههای TBM باید سه راه امین و دومی هم میدان ساعت رو رد کرده باشه. قراره تجهیزاتی که تو فلکه دانشگاه قرار داره (جرثقیل ها و...) به زودی به سه راه امین منتقل بشه. فاز اول خط یک تقریبا آماده است اما منتظر اومدن قطارها است و طبق شنیده های من نیمه اول 91 فاز 1 افتتاح میشه.
 

ALI 7135

کاربر بیش فعال
حالا که اینطوریه لازم به توضیحه که متروی تبریز 75 کیلومتره . نقشه و اطلاعات هم این پایین گذاشتم. جهت تنویر افکار:D
ویکی پدیا:
متروی تبریز از پنج خط (شامل چهار خط اصلی و یک خط حومه) به طول ۷۵ کیلومتر تشکیل شده است و بعد از تهران دارای بیشترین خطوط در بین کلانشهرهای کشور است.[۲][۳]

  • خط یک به‌طول ۱۸ کیلومتر که ایل‌گلی را به کوی لاله متصل خواهد کرد و شامل ۱۸ ایستگاه است.
ظرفیت خط: هر دو دقیقه یک قطار ۱۰۰۰ نفری (۳۰۰۰۰ نفر در هر ساعت در هر جهت)

  • خط دو به‌طول ۲۰ کیلومتر که دانشگاه آزاد را به قراملک منتهی خواهد ساخت و شامل ۲۰ ایستگاه است.
ظرفیت خط: هر دو دقیقه یک قطار ۱۰۰۰ نفری (۳۰۰۰۰ نفر در هر ساعت در هر جهت)

  • خط سه به‌طول ۱۲ کیلومتر که میدان آذربایجان را به بزرگراه شهید کسایی متصل خواهد کرد و شامل ۱۴ ایستگاه است.
ظرفیت خط: هر دو دقیقه یک قطار ۱۰۰۰ نفری (۳۰۰۰۰ نفر در هر ساعت در هر جهت)

  • خط چهار به‌طول ۱۰ کیلومتر که به‌صورت حلقوی خطوط سه‌گانه را به هم وصل خواهد کرد و شامل ۱۰ ایستگاه است.
ظرفیت خط: هر دو دقیقه یک قطار ۱۰۰۰ نفری(۳۰۰۰۰ نفر در هر ساعت در هر جهت)

  • خط پنج به طول ۲۰ کیلومتر که شهر تبریز را به شهر جدید سهند متصل خواهد کرد و شامل ۸ ایستگاه است. ظرفیت خط: ۱۰۰۰ نفری (۱۲۰۰۰ نفر در هر ساعت در هر جهت)
اِ اِ ا اینجوریه؟؟؟

کلیه مشخصات تو نقشه هست که مجموعا 78کیلومتر میشه ... حالا شما از کجا اوردین که دومین شهر بزرگ از نظر خطوط ریلیه؟
ضمنا سیستم ریلی مشهد قطار شهریه و با مترو متفاوته و مزیت های بیشتری نسبت به مترو داره
ضمنا حالا 10 سال دیگه که خط یک شما راه افتاد اونجا میشه در مورد متروی شما هم بحث کرد
ناگفته نماند برای قوس ریلهاتون هم باید تنها مهندسی که تو ایران این کار رو یاد داره و تو قطار شهری مشهد کار میکنه بیاد (مهندس مومنی)
حالا باز هم دارم براتون
 

ALI 7135

کاربر بیش فعال
علی جان نیازی به سوختن دل ما نیست :D
فقط خط 1 ما 4 نوع حفاری داره، قسمت اول که خاک برداری شده و ریل گزاری شده، قسمت دوم چیزی شبیه مونوریل رو پل و بالاتر از سطح حرکت میکنه (که به نظر من بهترین قسمت مترو تبریز همین بخشه) بعدش حفاری با دستگاه TBM و دو ایستگاه آخر حفاری به روش اتریشی.

BIGHAM عزیز بخش اعظم مقاله مترو تبریز بر روی ویکی رو خدم ویرایش کردم، یه نقشه به روز تر از اون موجوده. لازم به ذکره متروی تبریز بعد از تهران بزرگترین مترو در بین کلانشهرها است.

:biggrin::biggrin::biggrin:
مگه شهر بازیه که هرجور دلشون خواست برن :biggrin:
ببین شهرام جان کلیه سیستم ها حمل و نقل ریلی با هم متفاوتند , مثلا مترو یک مدله مونوریل طور دیگه و به همین ترتیب,,, حالا اینکه یک تیکه بالا باشه یک جا پایین دلیل بر این نیست که این قسمت مونوریل اون یکی مترو کلیه سیستمها یکیه فقط به دلیل ناهموار بودن زمین مجبور شدن این کار رو انجام بدن
دوستان اینو هم بگم وقتی ناظر توسعه خطوط ریلی جهان به ایران و مشهد برای بازدید از مسیر ریلی سفر کرد گفته بود این مسیری که در وکیل اباد احداث شده و از بین طبیعت و درختان عبور میکنه در جهان کم نظیره به نوعی کف کرده بود:D:gol:
حالا باز هم دلتون بسوزه
 

ALI 7135

کاربر بیش فعال
من بی تقصیرم ویکی پدیا نوشته منبع هم گذاشتم

تازه شما خط 4 و 5 رو از کجا اوردین؟؟؟؟
هنوز خط یک راه بیفته (10 سال دیگه ) در ادامه خط دو و سه که کلی خودش برنامه ریزی داره بعدها یعنی 30 , 40 سال اینده میریم سر بخت خط 4 و 5
 

BIGHAM

عضو جدید
کاربر ممتاز
تازه شما خط 4 و 5 رو از کجا اوردین؟؟؟؟
هنوز خط یک راه بیفته (10 سال دیگه ) در ادامه خط دو و سه که کلی خودش برنامه ریزی داره بعدها یعنی 30 , 40 سال اینده میریم سر بخت خط 4 و 5
بزک نمیر بهار میاد- خط 2 3 4 میاد:D (لطفا ریتمیک بخونید)
 

Ice Man

مدیر تالار مهندسی برق
مدیر تالار
ببین شهرام جان کلیه سیستم ها حمل و نقل ریلی با هم متفاوتند , مثلا مترو یک مدله مونوریل طور دیگه و به همین ترتیب,,, حالا اینکه یک تیکه بالا باشه یک جا پایین دلیل بر این نیست که این قسمت مونوریل اون یکی مترو کلیه سیستمها یکیه فقط به دلیل ناهموار بودن زمین مجبور شدن این کار رو انجام بدن
علی جان من همیشه به کلماتی که انتخاب میکنم دقت میکنم، من نوشتم چیزی شبیه مونوریل والا اونقدر اطلاعات دارم که فرق منوریل از مترو رو بدونم! :)
در مورد زمان مترو که چند جا نوشتی باید بگم بهتره به تاریخ شروع پروژه در مشهد و تبریز نگاه کنی (خبرش قبلا بیرون اومده بود) بگذریم که در حد فاصل فلکه دانشگاه تا آبرسان به دلیل مشکلات خاک و... چند ماه دستگاهها معطل موندند. و حالا رکورد سگمنت گزاری در دست تبریزه.
باز بگزریم از عنایت ویژه ای که نسبت به بعضی شهرها است.

من هنوزم رو حرفم هستم که پس از تکمیل سه راه راهنمایی منظره ای جالب (علی الخصوص شبها) خواهد داشت.




و نقشه به روزتر که قبلا هم قرار داده بودم:


توضیح: خط 5 همون خط حومه به شهر جدید سهند است.
البته اطلاعات زیادی هست که اینجا جاش نیست و در Skyscraper و ویکیپدیا قرار دادم.
 

ghasedak.

عضو جدید
سلام اقای مهندس...
حقیقتش من باید روی یه پروزه کار کنم به نظرم این موضوع جالب امد
امکان داره یک سری اطلاعات اولیه یا منبعی که بتونه کمکم کنه در اختیار من قرار بدین تا با این موضوع بیشتر اشنا بشم.
 

Similar threads

بالا