آموزش حسابداری از راه دور -قسمت سوم

M o R i S

مدیر تالار حسابداری
مدیر تالار
کاربر ممتاز
- تقویت و بهبود متن مبحث حسابداری با استفاده از پروژه ‌ها، و دیگر امكانات مولتی‌مدیا .
نکته جالبی در اینجا هست: وقتی یک استاد یک پروژه مالی را در سر کارگاه حل می کند، این پروژه حل شده فقط مورد استفاده کارآموزان حاضر در همان کارگاه قرار می گیرد. درحالی که در این سیستم، پروژه حل شده استاد به اضافه توضیحات گفتاری و... در سیستم برای همیشه ثبت و مورد استفاده دیگر کارآموزان قرار می گیرد. در واقع بانک عظیم پروژه و حل (به همراه امکانات مولتی مدیا) ایجاد می شود.
-امكان شبیه‌سازی محیط واقعی با استفاده از شبیه‌سازها. نرم افزارهای متعددی در زمینه صنعت شبیه سازی شده نمونه فیزیکی و واقعی هستند.
-استحكام و انسجام مطالب ارایه شده به‌علت وجود امكان بازبینی مكرر محتوا
-استانداردسازی مطالب با یكپارچه‌سازی داده‌ها و دانش در یك فرمت معین
- ارزان بودن تولید محتوا و توسعه محیط آموزشی نسبت به آموزش سنتی
-حذف هزینه‌های مسافرت و اسكان استاد (و بعضاً معلم) و کارآموز
-بالا بردن حس کنجکاوی کارآموز (و تشویق ایشان به خودآموزی مطالب، مطالعه و تحقیق)
-امكان استفاده از تجربیات مدیران مالی با تجربه در زمینه‌های آموزش حسابداری و حفظ و نگهداری و انتشار مجدد آن‌ها
-استفاده سریع از تکنولوژی های جدید در مسیر آموزش و یادگیری
-یکی از مشکلات در رابطه با علم و دانش فرّار بودن آن است که در این نوع آموزش با استفاده از امکانات و تجهیزات مطالب بیشتری در حافظه میماند.
- با مدیریت دقیقتر و شفافتر و گسترده تر ضوابط به خوبی پیاده شده و سوء استفاده از روابط کمتر اتفاق می افتد
کارآموزان در هر کجا با استفاده از یک دستگاه کامپیوتر قابل حمل میتواننداز مزایای کارگاه حضوری، بهره مندد شوند.
- برقراری ساده ارتباط میان هر یک از کارآموزان شرکت کننده در این سیستم با کارشناس و مدیرمالی بعنوان مدرس.
-کسانی که به دلیل معلولیت و عوامل دیگر قادر به حضور فیزیکی در کارگاه حسابداری نمی باشند می توانند به راحتی و بدون مشکل از این روش استفاده کنند.
-با جذب کارآموزان بیشتر در این روش آموزش حسابداری و امکان استفاده از مجازی کارآموزان ازکارگاههای در حال اجرا حسابداری کاربردی از خروج کارآموزان به خارج ازشهرخود و بروز مشکلات متعاقب آن جلوگیری میشود.
-هر یک از کارآموزان در هر یک از شرکتهای تولیدی،بازرگانی،خدماتی،پیمانکاری می توانند به اطلاعات گسترده در رشته‌های دیگرحسابداری در حداقل زمان ممکن دسترسی پیدا کنند.
-بالا بردن سطح دانش مالی اهالی روستاها و توانمند کردن آنها در انجام امور مربوط به امور حسابداری کشاورزی
-دستیابی به دانش مورد نیاز با استفاده از کانال های ارتباطی آموزش حسابداری از راه دور
-دستیابی راحت کارفرما به نیروی کار ورزیده در سرتاسرر نقاط کشور با آموزش الکترونیک افراد درشهرهای مختلف ایران
آموزش های حسابداری از راه دور از پیام های یکنواخت به منظور ارتباط با مخاطب استفاده می نمایند. (حذف سلایق و تجارب فردی و احیانا تعصبات، در مقایسه با آموزش های سنتی)
-با استفاده از امکاناتی چون نمایش فوری اطلاعات حسابداری بصورت نرم افزاری و رایانه ای ، اطلاعات ارزشمندی در اختیار کاراموز می گیرد
-سرعت انتقال اطلاعات حسابداری و حسابرسی روزومورد نیاز پرسنل سازمانها افزایش می یابد
-جلوگیری از تکرارهای بی فایده، متن نوشته شده توسط یک استاد برجسته بطور همزمان در اختیار تمام کارآموزان قرار میگیرد.
-سخنرانی یک استاد بطور همزمان توسط تعداد بسیاری از افراد شنیده می شود وکارآموزان به دلخواه خود گروهای آموزشی به وجود می آورند و محیطی بوجود می آید که به زمان و مکان محدود نیست. امکان ایجاد این گروه ها علاوه بر تشویق کارآموزان به علم آموزی، به تبادل افکار و پیشرفت مبحث حسابداری دوستانی که از لحاظ شخصیتی شباهت بیشتری به یکدیگر دارند و بر اساس آن ارتباط بهتری بینشان برقرار می شود، کمک می کندتا درآینده همکاران خوبی باشند.
-با وجود فضای مجازی و استفاده از امکانات دیداری و شنیداری کارآموزان خجالتی و کمرو بدون حضور در کارگاه حسابداری از مباحث آن استفاده مینمایند..
ﺗﻐﻴﻴﺮ وظیفۀ ﻓﺮاﮔﻴﺮان از ذﺧﻴﺮهﺳﺎزی اﻃﻼﻋﺎت و اﻓﺰاﻳﺶ ﻣﺤﻔﻮﻇﺎت ﺑﻪ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ اﻃﻼﻋﺎت و ﺗﻮﻟﻴﺪ داﻧﺶ، آموزش بر اساس حل پروژه به جای آموزش سنتی و ماشین حسابی، ﻓﻬﻢ ﻣﺤﻮری و ﺗﻔﻜﺮ ﻣﺪاری و ﻳﺎدﮔﻴﺮی ﻣﺎدام اﻟﻌﻤﺮ
-ﻓﺮاﻫﻢ ﻛﺮدن ﺑﺴﺘﺮ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﺮای ﺗﻮﺳﻌﻪ ﭘﺎﻳﺪار و اﻓﺰاﻳﺶ ﺳﺮﻋﺖ در ﺗﻮﺳﻌﻪ و ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ
-افزایش انگیزه و علاقه یکی از نیازهای داشتن رغبت و ‏اشتیاق برای یاد گرفتن حسابداری است. فردی که انگیزه و علاقة لازم را برای کسب دانش مالی نداشته ‏باشد، هرگز نمی‌تواند درعلم حسابداری موفق شود. از مزایای آموزش از راه دورحسابداری این است که این روش می‌تواند نقش مؤثری در ‏افزایش انگیزة کاراموز ایفا کند. برخی از عوامل انگیزه‌زا در این شیوه عبارتند از:‏
• جذابیت‌های استفاده از رایانه
• امکان استفاده از صوت، تصویر و چند رسانه‌ای
• امکان مشارکت بیشتر کاراموزان در فعالیت‌های علمی و آموزشی و در نتیجه ‏علاقه‌مندی آنها به مباحث
-ازآنجا که انسان دارای عمری بسیار محدود و کوتاه است و تنها بخشی از این فرصت کوتاه خود ‏را می‌تواند به کاراموزی دانش
مالی اختصاص دهد. امروزه، با ‏تنوع و تکثر رشته‌های علمی،‌ ضرورت این انتخاب، بیش از گذشته احساس می‌شود. ‏در آموزش از راه دورحسابداری، امکان بیشتری برای رعایت اولویت‌ها وجود دارد. برخی از عوامل ‏فراهم‌ آورندة این امکان عبارتند از:‏امکان انتخاب بیشتر برای کاراموز و مدیریت آموزشی بر اساس نیازها (و خود این، در نتیجه از میان برداشتن محدودیت های روش سنتی است)
• امکان انعطاف برنامه‌ها با توجه به اولویت‌های تعریف شده
• امکان ارزیابی دائم برنامه‌ها بر اساس میزان استقبال مخاطبان و نظرخواهی ماشینی
• پیوند آسان‌تر و بیشتر کارآموزان با مراکز ‏صنعتی و کاری
عدم نیاز به صرف وقت برای کاراموزی بسیاری از مباحث غیر ضروری، به ‏خاطر آسان بودن استفاده از بانک‌های اطلاعاتی و متون آماده
-گزینش بهترین استاد‏ یکی از آداب کاراموزی دانش مالی، دقت در انتخاب بهترین استاد است. آموزش از راه دورحسابداری می‌تواند در عمل به این اصل نیز مؤثر باشد. که در این ‏شیوه از بهترین و مجربترین اساتید استفاده شده است. برخی از عوامل این مزیت ‏عبارتند از:
• تکثر گرایی و دسترسی آسان به اساتید متعدد
• عدم نیاز به حضور فیزیکی اساتید برجسته و در نتیجه امکان استفاده از آنان در ‏مراکز متعدد و پراکنده
• امکان نظارت بیشتر و دقیق‌تر ماشینی بر فعالیت‌ها و نتیجة کار اساتید از سوی ‏مدیریت آموزشی
نت برداری و نگهداری نوشته‌ها یکی از روش‌های ارتقای سطح کاراموزی است،چنان که مطمئن‌ترین شیوه برای محافظت از محفوظات و دانسته‌ها و ‏پیش‌گیری از فراموشی و نابودی آنها نیز نگهداری مکتوب ذخایر علمی است. در شیوة اموزش از راه دور، امکان بیشتری برای نوشتن و نگهداری نوشته‌ها وجود دارد. زیرا ‏در این شیوة‌ آموزشی:‏
ابزار کاراموزی، همان ابزار نگارش است. و کاراموز می‌تواند با همان رایانه‌ای ‏که دروس را دریافت‌ می‌کند، یادداشت‌های خود را نیز بنگارد
سرعت ارائه و دریافت مبحث حسابداری و میزان توقف در بین آن قابل تنظیم است. بنا‏براین، اگر کسی فرصت نکرد با سرعت کارگاه، مطالب را بنویسد، می‌تواند سیر ‏مبحث حسابداری را کندتر کند.
. بایگانی و طبقه‌بندی نوشته‌ها بسیار آسان‌تر است
0 جستجوی نوشته‌های گذشته و دسترسی به مطالب مورد نظر بسیار ‏سریع‌تر است.
نگهداری نوشته‌ها نیازمند فضای فیزیکی نیست و جایی را اشغال ‏نمی‌کند..
• نوشته‌های هر فرد به آسانی قابل انتشار و استفاده و نقد دیگران است.‏
.
52-استمرار و تداوم یکی از اصول مطرح شده دربارة کارآموزی، اصل استمرار و ‏تداوم کاراموزی است. کسی که واقعاً به دنبال دانایی و داشتن توانایی‌های علمی است، در ‏هیچ شرایطی نباید خود را فارغ از تحصیل و فعالیت علمی بداند. ‏یکی دیگر از مزایای شیوة آموزش از راه دورحسابداری این است که در این شیوه زمینة بیشتری ‏برای استمرار و تداوم کاراموزی فراهم است. عوامل و شرایط فراوانی در این سیستم ‏وجود دارد که چنین امکانی را برای علاقه‌مندان فراهم می‌سازد. برخی از عوامل ‏زمینه‌ساز این مزیت عبارتند از
• عدم وابستگی به زمان و مکان خاص و در نتیجه امکان پی‌گیری ‏همیشگی مباحث
• امکان کاراموزی با این شیوه در کنار مشاغل و فعالیت‌های دیگر
• امکان ارتباط آسان دانش‌آموختگان با استادان و مرکز از فراغت ‏از دورة کارآموزی
53-ﻓﺮاﻫﻢ ﻛﺮدن زﻣﻴﻨﻪ ﻫﺎی ﻛﺎﻫﺶ ﺗﻨﺶ در ﻣﻴﺎن ﺧﺎﻧﻮاده ﻫﺎ از ﻃﺮﻳﻖ برداشتن سد بیکاری و فراهم آوردن زمینه اشتغال فارغ التحصیلان و افراد علاقه مندبه رشته حسابداری.
54-ﻓﺮاﻫﻢ ﻛﺮدن زﻣﻴﻨﻪ ﻫﺎی ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﺮای ﭘﮋوﻫﺶ در ﻣﺤﻞ ﻛﺎر و اﺷﺘﻐﺎل ﻣﺤﻠﻲ و ﻣﻨﻄﻘﻪ ای و ﺗﺤﻮﻻت اﻳﺠﺎد ﺷﺪه در اﻳﻦ زﻣﻴﻨﻪ ﺑﺮای ﻛﻤﻚ ﺑﻪ ﻛﺎر آﻓﺮﻳﻨﻲ و ﺧﻮد اﺷﺘﻐﺎﻟﻲ ﻣﺤﻠﻲ و ﻣﻨﻄﻘﻪ ای
55-ﻛﻤﻚ ﺑﻪ ﻛﺎﻫﺶ ﻫﺰﻳﻨﻪ ﻫﺎ از ﻃﺮﻳﻖ ﭘﮋوﻫﺶ وانتقال ارزان مطالب به کارجویان و کارآموزان.
56-ﻓﺮاﻫﻢ ﻛﺮدن زﻣﻴﻨﻪ ﻫﺎی آﻣﻮزش ﻫﺎی ﻣﻴﺎن رﺷﺘﻪ ای و ﺣﺮﻛﺖ ﺑﻪ ﺳﻮی پیشرفت حسابداری
57-در روستاهای ایران امکانات آموزشی به مراتب کمتری یافت می شود و دختران در بعضی خانواده ها اجازه مهاجرت به شهر برای ادامه تحصیل را ندارند که آموزش از راه دورحسابداری در این رابطه بسیار مفید خواهد بود. (این موضوع در مورد پسرانی که به فعالیت های کشاورزی به خانواده کمک می کنند نیز صادق است.)
58-ﭘﻨﺎﻫﻨﺪه ﻫﺎ و ﻣﻬﺎﺟﺮان از کسانی هستند که آموزش های ضروری را از این روش به خوبی دریافت می کنند و بسیاری از مشکلاتشان در سایه همین شیوه نوین آموزشی برطرف خواهد شد
59-در آﻣﻮزش ﺳﻨﺘﻲ ﭼﻮن ﻣﺒﻨﺎی ﻛﺎر ﺑﺎ آﻣﻮزش دادن ﻫﻤﺮاه ﺑﻮده اﺳﺖ، در ﻧﺘﻴﺠﻪ آﻣﻮزش ﺑﻪﺻﻮرت اﺟﺒﺎر، ﺗﻨﺒﻴﻪ و ﺑﺎ زور ﻫﻤﺮاه ﺑﻮده و در ﻧﺘﻴﺠﻪ اﻓﺖ ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ و حتی ایجاد بی رغبتی در کارآموز را به همراه داشته است، اﻣﺎ در آﻣﻮزش ﻣﺠﺎزی ﭼﻮن ﺧﻮد ﻓﺮد ﺧﻮاﺳﺘﻪ اﺳﺖ ﻛﻪ ﻳﺎد ﺑﮕﻴﺮد، آﻣﻮزش ﻫﻤﺮاه ﺑﺎ ﺑﺎزدﻫﻲ ﺑﺎﻻﻳﻲ اﺳﺖ.
60-خیلی از مردم بویژه در جوامع شهری وقت زیادی از خود را در انتظار وسایل نقلیه، ترافیک و غیره از دست می دهند و تا همین چند سال اخیر برای استفاده از این وقت، کتابهایی همراه خود جابجا می کردند که مشکلات مربوط به خود را داشت لکن این شیوه آموزشی از مزایای خاصی برخوردار است. البته بکارگیری این روش می تواند موجب وارد آمدن آسیب هایی به چشم شود. براین اساس با استفاده از امکان ذخیره سازهای دیجیتالی صدا، مطالعه در حین حرکت به سمت آموزش از طریق شنیدن سوق پیدا نمود، که البته آموزش از طریق چشم بالاترین کارایی را دارد
61-برگشت سرمایه، مبلغ قابل توجه ای می باشد. به طورى كه بازار آموزش اینترنتى در دنیا، بازارى با سود ۱۸ میلیارد پوند در سال است.

مزاياي آموزش حسابداری از راه دور
شايد اگر دنياي واقعي انعطاف‌پذيرتر بود، دنياي مجازي هيچ‌گاه متولد نمي‌شد. خاصيت ذاتي مجازي‌سازي نيز انعطاف‌پذير كردن كارهاست و در آموزش نيز با ايجاد انعطاف در شرايط آموزش محيطي راحت‌تر را براي همه ايجاد مي‌كند. در عدم نياز به ثابت بودن مكان و هماهنگ بودن زمان در روند آموزش و در برنامه‌ريزي‌هاي آموزشي محيط را بسيار انعطاف‌پذير و براي همگان قابل استفاده مي‌كند.
از ديگر مزيت‌هاي اين سامانه‌ها كاهش هزينه‌هاي آموزشي براي هر دو طرف آموزش است. يعني هزينه‌ها هم براي آموزشگاه و هم کارآموزكاهش مي‌يابدچرا كه با در نظر گرفتن سفر و اقامت در یک شهر دور براي کارآموزی و نيز پرداخت هزينه‌هاي جاري آموزش است و در نظام سنتي آموزش هزينه كلي آموزش بسيار بالا خواهد رفت كه پرداخت اين مبلغ براي بسياري ممكن نيست
محدوديت ديگري كه در اين روش آموزشي وجود ندارد، محدوديت سني براي افراد است. اگر موسسات آموزشی قوانين خواصي وضع كرده باشد، مي‌تواند از هر گروه سني براي تحصيل ثبت نام نكند. تحقق عدالت دراین روش آموزشي يكي از مزايايي است كه فناوري اطلاعات براي تمام اقشار جامعه به ارمغان آورده است و با آموزشگاه الكترونيكي ديگر دانش‌پژوهان حتي در دورترين روستاها نيز به مراكز آموزشي با كمترين هزينه دسترسي خواهند داشت و نيز تمام منابع آموزشي در اختيار همگان قرار خواهد گرفت.
این موسسه در فضاي مجازي مي‌تواند تنوع دوره‌هاي آموزشي را تا حدود بسيار زيادي افزايش دهد و با ايجاد امكان برنامه‌هاي سفارشي آموزشي نياز كارخانه‌ها، ‌موسسات و ساير مراكزي كه نياز به آموزش‌هاي خاص در كوتاه مدت دارند را فراهم آورند. امكان ايجاد استانداردهاي جهاني براي آموزش بسياري از علوم مالی و ايجاد چهار‌چوبي كلي براي تمام دروس نيز از مزاياي آموزش‌هاي الكترونيكي این مجموعه است.



پایان
 

Similar threads

بالا